Gå til innhold

Sikring av barn i bil. Hva sier LOVEN?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ha nå to biler, en liten og en stor. I den lille bilen er det plass til beltestoler til de to yngste barna som er 4 og 6 år gamle. Med disse beltestolene på plass er det ikke noe mer plass igjen til flere baki pga trangt baksete. Så er greien den at jeg har en 9-åring også. Han er 137 cm og ca 33-34 kg tror jeg (litt usikker). I den store bilen er det ikke noe problem, er har vi plass til tre beltestoler, men så er det lillebilen. 

Dersom det nå skjer at jeg  ha med meg alle tre barna i lillebilen, hva er da lovlig? Kan jeg ha 9-åringen foran? Med beltestol/pute? Hva om han bikker 36 kg og er for tung til beltestol? Har en han lov til å sitte foran uten noe? I midten bak går bare ikke, det er rett og slett ikke plass.

Anonymous poster hash: 3be2d...96d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk for link, men det står ikke noe om det jeg lurte på i denne linken. Det var derfor jeg spurte her inne, for jeg har prøvd å google det selv uten å finne noe godt svar. Alt som står om barn i forsetet er at det ikke er lov til å plassere et bakovervendt barnesete der med mindre airbagen er koblet ut. Det står ikke noe om framovervendt sete, eller ikke noe sete i det hele tatt.

HI

Skrevet

Airbag er farlig for barn, så hvis han skal sitte foran, så må airbagen være skrudd av. Ellers har jeg aldri lest noe sted at det er andre regler for å sitte foran i forhold til andre steder i bilen, så de samme reglene gjelder vel der også. Hvis det hadde vært andre regler der, antar jeg at det hadde vært mulig å google dem opp og hvertfall vært ganske greit å finne dem på trygg trafikk sine sider.

Anonymous poster hash: a4a9e...b61
Skrevet

Airbag er farlig for barn, så hvis han skal sitte foran, så må airbagen være skrudd av. Ellers har jeg aldri lest noe sted at det er andre regler for å sitte foran i forhold til andre steder i bilen, så de samme reglene gjelder vel der også. Hvis det hadde vært andre regler der, antar jeg at det hadde vært mulig å google dem opp og hvertfall vært ganske greit å finne dem på trygg trafikk sine sider.

Vi kan ikke skru av airbagen selv. Jeg finner heller ikke noen steder hvor det står at den må skrues av om barnet sitter framovervendt. Det er derfor jeg lurer og spør. Nå vil vi jo helst unngå å ha ham foran i lillebilen så klart, men jeg vil gjerne vite hva som faktisk er lov i tilfelle det blir aktuelt en dag.

HI

Skrevet

Vi kan ikke skru av airbagen selv. Jeg finner heller ikke noen steder hvor det står at den må skrues av om barnet sitter framovervendt. Det er derfor jeg lurer og spør. Nå vil vi jo helst unngå å ha ham foran i lillebilen så klart, men jeg vil gjerne vite hva som faktisk er lov i tilfelle det blir aktuelt en dag.

HI

http://www.tryggtrafikk.no/Koble+ut+airbag%2C+eller+ikke%3F.b7C_wtLO5K.ips

Anonymous poster hash: d2510...db5

Skrevet

Ok, av dette slutter jeg meg fram til at det er lovlig, men frarådet, å ha barn på under 140 cm i framsetet framovervendt. Nå er gutten min er robust bygget gutt som var 137 cm på sist måling fra 2-3 måneder siden, så da tenker jeg at det burde gå greit dersom han sitter i beltestolen sin? Som nevnt, så blir ikke dette noe vil bli gjort med mindre det er "krise", men det er ok å vite hva en har lov til.

HI

Skrevet

HI

Airbagen må være koblet ut om barnet er kortere enn 140cm, og sitter i forsetet. Med beltestolen vil han nok bli over grensen på 140, så da blir spm om det er nødvendig å koble ut airbagen da. Han kan også sitte på bare pute foran.

Anonymous poster hash: 9c638...61e

Skrevet

Står at det ikke hjelper om barnet sitter i sete.

Det går på tyngde på hode i forhold til kroppen også .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...