Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig tilfelle at man får igjen utgifter til medisiner fra HElFO når man overstiger 15 000 kr også i det private? 

Vi ble informert om dette og jeg ble veldig overrasket... Det er jo i så fall en glederlig nyhet for budsjettet vårt.. Vi kommer opp i 10 000 nå på første forsøk.. 

Skrevet

Tusen takk! Det er jo fantastisk :) Mer penger igjen på sparekontoen :)  :duskedame:  :shoppe:

Skrevet

Oi, er det sant? Så fantastisk! Gjelder det når msn har brukt opp 3 forsøk i det offentlige og fortsetter privat også?

Skrevet

Oi, er det sant? Så fantastisk! Gjelder det når msn har brukt opp 3 forsøk i det offentlige og fortsetter privat også?

Nei det gjør det dessverre ikke. Du får dekket 3 forsøk pr barn, lykkes du ikke på de 3 offentlige, må du betale medisiner selv.

Skrevet

Det skulle man blitt informert om syntes jeg.... I det offentlige tar det jo sååå lang tid med venting, ferie osv.. :( så jeg kan bytte nå til privat og så kanskje starte opp igjen med en gang?! Istedenfor å vente til etter at klinikken har hatt juleferie..? (Måtte også pent vente til de hadde hatt sommerferien sin...) tåpelig syntes jeg...:(

Skrevet

Jeg var på første samtale på fredag og begynner på første mens. Det går kjempefort i det private så jeg er heldig som kunne gjøre det.

Men medisinene er jo den minste kostnaden her da.. Vi må betale 25 000 for et forsøk, evt 4000 for å fryse og deretter 3 000 eller noe for å sette inn fra frys. Så hvis vi ikke har noe til frys må vi jo ut med 25 000 til for nytt forsøk og det er først da vi vil komme over 15 000 til medisiner. (Det blir visst rundt 10 nå til første forsøk) Så det betyr 90 000 for tre forsøk (tillegg for evt frys) mot 15 000 (pluss egenandel) for tre forsøk med frys i det offentlige. Så medisinene er jo bare småpenger.. Det går ganske mye sparepenger når man er utålmodig :P men tror absolutt det er verdt det. Vi har blitt fantastisk godt ivaretatt :)

Skrevet

Ja det er det jo... Sant det:)

Kom på en ting... Om man ikke klarer å få første barn på 3 offentlige forsøk.. Og går privat, klarer det der... Får man da 3 nye offentlige forsøk på barn nummer to?

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei dere! Vi prøver å finne ut av disse reglene og hvordan man bør gjøre dette med assistert befruktning.. Det er så utrolig mye informasjon og vi kjenner ingen som har gjort dette før.

Vi er da to jenter som ikke er gift, men som har bodd sammen i 3 år. Kan vi da få hjelp gjennom det offentlige? Bestiller man sæd selv? Vi vil veldig gjerne at våre barn skal få sæd fra samme person (åpen donor).

Hva er fordelen/ulempene med å gjøre dette i danmark versus å gjøre dette i norge offentlig/privat?

Hva slags medisiner er det dere snakker om?

Og det dere diskuterer over her vil da si at hvis man gjør det i Norge vil utgiftene uansett om man gjør det privat eller offentlig ikke overstige 15´000,- hvis man bruker 3 eller færre forsøk?

Tusen takk for alle svar! :)

Skrevet

Beklager, jeg tror jeg misforstod, vi skal vel gjennomføre det som kalles AIH og ikke IVF eller ICSI..

Skrevet

Hei!

Dere trenger jo da bare en inseminasjon med donorsperm. Det finnes et eget underforum her det dere sikkert får svar på disse spørsmålene.

Lykke til!

Skrevet

Hei jsg:-)

Jeg har hatt flere insemineringer (og også ivf) i Danmark.

Insemineringer er det ingen ventetid på i danmark, og er kjapt og greit. Men der må dere betale selv. Det er også veldig greit med donor der, enklere enn i Norge ettersom jeg har lest. Dere kan kjøpe sæd fra sædbank, eller så har noen av klinikkene et lite lager hvor dere kan plukke ut donor fra. Selv kjøpte jeg inn mange strå (doser) fra samme donor, så jeg skulle ha nok til søskenforsøk også.

Tror det kan være litt ventetid her i Norge, men kan ikke så mye om det da jeg er alene og ikke får gjøre forsøk her.

Skrevet

Du får igjen dersom medisinbruken overstiger 15.000 kr,- utgifter til selve behandlingene får en ikke refundert dersom det gjøres privat.

Skrevet

Hei dere! Vi prøver å finne ut av disse reglene og hvordan man bør gjøre dette med assistert befruktning.. Det er så utrolig mye informasjon og vi kjenner ingen som har gjort dette før.

Vi er da to jenter som ikke er gift, men som har bodd sammen i 3 år. Kan vi da få hjelp gjennom det offentlige? Bestiller man sæd selv? Vi vil veldig gjerne at våre barn skal få sæd fra samme person (åpen donor).

Hva er fordelen/ulempene med å gjøre dette i danmark versus å gjøre dette i norge offentlig/privat?

Hva slags medisiner er det dere snakker om?

Og det dere diskuterer over her vil da si at hvis man gjør det i Norge vil utgiftene uansett om man gjør det privat eller offentlig ikke overstige 15´000,- hvis man bruker 3 eller færre forsøk?

Tusen takk for alle svar! :)

Vi har fått gjort dette på privat klinikk i Norge og opplever at det som veldig greit og godt ivaretatt. Privat slipper vi å reise, vi må selvfølgelig betale mer men føler oss som sagt godt ivaretatt, man slipper også denne ventetiden i Norge som jeg mener å ha hørt baserer seg på lite donorer. I det private er det donorer fra utlandet, i vårt tilfelle Danmark.

Jeg mener dere kan få hjelp fra det offentlige selv om dere ikke er gifte, kriteriene er at dere har vært samboere i over 2 år tror jeg. Vi er heller ikke gifte :D

Send meg gjerne en pm dersom du lurer på noe. Dette blir vårt 3 forsøk, mitt 2 :) Det første var vellykka og vi har en datter på 1.5 år :)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Ser ut som om det er mange som drar rett til IVF, så vi får se nærmere på denne muligheten tror jeg! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...