Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #1 Skrevet 6. november 2013 Hvor lenge har dere vært og hvor mye bidrar dere med? Får dere vite hvordan det går med barnet/a? Anonymous poster hash: 831a0...20d
☆☆☆ Skrevet 6. november 2013 #2 Skrevet 6. november 2013 Er plan-fadder, har vore det i 6-7 år. Meinar det er 250 kr i mnd. Får eit par brev i året frå fadderbarnet (ho er 15-16 år), og sender tilsvarande.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #3 Skrevet 6. november 2013 Er plan-fadder, har vore det i 6-7 år. Meinar det er 250 kr i mnd. Får eit par brev i året frå fadderbarnet (ho er 15-16 år), og sender tilsvarande. Ok vi har så lyst å hjelpe og bidra med noe som føles bra i hverdagen. Lurte derfor på hvordan dette fungerer. Hvor lenge bidrar man? Så lenge man ønsker, eller til barnet er 18? hi Anonymous poster hash: 831a0...20d
Jallow B Skrevet 6. november 2013 #4 Skrevet 6. november 2013 Ikke på samme måte, men det kan jo sammenlignes. Vi betaler skole for ene broren til mannen, og noen andre gutter i slekta, da jentene får skolegang gratis. Etter at jeg kom "inn i bildet", har vi hatt litt tettere oppfølging enn mannen min hadde tidligere. Vi får vite karakterer på orden ogpførsel, og eksamener. Han bor sammen med en annen bror igjen, som da følger med på at han studerer etter skoletid, og passer på at han drar når han skal. Neste år kan han søke universitetsutdannelse, og han ænsker å utdanne seg innen agriculture, for å kunne være behjelpelig til å bygge opp landet videre. Han vurderer å senere ta enten lærer eller legeutdannelse, da begge deler er noe landet alltid vil trenge.Om vi blir mer etablert her, ønsker vi å senere søke ham hit via utvekslingsprogram, og at han da bor med oss mens han går på universitet her i Norge. Det koster oss i underkant av tusen kroner hver 6mnd, bøker inkludert, for skolegangen hans. For yngre gutter er det rett under 500kr hver 6mnd. Mannen min har ikke mye utdannelse selv, og pusher dermed ekstra på at han ønsker de skal utdanne seg videre, slik at de har en trygg framtid i landet.
Jallow B Skrevet 6. november 2013 #5 Skrevet 6. november 2013 Anonymbruker: ulempene med plan fadder o.l. er prosentene som går til administasjon. Det kommer man desverre ikke utenom. Om du ønsker å komme i kontakt med en familie personlig i Vest-Afrika, og støtte med f.eks 500kr hver 6mnd, si gjerne ifra pr pm. Naboene våre der nede har nå seks barn, og kun råd til å sende en av de på skolen. Om det skulle vært aktuelt, ta som sagt kontakt
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #6 Skrevet 6. november 2013 Jeg bryr meg ikke om mennesker, men har fadderdyr Betaler inn 50 kroner per dyr som går til dyrleger, mat og diverse hos det lokale Redd Dyra. Flott tiltak Anonymous poster hash: 670cb...b35
☆☆☆ Skrevet 6. november 2013 #7 Skrevet 6. november 2013 Er plan-fadder, har vore det i 6-7 år. Meinar det er 250 kr i mnd. Får eit par brev i året frå fadderbarnet (ho er 15-16 år), og sender tilsvarande.Ok vi har så lyst å hjelpe og bidra med noe som føles bra i hverdagen. Lurte derfor på hvordan dette fungerer. Hvor lenge bidrar man? Så lenge man ønsker, eller til barnet er 18? hi Anonymous poster hash: 831a0...20d Ein er fadder så lenge ein vil, men barnet er fadderbarn til det er voksent eller flyttar frå lokalsamfunnet der plan har prosjekt. Det er ikkje slik at pengane går til barnet, men til lokalsamfunnet. Dei blir brukt på tiltak som betrar forholda for alle i området, og fadderbarnet er ein representant slik at vi som fadder kan føle tilknytning til prosjektet. Tidlegare kunne ein sende gåver, men det vart det slutt på fordi det skapte splid blant barna i landsbyane mellom dei som var plukka ut til fadderbarn og dei som ikkje var det. Det var sjølvsagt kjekkare å kunne sende julegåver o.l., men er ser problemstillinga og støttar avgjerda. Ho eg hadde som fadderbarn før flytta til byen med familien sin, og eg fekk difor nytt fadderbarn for to år sida. Eg var overraska over å få ein tenåring, men det er ikkje akkurat ein skuffelse av dimensjonar.
smurfis Skrevet 6. november 2013 #8 Skrevet 6. november 2013 Ja vi har et fadderbarn i sierra Leone også betaler vi fadderskap til en bsrneby i haiti. Begge er gjennom sos barnebyer. Vi betaler tilsammen 525 tror jeg. Akkurat gått opp litt:-) vi får brev med bilde en gang i året.
Nullstress;) Skrevet 6. november 2013 #9 Skrevet 6. november 2013 Vi er plan faddere og redd barna faddere. Betaler tilsammen 500 i mnd
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #10 Skrevet 6. november 2013 Anonymbruker: ulempene med plan fadder o.l. er prosentene som går til administasjon. Det kommer man desverre ikke utenom. Om du ønsker å komme i kontakt med en familie personlig i Vest-Afrika, og støtte med f.eks 500kr hver 6mnd, si gjerne ifra pr pm. Naboene våre der nede har nå seks barn, og kun råd til å sende en av de på skolen. Om det skulle vært aktuelt, ta som sagt kontakt ... Og akkurat derfor gidder jeg ikke bruker penger på slike ting. Har man ikke penger til å fø på, eller sørge for et godt liv for barna, så får man heller ikke barn! Jeg bruker pengene mine på dyrevelferd og oppbygging av samfunn i enkelte områder. Ingen direkte penger, siden dette tydeligvis ikke hjelper. Anonymous poster hash: 15ccf...da2
Gjest Kira Skrevet 6. november 2013 #11 Skrevet 6. november 2013 Jeg har hatt fadderbarn hos PLAN i mange år. Jobber også som frivillig oversetter for dem. Mange sender og får brev fra sine fadderbarn, og da hjelper jeg til med å oversette disse brevene før de går videre til mottaker. Har også vært foredragsholder for dem, reiste rundt på videregående skoler i forbindelse med OD-dagen for endel år tilbake. Synes det er greit å gi penger, men selv får jeg også mye igjen for å bidra på andre måter.
Himmel og hav Skrevet 6. november 2013 #12 Skrevet 6. november 2013 Jeg er SOS-fadder, og har vært det i 25 år. Så fort jeg startet å tjene litt mer enn lommepenger, så meldte jeg meg som fadder.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #13 Skrevet 6. november 2013 Jeg er SOS fadder til en gutt i Nicaragua. Jeg har vært det siden 2007. Valgte sted jeg ville være fadder etter å ha vært der. Har en forkjærlighet for Latin Amerika og syns ofte de der nede ikke blir "promotert" på samme måte som barn i Afrika og Asia. Anonymous poster hash: 0bfa3...569
cdc87 Skrevet 6. november 2013 #14 Skrevet 6. november 2013 ja, SOS barnebyer fadder.. 275 i mnd tror jeg =)
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #15 Skrevet 6. november 2013 Anonymbruker: ulempene med plan fadder o.l. er prosentene som går til administasjon. Det kommer man desverre ikke utenom. Om du ønsker å komme i kontakt med en familie personlig i Vest-Afrika, og støtte med f.eks 500kr hver 6mnd, si gjerne ifra pr pm. Naboene våre der nede har nå seks barn, og kun råd til å sende en av de på skolen. Om det skulle vært aktuelt, ta som sagt kontakt ... Og akkurat derfor gidder jeg ikke bruker penger på slike ting. Har man ikke penger til å fø på, eller sørge for et godt liv for barna, så får man heller ikke barn! Jeg bruker pengene mine på dyrevelferd og oppbygging av samfunn i enkelte områder. Ingen direkte penger, siden dette tydeligvis ikke hjelper. Anonymous poster hash: 15ccf...da2 Vel, det ville ikke vært mange av oss som satt her, hvis ikke fattige folk i Norge fikk barn i tidligere tider. Har du glemt at det bare er noen generasjoner siden vi var det fattigste landet i Europa?? Herregud menneske, ikke få barn hvis man er fattig, hvilken verden lever du i?? Anonymous poster hash: f0c46...3d6
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #16 Skrevet 6. november 2013 Anonymbruker: ulempene med plan fadder o.l. er prosentene som går til administasjon. Det kommer man desverre ikke utenom. Om du ønsker å komme i kontakt med en familie personlig i Vest-Afrika, og støtte med f.eks 500kr hver 6mnd, si gjerne ifra pr pm. Naboene våre der nede har nå seks barn, og kun råd til å sende en av de på skolen. Om det skulle vært aktuelt, ta som sagt kontakt ... Og akkurat derfor gidder jeg ikke bruker penger på slike ting. Har man ikke penger til å fø på, eller sørge for et godt liv for barna, så får man heller ikke barn! Jeg bruker pengene mine på dyrevelferd og oppbygging av samfunn i enkelte områder. Ingen direkte penger, siden dette tydeligvis ikke hjelper. Anonymous poster hash: 15ccf...da2 Vel, det ville ikke vært mange av oss som satt her, hvis ikke fattige folk i Norge fikk barn i tidligere tider. Har du glemt at det bare er noen generasjoner siden vi var det fattigste landet i Europa?? Herregud menneske, ikke få barn hvis man er fattig, hvilken verden lever du i?? Anonymous poster hash: f0c46...3d6 I vestlige land har man babyboom etter fattigdom, krig og andre kriser. Altså får vestlige færre barn i vanskelige perioder, nettopp fordi man ikke kan ta vare på avkommet. Anonymous poster hash: 670cb...b35
Elsker livet Skrevet 6. november 2013 #17 Skrevet 6. november 2013 Er gjennom røde kors. Det blir trekt fra 250 kr mnd. (man velger selv om man vil doble, triple osv) og er for en på en måte. Men man har ikke ett fadderbarn, men betaler til en pot. Jeg foretrekker det fordi de er bevisste på å bruke minst mulig på administrasjon, noe det går en del til om de skulle sendt oppdateringer på hvert barn man er fadder til.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #18 Skrevet 6. november 2013 Anonymbruker: ulempene med plan fadder o.l. er prosentene som går til administasjon. Det kommer man desverre ikke utenom. Om du ønsker å komme i kontakt med en familie personlig i Vest-Afrika, og støtte med f.eks 500kr hver 6mnd, si gjerne ifra pr pm. Naboene våre der nede har nå seks barn, og kun råd til å sende en av de på skolen. Om det skulle vært aktuelt, ta som sagt kontakt ... Og akkurat derfor gidder jeg ikke bruker penger på slike ting. Har man ikke penger til å fø på, eller sørge for et godt liv for barna, så får man heller ikke barn! Jeg bruker pengene mine på dyrevelferd og oppbygging av samfunn i enkelte områder. Ingen direkte penger, siden dette tydeligvis ikke hjelper. Anonymous poster hash: 15ccf...da2 Vel, det ville ikke vært mange av oss som satt her, hvis ikke fattige folk i Norge fikk barn i tidligere tider. Har du glemt at det bare er noen generasjoner siden vi var det fattigste landet i Europa?? Herregud menneske, ikke få barn hvis man er fattig, hvilken verden lever du i?? Anonymous poster hash: f0c46...3d6 I vestlige land har man babyboom etter fattigdom, krig og andre kriser. Altså får vestlige færre barn i vanskelige perioder, nettopp fordi man ikke kan ta vare på avkommet. Anonymous poster hash: 670cb...b35 Ja, selvfølgelig, det er et velkjent fenomen og helt naturlig hvis det er en kortsiktig krise av noe slag (Og tipper du kan stryke vestlig her…). Men det ble da født mange barn i Norge under krigen? Selv om det kommer flere etterpå. Og når det er snakk om langvarig fattigdom så stiller jo dette seg helt annerledes. Som sagt, de aller fleste av oss har generasjoner av forfedre som kom fra tøffe kår, der det var lite mat, dårlig skolegang, stor usikkerhet, høy dødelighet. Anonymous poster hash: f0c46...3d6
Jallow B Skrevet 6. november 2013 #19 Skrevet 6. november 2013 Anonymbruker: ulempene med plan fadder o.l. er prosentene som går til administasjon. Det kommer man desverre ikke utenom. Om du ønsker å komme i kontakt med en familie personlig i Vest-Afrika, og støtte med f.eks 500kr hver 6mnd, si gjerne ifra pr pm. Naboene våre der nede har nå seks barn, og kun råd til å sende en av de på skolen. Om det skulle vært aktuelt, ta som sagt kontakt ... Og akkurat derfor gidder jeg ikke bruker penger på slike ting. Har man ikke penger til å fø på, eller sørge for et godt liv for barna, så får man heller ikke barn! Jeg bruker pengene mine på dyrevelferd og oppbygging av samfunn i enkelte områder. Ingen direkte penger, siden dette tydeligvis ikke hjelper. Anonymous poster hash: 15ccf...da2 Og grunnen til at de får mange barn er fordi de aldri vet hvor mange som overlever de første fem årene, de trenger barna for at familien skal overleve i lengden, både med tanke på jordbruket og når man er gammel og trenger pleie. At man ikke har råd til SKOLEGANG, betyr ikke dermed at man ikke kan gi barna sine MAT. Stor forskjell. Og, det er nå ikke sånn at mennesker slutter å forelske seg og ha sex selv om de ikke har ett hus å bo i. Tenke seg til...
Iiiiik Skrevet 6. november 2013 #20 Skrevet 6. november 2013 Vi har tre fadderskap i SOS Barnebyer, mine tre har "fått" hvert sitt fadderbarn når de har begynt på skolen. Har valgt å ha det knyttet til tre enkeltbarn som vi sender brev til, gaver til bursdag osv. Vi får bilder og korte brev tilbake. Synes det er viktig at barna mine lærer at andre barn har det vanskelig. I tillegg har vi et fadderskap i Plan.
det er berre mordi Skrevet 6. november 2013 #21 Skrevet 6. november 2013 Hadde to, men no har eg berre ei taus i Uganda.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #22 Skrevet 6. november 2013 Anonymbruker: ulempene med plan fadder o.l. er prosentene som går til administasjon. Det kommer man desverre ikke utenom. Om du ønsker å komme i kontakt med en familie personlig i Vest-Afrika, og støtte med f.eks 500kr hver 6mnd, si gjerne ifra pr pm. Naboene våre der nede har nå seks barn, og kun råd til å sende en av de på skolen. Om det skulle vært aktuelt, ta som sagt kontakt ... Og akkurat derfor gidder jeg ikke bruker penger på slike ting. Har man ikke penger til å fø på, eller sørge for et godt liv for barna, så får man heller ikke barn! Jeg bruker pengene mine på dyrevelferd og oppbygging av samfunn i enkelte områder. Ingen direkte penger, siden dette tydeligvis ikke hjelper. Anonymous poster hash: 15ccf...da2 Og grunnen til at de får mange barn er fordi de aldri vet hvor mange som overlever de første fem årene, de trenger barna for at familien skal overleve i lengden, både med tanke på jordbruket og når man er gammel og trenger pleie. At man ikke har råd til SKOLEGANG, betyr ikke dermed at man ikke kan gi barna sine MAT. Stor forskjell. Og, det er nå ikke sånn at mennesker slutter å forelske seg og ha sex selv om de ikke har ett hus å bo i. Tenke seg til... Trist når man ser hvor mange som sulter ihjel... Syns det er en egoistisk tankegang å få barn fordi man trenger pleie som gammel. Hadde alle tenkt fornuftig hadde det vært mye bedre vilkår der nede! Anonymous poster hash: 670cb...b35
Jallow B Skrevet 6. november 2013 #23 Skrevet 6. november 2013 Trist når man ser hvor mange som sulter ihjel... Syns det er en egoistisk tankegang å få barn fordi man trenger pleie som gammel. Hadde alle tenkt fornuftig hadde det vært mye bedre vilkår der nede! Anonymous poster hash: 670cb...b35 Å få barn er i seg selv en egoistisk handling, uansett hvordan man lever. Levevilkårene der nede er langt mer komplekst enn at noen får flere barn enn de kan fø..og det er heller ikke den delen av mennesker vi snakker om her, men mennesker som ikke har råd å sende barna på skole.
Iiiiik Skrevet 6. november 2013 #24 Skrevet 6. november 2013 Anonymbruker: ulempene med plan fadder o.l. er prosentene som går til administasjon. Det kommer man desverre ikke utenom. Om du ønsker å komme i kontakt med en familie personlig i Vest-Afrika, og støtte med f.eks 500kr hver 6mnd, si gjerne ifra pr pm. Naboene våre der nede har nå seks barn, og kun råd til å sende en av de på skolen. Om det skulle vært aktuelt, ta som sagt kontakt ... Og akkurat derfor gidder jeg ikke bruker penger på slike ting. Har man ikke penger til å fø på, eller sørge for et godt liv for barna, så får man heller ikke barn! Jeg bruker pengene mine på dyrevelferd og oppbygging av samfunn i enkelte områder. Ingen direkte penger, siden dette tydeligvis ikke hjelper. Anonymous poster hash: 15ccf...da2 Og grunnen til at de får mange barn er fordi de aldri vet hvor mange som overlever de første fem årene, de trenger barna for at familien skal overleve i lengden, både med tanke på jordbruket og når man er gammel og trenger pleie. At man ikke har råd til SKOLEGANG, betyr ikke dermed at man ikke kan gi barna sine MAT. Stor forskjell. Og, det er nå ikke sånn at mennesker slutter å forelske seg og ha sex selv om de ikke har ett hus å bo i. Tenke seg til... Trist når man ser hvor mange som sulter ihjel... Syns det er en egoistisk tankegang å få barn fordi man trenger pleie som gammel. Hadde alle tenkt fornuftig hadde det vært mye bedre vilkår der nede! Anonymous poster hash: 670cb...b35 Ja, det beste hadde jo vært at de ikke fikk noen barn i det hele tatt. Da kunne de dødd ut og så hadde vi sluppet det problemet? Hadde jo blitt mye mer igjen til de få rike også.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #25 Skrevet 6. november 2013 Her i huset støtter vi røde kors og leger uten grenser (tilsammen 500,- i mnd...?). I en oversikt kom leger uten grenser godt ut av det mtp at lite ble brukt på administrasjon. Anonymous poster hash: c133c...f2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå