Gå til innhold

Pakkekalender og flere barn - får alle barna pakke hver dag, eller deler de kalenderen?

Anbefalte innlegg

Gjest Sandkassa

Spørsmålet går til dere som pleier å lage pakkekalender til barna deres, og som har flere enn ett barn.

Jeg har alltid hatt en pakke til hvert barn hver dag. I år er det "bare" to barn jeg skal ordne kalender til, men neste år er tredjemann så stor at denne også må få. Det vil si 72 små pakker - jeg synes det er nok med 48 i år... En ting er at det blir kostbart, det tar også mye tid.

I tillegg ser jeg at det blir vanskeligere og dyrere å finne pakker etter hvert som barna blir større. Et bondegårdsdyr eller et par duploklosser funker dårlig til en niåring...

Lurer derfor på om jeg skal si til eldste at dette er siste året de får pakke hver dag, og finne en ny løsning fra og med neste år.

Hva slags løsninger har dere på dette? Får begge/alle barna hver dag, eller annenhver/tredjehver/fjerdehver dag? Har dere i så fall andre (ferdigkjøpte) kalendere ved siden av?

En løsning som kan gi alle pakke hver dag er selvsagt å gå for (en liten mengde) snop i kalenderen, da er det overkommelig å lage til alle.

- Eller kjøpe ferdige kalendergaver, har noen erfaringer med dette?

Takk for tilbakemeldinger!

Fortsetter under...

Jeg har to barn og begge får pakke hver dag. Det kommer jeg til å fortsette med, selv om jeg også lager kalender til mamma, så det blir 72 gaver her også. (Og så får jeg fortsatt kalender fra mamma)

Anonymous poster hash: 8c60b...1db

Våre fire barn får hver sin pakke hver dag. De får ikke dyre ting da, men de blir glad for alt mulig, så det gjør ikke noe. Vi legger gjerne inn ting de trenger også, som f.eks. sokker, boksershortser/truser ol. på noen av dagene. De er like glade for det som andre ting. En 9-åring kan de gi kule viskelær, blyanter osv til. Og ja, jeg har gutter selv, og mine blir glade for det.

Anonymous poster hash: 1a078...823

Nettopp, det skjedde meg også.

Satt og bannet mens jeg pakket inn 72 (!!) små pakker og hang dem opp, kalenderen tålte ikke presset og falt ned, mer banning.

Ene ungen ble sur fordi den ene fikk finere kalendergave, neste dag omvendt osv osv..!

Aldri mer, tenkte jeg, og dermed har det gått i Lego- og sjokoladekalender.

Prøvde forresten også annenhver/tredjehver dag, men det ble også uvennskap pluss at litt av sjarmen ve en julekalender falt bort når de er tre..

Anonymous poster hash: 370d2...fdd

Annonse

De årene jeg laget pakkekalender til mine fikk de kun annen hver dag + en pakke til hver(altså to for dag) lørdag og søndag. Det var ikke noe problem her - det var bare slik det var... Men blir nok ikke så lett for deg å innføre dette siden de er vandt til å få en gave hver.

I år blir det legokalener - er høygravid så orker ikke det styret med å kjøpe gaver nå...

Hvert barn har hver sin kalender med 24 pakker. Jeg hygger meg med å kjøpe inn og lage til kalenderne deres. De har store kalendere i tre, så de tåler mye vekt også. Pakker inn i sølvpapir så tar det ikke så lang tid. Det som tar lengst tid er å få de 4 gavene hver dag til å matche sånn noenlunde.

Mamma lagde pakkekalender til oss èn gang! Og kun èn gang!

Grunnen er at det var kun en av oss som fikk åpne en luke å få pakke hver dag, så vi andre måtte vente til noen dager til det var vår tur igjen. Vi var 3.

Så du kan jo tenke deg spetakkelet som oppstod hahaha.

Og som sagt, hun lagde ikke slik flere ganger.

Anonymous poster hash: cdcb6...8be

Her deler de, får hver sin dag. Ikke noe problem! I tillegg har de hver sin sjokoladekalender, så de får uansett noe hver dag.

Tenker at de uansett får mer enn nok gaver i jula. Husker da jeg selv var liten for evigheter siden - da delte jeg og de to brødrene mine en bildekalender! Og det var faktisk utrolig spennende:-)

Anonymous poster hash: 0f6ab...6b0

Annonse

Vi hadde kalender med annenhver dag i fjor, og det funket sånn rimelig greit. De var små, 4 og 1 år og ikke alltid like forståelsesfulle når den andre fikk gave. Men jeg tror jeg vilgjøre det samme i år, hvis det blir pakkekalender. Har vokst opp med samme ordning hjemme, helt fint det. Kan jo ikke ha 48 pakker på en kalender, det er jo en KALENDER folkens, der en skal se hvor mange dager det er igjen til jul ;)

Anonymous poster hash: 6f70e...756

Gjest Sandkassa

De årene jeg laget pakkekalender til mine fikk de kun annen hver dag + en pakke til hver(altså to for dag) lørdag og søndag. Det var ikke noe problem her - det var bare slik det var... Men blir nok ikke så lett for deg å innføre dette siden de er vandt til å få en gave hver.

I år blir det legokalener - er høygravid så orker ikke det styret med å kjøpe gaver nå...

Jeg tenker ikke at det blir noe problem å innføre det - det er som du sier, slik er det bare. De godtar det. Men om det ender med deling de kommende årene tenker jeg å kjøpe en sjokoladekalender til dem i tillegg, slik at de åpner hver dag. Pakkekalenderen vil da bli en hyggelig ekstrakalender på deling - jeg synes også noe av sjarmen er å ha den pene hjemmelagde kalenderen på veggen, fylt med pakker, som blir færre etter hvert som det nærmer seg jul...

Gjest Sandkassa

Hvert barn har hver sin kalender med 24 pakker. Jeg hygger meg med å kjøpe inn og lage til kalenderne deres. De har store kalendere i tre, så de tåler mye vekt også. Pakker inn i sølvpapir så tar det ikke så lang tid. Det som tar lengst tid er å få de 4 gavene hver dag til å matche sånn noenlunde.

Det med sølvpapiret tar jeg uansett med meg - takk for tips! Kjempesmart, mye raskere enn å pakke inn i ordentlig papir.

Jeg tenker ikke at det blir noe problem å innføre det - det er som du sier, slik er det bare. De godtar det. Men om det ender med deling de kommende årene tenker jeg å kjøpe en sjokoladekalender til dem i tillegg, slik at de åpner hver dag. Pakkekalenderen vil da bli en hyggelig ekstrakalender på deling - jeg synes også noe av sjarmen er å ha den pene hjemmelagde kalenderen på veggen, fylt med pakker, som blir færre etter hvert som det nærmer seg jul...

Hvis du tror det går greit hadde jeg gjort det slik - jeg syns folk er helt tullete med dette gavestyret i 24 dager - og så kommer julaften etterpå... Folk får gjøre som de vil altså, men det er i alle fall ikke "synd på" barn som må dele med sine søsken!! Mine barn gledet seg over gaven søskenet fikk og var minst like spent da som når de skulle åpne sine egne!

Her åpner begge to 1. desember og 24. desember, utover det får de annenhver dag.

Jeg skjønner ikke hva som skal bli spetakkel ut av. De får jo like mange gaver og har HELDIGVIS evnen til å glede seg på hverandres vegne. Det er like spennende og stor glede uansett hvem av dem som skal åpne. Aldri opplevd noen form for rabalder, krangling eller påstander om urettferdighet.

Neste år er det 3 barn som skal dele, så da lurer jeg på om de får seg en sjokoladekalender eller noe utenom, siden det bare blir gave hver tredje dag.

Jeg må få legge til at jeg hater nips, så det preger nok mitt valg. Mange av gavene koster mellom 50 og 80 kr, og noen helt opp i rett over hundrelappen. Innimellom dukker det også opp en sprettball eller neglelakk til 20 kr altså, men poenget var at det ville blitt enormt dyrt med 72 gaver a gjennomnittlig 50 kr stk.

Anonymous poster hash: 0a1e3...e65

Jeg lager pakkekalender til hver av de tre barna så det blir endel pakker. Kjøper noen småting hele året så det ikke blir en haug i november.

Vanskeligste er egentlig å få oversikt over hva som skal gis når. Godteri gis bare lørdag og søndag, badeting på badedagene, like gaver gis på samme dag for å unngå urettferdighet ol.

Pakker ikke inn hver enkel ting men kjøper småposer som gaven legges oppi. Har en snor med nummererte klesklyper posene henges på.

Oppdaget imidlertid i år at Apoteket selger ferdig nummererte poser med julepapir, veldig mye enklere med dem :-)

Kjenner jeg koser meg med kalenderene hvert år.

Men vær ute i god tid, hvis ikke blir det fort stress!

Anonymous poster hash: f891b...1f4

Alle får pakke hver dag :) og jeg elsker å ordne med dette, starter planlegging i oktober om hva jeg kan kjøpe så de får mest mulig ting de kan like men også uten å bli ruinert. Er nå ferdig med innkjøp, kun innpakning igjen. Desember er den beste tiden på året :)

Har pleid å lage til 3,

Men i år har eldste på snart 14 valgt å få 4 større gaver i helgene.

Kjøper foundation , kinobillett + snop , mascara&kajal og kontantkort tenker jeg.

Her er det 96 gaver hvert år, løser det med å bruke ca 280,- kr pr barn. Alle får det samme selv om de er 2,7,9,12 år.

Alle får: Griseflaxlodd til 10kr hver dag +en liten snopeting på lørdag.

Underkant av 300 pr kalender synes jeg ikke er ille. Barna elsker det, har hatt det samme i årevis. De snakker allerede nå om hva de skal kjøpe seg hvis de vinner 😄

Mannen får 24 forskjellige øl 😉 Jeg får en mix av forskjellig i kalenderen fra mannen ❤️

Anonymous poster hash: 2e184...cb0

Gjest Sandkassa

Tusen takk for alle svar!

Etter å ha tenkt litt over saken, og hentet litt ideer fra det dere som svarte på tråden gjør ift. pakkekalender, fant jeg ut at jeg allerede fra i år kjører pakke annenhver dag. Begge skal få 1.desember og 24.desember, de 22 dagene imellom får de annenhver dag. I pakkene som kommer i helgene legger jeg antakelig, i tillegg til den opprinnelige gaven, inni en liten godteting til hver (begge får, uansett hvem som skulle åpne den dagen), slik at det blir litt ekstra stas i helgene, for begge to.

Så får de i tillegg en enkel sjokoladekalender hver, dette blir en del av pakken 1.desember.

Gjest Sandkassa

Hvis du tror det går greit hadde jeg gjort det slik - jeg syns folk er helt tullete med dette gavestyret i 24 dager - og så kommer julaften etterpå... Folk får gjøre som de vil altså, men det er i alle fall ikke "synd på" barn som må dele med sine søsken!! Mine barn gledet seg over gaven søskenet fikk og var minst like spent da som når de skulle åpne sine egne!

Jeg er enig med deg, og har bestemt meg for at det blir pakke annenhver dag allerede fra i år. Jeg tror faktisk barna kommer til å glede seg over hverandres pakker! I tillegg får de en sjokoladekalender hver (sånn billig enkel type) - så begge får åpne noe hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...