Gå til innhold

Fordeler og ulemper med å bo i Asker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å bosette oss der, og vil gjerne høre erfaringer :)

Anonymous poster hash: 3d004...239

Fortsetter under...

Skrevet

Det er ganske store klasseskiller i Asker. Hvor i Asker (hvilken skolekrets feks) tenker dere på?

Anonymous poster hash: 8756f...130

Skrevet

Vi er åpne for flere steder. Heggedal, Vollen og Gullhella er steder vi har sett på :)

Skrevet

Flyttet til Asker fra Oslo og stortrives! Landlig med veldig sentralt,- går til toget på 5 min og er på jobb i Oslo sentrum på 18 min. Flotte turmuligheter på Konglungen og rundt Semsvann,- både for barn og hund!

Skrevet

Vollen og Gullhella er fint. Deler av Heggedal er ganske belastet. Laaang vei til Oslo da.. Hvor skal dere jobbe?

Skrevet

Takk for dine erfaringer, godt å høre at du trives :) Andre som bor i Asker med erfaringer?

Annonse

Skrevet

Vi har begge jobb i Asker og Bærum, så det går fint :) Hvordan belastet er Heggedal? Har skjønt at det ikke er det flotteste stedet i Asker, men trodde det var barnevennlig og fint? :)

Skrevet

Heggedal er barnevennlig og fint men har lenge hatt en la oss kalle det utfordrende ungdomskultur.. hovedgården ungdomsskole er belastet med rus og atferdsvansker, nettmobbing m.v.

Skrevet

Heggedal får en skikkelig facelift om dagen, og jeg kjenner flere som bor der med barn som trives godt.Tror det vil bli et populært område, selv om det har vært litt småharry før. Du får mye mer for pengene der boligmessig enn nærmere sentrum:) Ulempen er toget som ikke går så ofte (en gang i halvtimen) som fra Asker sentrum.

Skrevet

Takk for meninger rundt Heggedal :) Generelt i Asker da mtp kriminalitet og bråk? Det er jo ikke så langt fra Oslo, men likevel føler jeg Asker har mye natur og er veldig rolig? Hva syns dere som bor der?

Skrevet

Du som går til toget på 5 min, hvor bor du? Vi har sett litt på Asker, men jeg synes det meste blir for langt fra togstasjonen. Har inntrykk av at mange kjører bil til toget, og ellers overalt hvor man skal. Bor i Oslo og er vant il å gå overalt ... Syne det virker som det er store avstander i Asker.

Anonymous poster hash: 895e7...cb0

Skrevet

Bor i Asker sentrum,- mot Bleiker:)

Skrevet

Hi her, jeg har sett litt på det med tog. Både gullhella og Heggedal har togstasjonen sentralt iallefall :) I vollen bør man ha bil, eller ta buss :)

Annonse

Skrevet

Det er sant,- går som nevnt ikke så hyppig som fra sentrum, men kort vei å gå fra de fleste boligområdene der:) For oss som jobber i Oslo sentrum er Vollen fint så  lenge det ikke er is på sjøen,- det går båt til Aker Brygge. Så koselig vei til jobben, og ikke tar det lang tid heller:)

Skrevet

Flere?

Skrevet

Det rimer på vasker, og det er veldig praktisk hvis du er renholder.

Mens det er en ulempe om du har barn eller mann som heter Aksel. Mange har problemer med å uttale "Aksel fra Asker" uten å gå i surr.

Anonymous poster hash: 5929b...0e0
Skrevet

Jeg kommer opprinnelig fra Asker og har bodd flere steder i kommunen. Bodde noen år i Oslo før jeg fikk overtalt mannen (som er innbitt Bærumsgutt) å flytte til Asker, og det angrer vi ikke på. Vi stortrives og har funnet stedet vi skal bo til vi blir gamle!

Det er som det blir sagt over store forskjeller på Asker. Noen områder er dyrere med høyere kvadratmeterpris, men har en mer sentral beliggenhet og ikke "så langt ut". Eksempler på dette er Nesbru og Nesøya, et område som min mann og jeg har valgt å bosette oss. Vi trives her fordi det er nærme sjøen, ikke for langt fra byen (det er 10 minutter ekstra å kjøre til Asker sentrum, noe som blir veldig mye lengre i rushtrafikken), nærhet til flere handelssentrum og det er et veldig hyggelig, stabilt og trygt miljø. Mange vil si ulempen i dette området er at barna etterhvert får et stort merkepress på skolen. Er noen få jålebukker i området, men 90% er helt normale, jordnære folk.

Beveger man seg litt lenger sydover langs sjøen kommer man til et område jeg selv er oppvokst, Vettre/Blakstad/Nedre Bleiker/Vollen. Dette er et område jeg også varmt vil anbefale. På Vettre og Blakstad er det mer rekkehus og tomannsboliger, men også eneboliger. Vollen har vokst seg til å bli et veldig attraktivt område å bo. Disse områdene er i nærhet til sjøen og vakre tur og strandområder feks Konglungen og Vollen. Men Slemmestadveien er et mareritt i rushen, så her skal man være glad å sitte i kø. Deler av veien har fått kollektivfelt, noe som hjelper noe.

Jeg har også bodd i området Drengsrud/Solvang i nærheten av Asker sentrum. Dersom man liker marka og natur er det her kort vei til skiløyper og turløyper. I tillegg er det kort vei til Asker sentrum og tog/buss inn til byen. For min smak er disse områdene alt for langt unna sjøen.

Personlig ville jeg unngått Heggedal, Solvang, Borgen og Hagaløkka. Heggedal og Solvang fordi det ligger alt for langt ut, men også fordi jeg ikke synes det er noe trivelig område. Men man får mye mer for pengene der. Men da jeg vokste opp var dette i likhet med Borgen og Hagaløkka belastede områder.

Har også bodd på Hvalstad som jeg syntes var helt topp. Hakket lavere boligpriser enn Nesbru og Nesøya, men nesten like sentralt og veldig hyggelig miljø.

Så alt i alt er mitt råd å prøve å finne et sted i nærheten av sjøen ikke langt for langt ut på grunn av trafikken. Og for all del få dere elbil! Mannen min bruker 20 minutter istedet for 1,5 time til jobb i Oslo.

Anonymous poster hash: 06e56...977
Skrevet

Tusen takk for supert utfyllende svar :) Høres veldig, veldig bra ut! Vi vurderer sterkt Vollen, og håper det blir et godt sted å leve for både voksne og barn :)

Skrevet

Da svarer jeg også:) Bor på Borgen i Asker og stortrives:) Kjøpt hus i år etter å ha bodd i leilighet i samme område, og ville ikke bevege meg fra Borgen. Rønningen skole er vi storfornøyd med. Det tar ti minutter å gå ned til Asker sentrum. I blokkområder er det en del mennesker fra andre land, så for noen kan det oppleves som belastende. Må ikke glemme den flotte utsikten vi har også;)

Anonymous poster hash: 6e3e7...e8d

Skrevet

Jeg tror en av de over mente at Solberg er litt langt fra sentrum, og ikke solvang som ligger midt i sentrum. Vi bor ikke langt fra Semsvann og stortrives i Asker. Jeg ville ikke unngått noen steder i Asker. Men kjøper man de billigste boligene, vil man bli nabo til andre som kjøper de billigste boligene...

• 7 måneder senere...
Skrevet

Da svarer jeg også :) Bor på Borgen i Asker og stortrives:) Kjøpt hus i år etter å ha bodd i leilighet i samme område, og ville ikke bevege meg fra Borgen. Rønningen skole er vi storfornøyd med. Det tar ti minutter å gå ned til Asker sentrum. I blokkområder er det en del mennesker fra andre land, så for noen kan det oppleves som belastende. Må ikke glemme den flotte utsikten vi har også ;)

Anonymous poster hash: 6e3e7...e8d

Jeg er helt enig med deg:-) Vi har lest mye rart om Borgen og spesielt Huldreveien, men allikevel kjøpte 95m2 leilighet på Borgen. Betalte 2,3 mil. Så langt trives vi kjempegodt. Det tar bare 18 min. og 3 stopp med tog til Oslo sentrum, vi har barnehage med varm lunsj hver dag (luksus), vi har Asker international school (kjekt å ha flere valgmuligheter), masse barneaktiviteter, Risenga. Alt er i sykkel/gåavstand. Asker sentrum er kjempekoselig synes jeg. Vi har noen utenlandske naboer som er helt greie folk, de fleste naboene er norske. Flott utsikt har vi også. Synes vi valgte riktig. Her får man mye for pengene)

Skrevet

Hadde ikke gått for Vollen, da det er en skikkelig turistfelle blitt. Hyggelig der før, men nå er det litt som å bo inne i Kristiansand dyrepark. Kø over alt og masse tull. Heggedal var harry før men er bedre nå. Gullhella skal det bygges endel og da blir det nok tett. Ulempe med å bo i Asker er at det har blitt så mye folk her. Får ikke parkering noen steder og det er trafikk over alt. Tiltrekker seg masse wannabes også. Sånne fra indre dalidal som vil være kule og bo der. Flyttet og er kjempe glad for det !

Anonymous poster hash: e3c5f...5b1

Skrevet

Nesbru-Hvalstad-Vettre-Blakstad-Vollen <3 vokste opp på Vettre og Blakstad, bedre sted kan jeg ikke tenke meg å vokse opp, vurderer å flytte tilbake til disse områdene selv om et par år for at mine barn skal få vokse opp i Asker. 

Anonymous poster hash: 2066f...d96
Skrevet

Jeg bor i Vollen, og elsker stedet! :) Fantastisk fint her, god skole, hyggelige naboer, alt man trenger rett i nærheten, strender, turomeråder, det er rolig og trygt her.

Rutebåt til Oslo, 15min til Drammen om man skulle ønske å ta seg jobb der :)

Kjenner meg ikke igjen i det noen skrev over om at det er kø overalt? Hvor da mener du?

Eneste er at det er kø gjennom selve Vollen i rushen på ettermiddagen, men slik er det jo overalt på den tiden :)

Jeg elsker Vollen iallefall, perfekt sted å bo!

Skrevet

Hadde ikke gått for Vollen, da det er en skikkelig turistfelle blitt. Hyggelig der før, men nå er det litt som å bo inne i Kristiansand dyrepark. Kø over alt og masse tull. Heggedal var harry før men er bedre nå. Gullhella skal det bygges endel og da blir det nok tett. Ulempe med å bo i Asker er at det har blitt så mye folk her. Får ikke parkering noen steder og det er trafikk over alt. Tiltrekker seg masse wannabes også. Sånne fra indre dalidal som vil være kule og bo der. Flyttet og er kjempe glad for det !

Anonymous poster hash: e3c5f...5b1

Det kommer litt ann på hvor man bor på Gullhella. Det kommer ikke til å bli tett rundt huset vårt. Er ikke alle steder utbyggerene kommer til.

Anonymous poster hash: 0a160...38f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...