Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #1 Skrevet 8. november 2013 Mamma skulle opereres idag, hun ventet på denne operasjonen i nesten 2 år, grunnet de hadde så mye venting på a-hus. Så idag var dagen. Kl.06 i morges kommer de å sier at det er ei før henne, og at operasjonen blir kl.10. Så kommer de ista og sier at det ikke blir noen operasjon idag.?!? De hadde ikke tid og nok bemanning. Hva?!? Skal man bare godta dette? Anonymous poster hash: 6e7a8...99f
Ziva Skrevet 8. november 2013 #2 Skrevet 8. november 2013 Godta det? Nei, men har man det det koster av tid, krefter og pågangsmot for å kjempe mot en bunch med idiotiske regler? De ansatte kan ikke noe for at de har for få ansatte og stramt budsjett. Jeg hadde satt meg ned og tatt en ringerunde/googling av hvilke sykehus som kan tilby samme operasjon innen rimelighetens tid. Men ettersom hun nå først er lagt inn så hadde jeg ikke gitt meg uten kamp, og godta ikke at de sender henne hjem uten en ny dato for operasjon. Lykke til.
Trultemor85 Skrevet 8. november 2013 #3 Skrevet 8. november 2013 Slikt skjer på nesten alle sykehus . Trist ja
Musemora Skrevet 8. november 2013 #4 Skrevet 8. november 2013 Skjønner det er kjipt. Men det er faktisk slik at innimellom må vi stryke planlagte operasjoner pga sykdom hos ansatte eller pga at det kommer inn ø-hjelp. Vi må prioritere de alvorligste tilfellene. Dette er tydeligvis ikke en livreddende operasjon, eller noe som haster veldig. Hun havner ikke bakerst i køen. Som Hun over her sier, vi har ingen påvirkning på budsjetter, nedskjæringer og antall ansatte. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #5 Skrevet 8. november 2013 Jeg skjønner, men det haster. Hun kan ikke holde ut smerten så mye lenger, hver dag er en kamp. Jeg syns at systemet er noe dritt og at vi bare skal godta det, det er noe herk, a-hus er å blir drittsykehus. Anonymous poster hash: 6e7a8...99f
Følelsesvims Skrevet 8. november 2013 #6 Skrevet 8. november 2013 Har dere fått informasjon om fritt sykehusvalg? http://www.frittsykehusvalg.no/start/
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #7 Skrevet 8. november 2013 Er nok fordi hun har ventet i 2 år også, så kan hun kanskje vente en dag til.. Vet det er kjipt, men ikke de ansatte som bestemmer det. Anonymous poster hash: 3024a...5df
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #8 Skrevet 8. november 2013 Dette opplevde min mor, også på ahus i fjor. Hun endte opp med å faste i 2,5 døgn før det faktisk ble operasjon. Hun fikk ikke velge sykehus selv da dette var operasjon etter en ulykke. Hun ville bli på Ullevaal, men måtte sendes til ahus for det var der hun hørte til. Anonymous poster hash: ea993...fae
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #9 Skrevet 8. november 2013 Er nok fordi hun har ventet i 2 år også, så kan hun kanskje vente en dag til.. Vet det er kjipt, men ikke de ansatte som bestemmer det. Anonymous poster hash: 3024a...5df Jeg vet, det er bare så kjipt. Vi får se hva som skjer videre. Anonymous poster hash: 6e7a8...99f
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #10 Skrevet 8. november 2013 Tror du det hjelper å nekte å godta det??? Det er da ikke legene og sykepleierne sin skyld at bemanningen og operasjonkapasiteten er lav. De kan ikke trylle frem flere ansatte. Skal du klage så får du klage til den forrige regjeringen. Dette er ikke et problem på AHUS, men noe som skjer daglig nesten alle større sykehus. Og livstruende operasjoner må prioriteres. Det er fritt sykehusvalg i dette landet, så dere kunne ha valgt et annet sykehus hvis dere ikke ønsket dette sykehuset. Anonymous poster hash: 332d5...e68
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #11 Skrevet 8. november 2013 Fritt sykehusvalg gjelder ikke akutte skader og ulykker, da sendes man til sykehuset man hører til. Anonymous poster hash: 332d5...e68
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #12 Skrevet 8. november 2013 Fritt sykehusvalg gjelder ikke akutte skader og ulykker, da sendes man til sykehuset man hører til. Anonymous poster hash: 332d5...e68 Det var det jeg mente med at hun ikke fikk velge. Anonymous poster hash: ea993...fae
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #13 Skrevet 8. november 2013 Skjedde her også, da var det sønnen min som skulle opereres. Han hadde ventet lenge på operasjon, og da vi var på vei til sykehuset fikk vi beskjed om at det ble utsatt, og fikk ny time to måneder senere. Jeg skjønner jo at det sikkert kom opp noe annet som hastet mer, men det var jo veldig synd for barnet vårt som hadde gått å gruet seg en stund til operasjon. Anonymous poster hash: c9555...b6a
Januars lykkeliten Skrevet 8. november 2013 #14 Skrevet 8. november 2013 Syns absolutt du skal melde fra. Det burde jo ikke skje, men det skjer ved alle sykehus. Dersom det kommer inn akutte hjerneblødninger, hjerteinfarkt, trafikkulykkeofre, akutte keisersnitt osv, er det dessverre sånn at mindre akutte ting som ikke står om liv og død må vente. Irriterende, vondt for moren din både fysisk/psykisk, men likevel ikke noe man vanligvis får gjort noe med. Og som noen over her sier- leger og sykepleiere kan også bli syke, og ha akutte grunner for at de plutselig ikke kan møte på jobb. Ingen ville vel vært lege dersom man uansett hva som skjedde på privatfronten måtte man stille på jobb.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #15 Skrevet 8. november 2013 Dette er helt vanlig og ikke typisk ahus. Jeg har jobbet ved tre store sykehus på Østlandet og det skjedde ved alle stedene. Jeg som sykepleier fikk alltid kjeften for dette. Men det er lite vi på sengepost kan gjøre med det som skjer på operasjonssalen. Vi kan ikke annet enn å beklage Anonymous poster hash: c6f75...a21
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #16 Skrevet 8. november 2013 Her kan jeg virkelig skrive under på at dette langtfra bare gjelder a-hus. Jeg har de siste årene jobbet ved tre sykehus i og rundt Oslo og slike ting skjer dessverre alle steder. De er helt nødt til å operere og prioritere etter alvorlighetsgrad. Det er nok med en syk lege og to akutte operasjoner som absolutt ikke kan vente før ALT skjærer seg. De kan selvfølgelig avlyse en haug med polikliniske konsultasjoner for så å hente opp leger derfra, men det blir jo heller ikke rettferdig siden dette også er pasienter som ofte har ventet lenge. Selvsagt leit at det gikk utover moren din, men på en annen side er hun kanskje heldig som ikke måtte hasteopereres pga ulykke eller alvorlig sykdom? Anonymous poster hash: a6813...e4b
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #17 Skrevet 8. november 2013 Dette skjer på alle sykehus i Norge, store og små. Vi har et planlagt operasjonsprogram, som som oftest går som planlagt. Det kan bli endringer eller strykninger av flere grunner, sykdom blant leger (sjeldent), operasjonssykepleiere, anestesisykepleier/leger. Dette skjer ikke ofte nå for tiden, oftere i influensasesongen Men oftest er årsaken at en pasient med mer alvorlig og livstruende sykdom må prioriteres. De fleste forstår at en pasient med hjerneblødning, blindtarmbetennelse med fare for å sprekke, ileus (tarmslyng), eller lårhalsbrudd må prioriteres fremfor en pasient med sykdom i stabil fase (ikke livstruende akkurat den dagen). Når det er sagt er det selvsagt veldig forståelig at det er en stor belastning å grue seg til en operasjon, stå opp tidlig, faste i mange timer, for så å bli strøketfra operasjonsprogrammet 6-8 timer senere. Håper moren din snart får ny time til operasjon. Anonymous poster hash: eef1a...6b6
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #18 Skrevet 8. november 2013 Må man virkelig vente i 2 år på operasjon? Trodde ikke det var lov, jeg. Da jeg skulle operere (planlagt operasjon) fikk jeg beskjed om at ventetiden var maks et halvt år. Kunne de ikke gi meg operasjonsdato innen da ble jeg sendt til et annet sykehus. Det kunne også henne det ble privat, som selvfølgelig blir dekket av det offentlige. Anonymous poster hash: 43b91...b0c
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #19 Skrevet 8. november 2013 Må man virkelig vente i 2 år på operasjon? Trodde ikke det var lov, jeg. Da jeg skulle operere (planlagt operasjon) fikk jeg beskjed om at ventetiden var maks et halvt år. Kunne de ikke gi meg operasjonsdato innen da ble jeg sendt til et annet sykehus. Det kunne også henne det ble privat, som selvfølgelig blir dekket av det offentlige. Anonymous poster hash: 43b91...b0c Maks ventetid avhenger av sykdom. Det er naturlig at kreftpasienter prioriteres foran pasienter med f.eks. brokk. Jeg er usikker på hva som er den aller lengste ventetiden er satt til, men det er minst 1år. Anonymous poster hash: eef1a...6b6
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #20 Skrevet 8. november 2013 Sånt skjer, jeg er selv vært skylden for at en måtte utsette planlagt operasjon ble utsatt. Jeg var nyoperert og fikk komplikasjoner og måtte reopereres dagen etter. Da jeg lå i gangen og ventet på lege og hva som skjedde, fikk en annen pasient beskjed om at hun måtte vente pga akutt operasjon. Anonymous poster hash: b0596...3c0
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #21 Skrevet 8. november 2013 Hva om en allerede ligger på bordet, operasjon påstartet og det så kom inn feks et haste ks? Anonymous poster hash: 6fd73...de3
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #22 Skrevet 8. november 2013 Hva om en allerede ligger på bordet, operasjon påstartet og det så kom inn feks et haste ks? Anonymous poster hash: 6fd73...de3 Hvis operasjonen er påbegynt (pasienten i narkose og de har begynt selve operasjonen), går den operasjonen videre. Men jeg har opplevd at en pasient har kommet helt ned i slusen (forberdelsesrommet før selve operasjonssalen), for så å måtte opp på sengeposten igjen. Men det finnes alltid mer enn en operasjonssal, og fødeavdelingen har vanligvis egne operasjonsstuer, ihvertfall på større sykehus. Anonymous poster hash: eef1a...6b6
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #23 Skrevet 8. november 2013 Jeg jobber på ett mellomstort sykehus. På kveld/natt er vi bare to anestesispl på vakt. Hvis den ene er på utrykning og den andre sitter på en operasjon og det så kommer ett akutt sectio, kan det være at vi vekker pasienten uten å ha operert. Hvis blindtarmen feks er halveis fridissekert prøver vi jo og ordne det på annet vis. Men det er sårbart når vi er så få på jobb. Dessverre er ikke dette noe vi har styring på selv, det er bestemt utfra budsjetter. Anonymous poster hash: c45d5...ed4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå