Gå til innhold

Har sikkert vært utallige tråder om dette før men, fly i 1 trimester?

Anbefalte innlegg

Har hørt litt av hvert :/ jeg er i slutten av 9ende uke, og skal fly Bergen - Oslo. Noen sier jeg ikke burde, mens andre sier det er uproblematisk. Får ikke tak i fastlege og hun på kontoret visste ikke.. :(

Fortsetter under...

Så lenge du ikke har hatt noen blødninger eller andre komplikasjoner tror jeg en flytur er helt uproblematisk! Dette er jo en kort tur også. Maaaaange har i hvert fall gjort det før deg!:) jeg har selv flydd i 1. Og 2. Trimester under graviditet:)

Jeg flyr en del og har ikke tenkt på det engang. Jeg fikk ok fra legen om å dra til Italia så regner med han skjønte at det var en flytur involvert:)

Men jeg kan ikke noe om det altså, bare min egen erfaring:)

jeg spurte 2 leger om det, fordi jeg selv skulle ut og fly i 1.trimester, med 4 fly på samme dag. helt greit så lenge jeg holdte meg innen europa, så lenge jeg ikke hadde blødninger på forhånd. senere i svangerskapet går det også bra, så lenge man ikke flyr med blødninger eller rier, men dersom noe skjer når man er i luften så er det større fare for oss fordi det tar tid for oss å få hjelp des lengre man kommer ut i svangerskapet.

Annonse

Det anbefales å ikke fly om man er syk, har blødninger etc. ellers skal det være ok. De har egentlig ikke nok informasjon til å anbefale det ene eller det andre enda. Leste dette på nettsiden til et eller annet flyselskap. 

flyvertinner kan jobbe fram til de er tre mnd på vei....

Var selv i luften i går.

Jeg var hos legen på onsdag, da jeg skal til Thailand på ferie snart. Jeg var ikke gravid da vi bestilte reisen i sommer :P 
Han sa at det var trygt å fly for gravid i 1.trimester. 

Han rådet meg til å drikke mye vann og ta noen ekstra gåturer i flyet ved lengre reiser, fordi man fort får kramper i leggene. Og at man skulle være obs på blodpropp i leggene - men dette var meget sjelden og hvis det skjedde så var det heller langt ut i svangerskapet, og ikke i 1.trimester :) Han sa at dette måtte han informere om, men at man ikke trngte å bekymre seg for dette. 

Jeg fikk beskjed om å beskytte meg mot malaria med å holde meg unna risikoområder, og dekke til meg på kveldene med lette langermede gensre/jumpre. 

Han sjekket grundig - og ønsket meg riktig god tur! 

Så du kan nok trygt reise innenlandsreiser uten bekymring :) God tur :)

Absolutt null fare å fly! Har alle tre ganger flydd både i 1. og 2.tri, og har allerede vært i lufta ved to anledninger dette svangerskapet ;) Forrige svangerskap var vi på andre siden av jorda, 19 og 21 timers reise. Helt i orden er det. Man skal ikke stoppe livet sitt fordi man er gravid!! :) Men det kan være lurt, hvertfall på lengre turer enn kun Bergen-Oslo, å gå et par turer i midtgangen, bruke støttestrømper (det gjorde jeg da vi fløy til andre sida), drikke ekstra mye vann og passe på at man hele tiden har nok ernæring liggende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...