Gå til innhold

Erfaringer med ABC?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne høre deres erfaringer og historier med fødsel på ABC. :)

Anonymous poster hash: a9e52...ece

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Abc hvor?

Anonymous poster hash: e90cf...ce9

Skrevet

Jeg fødte på ABC Ullevål sist, og har fått plass der igjen.

For meg er det helt riktig med "filosofien" bak ABC. Jeg liker at man går til svangerskapsomsorg på samme sted som man føder og er i barsel. 

Jeg følte meg veldig trygg under fødselen og var aldri redd. Fødte i vann med bare meg, mannen og jordmor til stede. Veldig rolig og fin atmosfære. Jeg tror at jeg hadde blitt stresset og sikkert "strittet" mer i mot fødselen på vanlig avdeling, men det vet jeg jo ikke da jeg ikke har prøvd. 

Noe spesielt du lurer på?

Skrevet

Abc hvor?

Anonymous poster hash: e90cf...ce9

ABC Ullevål! Glemte helt å legge til det...

Skrevet

Jeg fødte på ABC Ullevål sist, og har fått plass der igjen.

For meg er det helt riktig med "filosofien" bak ABC. Jeg liker at man går til svangerskapsomsorg på samme sted som man føder og er i barsel.

Jeg følte meg veldig trygg under fødselen og var aldri redd. Fødte i vann med bare meg, mannen og jordmor til stede. Veldig rolig og fin atmosfære. Jeg tror at jeg hadde blitt stresset og sikkert "strittet" mer i mot fødselen på vanlig avdeling, men det vet jeg jo ikke da jeg ikke har prøvd.

Noe spesielt du lurer på?

Det høres fint ut. Nettopp derfor vi har valgt ABC, fordi jeg er veldig stresset og ukomfortabel av natur og vil gjerne få slappe av i rolige omgivelser når jeg skal føde. Så langt er jeg i hvert fall veldig fornøyd med opplegget, i hvert fall. :)

Skrevet

Jeg fødte nummer to der. Første fødsel var gjort unna på to timer, hadde ikke lyst på smertestillende før fødselen og ble naturlig nok ikke særlig tid til å tenke på det under fødselen. Det var intenst, men jeg følte jeg hadde kontroll hele veien og at det var en veldig fin fødsel. Så da jeg ble gravid med nummer to, ville jeg veldig gjerne føde på ABC. Hadde hørt mye positivt både fra kjente og ukjente. Jeg likte godt at man gikk på kontroll der, ble kjent med lokalene og de ansatte. Jeg liker at det er så stille og fredlig der, at det er en positiv og behagelig atmosfære og at de har mange alternativer. (For eksempel badekar og akupunktur.) Dessverre for meg var denne fødselen mye tøffere enn første. Babyen vred seg feil og jeg hadde en trykketid på 2,5 time. Jeg ble fryktelig redd, mistet kontrollen over pusten og synes det hele var grusomt. Takk og pris følte jeg meg godt tatt vare på, det hjalp masse med badekar og jeg hadde en flott jordmor som støttet og viste stor omsorg. :) Da nurket endelig kom, var det veldig flott å kunne ligge i dobbeltsengen inne på det samme rommet og bare kose oss. Et annet pluss er at man får rom i samme etasje, og vi følte at alle som kom innom var kjempekoselige og hjelpsomme. Så på tross av en hard fødsel, var det en utelukkende positiv opplevelse altså. :)

Anonymous poster hash: 1c9b9...3db
Skrevet

Har fått fødeplass der selv i juni og gleder meg:)

Skrevet

Kjempefint sted å føde, har født der to ganger. Men ville ikke passet for meg å føde der med førstemann. Synes de er kjempeflinke jordmødre under svangerskap og fødsel, men å ligge der på barsel er ikke optimalt for en førstegangsfødende. Begge gangene jeg har født der, har jeg omtrent ikke blitt "kontaktet" etter at jeg ble flyttet over på barselrommet. Følte at jordmødrene var veldig opptatt med fødsler hele tiden og at barsel dermed ble nedprioritert. Har en venninne som fødte der med første, og hun slet veldig med amming. Fikk lite hjelp/oppfølging. 

Så jeg vil anbefale alle førstegangsfødende i Oslo- området å søke f.eks. Rikshospitalet. Der er barselavdelingen fantastisk! Har født der også to ganger, og jordmødre og barnepleiere tar uoppfordret kontakt og tilbyr hjelp med amming, stell og alt du måtte lure på. 

Men med nummer to, tre, fire etc. er ABC virkelig å anbefale!!

Skrevet

Ingen flere? :P

Skrevet

Fødte nr 1 på vanlig avd på Ullevål.

Fødte nr 2 på Abc.

Var så fornøyd med Abc at jeg valgte denne også til nr 3.

Rolig, ikke noe stress. Store badekar og store dobbeltsenger. Ingen fødeseng med bøyler. Barsel med familierom rett over gangen. Fødte sistemann i badekar midt på natta med masse stearinlys i rommet, magisk stemning!

Men enig med hun som sier at det er lite oppfølging på barsel. Jeg har ikke hatt behov for det, så jeg har ikke savnet det. Men jeg var ikke så fornøyd med oppfølging på det vanlige hotellet etter nr 1 heller, da hadde jeg ammeproblemer og jordmødre som alle ga ulike råd og bare gjorde meg mer forvirret og usikker.

Jeg er ferdig med å føde nå, men ellers hadde jeg valgt Abc igjen!

Anonymous poster hash: 78bef...eeb

Skrevet

Jeg har bare født en gang, og fødte da altså på ABC. Babyen hadde litt gulsott og vi måtte mate hver 3. time. Vi opplevde å bli godt fulgt opp samme dag, og dagen etter fødsel med mange jordmorbesøk (som kom innom på eget initiativ) som fulgte opp amming og gulsotten. Den tredje dagen skulle vi reise hjem. Da var det imidlertid så travelt at jordmor spurte om vi ville bli en natt til, eller reise hjem og komme tilbake dagen etter for utskriving. Vi valgte det siste.

De er jo et visst antall på jobb. Er det mange fødsler, så får barselkvinnene mindre oppfølging. Kan sikkert bli litt knapt i perioder som hun over skriver. Jeg har som sagt ingen negative erfaringer med ABC.

Skrevet

Jeg har inntrykk av at det fort kan bli travelt for jordmødrene på de aller fleste fødeavdelinger, så det med dårlig oppfølging i barselstid er vel noe som kan forekomme hvor som helst. Håper selvfølgelig at alt går bra og at vi ikke har behov for noen ekstra oppfølging, men hvis ikke får jeg bare mase, kanskje? Kjenner jeg blir litt nervøs, er jo veldig redd for å ikke få til ammingen og ikke få ordentlig hjelp, men samtidig er det så mye positivt med ABC at jeg føler det er det riktigste alternativet for meg likevel, så får man bare ta det som det kommer. :-) Takker for alle svar, vil gjerne høre flere historier også!

Skrevet

dytt

Skrevet

jeg har jo ikke født der da, men på noe tilsvarende som eksisterte til 2011 gjennom rikshospitalet(Føderiket). De hadde samme filosofi, og mange av jordmødrene derfra jobber nå på ABC.

Fantastisk mor(far)/barn vennlighet, deilig med kontroller, fødsel og barseloppfølgning på samne sted, med kjente jordmødre og omgivelser.

deilig med så rolige omgivelser, og magisk med vannfødsel.

ja, jeg hadde en super fødseldopplevelse! var mitt 2. barn, nr 1 ble født på sykehus

masse lykke til:)

Anonymous poster hash: 4cbb8...69f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...