Gå til innhold

Et spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er en stolt muslim.. og jeg har flere ganger fått slengt i ansiktet av kunder at de ikke vil spise maten jeg tilbereder til dem... hvorfor aner jeg ikke.. jeg har god hygiene, bruker hansker, håret er alltid i en strikk.. akkurat som mine kollegaer.

jeg synes det er sårende å høre at noen ikke vil spise mat, bare fordi jeg har tilberedt den. uansett om det er i jobbsammenheng eller på privaten.. 

jeg har spist lunsj sammen med katolske nonner, jeg har flere kristne i min familie og muslimer i min familie. og vi alle har stor respekt for hverandres tro. jeg har en stor respekt for kristne, katolikker, jøder etc.. vi er da alle mennesker. 

nei, skal være ærlig å si at jeg synes dette som du sier at du vil ikke spise en mat jeg lager til deg (bare sånn f.eks)  fordi jeg har en annen tro enn deg, er rasistisk og trangsynt.. men ja, det er hva jeg mener.

Om du hadde lest hele tråden så snudde jeg situasjonen på hodet. 

Det var en muslim som ikke ville spise MIN mat fordi jeg ikke er religiøs. Ifølge dem var det haram...

Anonymous poster hash: 10a33...855

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei det er ikke haram å spise mat som er tilberedt av en ikke muslim. det står det ingenting om i koranen så vidt som jeg kan huske.

uansett vi muslimer spiser nå ute på kafe og restauranter og spiser på peppes pizza.. som alle andre... det er jo en ganske så stor sjanse for at den maten ikke er laget av muslimer.. og det er jo heller ikke forsåvidt viktig.. jeg spiser hele tiden hos mine venner som er norske, så lenge maten ikke inneholder svinekjøtt eller alkohol :)

uansett om denne personen ikke ville spise maten din, så kan d ha vært fordi han trodde at du kanskje hadde tilberedt svinekjøtt eller noe sånt i kaserollen og ikke vasket den.. jeg vet ikke.. jeg er ikke den personen så jeg kan ikke helt svare på det..
men ja, jeg har iallfall ikke hørt om noe liknende før da... min far er muslim men ikke min mor, han spiser nå maten til min mor hele tiden :) aldri vært noe problem.. kan ikke svare på hva som fikk han til å takke nei, kanskje det var andre årsaker til at han ikke ville spise og bare valgte å komme med noe BS :)

Uansett, håper du får en fin kveld og vit at jeg hadde sikkert med glede spist maten din :)

Skrevet

nei det er ikke haram å spise mat som er tilberedt av en ikke muslim. det står det ingenting om i koranen så vidt som jeg kan huske.

uansett vi muslimer spiser nå ute på kafe og restauranter og spiser på peppes pizza.. som alle andre... det er jo en ganske så stor sjanse for at den maten ikke er laget av muslimer.. og det er jo heller ikke forsåvidt viktig.. jeg spiser hele tiden hos mine venner som er norske, så lenge maten ikke inneholder svinekjøtt eller alkohol :)

uansett om denne personen ikke ville spise maten din, så kan d ha vært fordi han trodde at du kanskje hadde tilberedt svinekjøtt eller noe sånt i kaserollen og ikke vasket den.. jeg vet ikke.. jeg er ikke den personen så jeg kan ikke helt svare på det..

men ja, jeg har iallfall ikke hørt om noe liknende før da... min far er muslim men ikke min mor, han spiser nå maten til min mor hele tiden :) aldri vært noe problem.. kan ikke svare på hva som fikk han til å takke nei, kanskje det var andre årsaker til at han ikke ville spise og bare valgte å komme med noe BS :)

Uansett, håper du får en fin kveld og vit at jeg hadde sikkert med glede spist maten din :)

Nei, de sa spesifikt at mat (Selv om den var halal) automatisk ble haram at en ikke-troende tok i den. Leste på nett, og det er ikke så ukjent, faktisk! Jøder har også regler for hvem som kan bake brød, f.eks.

– Området er begynt å bli vitenskapeliggjort, så man kan være helt sikker på at en vare ikke inneholder for eksempel alkohol eller gelatin fra griser, forteller han og fortsetter:

– Noe av det aller siste som er kommet inn er at man er svært fokusert på om varen er blitt håndtert på riktig måte.

- En okse kan godt være rituelt slaktet, men hvis den er transportert i en vogn med alkohol eller er blitt håndtert av en ikke-muslim underveis, er det noen som synes det er for mye, og ikke halal, forklarer Fischer, som er lektor ved Institutt for Samfunn og Globalisering på RUC.

Takk for det ;) Føler meg temmelig elendig og spedalsk faktisk av dette.

Skrevet

Det kan ikke være lett å bo i Norge hvis man ikke kan spise mat som er håndtert av ikke-troende. Da kan man jo ikke kjøpe mat i butikken en gang. Høres veldig spesielt ut.

Anonymous poster hash: 91441...554

Skrevet

såpass ja.. nei vit iallfall at 99% av muslimer hadde nok spist maten din :D hehehe :) mannen min er også muslim og han elsker når svigermor (som er etnisk norsk) lager fiskeboller med terteskjell og karrisaus... han tar helt av.. og pinnekjøtt.... og taco. ja egentlig alt. :)

men ja jeg spurte min mann om hva han tenkte.. han begynte bare å le (her snakker vi om en som ber 5 ganger om dagen og som bor i marokko) han er helt enig med meg :) den gutten har sikkert fått noe beskjed hjemmefra om å ikke spise hos andre som ikke er muslimer pga frykt for at han skal spise noe som ikke er muslimsk rent...

uansett :) gi faen i vedkommende som dette, de er like trangsynt dem som de kundene mine på jobben som ikke vil ha mat servert av en muslim :P

Skrevet

altså jeg har hørt om ei jente som jobber på en rema som ikke ville sette grillpølsene eller andre svinekjøtt produkter i hyller fordi hun kunne jo ikke ta på det.. 

så sjefen hennes kom inn på min stasjon og spurte meg hva som var greia fordi jeg selger jo pølser og heile pakka.. jeg begynte nesten å le så jeg grein... noen folk er bare stokk dumme.. uansett kulturer og religion :)

Skrevet

altså jeg har hørt om ei jente som jobber på en rema som ikke ville sette grillpølsene eller andre svinekjøtt produkter i hyller fordi hun kunne jo ikke ta på det.. 

så sjefen hennes kom inn på min stasjon og spurte meg hva som var greia fordi jeg selger jo pølser og heile pakka.. jeg begynte nesten å le så jeg grein... noen folk er bare stokk dumme.. uansett kulturer og religion :)

Ja, å ikke ville ta på innpakkede pølser høres temmelig spesielt ut :)

Skrevet

Det kan ikke være lett å bo i Norge hvis man ikke kan spise mat som er håndtert av ikke-troende. Da kan man jo ikke kjøpe mat i butikken en gang. Høres veldig spesielt ut.

Det vil jeg påstå er nesten umulig, å unngå mat tilberedt / laget av ikke troende. Da kan de jo heller ikke kjøpe purre i butikken fordi bonden sannsynligvis er ikke troende.

Rart hele greiene... Enten har du eller ungen misforstått.

Skrevet

Det vil jeg påstå er nesten umulig, å unngå mat tilberedt / laget av ikke troende. Da kan de jo heller ikke kjøpe purre i butikken fordi bonden sannsynligvis er ikke troende.

Rart hele greiene... Enten har du eller ungen misforstått.

Ikke i følge internett. Snakket med noen andre som lever på samme måten, og de sa de kun kjøpte mat på innvandrerbutikkene, inkludert grønnsaker for å være sikker på at det ikke var "besudlet".

Ble faktisk lei meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...