Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #76 Skrevet 6. november 2013 Dere med barn i skolealder, hvorfor lager ikke barnet deres matpakken sin selv? Anonymous poster hash: 5afc2...394 Fordi det tar meg 5 minutter å lage niste til alle 3, OG også smøre ei skive de kan spise før de går til skolen. Den spiser de gjerne stående ved kjøkkenbenken, eller mens de rusler rundt og pakker skolesekk, henter gymbag o.l. Mens det tar minst 15-20 minutter for dem å smøre selv hvis de blir plassert ved kjøkkenbordet og skal spise selv samtidig. Har prøvd. De er sååå treige.... Prater seg bort, er trøtte og sløve, begynner å eksperimentere med osten eller lage rare smørbrød som plutselig ikke ser gode ut, så de begynner på nytt, osv osv. Det blir utrolig mye mer rot å rydde på kjøkkenet. Og jeg har en liten en som skal gjøres klar til barnehage i tillegg, samt at jeg skal spise og lage niste til meg selv. Så løsningen foreløpig er at jeg gjør det, for da bruker vi kortere tid og roter mindre! Og så trenger jeg ikke kjefte så mye. Anonymous poster hash: fbca1...98f
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #77 Skrevet 7. november 2013 Behov for bekreftelse? Ja, så absolutt! Alt jeg gjør for barnet mitt handler egentlig om at jeg ønsker at de rundt meg skal bøye seg i støvet i beundring.. Skjønner ikke dem som tror at det er umulig å bare ville lage til noe godt for barnet. Den tanken må jo komme fra et sted. Men, som jeg har sagt. Jeg ble inspirert av boken "I boks" og tross alt er den matboksen jeg laget en blek kopi. Har fått mange nyttige tilbakemeldinger og perspektiver jeg er helt enig i - så en nyttig og interessant debatt. Jeg kommer derfor til å både moderere mengde og design. HI Anonymous poster hash: 870e7...360
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #78 Skrevet 7. november 2013 Dessverre er det sånn her i Norge at det er viktigere at skoleungene er ute i storfriminuttet enn at de får tid til å kose seg med maten.... Irriterer meg grenseløst, og eldste min var helt sjokkert når hun begynte på norsk skole og de nesten ikke fikk tid til å spise. Hun hadde gått på skole og barnehage i utlandet lenge nok til å blitt vant med det. Om man ser bort i fra figurer av maten, noe jeg ikke har noe i mot, synes bare det er unødvendig, mener jeg at man med fordel kan gjøre matboksene litt mer spennende enn svett brødskive med klissvåt agurk og lite appetittlig brødskive. Det skaper ikke kresne barn, snarere tvert i mot. Dere skulle bare visst hvor mange skoleunger som klager på nista si (og jeg skjønner dem godt) og må lirkes og lures og nesten "trues" til å spise de ekle brødskivene sine- "Det er det du har, det mamma har bestemt at du skal spise, mamma lager det vel ikke om du ikke liker det. Nei, du kan ikke få Thomas sin mat, du må spise skiva di nå." Nei, takke meg til fristende matbokser med en mix av forskjellig mat. Det fører ikke til at unger som er vant med det blir sittende å ikke vite hva de skal spise. I så tilfelle er det noe rart med norske barn som det ikke er med andre og det tror jeg ikke noe på. Hvis ungene ikke er fornøyde med brødskiver, som de faktisk er, så kan de ordne mat selv. De smører stort sett maten sin selv nå også. Det er ikke snakk om at "mamma har bestemt" (har ikke disse une fedre foresten), det er det pålegget de ber om å få med seg. Ungene forteller foresten at det skjer utstrakt mytting av mat. Miln eldste ber ofte om en ekstra skive med ost, eller helst to halve. Ikke fordi hun skal spise den, men fordi hun bytter til seg rariteter som lefse med røkelaks, matmuffins og andre ting vennene har med i stedenfor brød. Hun liker godt å smake på nye ting, men hun vil bestandig ha brødskiver som hoveddelen av måltidet. Anonymous poster hash: a6171...28f
Gjest usababy Skrevet 7. november 2013 #79 Skrevet 7. november 2013 Ja, jeg har skjønt at 98% har talt for enklere matpakker uten dill og dall Overfallsmat blir det ikke. Som sagt før, og som det vises på bildet - figur ut betyr figur inn. Du som jobber på bhg og blir imponert over sunn mat og nok mat. Bortsett fra kantlgriflene som var med på tur oppfyller vel den matpakka jeg la ut bilde på de kravene - bortsett fra at deg var for mange valg. Hva er usunt med mandler, blåbær, agurk, fiskekake, laks, grovbrød og minimais? Man må ikke gå helt i den ekstreme motsatte retning - at agurken ikke er like god hvis man stikker ut et hjerte med en pepperkakeform.. Grunnen til at denne matboksen er så innholdsrik er fordi vi har fått beskjed om å ha med ekstra mat når de skal gå på tur, og at de trenger ekstra til senere på dagen. Men jeg ser at hun ikke har spist alt, så jeg kunne med fordel ha tatt med mindre. Skjønner også dette med å ikke skape forventninger. Jenta mi gleder seg jo veldig til å åpne matboksen og ville nok bli skuffet om det " bare var skiver" Men jeg har ikke så mye stæsj i til vanlig altså. HI Anonymous poster hash: 870e7...360 Jeg tenker også på det som blir til overs når en lager figurer, og lurer på hva du mener med "figur ut figur inn". Det blir vel som å stikke ut pepperkaker - da blir det jo deig igjen rundt formene...her bruker dn jo deigen og kjevler ut om igjen, men stikker en ut figurer av en brødskive så blir det vel kanter igjen? Skorpekanter eller mellom-kanter? Kastes dette? Det gjør jo ikke noe om en gjør av og til, men jeg ville ikke likt at det ble kastet noe av hver skive hver gang en smører mat.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #80 Skrevet 7. november 2013 Jeg lager ikke figurer av skiver. Som du ser har jeg laget figur av agurk og fiskekake og har bare byttet om slik at agurkblomsten går inn i fiskekake lomsthullet og omvendt ( bra forklaring!) Stikker man ut et hjerte i en epleskive er skiven som er stukket ut fra fin med et hjertehull og legges også i matpakka. HI Anonymous poster hash: 870e7...360
Gjest usababy Skrevet 7. november 2013 #81 Skrevet 7. november 2013 Jeg lager ikke figurer av skiver. Som du ser har jeg laget figur av agurk og fiskekake og har bare byttet om slik at agurkblomsten går inn i fiskekake lomsthullet og omvendt ( bra forklaring!) Stikker man ut et hjerte i en epleskive er skiven som er stukket ut fra fin med et hjertehull og legges også i matpakka. HI Anonymous poster hash: 870e7...360 Aha! Da skjønner jeg Smart! Takk for forklaring
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #82 Skrevet 7. november 2013 Jeg antar du ikke virkelig tror at Mariekjeks er sunne kjeks???? Når vi tar en sunn middag går vi for kvikk lunsj og ostepop liksom;) Anonymous poster hash: a42e7...6d9
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #83 Skrevet 7. november 2013 Jeg trodde at Mariekjeks var sunnere enn mange andre kjeks ja, som både har fyll og sjokoladetrekk. Kall meg ung og naiv. Men nei, jeg har ikke gått i fella med å sette ostepop på middagsmenyen. Hvis du ser den maten jeg har sendt med i den matboksen det er bilde av - bortsett fra mengde og kanelgriflene - kan du vel ikke si at det er usunn mat? HI Anonymous poster hash: 870e7...360
Frk B. Skrevet 7. november 2013 #84 Skrevet 7. november 2013 Jeg husker at når jeg gikk de siste årene på barneskole (og resten av skolegangen min) så laget jeg min egen matpakke. Vi fikk lov til å ha på nugatti så lenge vi spiste maten vår. Jeg husker at mamma forsvarte det med at det er bedre at de spiser lunsjen sin enn at den kommer i retur eller blir kastet på skolen. Det skal også sies at mamma lagde hjemmelaget groft brød og vi fikk melk på skolen. Det var kanskje ikke verdens sunneste lunsj men vi spiste i alle fald, i motsettning av flere andre i klassen. Men jeg syns det er kos å lage lunsj til min bedre halvdel, lager den spennende og en størelse som er min mann verdig. Jeg er en ekstramamma til ej på 6 år, og har derfor ingen andre å lage lunsj til da jeg selv spiser på kantina på jobben. =D Det var mye bra å ta til meg slik at jeg kan lage fine lunsjer til min kjære.
Tromsøprinsen Skrevet 7. november 2013 #85 Skrevet 7. november 2013 Jeg syns maten så god og spennende ut (minus kanelsnurrene da ). Men tror brødskivene og fiskekakene med agurk hadde vært nok, -og noe jeg selv kunne ha funnet på. Syns blomsterutstikkene var gøyale! Spesielt for de minste som ofte spiser en og en ting, men agurk er jo kjempegodt SAMMEN med fiskekaker.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #86 Skrevet 7. november 2013 Hadde jeg sendt en slik matpakke som deg, HI, med jentungen på tre, hadde hun garantert sittet og plukket og dillet og ikke fått spist noe som helst. Grovt brød, rundstykker, eller tilsvarende med variert pålegg er det beste. Jenta mi liker godt å få med seg slike små engangspakker med for eksempel makrell og kaviar, og oppskåret frukt/grønt som hun selv kan dandere på skivene. Jeg sender ofte med brød påsmurt smør og pålegg adskilt, sånn at hun kan få ha på pålegget selv. Anonymous poster hash: 4ae81...077
Gjest ronja røverdatter Skrevet 7. november 2013 #87 Skrevet 7. november 2013 Dere med barn i skolealder, hvorfor lager ikke barnet deres matpakken sin selv? Anonymous poster hash: 5afc2...394 Fordi jeg liker å gjøre det for dem og fordi maten blir sunnere og mer variert når jeg gjør det.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #88 Skrevet 7. november 2013 Jenta her spiser godt fra matpakken sin, men jeg ser at det blir rester. Så i dag modererte jeg med to grovbrødskiver og blåbær, druer agurk og nøtter ( i rasjonelle mengder) liker at hun får med seg et lite utvalg av frukt/grønnsaker hver dag. Like fornøyd i dag var hun - uten så mye som en minifigur, så jeg tror ikke at hun tar skade av noen koselige agurkhjerter i den forstand at hun ikke vil spise mat som ikke er figurert. Kanskje det blir fremtidens lidelse- en rekke voksne som har aversjon mot mat som ikke er figurskjært.. HI Anonymous poster hash: 870e7...360
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #89 Skrevet 7. november 2013 Ungene mine får med det de vil i matpakken, i 90% av tilfellene blir det brødskiver med hvitost, evt polarbrød med hvitost. Evt en paprikabit, type vanlig. Skal jeg slå på stortromma, blir det kokt egg, go morgen yoghurt (skrekk og gru), pløse, pannekaker.. Matpakka blir alltid spist, hører ingen klager. Kjenner ikke jeg orker å bruke tid på uviktige ting når de uansett spiser.. Anonymous poster hash: 41716...edb
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #90 Skrevet 7. november 2013 ...det er bare det at jeg liker å gjøre det. Og jeg har ikke flust med tid, det er bare det at det ikke tar mange minuttene ekstra.. HI Anonymous poster hash: 870e7...360
LilleBamBam+EnTil Skrevet 7. november 2013 #91 Skrevet 7. november 2013 Vi gjør noe stas ut av matpakka. Grønnsaker/frukt i egen boks, en liten boks med egg, fiskepudding eller kjøttboller. Og selvfølgelig 2 brødskiver og yoghurt. Slik får hun i seg variert og blir spennende hver gang. Så får andre gjøre som de mener er best for deres barn
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #92 Skrevet 7. november 2013 Her får ungene kun kjipe brødskiver, eple og vann.. Men nå har a mor gått til innkjøp av pop chef i julegaver, så etter jul blir det andre boller Neida, jeg er enig i at barn ikke trenger så mye dilldall, men det finnes jo en mellomting. Om jeg allikevel skal sende med agurk så kan de gjerne være formet som noe. Jeg testet med squash (?) engang, skjærte den i skiver, la skivene oppå hverandre og trykket en pepperkakeform nedover stabelen. Alt tok tilsammen 30 sekunder. Men å stå og skjære motiver for hånd, det gidder jeg ikke Men til dere som lager kunstverksmatbokser med masse forskjellige ting oppi, dere må da ha et voldsomt stort matbudsjett?? Anonymous poster hash: 89cae...3a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå