Jern-Erna Skrevet 8. november 2013 #1 Skrevet 8. november 2013 Er det bra? Kan du anbefale en barnehage? Hva med skoler?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #2 Skrevet 8. november 2013 Gå heller for Løvenstad, som du spurte om sist. Ville styrt unna strømmen. Anonymous poster hash: 448e1...f2e
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #3 Skrevet 8. november 2013 Vi bodde på Strømmen tidligere og jeg trivdes forsåvidt godt, men da vi fikk barn flyttet vi litt lengre ut i Skedsmo kommune. Ønsket ikke at barna skulle vokse opp så nære et av Østlandets største kjøpesenter og flust med pizza og kebabsjapper. Skolen vår adresse sognet (Sagdalen) til vil etter beregningene ha rundt 60-70% barn med minoritetsbakgrunn og som pedagog selv er dette ikke noe jeg ønsker for mine barn. Men har venner som fortsatt bor på Strømmen og trives godt. Anonymous poster hash: 8023f...6b4
Jern-Erna Skrevet 8. november 2013 Forfatter #4 Skrevet 8. november 2013 Vi bodde på Strømmen tidligere og jeg trivdes forsåvidt godt, men da vi fikk barn flyttet vi litt lengre ut i Skedsmo kommune. Ønsket ikke at barna skulle vokse opp så nære et av Østlandets største kjøpesenter og flust med pizza og kebabsjapper. Skolen vår adresse sognet (Sagdalen) til vil etter beregningene ha rundt 60-70% barn med minoritetsbakgrunn og som pedagog selv er dette ikke noe jeg ønsker for mine barn. Men har venner som fortsatt bor på Strømmen og trives godt. Anonymous poster hash: 8023f...6b4 Vet du hvordan jeg finner ut hvilken skole en bestemt adresse sogner til? Og går det an å søke seg til andre skoler i kommunen?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #5 Skrevet 8. november 2013 Regner med at du kan finne det ut på sidene til Skedsmo kommune, evt ved å sende mail til de på skolekontorer... Skedsmo er et område med stor tilflytting av barnefamilier så tror det er stort elevantall på alle skolene. Vet heller ikke hva som evt er alternative skoler på Strømmen. Anonymous poster hash: 8023f...6b4
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #6 Skrevet 8. november 2013 Datteren vår gikk i Sagelva barnehage sitt første år før flytting og det er en veldig god barnehage om d blir aktuelt. Hagan barnehage har også godt omdømme! Anonymous poster hash: 8023f...6b4
Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #7 Skrevet 9. november 2013 Vi bor på Strømmen Trives veldig godt, har bodd her i snart 4 år. Kjekt med kort vei til senteret, mange matbutikker (1 med søndagsåpent), kort vei til toget. Er også kort vei til Lillestrøm, med kino og flere gode restauranter. Ikke minst tar det kun 1 kvarter inn til Oslo, hvor vi begge jobber. Her vi bor er det et veldig koselig område med mange barnefamilier, men er ikke alle steder på Strømmen jeg ville bodd, det skal sies. Breidablikk barnehage kan anbefales på det varmeste! Ellers har jeg hørt mye bra om Hagan barnehage. Anonymous poster hash: 69c56...5ea
Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #8 Skrevet 9. november 2013 Delen av Strømmen som ligger i Lørenskog kommune er fin, da sogner du til Fjellhamar skole (Norges største barneskole). Man kan alltids søke seg over til andre skoler i kommunen (både Skedsmo og Lørenskog), men jeg tror nok det er vanskelig å få plass. Er mer enn nok elever som fordeles på samtlige skoler, for å si det sånn. Jeg anbefaler Lørenskog. Fortrinnsvis Fjellhamar (veldig fint, sentralt og rolig område). Her vil prisveksten mest sannsynlig øke mye i årene fremover (stort sett bare villaer, noen rekkehus og noen få leiligheter). Ved siden av dette bygges det på Ødegården (ved Lørenskog stasjon), og der kommer det også en ny barneskole, butikker, Norges største innendørs alpinanlegg osv. Hvis det er av stor interesse, er det lite minoritetsspråklige på skolen. De to skolene i Lørenskog med færrest minoritetsspråklige er Fjellhamar og Kurrant. Rasta er også en mulighet, men området ligger i umiddelbar nærhet til Skårer, hvor det bygges enorme mengder med blokker, og jeg er ganske sikker på at det kommer til å påvirke områder litt. Mange fine hus i området, men jeg foretrekker definitivt Fjellhamar (nærme Strømmen, togstasjon er i nærheten uansett hvor på Fjellhamar du bor). Dere kan også sjekke ut Kurland (som er ved Løvenstad, hvor dere så), men ligger da i Lørenskog kommune, ikke Rælingen. Hyggelig og rolig område, primært rekkehus og eneboliger + terrasseleiligheter. Barneskolen trenger oppussing, men ungdomsskolen er helt ny. Mange fine turmuligheter. Anonymous poster hash: 31fe9...45f
Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #9 Skrevet 9. november 2013 *Kurland, ikke kurrant. Anonymous poster hash: 31fe9...45f
Jern-Erna Skrevet 9. november 2013 Forfatter #10 Skrevet 9. november 2013 Vi bor på Strømmen Trives veldig godt, har bodd her i snart 4 år. Kjekt med kort vei til senteret, mange matbutikker (1 med søndagsåpent), kort vei til toget. Er også kort vei til Lillestrøm, med kino og flere gode restauranter. Ikke minst tar det kun 1 kvarter inn til Oslo, hvor vi begge jobber. Her vi bor er det et veldig koselig område med mange barnefamilier, men er ikke alle steder på Strømmen jeg ville bodd, det skal sies. Breidablikk barnehage kan anbefales på det varmeste! Ellers har jeg hørt mye bra om Hagan barnehage. Anonymous poster hash: 69c56...5ea Hva med den delen av strømmen som ligger mot sagdalen og Skjetten? Og vet noen hvordan det er å få barnehageplass i strømmen? Lange ventelister?
C&M&H Skrevet 9. november 2013 #11 Skrevet 9. november 2013 Både barnehagene og skolene på Strømmen er sprengt... Vanskelig å få bhg plass - mange får heller plass på Skjetten og på Kjeller der det er ledige plasser...
Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #12 Skrevet 9. november 2013 Vi bor på Strømmen Trives veldig godt, har bodd her i snart 4 år. Kjekt med kort vei til senteret, mange matbutikker (1 med søndagsåpent), kort vei til toget. Er også kort vei til Lillestrøm, med kino og flere gode restauranter. Ikke minst tar det kun 1 kvarter inn til Oslo, hvor vi begge jobber. Her vi bor er det et veldig koselig område med mange barnefamilier, men er ikke alle steder på Strømmen jeg ville bodd, det skal sies. Breidablikk barnehage kan anbefales på det varmeste! Ellers har jeg hørt mye bra om Hagan barnehage. Anonymous poster hash: 69c56...5ea Hva med den delen av strømmen som ligger mot sagdalen og Skjetten? Og vet noen hvordan det er å få barnehageplass i strømmen? Lange ventelister? Jeg synes ikke den delen er noe særlig koselig, men det er vel smak og behag. Stor andel minoritetsspråklige, hvis det er viktig for dere (fikk inntrykk av det litt lenger opp). Bygges mye nytt rundt elven der nå. Anonymous poster hash: 31fe9...45f
Jern-Erna Skrevet 9. november 2013 Forfatter #13 Skrevet 9. november 2013 Huff så vanskelig dette skulle være da.. :/
C&M&H Skrevet 9. november 2013 #14 Skrevet 9. november 2013 Hva med Skedsmokorset??? Full barnehagedekning her!
Jern-Erna Skrevet 9. november 2013 Forfatter #15 Skrevet 9. november 2013 Hva med Skedsmokorset??? Full barnehagedekning her! Vi synes liksom det blir for langt unna Oslo..
C&M&H Skrevet 9. november 2013 #16 Skrevet 9. november 2013 Hva med Skedsmokorset??? Full barnehagedekning her! Vi synes liksom det blir for langt unna Oslo.. Pga jobb eller?? Lillestrøm da - er det for dyrt? Der er det jo bare 12 minutt med toget til Oslo!
Jern-Erna Skrevet 9. november 2013 Forfatter #17 Skrevet 9. november 2013 Hva med Skedsmokorset??? Full barnehagedekning her! Vi synes liksom det blir for langt unna Oslo.. Pga jobb eller?? Lillestrøm da - er det for dyrt? Der er det jo bare 12 minutt med toget til Oslo! Jobb ja! Ser på Lillestrøm også.. Men er vel sikkert ikke noe enklere med barnehage der? Men skolene er kanskje bedre? Er det færre med minoritetsbakgrunn der? Ser også på Fjellhamar området.. Og har jo fått tips om andre områder her - men liker tanken på å bo i nærheten av togstasjon slik at vi kan klare oss med en bil!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #18 Skrevet 9. november 2013 Fjellhamar tror jeg har blitt en bra barneskole altså, men Norges største barneskole? Ønsker du det for barna dine? For den utadvendte og trygge er det helt fint, men for små og litt usikre førsteklassinger gir skolen et overveldende inntrykk! Da liker jeg bedre den delen av Strømmen som ligger til høyre for jernbanesporet når toget kjører mot Oslo. Oppi lia der er det fint å bo og gangavstand til Strømmen stasjon. Jeg liker ikke så godt Vittenberg og heller ikke Løvenstad som du har spurt om tidligere. Hvis man skal jobbe i Oslo, er det jo et poeng å ikke måtte ha så mange transportetapper. Er jobben midt i sentrum, altså i gangavstand fra Oslo S eller National, tåler man kanskje litt avstand til stasjonen. Hvis man må videre med T-bane eller trikk i Oslo ville jeg prøvd å bo et sted hvor jeg kunne gå til toget. Og dessuten ville jeg valgt en stasjon der annet enn lokaltogene som stopper på alle stasjoner går fra. Altså ville jeg droppet Fjellhamar av den grunn, Sagdalen også. Hva med Kolbotn, det er et fint område? Direktetoget tar 12 minutter, det er kortere vei til åpent land og hav, skolene er bra og barnehagedekningen også. Anonymous poster hash: 0750a...383
C&M&H Skrevet 9. november 2013 #19 Skrevet 9. november 2013 Jeg er ikke sikker, men tror faktisk Strømmen er det "verste" stedet i Skedsmo med tanke på barnehageplass... Det bor flest innvandrere på Strømmen og Skjetten - er nok noen færre i Lillestrøm pga boligpriser etc.. Skolene i Skedsmo tror jeg jevnt over er bra. Det går jo tog fra Lerisund også, men vet ikke hvor ofte.. Der er det i alle fall koselig - og veldig landlig(og "hvitt"....)
Jern-Erna Skrevet 9. november 2013 Forfatter #20 Skrevet 9. november 2013 Fjellhamar tror jeg har blitt en bra barneskole altså, men Norges største barneskole? Ønsker du det for barna dine? For den utadvendte og trygge er det helt fint, men for små og litt usikre førsteklassinger gir skolen et overveldende inntrykk! Da liker jeg bedre den delen av Strømmen som ligger til høyre for jernbanesporet når toget kjører mot Oslo. Oppi lia der er det fint å bo og gangavstand til Strømmen stasjon. Jeg liker ikke så godt Vittenberg og heller ikke Løvenstad som du har spurt om tidligere. Hvis man skal jobbe i Oslo, er det jo et poeng å ikke måtte ha så mange transportetapper. Er jobben midt i sentrum, altså i gangavstand fra Oslo S eller National, tåler man kanskje litt avstand til stasjonen. Hvis man må videre med T-bane eller trikk i Oslo ville jeg prøvd å bo et sted hvor jeg kunne gå til toget. Og dessuten ville jeg valgt en stasjon der annet enn lokaltogene som stopper på alle stasjoner går fra. Altså ville jeg droppet Fjellhamar av den grunn, Sagdalen også. Hva med Kolbotn, det er et fint område? Direktetoget tar 12 minutter, det er kortere vei til åpent land og hav, skolene er bra og barnehagedekningen også. Anonymous poster hash: 0750a...383 Det er den delen som ligger på høyre side for jernbanelinjen og stasjonen når toget kjører mot Oslo vi har sett på.. Altså retning Skjetten /sagdalen.. Ser jo koselig ut der! Og gåavstand til strømmen stasjon.. Men ser jo at andre har svart i tråden at de absolutt ikke liker den delen.. Har hørt flere skryte av Fjellhamar skole, og at de absolutt ikke tenker over at den er stor! Er da mer bekymret for det jeg hører om 60 % andel elever med minoritetsbakgrunn på skoler i strømmen og Skjetten, og at skolene derfor har store utfordringer!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #21 Skrevet 9. november 2013 Fjellhamar er en stor skole, ja, men det er til gjengjeld en veldig god skole. Tror for øvrig det vil bedre seg noe når Ødegården åpner (selv om det vil bli tilflytning når Lørenskog stasjonsby er ferdigstilt i 2014/2015). Jeg er lærer selv, og kjenner flere som jobber på Fjellhamar. Har ved siden av det flere venner og mye slekt som har gått på skolen, og jeg har aldri hørt noe negativt. Det eneste må være at det er plassmangel på Fjellsrud ungdomsskole (de har ikke plass til alle klassene), slik at rundt 30 av elevene må flyttes enten til Kjenn eller Hammer (som begge er gode skoler). Det er tre togstasjoner i Fjellhamarområdet, alt avhengig av hvor på Fjellhamar du bor: Lørenskog stasjon, Hanaborg og Fjellhamar. Fjellhamar strekker seg helt ned til området ved Strømmen stasjon. Disse stasjonene, inkludert Sagdalen, dekker kun lokaltogene. Du må til Lillestrøm for å få flere avganger. Særlig Skjetten er et område med mange minoritetsspråklige (uten at det behøver å bety at skolene har store problemer). 2013 Ghetto-skjetten, hørte jeg mye i min barndom, men området er nok mindre belastet i dag enn det var før. Dette gjelder da også området ved nedre Strømmen/Sagdalen. Det er stor andel minoritetsspråklige. Kurland er et veldig fint område - god skole, og rolig og stille. Du har marka i umiddelbar nærhet, samt buss. Nærmeste togstasjon blir Strømmen, så da må du reise et lite stykke. Anbefaler Fjellhamar på det sterkeste. Personlig er jeg mest glad i området nedre Hanaborg/Fjellhamar sentrum. Dette området kommer nok til å stige enda mer i pris med årene, så det er en gunstig tid å kjøpe sånn sett. Jeg jobber innenfor eiendom, så jeg har litt peiling. Anonymous poster hash: 31fe9...45f
Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #22 Skrevet 9. november 2013 Fjellhamar tror jeg har blitt en bra barneskole altså, men Norges største barneskole? Ønsker du det for barna dine? For den utadvendte og trygge er det helt fint, men for små og litt usikre førsteklassinger gir skolen et overveldende inntrykk! Da liker jeg bedre den delen av Strømmen som ligger til høyre for jernbanesporet når toget kjører mot Oslo. Oppi lia der er det fint å bo og gangavstand til Strømmen stasjon. Jeg liker ikke så godt Vittenberg og heller ikke Løvenstad som du har spurt om tidligere. Hvis man skal jobbe i Oslo, er det jo et poeng å ikke måtte ha så mange transportetapper. Er jobben midt i sentrum, altså i gangavstand fra Oslo S eller National, tåler man kanskje litt avstand til stasjonen. Hvis man må videre med T-bane eller trikk i Oslo ville jeg prøvd å bo et sted hvor jeg kunne gå til toget. Og dessuten ville jeg valgt en stasjon der annet enn lokaltogene som stopper på alle stasjoner går fra. Altså ville jeg droppet Fjellhamar av den grunn, Sagdalen også. Hva med Kolbotn, det er et fint område? Direktetoget tar 12 minutter, det er kortere vei til åpent land og hav, skolene er bra og barnehagedekningen også. Anonymous poster hash: 0750a...383 Det er den delen som ligger på høyre side for jernbanelinjen og stasjonen når toget kjører mot Oslo vi har sett på.. Altså retning Skjetten /sagdalen.. Ser jo koselig ut der! Og gåavstand til strømmen stasjon.. Men ser jo at andre har svart i tråden at de absolutt ikke liker den delen.. Har hørt flere skryte av Fjellhamar skole, og at de absolutt ikke tenker over at den er stor! Er da mer bekymret for det jeg hører om 60 % andel elever med minoritetsbakgrunn på skoler i strømmen og Skjetten, og at skolene derfor har store utfordringer! Jeg anbefaler skjetten på det varmeste! Ja det er en del med minoritersbakgrunn her, men det er det i hele oslo område. Skjetten er som et lite tettsted, man blir kjent med de aller fleste. Og rykte til skjetten stemmer ikke ( og jeg har vokst opp her). I tillegg er det tre flotte nye skoler,god barnehage dekning (anb bredablikk barnhage på det sterkeste!!) , matvarebutikker, bra bussforbindelser, kort vei til skog og masse masse barnefamilier :-) Jeg elsker det her og ville faktisk ikke valgt et annet sted å bo på, om jeg s vsr kjenpe rik! Anonymous poster hash: d4b40...5cf
Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #23 Skrevet 9. november 2013 *Jeg har jobbet som lærer selv. Uten at det gjør noen endring, poenget er at jeg kjenner til skolene i Lørenskog godt, og området, da jeg er oppvokst der. Bor et annet sted i dag, men kunne svært gjerne ha bodd i Lørenskog med barn. Anonymous poster hash: 31fe9...45f
Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #24 Skrevet 9. november 2013 Vi bor i Lillestrøm og er veldig fornøyd her. Barnehage i selve Lillestrøm er et problem, hvertfall på Vigernessiden, kun to barnehager og veldig mange ender opp på Kjeller i enten Kjeller eller Risløkka barnehager som er to veldig store barnehager jeg har hørt mye negativt om. Hvordan det er på Vollasiden er jeg usikker på, men tror mange som bor der også havner på Kjeller. Vi har barn på Vigernes og er veldig fornøyde der. Lav andel med innvandrerbakgrunn og det som er, er stort sett godt integrerte og har stort sett foreldre som er oppvokst i Norge. Anonymous poster hash: 1010f...9f6
Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #25 Skrevet 9. november 2013 Sjekk ut Blystadlia Liten skole, full barnehagedekning, barnevennlig og gode kollektivforbindelser! Bedre enn de andre stedene nevnt her Anonymous poster hash: ac410...0da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå