Gå til innhold

Tror dere jeg kommer til å slite veldig med å få meg jobb??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 22 år og har aldri jobbet før og har derfor ikke noe på CVen min. Har gått skole, det er alt.

Etterhvert når babyen begynner i barnehage skal jeg søke jobb, bare som medarbeider i f.eks matbutikk og lignende.

Har jeg i det hele tatt sjangs til å få meg jobb med "tom" cv?? Dere har mer peiling på dette enn meg! :)

Svar mottas veeeeeeeeldig gjerne :)

Anonymous poster hash: 3e2d7...ba5

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg ville tro kansje det ja. Hvis du ikke har noen form for utdanning heller.. Det er jo bare å prøve!

Anonymous poster hash: b43c9...1a9
Skrevet

Det jeg var redd for ;/ Drev å søkte litt før jeg ble gravid, enten fikk jeg ikke svar ellers så fikk jeg avslag..

Skrevet

Dersom du er ivrig og legger fram dine gode egenskaper som arbeidsgiver ser etter og fremstår som seriøs tror jeg ikke det blir noe problem. Butikker er stort sett vant med å ansette ferievikarer/deltidsstillinger til unge uerfarne studenter fra før. 

Lykke til!

Anonymous poster hash: 3ab2e...408
Skrevet

Hvorfor har du ikke jobbet ?

Hva med å studere nå for å bli litt mer ettertraktet i jobbmarkedet ?

Du vil vel ikke bare ha lavtlønnet arbeid resten av livet vel ?

Anonymous poster hash: ffcb8...8a7

Skrevet

Jeg tror det kan være lurt å møte opp personlig i butikker og snakke med butikksjefen for å få jobb. Tror du kan slite ved å bare sende søknader. 

Men hvorfor har du ikke jobbet? Hvis du sliter med å få noen til å ansette deg, så vil jeg råde deg til å begynne med studier. Både fordi det selvfølgelig gir deg en sikker fremtid, og fordi du da kan vise til at du gjør/har gort noe når du søker jobb.

Anonymous poster hash: 30efc...aaa

Annonse

Skrevet

Men hva slags utdannelse har du da? Om du er 22 har du vel rukket å fullføre mer enn vdg skole?

Anonymous poster hash: a2b32...922

Skrevet

Har du drevet noe frivillig arbeid eller vært engasert i noe fritidsaktiviteter..? Det er også positivt på cven. Men det blir nok vanskelig når en er 22 og aldri har jobbet!! Du kan ikke være kresen på hvilken jobb du tar i hvert fall..

Skrevet

Har du gjort ferdig videregående?

Hva har du gjort etter det i så fall?

Jeg er enig med de andre, personlig fremmøte er nok bra for å gjøre et godt inntrykk.

Og så tror jeg du må være ærlig i en søknad. Du har ikke arbeidserfaring. MEN, du har derimot lært mye av det å få barn. Det å ta ansvar, omsorg, oppmerksomhet, effektivitet, osv.

Det er lurt å trekke frem. For selv om du ikke har arbeidserfaring har du - tross din unge alder - likevel personlige egenskaper og livserfaring som du kan fremheve som positive.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: c1f5e...139
Skrevet

Begynn å fylle cv nå da! Frivillig arbeid kan føres opp og viser en positiv side til arbeidsgiver.

Skrevet

Her jeg bor er det veldig vanskelig å få seg jobb for tiden om du ikke har noe erfaring. Jeg har mye arbeidserfaring, men etter noen år hjemme slet jeg med å få meg jobb igjen, i butikk, ikke matbutikk - det tror jeg er lettere. Du må i alle fall levere god søknad og møte opp eller ta en telefon for å vise at du er virkelig interessert. Ellers har du muligheter til assistentjobber/ringevikar i barnehage (registrer deg hos vikarbyrå!), da kan du vise til relevant erfaring iom at du har barn. Lykke til :)

Anonymous poster hash: e519d...ed3
Skrevet

Har gått 2 år på vgs med design og tekstil med fullført eksamen, det er alt. Hadde et friår der jeg var "dagmamma" for min egen søster på 1 år mens mamma jobbet. :)

Skrevet

Personlig oppmøte! Spør om de har noe selv om de ikke lyser ut. Da husker de deg når de lyser ut. Å ha et ansikt å knytte til en søknad er ofte utslagsgivende. Lykke til!

Anonymous poster hash: ba1cf...40c

Annonse

Skrevet

Jeg er 22 år og har aldri jobbet før og har derfor ikke noe på CVen min. Har gått skole, det er alt.

Etterhvert når babyen begynner i barnehage skal jeg søke jobb, bare som medarbeider i f.eks matbutikk og lignende.

Har jeg i det hele tatt sjangs til å få meg jobb med "tom" cv?? Dere har mer peiling på dette enn meg! :)

Svar mottas veeeeeeeeldig gjerne :)Anonymous poster hash: 3e2d7...ba5

For det første ville jeg ha prioritert en utdanning nå. Det blir ikke enklere ettersom barnet blir eldre og det kanskje kommer flere.

Men til ditt spm. Fyll på med alt du har gjort, utplassering, Operasjon Dagsverk, PRYO-uker, frivillig arbeid osv.

Anonymous poster hash: 43267...744

Gjest Julia1984
Skrevet

Prioriter utdanning!!! Få deg studiekompetanse og søk høyere utdanning. Du burde søke om yrkesveiledning på NAV.

Du har vel ikke lyst til å jobbe i butikk resten av livet. Der er veeeeldig lavtlønnet.

Skrevet

Da kan du jo føre opp dagmamma også. Vet flere som har jobbet i butikk som nå jobber i barnehage. Kunne det vært noe for deg? Hva med førskoleutdannelse?

Flinke folk er det alltid plass til. Vær ivrig. Lever en 'åpen søknad' (der du tilbyr deg å jobbe selv om stillingen ikke er utlyst). Møt opp personlig og si hvorfor du vil jobbe hos dem og hva du kan bidra med. Legg ved bilde slik at de husker deg.

Nav kan hjelpe deg å skrive søknad og CV.

Anonymous poster hash: 7e5cc...476

Skrevet

Du kommer til å få det tøft uten utdanning utover to år på vgs (da har du ikke engang generell studiekompetanse?), hvert fall mtp alle arbeidsinnvandrere som gjerne arbeider for en slikk og ingenting. Jeg syns det var en veldig egoistisk avgjørelse av moren din å oppholde deg som barnepasser i et år mens hun selv fremmet egen karriere. Om jeg var deg hadde jeg i det minste fullført VGS, DVs få deg studiekompetanse eller i det minste generell studiekompetanse. Jeg har flere venninner uten utdanning og som ble mødre tidlig. Og de drifter fra korttidsvikariat til arbeidsledig til korttidsvikariat, de kjører ungene rundt i 15 år gamle, utrygge biler og lever fra lønning til lønning. Jeg hadde tatt tak i dette mens jeg fremdeles var ung og bare hadde ett barn. Det virker som om du er glad i barn, jeg hadde tatt kurs/fag på vgs for å øke kompetansen din på det fagfeltet. Mange får ta fagbrevet mens de er i jobb i bhg, på sikt kan du til og med rette deg inn mot å bli pedagogisk leder.

Lykke til!

Anonymous poster hash: cc3cc...8db
Skrevet

Har gått 2 år på vgs med design og tekstil med fullført eksamen, det er alt. Hadde et friår der jeg var "dagmamma" for min egen søster på 1 år mens mamma jobbet. :)Anonymous poster hash: 3e2d7...ba5

Og de andre årene har du drevet dank? Hva har du levd av egentlig???

Alle som virkelig vil jobbe får seg jobb. Du må søke på alt, både der det er ledig og der de ikke har lyst ut stillinger. Du må møte opp personlig og ta det du får. Spre ordet, det e rmange stillinger som går via kjente.

Anonymous poster hash: b2b4a...7df

Skrevet

Ta ansvar for deg selv og barnets oppvekst. Fullfør vgs og skaff deg en utdannelse etter det.

Anonymous poster hash: 2729b...297

Skrevet

Hun MÅ jo ikke ta en utdannelse :) man kan fint leve som butikkmedarbeider hele livet. Hun vil ikke ha så masse penger, men ikke slik at hun ikke klarer seg. Og det kommer ann på hva som er viktig for henne.

Anonymous poster hash: 3ab3d...897

Skrevet

Jeg driver butikk og ansetter stadig nye.

Selv til en stilling som ekstrahjelp er det ofte opptil 250 søkere.

Så det er ikke BARE å ta seg en butikkjobb.

Uten relevant utdannelse, flere år hvor du ha drevet dank og ingen arbeidserfaring i en alder av 22, sorry men din søknad hadde gått rett i nei-bunken.

Har du den rette personligheten kunne jeg derimot gitt deg praksisplass gjennom NAV.

Skrevet

Hvis du er 22 år, har 2 år på vgs og ett år som dagmamma så mangler det vel noen år?  Vær forberedt på å forklare dette på et jobbintervju.  

Lag en skikkelig CV!  Vær forberedt på å forklare "huller" i tid.  Vær forberedt på at du kan få kritiske spørsmål, f.eks. "hvorfor var du bare dagmamma for ett barn?".  

Finn ut hva du har lyst til, på kort sikt og lang sikt. Sett deg mål.  Tenk over hvilken utdannelse du ønsker deg, og planlegg hvordan det kan gjennomføres.  Fulltid, deltid ved siden av jobb osv.   

Hvis eneste målet ditt med å jobbe i butikk er å tjene litt penger, så bør du pynte litt på sannheten.  Hvis du f.eks. søker på jobb i klesbutikk, så bør du vise til at du er svært interessert i mote, synes det er kjekt å snakke med mennesker, er ryddig, lærevillig osv.  

Frivillig arbeid tar seg alltid godt ut på en CV, og kan av og til føre til jobb.  Det viser også at du er villig til å stå på, og at du engasjerer deg.  

Lykke til, alle har en eller annen gang måttet finne sin første jobb, selv om jeg nok tror de fleste har gjort det tidligere enn deg.  

Anonymous poster hash: 8da7b...220
Skrevet

Du burde helt klart snakke med NAV og få deg en praksisplass gjenom de. Da betaler de for at du skal få deg arbeidserfaring, for det er ikke bare bare å få deg jobb uten noe erafring.

Og jeg er litt satt ut av at så mange mener du burde søke vikar jobb som assistent i barnehage/SFO?? Er dere klar over hvor hard jobb det er og hvor vktig det er at man kan jobben sin iforhold til pedagogikk?? Det holder ikke lenger å bare like barn! Sjokkert over hvor lavt dere setter det å jobbe med det kjæreste dere har! Det er en jobb jeg setter utrolig seriøst, og ikke noe bare folk kan valse inn å gjøre.

Anonymous poster hash: 26809...d2b
Skrevet

Du burde helt klart snakke med NAV og få deg en praksisplass gjenom de. Da betaler de for at du skal få deg arbeidserfaring, for det er ikke bare bare å få deg jobb uten noe erafring.

Og jeg er litt satt ut av at så mange mener du burde søke vikar jobb som assistent i barnehage/SFO?? Er dere klar over hvor hard jobb det er og hvor vktig det er at man kan jobben sin iforhold til pedagogikk?? Det holder ikke lenger å bare like barn! Sjokkert over hvor lavt dere setter det å jobbe med det kjæreste dere har! Det er en jobb jeg setter utrolig seriøst, og ikke noe bare folk kan valse inn å gjøre.

Anonymous poster hash: 26809...d2b

Det er da ikke til å stikke under en stol at det er svært mange ufaglærte, evt med irrelevante utdannelser, som jobber i bhg.

Anonymous poster hash: cc3cc...8db

Skrevet

KLART DU SKAL FÅ DEG JOBB!!!! :) det er lettest for unge folk å få jobb, og særlig jenter innen visse bransjer, hvis du viser deg engasjert, pliktoppfyllende, og ikke kresen, du kan ha f. Eks en lærer som referanse. Dette kommer til å gå bra! Men du må stå på, kanskje møte opp personlig, og ringe og etterlyse svar på ALLE jobbene du søker. Ta imot deltidsstillinger, vikar-vakter og alt som tilbys, for å få noe på CV-en. :):):):):):):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...