Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #1 Skrevet 7. november 2013 Er det oppsigelsegrunn om en person har mye fravær med både egenmeldig og sykemelding (korte og lange perioder)? Dette resulterer i at vedkommende ikke klarer å være ajour på jobben. Og mange medarbeidere er avhengig av at de alltid er ajour med ting. Anonymous poster hash: 2bc41...009
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #2 Skrevet 7. november 2013 Og vedkommende har fått muntlig advarsel om at dette går ut over jobben. Anonymous poster hash: 2bc41...009
Førstemann Skrevet 7. november 2013 #3 Skrevet 7. november 2013 Nei, det er ikke gyldig oppsigelsesgrunn dersom fraværet er gyldig. Det er arbeidsgivers ansvar å da tilrettelegge slik at jobben blir gjort.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #4 Skrevet 7. november 2013 Selvsagt er det ikke oppsigelsesgrunn om man har lovlig fravær. Anonymous poster hash: b7651...3c8
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #5 Skrevet 7. november 2013 Hvis fraværet er gyldig, med sykmelding etc, er det arbeidsgviers ansvar å legge til rette slik at vedkommende eventuelt kan klare å komme tilbake i jobb. Det kan blant annet bety at arbeidsoppgaver må fordeles på de andre ansatte, redusere arbeidsmengden for vedkommende i perioder hvor h*n er syk, tilrettelegge selve arbeidsstasjonen, tilrettelegge for at vedkommende kan jobbe redusert arbeidstid i perioder osv. Anonymous poster hash: fbd28...bd9
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #6 Skrevet 7. november 2013 Selvsagt er det ikke oppsigelsesgrunn om man har lovlig fravær. Anonymous poster hash: b7651...3c8 Men hvordan kan man vite at noen virkelig er syk når de bruker egenmelding hver 14. dag? Burde man ikke da ha så innsikt at man kanskje ikke passer og klarer jobben man er i? Når man de gangene man er på jobb klager over vondter og arbeidsstilling og arbeidssituasjon for eksempel........... Anonymous poster hash: 2bc41...009
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 7. november 2013 #7 Skrevet 7. november 2013 Selvsagt er det ikke oppsigelsesgrunn om man har lovlig fravær. Anonymous poster hash: b7651...3c8 Men hvordan kan man vite at noen virkelig er syk når de bruker egenmelding hver 14. dag? Burde man ikke da ha så innsikt at man kanskje ikke passer og klarer jobben man er i? Når man de gangene man er på jobb klager over vondter og arbeidsstilling og arbeidssituasjon for eksempel........... Anonymous poster hash: 2bc41...009 Hvor mange egenmeldinger har dere per år på denne jobben da? Hver 14 dag??? Her har vi tre egenmeldinger over tre dager per år. Hvordan klare å få det til å bli hver 14 dag??
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #8 Skrevet 7. november 2013 Selvsagt er det ikke oppsigelsesgrunn om man har lovlig fravær. Anonymous poster hash: b7651...3c8 Men hvordan kan man vite at noen virkelig er syk når de bruker egenmelding hver 14. dag? Burde man ikke da ha så innsikt at man kanskje ikke passer og klarer jobben man er i? Når man de gangene man er på jobb klager over vondter og arbeidsstilling og arbeidssituasjon for eksempel........... Anonymous poster hash: 2bc41...009 Hvor mange egenmeldinger har dere per år på denne jobben da? Hver 14 dag??? Her har vi tre egenmeldinger over tre dager per år. Hvordan klare å få det til å bli hver 14 dag?? IA bedrift. Har 24 dager i året - kan være hjemme inntil en uke uten å gå til lege.... Anonymous poster hash: 2bc41...009
*Miss Marple* Skrevet 7. november 2013 #9 Skrevet 7. november 2013 Selvsagt er det ikke oppsigelsesgrunn om man har lovlig fravær. Anonymous poster hash: b7651...3c8 Men hvordan kan man vite at noen virkelig er syk når de bruker egenmelding hver 14. dag? Burde man ikke da ha så innsikt at man kanskje ikke passer og klarer jobben man er i? Når man de gangene man er på jobb klager over vondter og arbeidsstilling og arbeidssituasjon for eksempel........... Anonymous poster hash: 2bc41...009 Men hva skal denne personen leve av da? Det er en av de flotte tingene ved å bo i Norge, at man har et vern om man er for syk til å klare jobben sin. Og det finnes jo regler for hvor mange egenmeldingsdager man har og hvor ofte de kan brukes, så jeg tror ikke på at denne personen melder seg syk hver 14 dag! Her er det arbeidsgiver som svikter mtp å tilrettelegge arbeidet sånn at arbeidstaker kan holde seg på jobb. Og å gi muntlig advarsel om at sykdommen går ut over arbeidsoppgavene hører jo ikke hjemme noe sted! Det vet den syke sikkert alt om og alt man oppnår med en sånn uttalelse er å legge sten til byrde.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #10 Skrevet 7. november 2013 Min sjef ville si meg opp pga mye sykdom. Brukte alle egenmeldingsdagene, samt mye sykemelding. Hadde problemer med nakke og rygg.Han satte advokat på saken, kalte inn til drøftingssamtale. Vi hadde samtale, og jeg fikk da brev om oppsigelse etter hvert, mens jeg var sykemeldt.Det ble en stor sak ut av det som JEG vant!Jeg hadde tenkt til å si opp jobben min jeg, skjønte jo at jeg ikke kunne være der. Men jeg ble nødt til å sikre meg selv også, og jeg var gravid i 2. mnd da jeg ble kalt inn til samtalen.Man får jo ikke AAP fra NAV før man har vært sykemeldt i 12 mnd. Det er sikkert ikke så lett for denne personen heller, jeg synes i alle fall ikke det var så greit. Anonymous poster hash: 0dd75...3f9
Virginia. Skrevet 7. november 2013 #11 Skrevet 7. november 2013 Selvsagt er det ikke oppsigelsesgrunn om man har lovlig fravær. Anonymous poster hash: b7651...3c8 Men hvordan kan man vite at noen virkelig er syk når de bruker egenmelding hver 14. dag? Burde man ikke da ha så innsikt at man kanskje ikke passer og klarer jobben man er i? Når man de gangene man er på jobb klager over vondter og arbeidsstilling og arbeidssituasjon for eksempel........... Anonymous poster hash: 2bc41...009 Nei, sykdom er ikke oppsigelsesgrunn. Og ingen tror et øyeblikk at dere har langt flere egenmeldinger hos dere enn alle andre bedrifter her i landet. Ingen kan ta ut en egenmelding hver 14. dag. Det er mulig den ansatte burde ha vært sykemeldt mye lengre for å bli frisk, men kommer for raskt tilbake grunnet dårlig samvittighet og press hele tiden, og derfor ikke blir bra. Det beste du kan gjøre i denne situasjonen er å vise at du setter pris på at den ansatte prøver og ta en vennlig samtale med den ansatte for å høre om dere for en bestemt periode kan tilrettelegge noe. Hvis det er uforutsigbarheten som er vanskelig, så si til den ansatte at det er bedre at han/hun for en lengre periode er helt eller gradert sykemeldt og får tid til å bli bra, fremfor at fraværet blir slik som nå.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #12 Skrevet 7. november 2013 Er du sjefen? Anonymous poster hash: b7651...3c8
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #14 Skrevet 7. november 2013 Selvsagt er det ikke oppsigelsesgrunn om man har lovlig fravær. Anonymous poster hash: b7651...3c8 Men hvordan kan man vite at noen virkelig er syk når de bruker egenmelding hver 14. dag? Burde man ikke da ha så innsikt at man kanskje ikke passer og klarer jobben man er i? Når man de gangene man er på jobb klager over vondter og arbeidsstilling og arbeidssituasjon for eksempel........... Anonymous poster hash: 2bc41...009 Nei, sykdom er ikke oppsigelsesgrunn. Og ingen tror et øyeblikk at dere har langt flere egenmeldinger hos dere enn alle andre bedrifter her i landet. Ingen kan ta ut en egenmelding hver 14. dag. Det er mulig den ansatte burde ha vært sykemeldt mye lengre for å bli frisk, men kommer for raskt tilbake grunnet dårlig samvittighet og press hele tiden, og derfor ikke blir bra. Det beste du kan gjøre i denne situasjonen er å vise at du setter pris på at den ansatte prøver og ta en vennlig samtale med den ansatte for å høre om dere for en bestemt periode kan tilrettelegge noe. Hvis det er uforutsigbarheten som er vanskelig, så si til den ansatte at det er bedre at han/hun for en lengre periode er helt eller gradert sykemeldt og får tid til å bli bra, fremfor at fraværet blir slik som nå. Klippet ut fra NAV sin side: Dersom bedriften du jobber i er en IA-virksomhet, kan du bruke egenmelding i opptil åtte kalenderdager. Egenmelding kan brukes i 24 kalenderdager i løpet av en 12-måneders periode. Det er ikke begrensning på antall ganger retten kan benyttes. Og jo, det går akkurat om du tar ut EN dag hver 14. dag. Anonymous poster hash: 2bc41...009
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #15 Skrevet 7. november 2013 Selvsagt er det ikke oppsigelsesgrunn om man har lovlig fravær. Anonymous poster hash: b7651...3c8 Men hvordan kan man vite at noen virkelig er syk når de bruker egenmelding hver 14. dag? Burde man ikke da ha så innsikt at man kanskje ikke passer og klarer jobben man er i? Når man de gangene man er på jobb klager over vondter og arbeidsstilling og arbeidssituasjon for eksempel........... Anonymous poster hash: 2bc41...009 Hvor mange egenmeldinger har dere per år på denne jobben da? Hver 14 dag??? Her har vi tre egenmeldinger over tre dager per år. Hvordan klare å få det til å bli hver 14 dag?? IA bedrift. Har 24 dager i året - kan være hjemme inntil en uke uten å gå til lege.... Anonymous poster hash: 2bc41...009 Hvis en person i en IA-bedrift har så stort jevnlig fravær, uten legeatest skal det vel også finnes en bedriftshelsetjeneste som kan rådgi om nødvendig tilrettelegging ol. Sykdom og skader, med derpå følgende fravær er ikke oppsigelsesgrunn. Spessielt i en IA-bedrift skal jo systemet være slik at bedriften streker seg langt for å tilrettelegge slik at de ansatte kan stå i jobben. Hvis det er sterke mistanker om at egenmeldingssystemet misbrukes kan det arbeidsgiver kreve sykmelding fra første dag, men det høres ikke ut som om det er problemet her. Anonymous poster hash: dd2d9...348
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #16 Skrevet 7. november 2013 Anonym 15.11:Nei, jeg er ikke sjefen. Hvordan det? Anonymous poster hash: 2bc41...009
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #17 Skrevet 7. november 2013 Ikke før sykemeldingen har vart i ett år Anonymous poster hash: acc5d...ced
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #18 Skrevet 7. november 2013 Nå er det også noen regler om at du må ha vært tilbake på jobb så og så lenge før det regnes som en ny periode. Jeg vet ikke hvordan det fungerer i IA-bedrifter, men ellers kan du ikke regne det som en ny periode før du har vært frisk i 16 dager. Det er da mulig at du med jevnt en fraværsdag i uka kan sies opp etter et år, men der ville jeg sjekket veldig nøye med en advokat før jeg begynte å snakke om det. Anonymous poster hash: dd2d9...348
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #19 Skrevet 7. november 2013 Selvsagt er det ikke oppsigelsesgrunn om man har lovlig fravær. Anonymous poster hash: b7651...3c8 Men hvordan kan man vite at noen virkelig er syk når de bruker egenmelding hver 14. dag? Burde man ikke da ha så innsikt at man kanskje ikke passer og klarer jobben man er i? Når man de gangene man er på jobb klager over vondter og arbeidsstilling og arbeidssituasjon for eksempel........... Anonymous poster hash: 2bc41...009 Nei, sykdom er ikke oppsigelsesgrunn. Og ingen tror et øyeblikk at dere har langt flere egenmeldinger hos dere enn alle andre bedrifter her i landet. Ingen kan ta ut en egenmelding hver 14. dag. Det er mulig den ansatte burde ha vært sykemeldt mye lengre for å bli frisk, men kommer for raskt tilbake grunnet dårlig samvittighet og press hele tiden, og derfor ikke blir bra. Det beste du kan gjøre i denne situasjonen er å vise at du setter pris på at den ansatte prøver og ta en vennlig samtale med den ansatte for å høre om dere for en bestemt periode kan tilrettelegge noe. Hvis det er uforutsigbarheten som er vanskelig, så si til den ansatte at det er bedre at han/hun for en lengre periode er helt eller gradert sykemeldt og får tid til å bli bra, fremfor at fraværet blir slik som nå. Klippet ut fra NAV sin side: Dersom bedriften du jobber i er en IA-virksomhet, kan du bruke egenmelding i opptil åtte kalenderdager. Egenmelding kan brukes i 24 kalenderdager i løpet av en 12-måneders periode. Det er ikke begrensning på antall ganger retten kan benyttes. Og jo, det går akkurat om du tar ut EN dag hver 14. dag. Anonymous poster hash: 2bc41...009 Men den ansatte tar vel noen ganger ut flere dager sammenhengende? Hvis det er reell mistanke om at fraværet ikke skyldes sykdom, så kan bedriften (også IA-bedrifter) be om at den ansatte for en periode leverer legeerklæring ved fravær. Anonymous poster hash: b577a...636
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #20 Skrevet 7. november 2013 Beklager, skulle ikke være anonym over her /b577a...636 Anonymous poster hash: b577a...636
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #22 Skrevet 7. november 2013 Gyldig fravær er ikke grunn til oppsigelse eller advarsel. Dersom arbeidsgiver gjør det kan det få økonomiske konsekvenser for bedriften. Anonymous poster hash: 1fb92...6a4
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #23 Skrevet 7. november 2013 Selvsagt er det ikke oppsigelsesgrunn om man har lovlig fravær. Anonymous poster hash: b7651...3c8 Men hvordan kan man vite at noen virkelig er syk når de bruker egenmelding hver 14. dag? Burde man ikke da ha så innsikt at man kanskje ikke passer og klarer jobben man er i? Når man de gangene man er på jobb klager over vondter og arbeidsstilling og arbeidssituasjon for eksempel........... Anonymous poster hash: 2bc41...009 Nei, sykdom er ikke oppsigelsesgrunn. Og ingen tror et øyeblikk at dere har langt flere egenmeldinger hos dere enn alle andre bedrifter her i landet. Ingen kan ta ut en egenmelding hver 14. dag. Det er mulig den ansatte burde ha vært sykemeldt mye lengre for å bli frisk, men kommer for raskt tilbake grunnet dårlig samvittighet og press hele tiden, og derfor ikke blir bra. Det beste du kan gjøre i denne situasjonen er å vise at du setter pris på at den ansatte prøver og ta en vennlig samtale med den ansatte for å høre om dere for en bestemt periode kan tilrettelegge noe. Hvis det er uforutsigbarheten som er vanskelig, så si til den ansatte at det er bedre at han/hun for en lengre periode er helt eller gradert sykemeldt og får tid til å bli bra, fremfor at fraværet blir slik som nå. Klippet ut fra NAV sin side: Dersom bedriften du jobber i er en IA-virksomhet, kan du bruke egenmelding i opptil åtte kalenderdager. Egenmelding kan brukes i 24 kalenderdager i løpet av en 12-måneders periode. Det er ikke begrensning på antall ganger retten kan benyttes. Og jo, det går akkurat om du tar ut EN dag hver 14. dag. Anonymous poster hash: 2bc41...009 Men den ansatte tar vel noen ganger ut flere dager sammenhengende? Hvis det er reell mistanke om at fraværet ikke skyldes sykdom, så kan bedriften (også IA-bedrifter) be om at den ansatte for en periode leverer legeerklæring ved fravær. Anonymous poster hash: b577a...636 Det er veldig sjelden det er mer enn en dag. Som regel er det en onsdag eller en fredag vedkommende er borte. Anonymous poster hash: 2bc41...009
Iiiiik Skrevet 7. november 2013 #24 Skrevet 7. november 2013 Nei, det er ikke oppsigelsesgrunn. I en IA-bedrift kan fraværet være så høyt. Lederen bør da sammen med den ansatte og evt verneombud eller bedriftshelsetjeneste se på tilretteleggingsmuligheter og -behov. Man har også anledning i medarbeider- eller utviklingssamtaler til å veilede den ansatte ut av stillingen slik at den ansatte selv konkluderer med at kravene i jobben overstiger det han/hun har forutsetninger for å klare.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #25 Skrevet 7. november 2013 Selvsagt er det ikke oppsigelsesgrunn om man har lovlig fravær. Anonymous poster hash: b7651...3c8 Men hvordan kan man vite at noen virkelig er syk når de bruker egenmelding hver 14. dag? Burde man ikke da ha så innsikt at man kanskje ikke passer og klarer jobben man er i? Når man de gangene man er på jobb klager over vondter og arbeidsstilling og arbeidssituasjon for eksempel........... Anonymous poster hash: 2bc41...009 Nei, sykdom er ikke oppsigelsesgrunn. Og ingen tror et øyeblikk at dere har langt flere egenmeldinger hos dere enn alle andre bedrifter her i landet. Ingen kan ta ut en egenmelding hver 14. dag. Det er mulig den ansatte burde ha vært sykemeldt mye lengre for å bli frisk, men kommer for raskt tilbake grunnet dårlig samvittighet og press hele tiden, og derfor ikke blir bra. Det beste du kan gjøre i denne situasjonen er å vise at du setter pris på at den ansatte prøver og ta en vennlig samtale med den ansatte for å høre om dere for en bestemt periode kan tilrettelegge noe. Hvis det er uforutsigbarheten som er vanskelig, så si til den ansatte at det er bedre at han/hun for en lengre periode er helt eller gradert sykemeldt og får tid til å bli bra, fremfor at fraværet blir slik som nå. Klippet ut fra NAV sin side: Dersom bedriften du jobber i er en IA-virksomhet, kan du bruke egenmelding i opptil åtte kalenderdager. Egenmelding kan brukes i 24 kalenderdager i løpet av en 12-måneders periode. Det er ikke begrensning på antall ganger retten kan benyttes. Og jo, det går akkurat om du tar ut EN dag hver 14. dag. Anonymous poster hash: 2bc41...009 Men den ansatte tar vel noen ganger ut flere dager sammenhengende? Hvis det er reell mistanke om at fraværet ikke skyldes sykdom, så kan bedriften (også IA-bedrifter) be om at den ansatte for en periode leverer legeerklæring ved fravær. Anonymous poster hash: b577a...636 Det er veldig sjelden det er mer enn en dag. Som regel er det en onsdag eller en fredag vedkommende er borte. Anonymous poster hash: 2bc41...009 Personen skulle sikkert hatt gradert sykemelding og ordentlig tilrettelegging på jobb. Har ikke sjefen og bedrifthelsetjenesten hatt samtaler med den ansatte og ordnet med det? Det har de gjort på min arbeidsplass når jeg fikk senebetennelse av jobben min. Fungerer så mye bedre nå og jeg er superfornøyd at jeg kun hadde 5 uker sykemelding siden de gjorde dette så kjapt. Vi er også IA bedrift. Er kanskje ikke sikkert du vet alt om denne situasjonen siden. Eller er det du som har fått advarsel? Anonymous poster hash: bce2e...ec0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå