Gå til innhold

Er sosionom en god utdannelse? Godt betalt?

Anbefalte innlegg

Som alenemor er det viktig for meg å kunne forsørge meg og barna og i framtiden være sikret jobb og en trygg økonomi. Det er ikke alt jeg passer til å være. Matte er ikke min sterkeste side, så da kan jeg ikke velge andre bedre betalte yrker. Sosionom frister pga arbeidstider og innhold i utdannelsen. Syntes det virker spennende. Er det godt betalt? Ha tenker dere og sosionomer? Er det ett godt yrke?

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: 09977...7e3

Fortsetter under...

Svaret er vel stort sett nei, og nei. Vi trenger selvfølgelig noen av dem, men det er ansett som et veldig enkelt studium der de færreste bruker så mye av det de har lært direktte i jobb etterpå. Det er heller ikke spessielt godt betalt.

Anonymous poster hash: fddd7...a29

Ikke spesielt godt betalt til å være høyere utdannelse. Vil tro det er fra 380" og oppover, men kan avhenge av bosted også. Helt ok utdannelse om du vil jobbe med mennesker. Ikke spesielt vanskelig heller :)

Anonymous poster hash: 1ee57...c96

Det er ikke noe statusyrke, og det er ikke godt betalt.

Men liker du å jobbe med mennesker, hjelpe folk i forskjellige kriser o.l. er det et fint yrke.

Søsteren min er sosionom og har stort sett jobbet med barn, nå jobber hun med ungdommer mellom 13 og 16 år. Det hun blir sliten av er at det er så mye elendighet, jobben hennes går i stor grad ut på å ha møter med politi, barnevern, foresatte, lærere osv for å hjelpe unge som kommer fra veldig dårlige hjem. Hun savner å ha en jobb hvor man kan le og kose seg med kollegaene, ikke ha så mye ansvar for andres skjebner hele tiden. Men samtidig elsker hun jobben sin også, elsker å jobbe med disse unge menneskene, elsker å se resultatene av jobben hun legger ned, se de blomstre, mestre skolen, komme seg opp og frem. Men det er mange tilfeller hun ikke klarer legge igjen når hun avslutter for dagen, mange skjebner som fester seg, som hun kanskje ikke klarer hjelpe så godt som hun ønsker.

Jeg beundrer søsteren min og jobben hun gjør, veldig, vi trenger sånne som henne. Men jeg skjønner at det er lett å bli utbrent også, at det er en slitsom jobb.

Når det er sagt kan sosionomer jobbe med mye forskjellig da, har en venninne som er sosionom også, og hun jobber på nav. Det er også sosionomer på f.eks sykehuset.

Anonymous poster hash: 2c104...27a

Takk for godt svar, anonym - og dere andre.

Er det bedre eller dårligere betalt enn feks sykepleier?

Forslag til andre utdannelser? Som er så godt betalt det lar seg gjøre til en ikke så alt for lang og knalltøff utdannelse. Maks 3 år på høyskole. Godt betalt, gode muligheter etter endt utdannelse, sikker jobb og gjerne menn på arbeidsplassen :)

Litt matte går greit, men jeg er ikke veldig god i kjemi og matte osv.

Takk :)

Annonse

Som alenemor, kan du da jobbe turnus? I helse- og sosialsektoren er mange stillinger turnusbasert, men selvsagt er det også kun dagtidjobber der.

Jeg er utdannet sosionom. Fagene var veldig spennende og man har mange muligheter i arbeidslivet. Jeg har jobbet på barnevernsinstitusjon, sosialkontor, tilrettelagt tjeneste og nå jobber jeg på asylmottak. Siden jeg nå jobber natt, tjener jeg relativt greit, selv om jeg jobber bare 80 %. I turnusarbeid tjener man gode penger på tillegg 😉

Har dessverre ikke gode råd til hvilken utdannelse du kan ta for å tjene godt med penger, men vil anbefale sosionom om du er glad i å jobbe meg mennesker 😊

Må man jobbe turnus, helg og kveld som utdannet sosionom eller i utdannelsen?

Står helt fast på valg av yrke og utdannelse :(

Jeg er veldig glad i å jobbe med mennesker. Psykologi og samfunn er noe som interesserer meg. :)

Kan du være så snill å svare på noen spørsmål? Er det mange menn som er sosionomer? Jeg har tidligere jobbet på sykehjem, men der var det ikke noe godt arbeidsmiljø og ingen menn. Ønsker meg så en jobb jeg kan glede meg til å dra på jobb, hvor man også kan le og kose meg med kollegaene. At det er menn der jeg vil jobbe er ganske viktig for meg, men ikke avgjørende. :)

Har man muligheter til å bygge videre senere som sosionom? Hvordan får man jobb etter endt studie? (Hvor leter man..)Hvor kan man jobbe? Annet et nav og de du har ramset opp. Er det noen private bedrifter? Og er det vanskelig å få jobb etter endt utdanning?

Utdannelsen- er den vanskelig? Mye matte?

Hvordan var studiene?

Hva tjener en sosionom? Grunnlønn og hvor langt kan man klatre? Sammenlignet med feks sykepleiere - hvem er best betalt?

Dette ble veldig mange spørsmål, men setter stor pris om du kan svare. Tusen takk!! Håper på svar :)

Takk for godt svar, anonym - og dere andre.

Er det bedre eller dårligere betalt enn feks sykepleier?

Forslag til andre utdannelser? Som er så godt betalt det lar seg gjøre til en ikke så alt for lang og knalltøff utdannelse. Maks 3 år på høyskole. Godt betalt, gode muligheter etter endt utdannelse, sikker jobb og gjerne menn på arbeidsplassen :)

Litt matte går greit, men jeg er ikke veldig god i kjemi og matte osv.

Takk :)

Rørleger eller elektrikker oppfyller kravene mye bedre enn sosionom og er noe landet trenger fler av. 

Også forstår jeg ikke nøyaktig hva en sosionom gjør? Kan noen forklare meg det? Jeg har lest hva det står, men hva en gjør i praksis :)

Hva en sosionom gjør, varierer veldig ut i fra hvor du jobber. Jeg jobber mest i "miljøet" dvs at jeg tilbringer tid med brukerne i dagligdagse situasjoner, som f.eks leksehjelp, samtaler og bidra til en god og rolig stemning.

På skolen er det mye fokus på juss, psykologi, rus og relasjon.

Institusjoner er ofte turnusbasert, og man veksler mellom å jobbe dag, kveld og helg (ofte hver tredje helg). Jobber man med mer administrative oppgaver (f.eks avdelingsleder), er det som oftest dagtidjobbing.

Jobber en sosionom kan jobbe er maaaaange! Det er kanskje best å Google det 😉

Selv om jeg er utdannet sosionom, heter det at jeg jobber som miljøterapeut. Så om du ser en utlysning etter miljøterapeuter, kan dette omhandle sosionomer også.

Jeg tjener forresten rundt 440 000 kr på min 80% -stilling, ikke så galt det synes jeg 😊

På jobben min er det forresten 50/50 med kvinner/menn.

Men; ikke for å være frekk.. Hva VIL du jobbe med? Å jobbe som elektriker er noe helt annet enn sosionom/sykepleier eller liknende. Du bør kanskje først finne ut av hva du er mest interessert i slik at du klarer å fullføre utdannelsen.

Og hvor mye må du tjene før det er en grei sum? Ikke frekt ment, bare lurer😉

Annonse

Mye matte som elektriker? Godt betalt?

Nei, det er ikke hverken mye eller vansklig matte for å bli elektrikker. Du må huske at pensum bygger på ungdomskolepensum som grunnlag, ikke på videregående. 

Begge ligger lønnsmessig på høyde med en bioingeniør eller en barnevernspedagog, uten overtid.

Også forstår jeg ikke nøyaktig hva en sosionom gjør? Kan noen forklare meg det? Jeg har lest hva det står, men hva en gjør i praksis :)

Hva en sosionom gjør, varierer veldig ut i fra hvor du jobber. Jeg jobber mest i "miljøet" dvs at jeg tilbringer tid med brukerne i dagligdagse situasjoner, som f.eks leksehjelp, samtaler og bidra til en god og rolig stemning.

På skolen er det mye fokus på juss, psykologi, rus og relasjon.

Institusjoner er ofte turnusbasert, og man veksler mellom å jobbe dag, kveld og helg (ofte hver tredje helg). Jobber man med mer administrative oppgaver (f.eks avdelingsleder), er det som oftest dagtidjobbing.

Jobber en sosionom kan jobbe er maaaaange! Det er kanskje best å Google det 😉

Selv om jeg er utdannet sosionom, heter det at jeg jobber som miljøterapeut. Så om du ser en utlysning etter miljøterapeuter, kan dette omhandle sosionomer også.

Jeg tjener forresten rundt 440 000 kr på min 80% -stilling, ikke så galt det synes jeg 😊

Keg må fremstå helt idiot :P

Promlemet er vel at jeg ikke vet hva jeg vil jobbe som..

Har i hele mitt liv aldri fullført noe, blitt sett ned på, hatt ett vanskelig liv og alltid slitt meg gjennom det neste. Har alltid harr elendig økonomi og dårlig råd. Ingen i min familie har utdannelser, og jeg har selv gått å tenkt at jeg også kommer til å bli navel og en taper. Selvtilliten min har vært på bånn. Jeg er enda ganske ung.

Nå i det siste har jeg tenkt at det skal bli noe av meg også - og jeg er motivert til å gjøre en karriere. Jeg må innrømme at matte ikke er min sterkeste side, så jeg ønsker en utdannelse som er godt betalt ( dette er svært viktig for meg, ettersom jeg har opplevd viktigheten av det) og en utdannelse meg godt arbeidsmiljø.

Samtidig må jeg være fornuftig å ikke ta p meg en utdannelse som feks ingeniør fordi jeg ikke har det som kreves og er "smart" nok.

Det trenger ikke å være ett yrke som er veldig godt betalt, men så lenge keg klarer meg og har råd til å spare, reise på ferier og betale det som trengs. Trenger langt fra å være rik, så lenge jeg har en trygg og god økonomi og ikke trenger å leve trangt, i den forstand.

Jeg har alltid brydd meg og mennesker rundt meg og har selv tidligere vært barneværnsbarn med psykisk syke foreldre. Jeg interesserer meg for psykologi, samfunn, barn og voksne.

Så fornuften sier at sosionom kanskje er det som passer meg best sånn etter interesse og hva jeg er flink i.

Mine sterke sider har jeg fått høre st jeg er god til å snakke, reflektere, kreativ og medmenneske.

Jeg ønsker ikke å ende opp som alle andre i min familie. Eg ønsker så sterkt st det skal bli noe av meg også. En god og trygg økonomi er viktig for meg, slik st jeg kan leve godt og ta vare på meg selv og barnet uten å være avhengi av noen ettersom jeg ikke har noen rundt meg.

Jeg aner ikke hva jeg skal bli...

Hva tror du gjennomsnittet for en sosionom har utbetalt i måneden i en typisk 8-4 jobb?

Hvordan var utdannelsen og hvordan var den lagt opp?

Tusen takk for de gode svarene dine. Det hjalp meg litt på vei. :)

Forslag til en god utdannelse med grei lønn uten mye matte, kjemi og veldig vanskelige fag?

Tror ikke elektriker er noe for meg. Heller litt mot sosionom, men kjenner det ikke frister så veldig når så mange her sier st det ikke er en god utdannelse og dårlig betalt..

Det er jo ikke en "mindre god" utdannelse, men det er ikke godt betalt, det er det ikke. Hva mener du med "godt betalt", da? Hva ser du for deg at du ønsker å tjene? "Godt betalt" er jo relativt. Godt betalt i forhold til hva? I forhold til en som jobber i oljen? I forhold til en assistent i hjemmesykepleien? Hva ser du på som "dårlig betalt"?

Anonymous poster hash: 8945f...383

Bedre betalt enn en sykepleier, assistent og barne og ungdomsarbeider feks. Vil gjerne tjene rundt/over 400.000

Jeg regner ikke med å tjene så godt som en i olja eller en som er veldig godt utdanne, ettersom jeg selv ikke er i stand til å ta master eller noe annet.. Det vet jeg jo. :)

Skjønner jeg er litt vanskelig og at å få i pose og sekk er vanskelig.. Men jeg ønsker jo å komme så godt ut som mulig, etter mine forutsetninger.

440000 kunne jeg veldig fint levd med, som anonym over :) men ønsker å jobbe dag, da - for det sosiale. Da er det kanskje ikke like godt betalt?

Sosionom, sykepleier, vernepleier, pedagog osv tjener ikke over 400 000 i startlønn (uten tillegg). Da må du nok satse på en annen type utdanning eller master av noe slag. Dette er relativt enkle utdannelser som ikke gir så mye penger. Å jobbe med mennesker i der offentlige/kommunale er ikke så godt betalt.

Anonymous poster hash: 1ee57...c96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...