Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #1 Skrevet 8. november 2013 Er det et hint om at de i det offentlige har en intern søker slik at stillingen egentlig er opptatt men må lyses ut pga offentlige lover/regler? En i personal der jeg jobbet tidligere sa at det var slik det fungerte. Da kunne de se vekk fra formelle krav, og velge en intern kandidat de kjenner. Ser at det står dette i mange stillingsannonser, og er livredd for å bli innkalt 'for syns skyld' uten å ha noen reell sjanse om å få jobben. Der jeg jobbet før var det en gang forutbestemt hvem som skulle få jobben. Sjefen ga meg søknadsbunken og ba meg plukke ut 3 til på intervju, bare for å oppfylle formalkrav og for å tilfredsstille fagforeningen. Hva tror dere? Anonymous poster hash: 2ea5f...74d
overlord Skrevet 8. november 2013 #2 Skrevet 8. november 2013 Det i seg selv er ingen indikasjon på om det er interne søkere. Det går an å ringe et par dager før søknadsfrist og spørre om det er interne søkere (altså naturlig flettet inn i en samtale om andre spørsmål du måtte ha).
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #3 Skrevet 8. november 2013 Jeg er ansatt i staten og har vært med på mange intervjuprosesser. Og hos oss er det hvertfall ikke slik. Grunnet til at vi har det med er fordi det betyr mye for miljøet at personen passer inn, og generelt hvordan man er som person. Det hjelper ikke om man har 6 år på skolebenken om man ikke eier sosiale antenner. Anonymous poster hash: 7ff8e...440
Følelsesvims Skrevet 9. november 2013 #4 Skrevet 9. november 2013 I det offentlige er man egentlig pålagt å velge den mest kvalifiserte søkeren (Kvalifikasjonsprinsippet), med mindre annet er sagt i stillingsannonsen. Når de da har med frasen "personlige egenskaper" i annonsen får de litt mer valgfrihet Det kan bety at de har en spesiell søker i sikte, men det trenger ikke.
Madolyn Skrevet 9. november 2013 #5 Skrevet 9. november 2013 Jeg er ansatt i staten og har vært med på mange intervjuprosesser. Og hos oss er det hvertfall ikke slik. Grunnet til at vi har det med er fordi det betyr mye for miljøet at personen passer inn, og generelt hvordan man er som person. Det hjelper ikke om man har 6 år på skolebenken om man ikke eier sosiale antenner. Anonymous poster hash: 7ff8e...440 Dette. Hjelper ikke med en godt kvalifisert søker om han/hun ikke passer inn med resten av arbeidsstokken.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #6 Skrevet 9. november 2013 Det i seg selv er ingen indikasjon på om det er interne søkere. Det går an å ringe et par dager før søknadsfrist og spørre om det er interne søkere (altså naturlig flettet inn i en samtale om andre spørsmål du måtte ha). Det vil nesten alltid være interne søkere på en offentlig jobb da stort sett alle offentlige instanser er forpliktet til å lyse ut stillinger internt. Hvis det ikke er snakk spesielle stillinger. Slik er det i alle fall på de sykehusene jeg har jobbet på. Skal ikke påstå at det er slik i ALLE offentlige jobber dog. Derimot er man ikke forpliktet til å lyse ut eksternt. Min er erfaring er at så lenge en stilling er lyst ut eksternt er de også interessert i å få inn eksterne søkere. Anonymous poster hash: 783ff...0ec
Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #7 Skrevet 9. november 2013 Det i seg selv er ingen indikasjon på om det er interne søkere. Det går an å ringe et par dager før søknadsfrist og spørre om det er interne søkere (altså naturlig flettet inn i en samtale om andre spørsmål du måtte ha). Det vil nesten alltid være interne søkere på en offentlig jobb da stort sett alle offentlige instanser er forpliktet til å lyse ut stillinger internt. Hvis det ikke er snakk spesielle stillinger. Slik er det i alle fall på de sykehusene jeg har jobbet på. Skal ikke påstå at det er slik i ALLE offentlige jobber dog. Derimot er man ikke forpliktet til å lyse ut eksternt. Min er erfaring er at så lenge en stilling er lyst ut eksternt er de også interessert i å få inn eksterne søkere. Anonymous poster hash: 783ff...0ec Trodde det var slik at faste jobber må utlyses eksternt også, men midlertidige som skal gjøre et spesielt oppdrag etc kan man bare utlyse internt. Anonymous poster hash: 78512...61d
Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #8 Skrevet 9. november 2013 I det offentlige er man egentlig pålagt å velge den mest kvalifiserte søkeren (Kvalifikasjonsprinsippet), med mindre annet er sagt i stillingsannonsen. Når de da har med frasen "personlige egenskaper" i annonsen får de litt mer valgfrihet Det kan bety at de har en spesiell søker i sikte, men det trenger ikke. Det blir jo vanskelig å klage da på at man ikke har fått jobben selv om man er godt kvalifisert, for hvem kan vel vurdere personligheten til konkurrenten?! Ser at noen også ekskluderer søkere når de skriver noe om at de må kjenne til denne etatens/kommunens saksfelt fra før. Liker det ikke, for jeg syntes de skal se på potensialet og ikke hva de kan akkurat den eksakte dagen. Det vil jo være fullt mulig for andre å sette seg inn i noe nytt og kanskje fungere bedre enn en intern søker innen kort tid. HI Anonymous poster hash: 78512...61d
Følelsesvims Skrevet 9. november 2013 #9 Skrevet 9. november 2013 I det offentlige er man egentlig pålagt å velge den mest kvalifiserte søkeren (Kvalifikasjonsprinsippet), med mindre annet er sagt i stillingsannonsen. Når de da har med frasen "personlige egenskaper" i annonsen får de litt mer valgfrihet Det kan bety at de har en spesiell søker i sikte, men det trenger ikke. Det blir jo vanskelig å klage da på at man ikke har fått jobben selv om man er godt kvalifisert, for hvem kan vel vurdere personligheten til konkurrenten?! Ser at noen også ekskluderer søkere når de skriver noe om at de må kjenne til denne etatens/kommunens saksfelt fra før. Liker det ikke, for jeg syntes de skal se på potensialet og ikke hva de kan akkurat den eksakte dagen. Det vil jo være fullt mulig for andre å sette seg inn i noe nytt og kanskje fungere bedre enn en intern søker innen kort tid. HI Anonymous poster hash: 78512...61d Man innskrenker klagemulighetene ja, og det er jo det som er noe av poenget med å hive på frasen. Det å se potensialet er viktig, men samtidig så er det slik at stillingsvernet er utrolig sterkt i det offentlige. Har man først ansatt noen som ikke fungerer har man et problem... og hvis man da har en intern søker, eller noen man vet av fra før, som man VET fungerer, så er det en enklere og tryggere ansettelse. Særlig på litt mindre steder. I større firma er ikke det like viktig, da kan folk omplasseres og man er ikke så sårbar for enkeltpersoner.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #10 Skrevet 9. november 2013 I det offentlige er man egentlig pålagt å velge den mest kvalifiserte søkeren (Kvalifikasjonsprinsippet), med mindre annet er sagt i stillingsannonsen. Når de da har med frasen "personlige egenskaper" i annonsen får de litt mer valgfrihet Det kan bety at de har en spesiell søker i sikte, men det trenger ikke. Det blir jo vanskelig å klage da på at man ikke har fått jobben selv om man er godt kvalifisert, for hvem kan vel vurdere personligheten til konkurrenten?! Ser at noen også ekskluderer søkere når de skriver noe om at de må kjenne til denne etatens/kommunens saksfelt fra før. Liker det ikke, for jeg syntes de skal se på potensialet og ikke hva de kan akkurat den eksakte dagen. Det vil jo være fullt mulig for andre å sette seg inn i noe nytt og kanskje fungere bedre enn en intern søker innen kort tid. HI Anonymous poster hash: 78512...61d Man innskrenker klagemulighetene ja, og det er jo det som er noe av poenget med å hive på frasen. Det å se potensialet er viktig, men samtidig så er det slik at stillingsvernet er utrolig sterkt i det offentlige. Har man først ansatt noen som ikke fungerer har man et problem... og hvis man da har en intern søker, eller noen man vet av fra før, som man VET fungerer, så er det en enklere og tryggere ansettelse. Særlig på litt mindre steder. I større firma er ikke det like viktig, da kan folk omplasseres og man er ikke så sårbar for enkeltpersoner. Sant sant. HI Anonymous poster hash: 78512...61d
Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #11 Skrevet 9. november 2013 Trodde det betyde at man måtte ha de personlige egenskapene for å passe til jobben. Mulig jeg er naiv? Anonymous poster hash: 1a043...2dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå