Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #51 Skrevet 6. november 2013 Fullkost høres fint ut, men lurer på hvordan de da gjør det med de barna som bytter på å spise frokost hjemme og på bhg. Det er vel ikke store prisforskjellen det utgjør. Vi har flere ganger k uken mulighet til å spise en rolig frokost hjemme, og da gjør vi det HI Anonymous poster hash: 870e7...360
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #52 Skrevet 6. november 2013 Fullkost høres fint ut, men lurer på hvordan de da gjør det med de barna som bytter på å spise frokost hjemme og på bhg. Det er vel ikke store prisforskjellen det utgjør. Vi har flere ganger k uken mulighet til å spise en rolig frokost hjemme, og da gjør vi det HI Anonymous poster hash: 870e7...360 Ville to de ikke tar hensyn til det. Vi betaler det samme uansett om vi benytter oss av det eller ei. Grei ordning:) Anonymous poster hash: 71d8e...801
Gjest Frøken Regine Skrevet 6. november 2013 #53 Skrevet 6. november 2013 Hva gjør man med "overfallsmaten" etter alle elefantene, hjertene og delfinene? Kaster man det eller bruker dere restene?
☆☆☆ Skrevet 6. november 2013 #54 Skrevet 6. november 2013 Eg gledar meg til ho viser interesse for meir enn grovbrød, yoghurt og frukt i matpakka, det vil bli kjekt å bake matmuffins o.l. Men eg kan ikkje sjå at det må vere så enten/eller, brød og pålegg ein dag og pitabrød med fiskekake ein anna må då vere greit? Og ikkje nødvendigvis eit fullt koldtbord i boks..
klg,2 boys now:) Skrevet 6. november 2013 #55 Skrevet 6. november 2013 Som de sa i foreldremøte til minstemann her la no en agurk få være en agurk.trenger ikke være en blomst eller formet som en ansikt. Må si meg enig i at det blir mest gris når småbarn skal få så mange valgmuligheter.jobber i Bhg og vi blir laaaangt fra imponert over denne typen matpakker.heler god sunn mat og nok mat👍
Guttaboys Skrevet 6. november 2013 #56 Skrevet 6. november 2013 Oisann...det var litt av en matpakke! Koldtbord, spør du meg... Jeg er nok en av de som ikke gjør så mye ut av matpakka. Her går det i grovbrød med forskjellig pålegg. Noe sunt (makrell i tomat, kalkunpålegg) og noe "godt" (prim, salami). Ellers er det fint lite i matboksen. Hender jeg slenger med noen agurkbiter, bringebær eller noe, hvis vi har. Når det er turdag i bhg sender jeg med en bixitkjeks ved siden av. Jeg er rett og slett ikke fan av at matpakka skal være så spennende. Tenker heller at man gjør barna en bjørnetjeneste ved å gjøre matpakka SÅ innholdsrik. Noe med vanen...og faren for å bli sær og kravstor... Det var min mening:)
Tired mama Skrevet 6. november 2013 #57 Skrevet 6. november 2013 Jeg gikk til innkjøp av Pop Chef og skulle bli såååå flink til å lage spennende matpakker og dill og dall. Jeg prøvde den Pop Chefen en gang. Fy søren så mye klin og søl samt mye rester av frukten som bare gikk i søpla. I tillegg måtte jo disse delene (og ikke minst kjøkkenbenken) vaskes! Pop Chefen endte innerst i skapet. Jeg er visst ingen supermamma, så her får barna helt vanlige gammeldagse matpakker. Føler jeg ikke orker å bruke tid og energi på det der...
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #58 Skrevet 6. november 2013 Ja, jeg har skjønt at 98% har talt for enklere matpakker uten dill og dall Overfallsmat blir det ikke. Som sagt før, og som det vises på bildet - figur ut betyr figur inn. Du som jobber på bhg og blir imponert over sunn mat og nok mat. Bortsett fra kantlgriflene som var med på tur oppfyller vel den matpakka jeg la ut bilde på de kravene - bortsett fra at deg var for mange valg. Hva er usunt med mandler, blåbær, agurk, fiskekake, laks, grovbrød og minimais? Man må ikke gå helt i den ekstreme motsatte retning - at agurken ikke er like god hvis man stikker ut et hjerte med en pepperkakeform.. Grunnen til at denne matboksen er så innholdsrik er fordi vi har fått beskjed om å ha med ekstra mat når de skal gå på tur, og at de trenger ekstra til senere på dagen. Men jeg ser at hun ikke har spist alt, så jeg kunne med fordel ha tatt med mindre. Skjønner også dette med å ikke skape forventninger. Jenta mi gleder seg jo veldig til å åpne matboksen og ville nok bli skuffet om det " bare var skiver" Men jeg har ikke så mye stæsj i til vanlig altså. HI Anonymous poster hash: 870e7...360
Dini Skrevet 6. november 2013 #59 Skrevet 6. november 2013 Fullkost høres fint ut, men lurer på hvordan de da gjør det med de barna som bytter på å spise frokost hjemme og på bhg. Det er vel ikke store prisforskjellen det utgjør. Vi har flere ganger k uken mulighet til å spise en rolig frokost hjemme, og da gjør vi det HI Anonymous poster hash: 870e7...360 Da får de vel gjøre enten eller. Dersom barnet til vanlig ikke spiser frokost i barnehagen må vel frokost sendes med og kostprisen reduseres. Men er snakk om under 10 kr pr måltid her pr dag..
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #60 Skrevet 6. november 2013 Det var det jeg mente med " Det utgjør vel ikke store prisforskjellen.. Så.." HI Anonymous poster hash: 870e7...360
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #61 Skrevet 6. november 2013 Fullkost høres fint ut, men lurer på hvordan de da gjør det med de barna som bytter på å spise frokost hjemme og på bhg. Det er vel ikke store prisforskjellen det utgjør. Vi har flere ganger k uken mulighet til å spise en rolig frokost hjemme, og da gjør vi det HI Anonymous poster hash: 870e7...360 Da får de vel gjøre enten eller. Dersom barnet til vanlig ikke spiser frokost i barnehagen må vel frokost sendes med og kostprisen reduseres. Men er snakk om under 10 kr pr måltid her pr dag.. Vi har fullkost i barnehagen og alle betaler det samme uavhengig av hvilke måltider de spiser der. Mine spiser frokost der 1-2 ganger i måneden, men vi betaler likevel det samme som alle andre. Noen barn spiser ikke varmmat, andre sjelden fruktmåltidet. Hvis de først skal ha fullkost, må de ta utgangspunkt i at alle skal betale det samme, hvis ikke blir det umulig å holde styr på. For oss er det greit, selv om mine spiser et måltid mindre enn de fleste andre, hver dag. Anonymous poster hash: 1c49b...b75
Skylander Skrevet 6. november 2013 #62 Skrevet 6. november 2013 Min er ikke så flink til å spise agurk og tomat, men jeg smører på variert pålegg til han på ganske grove brødskiver. Pålegget han liker er leverpostei med rødbeter, makrell i tomat, forskjellig kjøttpålegg, ost, smøreost, gomme, rødbetsalat, italiensk salat osv... stort sett alt etende. Det lille ekstra i matpakken til min sønn må være når jeg tar meg tid til å koke egg på morgenen. Innimellom legger jeg en matpapirbit med en hilsen på i matboksen til han, f. eks."Ha en fin dag! Jeg er glad i deg! Hilsen mamma" Jeg har troen på at et godt og variert kosthold fra så tidlig som mulig skaper matglede, matlyst og holder oss sunne og sterke.
Tired mama Skrevet 6. november 2013 #63 Skrevet 6. november 2013 Må benytte anledningen til å spørre; hvordan ser maten ut når barnet åpner boksen i barnehagen/skolen? Kan vel neppe være like pent dandert? Ser for meg nøtter og bær veggimellom. Ikke for å være frekk altså, er bare oppriktig nysgjerrig. ;-)
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #64 Skrevet 6. november 2013 Vesla mi spiser ikke brød for tida. Jeg prøver, men hun pirker bare av pålegget. Hvis hun rører maten i det hele tatt da. Har til og med prøvd med søtpålegg som nugatti og masse syltetøy, men det hjalp ikke det heller. Av den grunn blir faktisk måltidene hennes veldig variert, for da må jeg være litt kreativ for å få henne til å spise. Det går mye i grønnsaker, frukt, yoghurt, ostebiter, gryn og melk, bær, makrell i tomat, og litt grøt. Hun er 14 mnd. Utfordringen var hva jeg skulle sende med i nistemat i barnehagen. Vi spiser frokost hjemme, og til lunsj får de suppe, grøt, gryteretter eller grove pannekaker. Så det er bare ett måltid hun trenger niste til. Løsningen ble grønnsaksmuffins. Egen oppskrift, grove muffins uten sukker, med masse av favorittgrønnsakene erter, gulrot og mais, pluss litt tomat og paprika. En slik i en fargerik silikonform. Og så får hun med litt blåbær eller frukt, og kanskje litt cottage cheese i bittesmå bokser. Jeg sender med en halv brødskive også, i håp om at hun skal få lyst på brød når de andre spiser det. Men hittil har skiven kommet hjem urørt, mens det andre spiser hun alt av. Så foreløpig har jeg et barn som ikke spiser brød, og som derfor har en LITT hysterisk matpakke. Men jeg synes virkelig ikke den er usunn? Er bare litt redd for å få nettopp den tilbakemeldingen fra barnehagen at de andre barna er misunnelig på den ene muffinsen hennes. Anonymous poster hash: fbca1...98f
Gjest meg&mini Skrevet 6. november 2013 #65 Skrevet 6. november 2013 Dette var en turdag-matboks. Da pleier de å ha med noe søtt, men det var nok litt mange grifler kanskje. Hun får aldri søte ting ellers i uken. Jeg syns det er hyggelig med figurer siden det ikke tar noe lengre tid enn å ikke lage figurer, men syns jeg har fått veldig gode tips her om å ikke ha så mange valg. Bortsett fra grifler så syns jeg at det var sunne og gode alternativer jeg hadde lagt i - men kanskje da for mange valg HI Anonymous poster hash: 870e7...360 Men gjør det noe at hun har flere valg da? Da kan hun smake på alt og spise det hun orker:) Det er ikke sikkert at hun blir forvirret heller...? Jeg er ikke den typen som liker å dille med mat, litt ekstra noen ganger, men jeg synes det er veldig koslig å se at andre gjør det:) Jeg har selv barnehagebarn og hun får all maten i barnehagen, men jeg håper at jeg også kan "glede" ungen min sånn når hun blir skolebarn:) Mat trenger ikke å være kjedelig! Personlig synes jeg mat frister mer hvis det ser bedre ut. Tørre brødskiver med en svett gulost - Nei takk!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #66 Skrevet 6. november 2013 Jeg pakker maten som jeg gjør, nettopp fordi den ikke skal blande seg. Akkurat om noen mandler krysser grensen til blåbærne eller om fiskekakene lander oppå matpapuret til brødet, det får heller være. I dag kom jenta mi til meg på kvelden og sa: " Mamma, jeg koste meg veldig med maten i dag. Smakte til og med på laks, men deg var ikke noe godt" Jeg blir glad for å vite at hun koste seg, og glad for at hun ble fristet til å smake laks selv om hun ikke er glad i det. Jeg har forklart henne at hun ikke vil komme til å få så spennende matpakker hver dag, og det skjønte hun.. Men jeg må innrømme at det gir en god følelse at hun har kost seg. Og jeg vet at den maten hun koste seg med var sunn og god ( bortsett fra kanelgriflene) HI Anonymous poster hash: 870e7...360
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #67 Skrevet 6. november 2013 Forresten HI: Jeg syntes matpakken din så virkelig god ut. Kunne godt tenkt meg en slik selv. Men som de andre sier: veldig mye mat, tror ikke jeg som er voksen ville greid alt engang. Og èn kanelgiffel ville vært nok. Forresten: Skolebarna her vi bor har bare 15 min å spise på, som noen andre nevnte. Men heldigvis har de yngste i 1. og 2.klasse fått innført to matpauser nå, nettopp for at de skal rekke å spise nok i løpet av dagen og ikke være så fryktelig sultne når de kommer på SFO. Dette etter at foreldrene ba om det i det første foreldremøtet. Så dere som har erfaring med at barnet deres ikke rekker å spise seg mett i matpausen: Snakk med lærerne om det, da vel! Og gjerne andre foreldre også.Skolen kan faktisk endre litt på rutinene hvis flere har samme problem. Anonymous poster hash: fbca1...98f
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #68 Skrevet 6. november 2013 Jeg er veldig opptatt av kosthold og sunne, næringsrike matpakker. Baker brød selv, har ofte lunch muffins og gulrot vafler for å gjøre maten mer spennende. Sender med pastasalat, middagsrester, fiskeburgere og alltid noe grønt. Barna mine har skyhøy forbrenning, og trenger masse mat. For meg er det viktigs at maten smaker godt og at alt spises opp. Det som ikke spises opp i pausen, må kunne tas med i hånda og spises i friminuttet. Matpakker er høyt prioritert, men har ennå ikke begynt å lage mat formet som blomster og dill. Maten skal spises forholdsvis kjapt, og ikke sitte å plukkes i. Og ville aldri sendt med kanelsnurrer, turdager eller ei.. Anonymous poster hash: c3944...d8a
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #69 Skrevet 6. november 2013 Definitivt slutt på kanelsnurr og tilbake til Mariekjeks Her prøver man å variere.. Hehe Men det er jo helt sant at det ble for mye søtt. Nå er vi faktisk restriktive til vanlig her i huset - selv om det kanskje ser ut til at vi ikke er det. En ting er i alle fall helt sikkert - jeg prøver så godt eg kan å la jenta mi få et godt og variert kosthold. Det ar kanskje vært derfor jeg har att så mange valg, i håp om st hun vile spise litt sv alt. Men det blir jo mange rester av det.. HI Anonymous poster hash: 870e7...360
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #70 Skrevet 6. november 2013 Sorry for skrivefeil - ipad HI Anonymous poster hash: 870e7...360
Gjest ronja røverdatter Skrevet 6. november 2013 #71 Skrevet 6. november 2013 Dessverre er det sånn her i Norge at det er viktigere at skoleungene er ute i storfriminuttet enn at de får tid til å kose seg med maten.... Irriterer meg grenseløst, og eldste min var helt sjokkert når hun begynte på norsk skole og de nesten ikke fikk tid til å spise. Hun hadde gått på skole og barnehage i utlandet lenge nok til å blitt vant med det. Om man ser bort i fra figurer av maten, noe jeg ikke har noe i mot, synes bare det er unødvendig, mener jeg at man med fordel kan gjøre matboksene litt mer spennende enn svett brødskive med klissvåt agurk og lite appetittlig brødskive. Det skaper ikke kresne barn, snarere tvert i mot. Dere skulle bare visst hvor mange skoleunger som klager på nista si (og jeg skjønner dem godt) og må lirkes og lures og nesten "trues" til å spise de ekle brødskivene sine- "Det er det du har, det mamma har bestemt at du skal spise, mamma lager det vel ikke om du ikke liker det. Nei, du kan ikke få Thomas sin mat, du må spise skiva di nå." Nei, takke meg til fristende matbokser med en mix av forskjellig mat. Det fører ikke til at unger som er vant med det blir sittende å ikke vite hva de skal spise. I så tilfelle er det noe rart med norske barn som det ikke er med andre og det tror jeg ikke noe på.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 6. november 2013 #72 Skrevet 6. november 2013 Mariekjeks? En håndfull palmeolje eller transfett? Det er vel ikke noe bedre enn kanelsnurrer, i alle fall ikke hjemmelagde kanelsnurrer.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #73 Skrevet 6. november 2013 Ronja Røverdatter: Et veldig fint innlegg som setter ord på mye av det jeg tenker ( hvis man krydrer det med en glede over agurkfigurer) Men så ble jeg igjen stresset over ditt utsagn om Mariekjeks!! Jeg har alltid trodd det var den "sunne" kjeksen! HI Anonymous poster hash: 870e7...360
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #74 Skrevet 6. november 2013 Dere med barn i skolealder, hvorfor lager ikke barnet deres matpakken sin selv? Anonymous poster hash: 5afc2...394
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #75 Skrevet 6. november 2013 Hjelpe meg! Det ser ut som en tapas-rett! Dette blir litt for drøyt..... Behov for bekreftelse? Anonymous poster hash: 7f6b5...6ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå