Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #1 Skrevet 7. november 2013 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Muggsopp-i-kornprodukter-kan-vare-farlig-for-barn-7168748.html Så det nylig på matagentene på NRK også. MEN: hva kan man erstatte brødet/grøten med? Vi lærer at det er lurt å spise variert, likevel mener de fleste at det er greit å spise brød/grøt ved 4 av 5 måltider om dagen for barn. Det også omtrent bare i Norge hvor vi spiser så mye brød, og hvor det er støttet av helsedirektoratet. Til tross for at det tidligere i år er påvist muggsopp i korn, som går utover anbefalt mengde ift vekt på barn. For min del, som har et barnehagebarn, så er det kun frokost (som vi sender med) og kveldsmat jeg kan gjøre noe med. Hva kan man bytte ut brødet/grøten med, som fortsatt er sunt? Anonymous poster hash: 7370f...1ca
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #2 Skrevet 7. november 2013 Hm, den er litt kinkig.. Hva med nøtter, frukt og grønnsaker? Nøtter metter jo bra og det er noe de fleste barn liker. En skål med nøtter, rosiner og oppskjært frukt, eller noe? Kanskje du kan male nøtter til nøttemel og bake brød av det? Anonymous poster hash: 58c60...620
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #3 Skrevet 7. november 2013 Takk for tips! :-) Er det bare jeg som tenker på dette? Gir alle barna sine brød eller grøt som hovedernæring? Anonymous poster hash: 7370f...1ca
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #4 Skrevet 7. november 2013 Det var meg som svarte i sted, og jeg venter førstemann i januar, så for meg så er det ikke en veldig aktuell problemstilling ennå, men det er absolutt sant som du sier - nordmenn spiser ENORMT mye brød! Personlig prøver jeg å spise variert, men brød er så lettvint.. Frokostfavoritten min er eggerøre med en halv avokado, da blir jeg ordentlig mett uten brød. :-) Anonymous poster hash: 58c60...620
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #5 Skrevet 7. november 2013 Eggerøre med avocado hørtes jo også ut som et godt tips da, det kan også tas med i matpakka :-) Tror det med brød er så inne i vår kultur at vi ikke vil "se" at det ikke nødvendigvis er så bra? Anonymous poster hash: 7370f...1ca
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #6 Skrevet 7. november 2013 Nordmenn er blant de høyeste og friskeste i verden, så tar det ikke så tungt. Vi spiser ikke brød hver dag. Anonymous poster hash: 3763c...1f9
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #7 Skrevet 7. november 2013 Dette er gammelt nytt for meg. Her får ungene grøt og brød som er 100% økologisk, så jeg er ikke så bekymret. De får også variert niste i bhg, så det blir ikke så mye korn i løpet av en dag. Anonymous poster hash: 5cc51...b5e
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #8 Skrevet 8. november 2013 Nordmenn er blant de høyeste og friskeste i verden, så tar det ikke så tungt. Vi spiser ikke brød hver dag. Anonymous poster hash: 3763c...1f9 At vi er de friskeste, kan vel diskuteres hvis vi ser på antall uføretrygdede, de på aap og sykemeldte. At vi ellers er "sunne og friske" ellers kan jo skyldes mye annet enn brødet, vi har det jo trossalt ganske bra her i landet. Anonymous poster hash: 7370f...1ca
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #9 Skrevet 8. november 2013 Dette er gammelt nytt for meg. Her får ungene grøt og brød som er 100% økologisk, så jeg er ikke så bekymret. De får også variert niste i bhg, så det blir ikke så mye korn i løpet av en dag. Anonymous poster hash: 5cc51...b5e På forbrukerinspektørene ble det påpekt at økologisk av og til inneholder mindre, og av og til inneholder mer muggsopp. Anonymous poster hash: 7370f...1ca
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #10 Skrevet 8. november 2013 Dette er gammelt nytt for meg. Her får ungene grøt og brød som er 100% økologisk, så jeg er ikke så bekymret. De får også variert niste i bhg, så det blir ikke så mye korn i løpet av en dag. Anonymous poster hash: 5cc51...b5e Hva erstatter dere brødet med til frokost/lunsj/kvelds? Anonymous poster hash: 7370f...1ca
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #11 Skrevet 8. november 2013 Dette er gammelt nytt for meg. Her får ungene grøt og brød som er 100% økologisk, så jeg er ikke så bekymret. De får også variert niste i bhg, så det blir ikke så mye korn i løpet av en dag. Anonymous poster hash: 5cc51...b5e Hva erstatter dere brødet med til frokost/lunsj/kvelds? Anonymous poster hash: 7370f...1ca Vi spiser middag til kvelds. Og dessert (frukt/bær) etter det. Lunsj (i bhg) er variert. Middagsrester, kokt egg, yoghurt, fiskekaker, reker, fiberknas, osv. Barna mine spiser brød/grøt til frokost og ca 1-2 ganger i bhg. Anonymous poster hash: 5cc51...b5e
Edelweis Skrevet 8. november 2013 #12 Skrevet 8. november 2013 Lager ofte proteinbrød uten mel. Knekkebrød, frokostblanding, yogurth, frukt og nøtter.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #13 Skrevet 8. november 2013 Lager ofte proteinbrød uten mel. Knekkebrød, frokostblanding, yogurth, frukt og nøtter. Takk for svar alle :-) fortsett gjerne å svare. Proteinbrød- hva er det? Knekkenrød og frokostblanding inneholder samme type mel og korn som i brød, og dermed like mye muggsopp, hvis man skal se på akkurat det. Men for variasjonen sin del så er det jo bra :-) Anonymous poster hash: 7370f...1ca
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #14 Skrevet 8. november 2013 Det som er litt synd er at den nye regjeringens politikk, med større fokus på større mer "rasjonelle" enheter, reduserte midler til mattilsynet og reduserte midler til forskning på området, sansynligvis vil føre til at problemet blir større i årene som kommer. Anonymous poster hash: 8df01...795
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #15 Skrevet 8. november 2013 Det som er litt synd er at den nye regjeringens politikk, med større fokus på større mer "rasjonelle" enheter, reduserte midler til mattilsynet og reduserte midler til forskning på området, sansynligvis vil føre til at problemet blir større i årene som kommer. Anonymous poster hash: 8df01...795 Husk foresten at problemet er omtrent det samme for nøtter og tørket frukt også. Anonymous poster hash: 8df01...795
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #16 Skrevet 8. november 2013 Barn under 5 år skal helst ikke spise nøtter, ikke hele hvertfall. Anonymous poster hash: 88ae4...19c
Edelweis Skrevet 8. november 2013 #17 Skrevet 8. november 2013 Lager ofte proteinbrød uten mel. Knekkebrød, frokostblanding, yogurth, frukt og nøtter. Takk for svar alle :-) fortsett gjerne å svare. Proteinbrød- hva er det? Knekkenrød og frokostblanding inneholder samme type mel og korn som i brød, og dermed like mye muggsopp, hvis man skal se på akkurat det. Men for variasjonen sin del så er det jo bra :-) Anonymous poster hash: 7370f...1ca Proteinbrød er laget av 4 egg 50g solsikkekjerner 50g knuste linfrø 60g kruskakli 50g sesamfrø 1ssbakepulver 3ss olje 1,5 dl kesam med denne oppskriften får du et lavt brød, så jeg firedobbler oppskriften og får 2 store brød. De metter veldig mye og er perfekt for meg som ikke tåler så mye mel! =) 2 tynne skiver av dette brødet holder meg mett lenge!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #18 Skrevet 8. november 2013 Dette er gammelt nytt for meg. Her får ungene grøt og brød som er 100% økologisk, så jeg er ikke så bekymret. De får også variert niste i bhg, så det blir ikke så mye korn i løpet av en dag. Anonymous poster hash: 5cc51...b5e Muggsopp i korn etc har absolutt ingenting å med at det er økologisk eller ei. Det er klima som styrer dette. Været er mer fuktig i sommerhalvåret,dermed trives muggen bedre Anonymous poster hash: c9303...e73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå