Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #1 Skrevet 8. november 2013 Jeg er helt grønn, så må få det inn med teskje!! Anonymous poster hash: 90593...821
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #2 Skrevet 8. november 2013 Til kjøttkaker? Da bruner jeg smør og hvetemel i kjelen, har i vann, buljongterning og smakssetter med pepper, revet løk og litt soyasaus. Til streik eller annet kjøtt? Samme fremgangsmåte men dropper buljongterningen og bruker heller stekeskyen fra kjøttet i sausen. Jeg har alltid løkbåter, gulrot o.l. i langpannen under kjøttet når det steker i ovnen, det setter super smak på stekeskyen som jeg bruker i sausen. Smakssetter med f.eks litt brunost, tyttebær og soyasaus. Anonymous poster hash: f9dae...377
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 8. november 2013 #3 Skrevet 8. november 2013 smelt smør og ha i hvetemel. Brun det i gryte. Spe med væske (vann eller kraft). Ta litt av gangen og rør ut klumpene før du tilsetter mer. Når du har den konsistensen du ønsker tilsetter du evt mer farge (sukkerkulør), og smak. Buljong og/eller andre krydder. Helt mot slutten kan du tilsette noen skiver brunost, ripsgele, fløte etc.
hønemor0408 Skrevet 8. november 2013 #4 Skrevet 8. november 2013 (endret) for å få til den perfekte brune sausen så det er det basis kraften som er viktigst hvordan du gjør det kommer litt ann på hva du skal lage. hva har du planer om å lage? hvilket kjøtt? et godt tips er å lage masse kraft av margbein/kraftbein, da har du et godt utgangspunkt for hvilken som helst saus. da kan du fryse ned porsjonsvis å ta opp når du lager saus. du kan også ta vare på rester etter kotelett bein etter middag for eksempel og fryse ned og når du har nok i fryseren så koker du kraft på de også. da har du en god kraft og selfølgelig en skvett fløte Endret 8. november 2013 av hønemor0408
Ziva Skrevet 8. november 2013 #5 Skrevet 8. november 2013 Kjele Visp Smør Mel Kraft (vann + buljongterning) Brunost Sukkerkulør Rømme/melk/fløte Soyasaus Smelt smør la det få litt farge men ikke bli brent, rør inn melet og la det brunes litt. Spe med kraft til ønsket konsistens. Ha i 3 skiver brunost en dæsj med rømme og en liten skvett soyasaus for ekstra god smak. Sukkerkulør tilsetter du hvis fargen på sausen er litt lys. Eller dummiesvarianten pose fra Toro.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #6 Skrevet 8. november 2013 2 spiseskjeer smør 2 spiseskjeer mel 1/2 l vann salt pepper Brun smør til det slutter bruse, ha i melet og brun dette godt sammen. Skru ned platen og ha i vannet litt og litt, rør ut klumper hele tiden. Ha i salt og pepper etter smak. Smakstilsetninger kan være brunost, mer pepper, tyttebærsyltetøy, soyasaus. Litt smak og behag der. Anonymous poster hash: b1530...9b5
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #7 Skrevet 8. november 2013 Hemmeligheten bak gode sauser er kraften du bruker. Buljongterninger er IKKE et godt alternativ. Hvis du ikke har tid til å koke skikkelig kraft får du kjøpt gode fonder på butikker som Meny/Ultra/Centra osv. Du smelter smør, rører inn mel og sper ut med god kraft. La det småkoke lenge nok til å få bort melsmaken. Hva slags mat du skal servere til avgjør hva du smakssetter sausen med: vin, fløte, urter, rømme, bær, ost osv. Anonymous poster hash: 47540...a2a
Gjest ronja røverdatter Skrevet 8. november 2013 #8 Skrevet 8. november 2013 Det som er viktig med brun saus, eller egentlig med alle mel-baserte sauser, er at de får koke lenge nok slik at melsmaken forsvinner. Selvfølgelig er det best å lage kraften selv, men har man ikke kraft, så er buljong eller fond et godt alternativ. Personlig synes jeg at de fleste fonds som jeg har smakt, ikke er spesielt gode. Jeg foretrekker buljongterning, men i maks halv styrke av det anbefalte. Ikke alltid en trenger det heller, det kommer an på hvor god tid jeg har til å dille og dalle med sausen. Men har du ikke kraft, kan du fint brune litt løk, gulrot kuttet i småbiter, litt purre kanskje og ev. andre ting som litt finkuttet selleri osv osv og la det koke med sausen i 20-30 minutter, så siler du det bort før servering. Det samme med laurbærblad, kjørvel, litt timian, en liten ss tomatpure, litt soyasaus - det er ting som er med å sette god smak på sausen og erstatte buljong, før du begynner å smaksette sausen med ting som passer til det du skal bruke sausen til.
Gjest Gul stjerne Skrevet 8. november 2013 #9 Skrevet 8. november 2013 Hvis jeg skal lage en skikkelig god saus bruker jeg laaang tid på å brune melblandingen. Den skal brunes på ganske svak varme, ikke brennes på høy varme. Jeg bruner melblandingen til den blir ganske mørk, men igjen; pass på at det ikke brenner seg mot slutten for da er temperaturen på bruningen veldig høy. Hvis du har en god kraft fra feks ei steik kan det hende du trenger å gjøre minimalt med tilsmakingen. Ofte kan det heve smaken om du tilfører litt sødme og syre. Pass på å smake på stekeskyen før du har den i bruningen, den kan være veldig salt. Jeg ødela en saus en gang med å bruke den ramsalte kraften fra ei ribbe. Gode tilsetninger til brun saus kan være sennep, ketchup/tomatpure, tyttebærsyltetøy, ripsgele, rødvinsgele, hvitvin(syre), sukker, brunost, soyasaus, worcestersaus.
Gjest Gul stjerne Skrevet 8. november 2013 #10 Skrevet 8. november 2013 Ja, og så koker jeg sausen lenge etterpå, i en time eller tre, men da er anledningen sausen skal brukes i veldig spesiell. Da må du tilsette vann underveis hvis sausen fordamper mye. Men du trenger i grunn bare koke sausen i ti minutter for å koke bort melsmaken (hvit saus). Med brun saus forsvinner mye av melsmaken når du bruker lang til på bruningsprosessen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå