Gå til innhold

Matpakkehysteri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår barnehage har dette matpakkehysteriet gjort at de startet med havregrøt til frokost hver dag og matpakker er forbudt. Takk Susanna Kaluza.

Anonymous poster hash: 7b753...62c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bryr meg ikke hva andre gjør, men jeg blir irritert når disse mødrene "prakker" på meg "enkle oppskrifter" på hjemmelaget knekkebrød, brød, matmuffins, sunne pizzasnurrer og hvor jeg "må" kjøpe knvier og utstyr til og lage "spennende" firguerer av frukt, grønnsaker og annen sunn mat...Da er det jo så enkelt. og med riktig type matboks, kan jeg lage det kvelden i forveien...

.javel, jeg har ikke mer tid på kveldene enn jeg har på morgenene. Når ungene er i seng, trener jeg, vasker en maksin med klær, går over kjøkken og stue og rydder litt,- også kanskje en halv time foran TV eller med ei bok, før jeg legger meg. Den halve timen NEKTER jeg og bruke på matpakkelaging, når jeg har god tid på morgenen til og lage "den kjedelige" matpakka, ungene er fornøyd med.... ungene mine spiser noen gang opp all maten, andre gang nesten ingenting. Jeg har hatt spiseproblem selv, og jobber mye med at mat er drivstoff og nødvendig for og komme gjennom hverdagen. VI prøver og være noenlunde sunn,- men ingen mat er "farlig",- vi lærer de at noe mat dog er best og spise LITE av... JEG føler at en slik matpakke blir en "belønning";- og jeg er helt imot at MAT skal være belønning. Slike matpakker kan også gi barna dårlig samvittighet om de ikke er sulten en dag, fordi de vet mamma bruker mye tid og omtakne i den. Så ender de med og spise opp alt, forde de føler de"må":..Dette er OGSÅ negativt i frohold til barns i utgangspunktet naturlige forhold til mat..

Anonymous poster hash: b5b6d...dde
Skrevet

Kjenner jeg får helt avsmak når jeg ser bilder va slike matpakker! De lyser "Se så flink og bra en mor jeg er!!!"

Drit nå i å stemple ut og alt dritten der!barn må da lære seg å spise hele brødskiva,og ikke bare midten av den!det måda være himla mye mat som blir kasta pga denne idiotiske formeringa av mat!

og kanelsnurr er IKKE sunt!

Det er stor forskjell mellom sunne matpakker og "spennende" matpakker.

Om man blir lei av grovbrød,så lag grove vaffler istedet elle rgrove pannekaker. varier pålegget,skjær tomater, agurker etc på forskjellige måter om man absolutt må leke med maten! I skiver,strimler, lange,tynne,tykke etc.

Nei takke meg til vanlig matboks med vanlig sunn variert mat oppi!

Anonymous poster hash: dbb56...36d
Skrevet

Det er tydelig at slike matpakker virkelig provoserer de voksne i alle fall :D Jfg er nok lagt for hat på bhg nå :)

Det var jo litt i overkant å forby matpakker på bhg? Regner med det var en spøk, hvis ikke syns jeg de har grepet det an litt feil.

Når det kommer til kanelsnurrene har jeg sagt ( der jeg sto tiltalt ;). ) at det på turdagene er vanlig å ha med noe søtt. Stort sett går det i mariekjeks, men nå hadde vi noen kanelsnurrer liggende..

Når det kommer til å kjøpe dyre redskaper - pepperkakeformer holder lenge.

Jeg har helt klart et forbedringspotensiale som mamma - i likhet med de fleste av oss. Klarer ikke helt å se grunnlaget for den store provokasjonen, men godtar absolutt at jeg kan tone meg litt ned :D Det var jo også slike tilbakemeldinger jeg var nysgjerrig på som førstegangsmamma :)

HI

Anonymous poster hash: 870e7...360

Skrevet

Tenker at det bare er koselig om folk liker å dille med slik, gjør det ofte selv. Leste et innlegg om dette i Aftenposten for noen uker siden, hvor en eller annen(husker ikke hva hun var) mente at dette var en negativ trend. At barna ble kresene etc, jeg tenker at folk for gjøre som man vil, og at det ikke er noe galt med dette så lenge man har tid og lyst, handler det om prestisje eller konkurranse blir det jo feil.. Men tror vel ikke det er derfor folk legger litt ekstra i matpakka...

Anonymous poster hash: 946f1...d85

Skrevet

Jeg har tre barn og har ikke tid eller overskudd til å lage kunstverkmatpakker hver dag. Jeg er en av dem som mener man ikke trenger dille for mye med maten for at ungene skal spise den. Mine er alltid sultne på tidspunktet de skal spise matpakka, så de spiser godt av den. Ingen grunn til å gjøre det til en vane at matpakka skal være så utrolig fantastisk.
Men jeg gjør litt mer ut av det enn "to brødskiver med brunost". Hovedmaten er dog nesten alltid brødskive. Men de får alltid noe ved siden av: Yoghurt, smoothie, gulrotstaver, agurkbiter, eplebiter, druer, kokt egg etc - alt etter hva vi har og de har lyst på. Noen ganger har vi ingenting sånt i hus og da blir det bare brødskive den dagen, de overlever det også.

Skolebarnet får gjerne med seg porsjonspakker med syltetøy eller leverpostei en gang eller to i uka, og brødskive med smør, og smører maten selv, det er også populært.

Når det er sagt: Jeg lager ikke noe mer spennende mat til meg selv til lunsj. Spiser også selv brødskiver med pålegg.

Anonymous poster hash: 2f1e4...d58
Skrevet

Har et barnehagebarn og et skolebarn. I barnehagen har vi bare med mat til ettermiddagsmåltidet, og da spiser de jo ikke så mye. Holder med en skive.

På skolen har jeg imidlertid ikke inntrykk av at det florerer med fancy matpakker. Snuppa er fornøyd med 2 brødskiver, et knekkebrød og evt litt frukt. Ellers får de jo frukt både på skolen og aktivitetsskolen (SFO).

Vet jo ikke hva slags matpakker de andre har, men fancy matpakker har ikke blitt etterlyst. Jeg lurer på om disse fargerike matpakkene eksisterer mest på Internett, der mødrene kan vise dem fram...

Anonymous poster hash: 973f2...f50

Skrevet

Synes denne barnevernspedagogen tar opp det som er viktigst i denne debatten:

"Hjemme hos oss på kjøleskapsdøra henger et bilde av fadderbarnet vårt, til minne om at det ikke er alle som er så privilegerte at det skal være spennende å spise brødskiver formet som bjørner og griser." (...)

"Jeg ønsker likevel at alle blir litt mer reflekterte og bevisste på de valgene som tas, og kanskje er det på tide å vise våre arvinger mer balanse og moderasjon. Jeg tror bjørnebrødskiver er en del av en større utvikling som jeg ikke er så sikker på at jeg vil være en del av."(...)

"men jeg mener at dette er med på å gjøre gapet mellom oss jenta på kjøleskapet vårt enda større. I min verden sender slike brødskiver noen signaler til barna våre, og det er absolutt ikke moderasjon og balanse."

(Les hele innlegget her: http://mobil.aftenposten.no/meninger/debatt/Mammas-moderate-matpakker-7349587.html)

Ja til moderasjon!!!

Anonymous poster hash: 6f377...f1e

Skrevet

Dere som sender med middagsrester, spiser barna det kaldt da? Og hvilke middag passer som niste dagen derpå? Det eneste jeg syns er ok å sende med er pastasalat og gjerne en fiskekake, annen middag er lite god kald, syns jeg.

Men er veldig åpen for tips altså :)

Min har vært veldig småspist og aldri vært glad i brød, så det er i perioder slik at matpakka kommer uåpnet hjem. Da kjører vi restelunch til han får opp matlysten. Og siden han er mer glad i middag enn brød trenger den ikke varmes. Laks+ pasta, div varianter av wok, kalde karbonader/fiskekaker, div grønne og hvite salater (som egge/skinkesalat, kalkun+ pastasalat, potetsalat), vårruller, pannekaker, grove vafler (kanskje ikke akkurat middagsrester da...), pizza, matmuffins, seifilet og potet, kyllingvinger, tacolefser med fyll osv. Alt ettersom hva vi har i hus egentlig. Og siden han går i en klasse med flere nasjonaliteter er det ingen som reagerer om han spiser mat med gaffel. Men overdollete matpakker med 30 ting å velge i hadde blitt for mye å takle for han. 

Skrevet

Jeg er helt med på å gjøre matpakkene litt mer spennende, men jeg syns ikke helt at egg presset i former og brødskiver formet som bamser og hjerter er helt måten å gjør det på. Vi må akseptere at hverdagsmat er hverdagsmat og med så masse dikkedarier tror jeg faktisk vi ender opp med å gjøre barna en bjørnetjeneste. Er litt synd om de nekter å spise den dagen det kun er tid til en dobbel brødskive med leverpostei i matboksen. Men å friske opp med litt ekstra pålegg, frukt og grønnsaker syns jeg er helt supert.

Jeg lurer også på hva som skjer med maten som er til overs når man skjærer ut alle disse figurene? Kastes det? Spares på? Spiser mamma det? Syns det er litt bortkasta mat å ikke bruke hele brødskiva/frukten/grønnsaken.

Anonymous poster hash: 08f57...ec1
Skrevet

Tipper at det er kanelgiflene som blir spist først! :D

Jeg er absolutt for variasjon i matpakka. Det er viktig at maten ser appetittelig ut, samt at den er sunn. Ernæring er viktig!

Men denne trenden med fancy matpakker gir meg litt avsmak. Det er da måte på å pakke ungene inn i bomull... Altså, jeg bryr meg ikke hva andre gjør, men her i huset avler vi jordnære unger.

Bare sånn for å ha sagt det: jeg kan selvsagt godt forstå at de som har barn med spisevegring tyr til desperate tiltak...

Skrevet

Trykkes en figur ut, stikkes en figur inn, se på bildet :)

Men jeg er veldig enig med mange av perspektivene her - og kommer nok til å bevege meg litt ut av den rosa tåkeheimen. Men deg kan hende at hånda trykker ut en figur når hodet snur seg bort en gang i blant ;)

Men igjen- jeg syns det er unødvendig å direkte la seg provosere. Jevnfør jenta på kjøleskapet for perspektiv på verdfnsproblemfne man kan la seg provoserer av :D

HI

Skrevet

Legger også litt arbeid i matpakken. Men lager veldig sjelden figurer og sånn. Putter opp i litt forskjellig som barna liker. De elsker frukt og grønt fra før , så de spiser det uansett :)

Anonymous poster hash: 9c603...200
Skrevet

Dere som sender med middagsrester, spiser barna det kaldt da? Og hvilke middag passer som niste dagen derpå? Det eneste jeg syns er ok å sende med er pastasalat og gjerne en fiskekake, annen middag er lite god kald, syns jeg.

Men er veldig åpen for tips altså :)

Jeg sender med alt hun vil ha av rester. Potetmiddag som suppe og pannekaker. Men kun det jeg vet hun spiser. Er det rester spør jeg om hun vil ha med neste dag. Noen ganger ja og andre ganger nei. Kommer veldig an på hva middagen er. Usikker på om bhg varmer opp, hun liker det gjerne kaldt:)

Men sender alltid med litt brød i tillegg sånn hvis restene ikke fristet likevel;)

Skrevet

Det er tydelig at slike matpakker virkelig provoserer de voksne i alle fall :D Jfg er nok lagt for hat på bhg nå :)

Det var jo litt i overkant å forby matpakker på bhg? Regner med det var en spøk, hvis ikke syns jeg de har grepet det an litt feil.

Når det kommer til kanelsnurrene har jeg sagt ( der jeg sto tiltalt ;). ) at det på turdagene er vanlig å ha med noe søtt. Stort sett går det i mariekjeks, men nå hadde vi noen kanelsnurrer liggende..

Når det kommer til å kjøpe dyre redskaper - pepperkakeformer holder lenge.

Jeg har helt klart et forbedringspotensiale som mamma - i likhet med de fleste av oss. Klarer ikke helt å se grunnlaget for den store provokasjonen, men godtar absolutt at jeg kan tone meg litt ned :D Det var jo også slike tilbakemeldinger jeg var nysgjerrig på som førstegangsmamma :)

HI

Kos deg med å lage matpakker som DU setter pris på å legge kjærlighet og omtanke i, og som barnet ditt koser seg med.

At folk her inne blir provosert av det bør ikke bety noe, og er forøvrig rimelig uforståelig.

Har hatt en kjæreste som laget fine og gode matpakker til meg, og det var arbeidsdagens høydepunkt - gjerne med en koselig lapp inni også :)

Skrevet

Jeg har sett mange kritisere "matpakkehysteriet" - at foreldre ønsker å pynte litt ekstra i matboksen til de små.

Jeg elsker å gjøre meg ekstra flid med matpakken, fordi jeg vet at datteren min gleder seg til å åpne dagens matpakke og at hun lettere spiser de sunne tingene dersom de kommer i morsomme figurer osv. Jeg ble veldig inspirert av boken "I boks"

Det blir helst på turdagen jeg ordner litt ekstra til femåringen.

Hva gjør dere? Og har dere noen gode tips? Gjerne med bilder! Her er dagens matboks her i heimen:

Synes det er fint med variert og spennende mat, men dette er jo nok mat til et "helt fotballag. Pass på at barnet ditt ikke blir overvektig!

Anonymous poster hash: 2dee0...fea

Skrevet

Synes det er ganske latterleg å tru at foreldra lagar matpakkar for å imponere personalet, men greit å høyre at skulebarna har så lite tid til å ete at dei må få mat som kan svelgast fortast mogleg unna! Der trur eg skulen har eit betringspotensiale, for rett ernæring er viktig for læringa.

Eg har ein barnehageunge som berre vil ha grovskiver med pålegg, og då får han det, samt litt nøtter, vitaminbjørn (sidan han et lite frukt/grønt) og ei rute mørk sjokolade (det er jo no erklært som sunt :) ) Den andre likar godt å få oppskåre frukt og grønnsaker, og personalet seier han kan sitte lenge å kose seg når han et feks bær, gulrotstavar, småtomatar ol. Eg lagar ikkje figurar, men synes ein fargerik matpakke er bra. Ville ikkje sendt med så mange bollar, det er søte greier. Det var mykje mat, men lakserullane ser gode ut :)

Det sto jo nå i media denne eller forrige uke at det var en myte at mørk sjokolade var sunn...

Neiiiii...  Visste eg måtte skunde meg å ete sjokolade medan det var sunnt!  Har ikkje lese den artikklen, takk for at du ikkje informerte meg ;)

Foreløpig held eg meg til denne

http://fraiva.no/mork-sjokolade-teller-som-en-gronnsak/

Ellers er det ei stund til ungane mine byrjar i skulen, men såg i ein debatt her inne tidlegare at skulebarn enkelte stader iallefall kun hadde 15 minutt til å ete, og det synes eg er for lite. 

Skrevet

Det er nok for mye mat, ja. Fikk beskjed om at de måtte ha med mye mer mat enn vi hadde på turdagene, noe jeg egentlig syns var rart siden hun alltid har rester.. Men jeg klinte jo til jeg da :)

Hi

Skrevet

Synes ikke kanelboller burde vært oppi der da. Min sønn hadde da lett spist seg mett på de.

Ellers bryr jeg meg ikke hva andre gjør ut av det :)

Har som regel nesten alltid brødskiver, men med agurk, paprika osv oppå pålegget., sender også med frukt :)

Skrevet

Synes det er ganske latterleg å tru at foreldra lagar matpakkar for å imponere personalet, men greit å høyre at skulebarna har så lite tid til å ete at dei må få mat som kan svelgast fortast mogleg unna! Der trur eg skulen har eit betringspotensiale, for rett ernæring er viktig for læringa.

Eg har ein barnehageunge som berre vil ha grovskiver med pålegg, og då får han det, samt litt nøtter, vitaminbjørn (sidan han et lite frukt/grønt) og ei rute mørk sjokolade (det er jo no erklært som sunt :) ) Den andre likar godt å få oppskåre frukt og grønnsaker, og personalet seier han kan sitte lenge å kose seg når han et feks bær, gulrotstavar, småtomatar ol. Eg lagar ikkje figurar, men synes ein fargerik matpakke er bra. Ville ikkje sendt med så mange bollar, det er søte greier. Det var mykje mat, men lakserullane ser gode ut :)

Barna får 30 min å spise matpakken sin fra 1 kl. Klarer ikke ungen din det bør dere trene!!!

Anonymous poster hash: feda4...4db

Her får de 15 min. og da skal i tillegg to barn hente melk og frukt og dele ut på den tiden. Jenta mi får aldri tid til å spise ferdig, og hun er ikke av slaget som spiser sakte.

Skrevet

Har ikke lest svarene dine her, og jeg har bare et barnehagebarn. Han er veldig kresen og ikke så voldsomt glad i brødskiver. Jeg husker selv hvor rett og slett drita lei jeg var av den samme matpakka med kneipbrød om gulost eller salami på barne skolen. Men likevel.. Det er ikke enorme variasjoner i matpakka hans.  Han har en samme sånn matboks som på bildet ditt. Jeg gir ham en type bær eller frukt som f.eks blåbær for det elsker han, en type grønnsaker som paprika, agurk eller gulrot, noen ganger får han med seg litt rosiner og nøtter, av og til får han et par kjeks med seg som kornmo med brunost (men det er sjeldent), og så får han to skiver grovt brød. Varierer på pålegget, men ikke slik at det er forskjellig på skivene hver eneste dag. Noen ganger lager jeg knekkebrød for å variere litt bort fra selve skive.

Nå er han jo liten enda, men han er fornøyd sånn. Jeg ville ikke blitt mett på en god måte av den øverst matpakka du har laget, men kanskje det var en spesiell dag mtp de giflene? Jeg syns ikke man skal kjøre på med utskjærte figurer osv. Greit at man leker seg med mat av og til, og at man har med seg noe ekstra godt i matpakka, men figurer syns jeg er bortkasta tid. Tenker litt sånn at ungene får nå spise det de får "servert".

Ellers har jo Susanne Kaluza mange gode tips på bloggen sin og i bøkene sine:)

Anonymous poster hash: 7bdd2...131
Skrevet

Dette var en turdag-matboks. Da pleier de å ha med noe søtt, men det var nok litt mange grifler kanskje. Hun får aldri søte ting ellers i uken.

Jeg syns det er hyggelig med figurer siden det ikke tar noe lengre tid enn å ikke lage figurer, men syns jeg har fått veldig gode tips her om å ikke ha så mange valg.

Bortsett fra grifler så syns jeg at det var sunne og gode alternativer jeg hadde lagt i - men kanskje da for mange valg :)

HI

Skrevet

Jeg har sett mange kritisere "matpakkehysteriet" - at foreldre ønsker å pynte litt ekstra i matboksen til de små.

Jeg elsker å gjøre meg ekstra flid med matpakken, fordi jeg vet at datteren min gleder seg til å åpne dagens matpakke og at hun lettere spiser de sunne tingene dersom de kommer i morsomme figurer osv. Jeg ble veldig inspirert av boken "I boks"

Det blir helst på turdagen jeg ordner litt ekstra til femåringen.

Hva gjør dere? Og har dere noen gode tips? Gjerne med bilder! Her er dagens matboks her i heimen:

Hva er det du har laget i den oransje matboksen? Nederst til høyre? Så veldig spennende ut:) mulig å få oppskrift?
Skrevet

Lakserullade

Matlefse med et tynt lag philadelfiaost og laksepålegg, rullet sammen og skjært i skiver. :)

HI

Skrevet

Sender med brødskiver og 1 type frukt (i dag ble det to). 

Utover det så behøver hun ikke noe fancy. Hun er ikke 2 år engang.. 

Nå skal de kanskje innføre fullkost i barnehagen, dvs at alle måltider er inkludert i barnehageprisen (for en prisoppgang velogmerke). Og det syns jeg faktisk høres ganske fint ut, da får alle samme mat og kanskje alle barna lærer seg å like mer variert mat når de ser hverandre spise den samme maten :) 

Og det er litt greit å slippe å smøre den nistepakken hver dag, men inntil videre så gjør jeg det :) Med "kjedelige" brødskiver og vanlig oppskjært frukt og grønt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...