Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #1 Skrevet 6. november 2013 Jeg har sett mange kritisere "matpakkehysteriet" - at foreldre ønsker å pynte litt ekstra i matboksen til de små. Jeg elsker å gjøre meg ekstra flid med matpakken, fordi jeg vet at datteren min gleder seg til å åpne dagens matpakke og at hun lettere spiser de sunne tingene dersom de kommer i morsomme figurer osv. Jeg ble veldig inspirert av boken "I boks" Det blir helst på turdagen jeg ordner litt ekstra til femåringen. Hva gjør dere? Og har dere noen gode tips? Gjerne med bilder! Her er dagens matboks her i heimen: Anonymous poster hash: 870e7...360
Løvinna30 Skrevet 6. november 2013 #2 Skrevet 6. november 2013 hvor gammel er hun? liker hun det "meste?"
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #3 Skrevet 6. november 2013 Vi legger vekt på sunn og enkel mat. Spis fordi du er sulten.De aller fleste barn spiser mer enn nok uansett og trenger ikke lures til å spise ekstra mye. Jeg tror også vi gjør barna en bjørnetjensete om de ikke lærer seg å sette pris på vanlig mat og den gode følelsen det er å bli mett, uavhengi av hva man har spist. Nå er selvfølgelig vi "heldige" og har barn som liker det aller meste og spiser det de trenger. Hvis man først har skaffet seg superkresne barn forstår jeg det er fristende å forsøke å lokke dem til å smake på små morsomme lekkerbiter for å få i dem i hvertfal litt, men på sikt tror jeg det er en dårlig strategi å gjøre dette i hverdagen. Anonymous poster hash: a6171...28f
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #4 Skrevet 6. november 2013 Hva med at det bare er litt hyggelig da? Hun spiser ikke så lett grønnsaker og fisk. Ellers spiser hun greit. Hun får jo ikke "pimpet" mat i hverdagen ellers, men jeg liker å gjøre det litt morsomt en gang i blant. Er det noe galt i det? Må man holde seg til skiver med ost og skinke og en frukt for å ikke gjøre barnet en bjørnetjeneste? Spørsmålet er kanskje provoserende, men jeg er faktisk bare genuint nysgjerrig på hvorfor det ikke er ok å lage det lille ekstra som tar 10 min på kvelden HI Anonymous poster hash: 870e7...360
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #5 Skrevet 6. november 2013 Jeg er lærer og blir ikke så imponert over slike matpakker, snarere tvert imot. Barna bruker laaaang tid på å spise fordi det er så mye å velge i....og mye mat slik på bildene. De rekker ikke å spise opp fordi skoledagen er styrt av klokka. Nå er ikke din unge skoleunge ennå, men det blir hun raskt. Jeg imponeres der hvor barna har med seg grovt brød med sunt pålegg med tomat, agurk etc på, evt med gulrot/eple etc ved siden og vannflaske. Du skal bare vite at personalet blir ikke videre imponert over dette for det virker mer som du prøver å imponere DEM med "se så flink jeg er som lager "sunn" matpakke" (synes ikke disse kanelsnurrene har noe i en matboks å gjøre til barn...og hvertfall ikke såå mange) Det enkle er ofte det beste. Anonymous poster hash: feda4...4db
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #6 Skrevet 6. november 2013 Mine unger er så glupske at de driter regelrett i hvordan brødskivene og frukt er utformet. Har nettopp vært på foreldresamtale i 9-tiden og fått beskjed av begge ungene at de gikk tom for mat. Enda de har spist frokost før de dro på skolen, de greide å spise alle de fire "kjedelige" brødskiver med makrell i tomat i løpet av skolefrokosten og jeg måtte smøre flere skiver med mat til dem til lunsj og kjøre dem på skolen. Mine barn ser på mat som næring og ikke lek, pynt eller noe lignende. Bananer, epler, brødskiver og middagsrester forsvinner på et blunk. Så jeg tror ikke jeg gidder å pynte matpakka på morgenen med en trøtt baby på armen når maten likevel slukes på noen sekunder. P.S. Ingen av barna er overvektige eller har helseproblemer, bare to unger i vekstalder. Anonymous poster hash: 581b3...772
Gjest Julia1984 Skrevet 6. november 2013 #7 Skrevet 6. november 2013 Vi fikk tilbakemelding på foreldremøte til 1 klasse i høst at barna som hadde altfor mye valgmuligheter i matboksen sin ble mer frustrerte fordi de ikke rakk å spise alt eller smake på alt før det var friminutt. Lærerne ba oss om å sende med vanlig grovbrødskiver/knekkebrød med pålegg, frukt og/eller grønnsaker uten å gjøre alt for mye ut av det. En grov brødskive med f.eks kokt skinke med paprika og agurk er vel så bra som alt det "stæsjet" du sender med.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #8 Skrevet 6. november 2013 Det var en stor matpakke.. Jeg lager også litt ekstra, men ikke på den måten. Jeg har brødskiver og frukt eller grønnsaker i små bokser ved siden av. Noen ganger en fiskekake eller litt pastarester i en boks. Men jeg har ei som både spiser mer når det er litt ekstra, men også er veeldig treig å spise... Synes heller ikke de snurrene hadde noe i matpakka å gjøre. Er det brød i den posen ved siden av? Anonymous poster hash: 64e4c...e1f
mamma_til_gutt Skrevet 6. november 2013 #9 Skrevet 6. november 2013 Jeg er lærer og blir ikke så imponert over slike matpakker, snarere tvert imot. Barna bruker laaaang tid på å spise fordi det er så mye å velge i....og mye mat slik på bildene. De rekker ikke å spise opp fordi skoledagen er styrt av klokka. Nå er ikke din unge skoleunge ennå, men det blir hun raskt. Jeg imponeres der hvor barna har med seg grovt brød med sunt pålegg med tomat, agurk etc på, evt med gulrot/eple etc ved siden og vannflaske. Du skal bare vite at personalet blir ikke videre imponert over dette for det virker mer som du prøver å imponere DEM med "se så flink jeg er som lager "sunn" matpakke" (synes ikke disse kanelsnurrene har noe i en matboks å gjøre til barn...og hvertfall ikke såå mange) Det enkle er ofte det beste. Anonymous poster hash: feda4...4db Ååå! Så herlig å lese.. Jeg har en ettåring og ser ikke poenget med slike matpakker nå i alle fall. Men jeg føler meg altså som tidenes dårligste mamma hver gang jeg kommer med matpakken hans til frokost :/ Han får grovt brød med noe sunt pålegg, og et eller annet ved siden av. Frokostblanding, tørket frukt, bær, grønnsaker etc. Alle andre har de designerpakkene, og jeg synes det er kjipt!
Peggy Sue Skrevet 6. november 2013 #10 Skrevet 6. november 2013 Jeg er lærer og blir ikke så imponert over slike matpakker, snarere tvert imot. Barna bruker laaaang tid på å spise fordi det er så mye å velge i....og mye mat slik på bildene. De rekker ikke å spise opp fordi skoledagen er styrt av klokka. Nå er ikke din unge skoleunge ennå, men det blir hun raskt. Jeg imponeres der hvor barna har med seg grovt brød med sunt pålegg med tomat, agurk etc på, evt med gulrot/eple etc ved siden og vannflaske. Du skal bare vite at personalet blir ikke videre imponert over dette for det virker mer som du prøver å imponere DEM med "se så flink jeg er som lager "sunn" matpakke" (synes ikke disse kanelsnurrene har noe i en matboks å gjøre til barn...og hvertfall ikke såå mange) Det enkle er ofte det beste. Anonymous poster hash: feda4...4db Det enkle er oftest enklest for foreldrene, men slettest ikke det beste. Jeg utfordrer deg til å navngi en kostholdsekspert som ikke mener at det beste er å spise variert. De fleste unger spiser tre brødmåltider om dagen, da er det lurt å legge ved litt mat fra andre matgrupper. Det er både sunt og god. At du går rundt å innbiller deg at foreldrene gjør dette for å imponere deg og ikke for å fremme matglede og god helse, det får du ta på egen kappe.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #11 Skrevet 6. november 2013 Kjempenyttige tilbakemeldinger! Jeg har nettopp prøvd meg ut på dette feltet og har ønsket å høre hva andre syns om det Det høres jo egentlig fornuftig ut at for mange valgmuligheter skaper forvirring. Det går jo an å lage en vri på for eksempel fiskekakene som vist i matboksen på bildet og heller putte færre varianter. For den som lurte på om jeg hadde skiver i plasten - ja, det er grovbrød med ost og skinke ( selv om jeg har selvinnsikt nok til å i etterpåklokskapens lys se at hun aldri kommer så langt som til å spise dem.) i lefserullen er det philadelfiaost og laksepålegg fordi jeg gjerne vil få henne til å prøve laks. Når det kommer til kanelsnurrene er det lov til å sende med slikt på turdag. Hun hadde lenge ikke med seg, men når alle andre hadde.. Vi hadde også en periode hvor alle ble bedt om ikke å ha med søte ting, men det " forbudet ble opphevet" da de fikk protester fra foreldre Til deg som snakker om at lærerne føler at foreldrene forsøker å imponere DEM. Hva de ansatte måtte tro, det bekymrer meg ikke nevneverdig. Syns jo også det var en litt egosentrisk betraktelse. De fleste foreldre er vel mer opptatt av å glede barna enn foreldrene? Men som sagt - mange gode synspunkter som jeg er. Enig i og tar lærdom av Man lærer så lenge man lever.. HI Anonymous poster hash: 870e7...360
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #12 Skrevet 6. november 2013 Jeg er lærer og blir ikke så imponert over slike matpakker, snarere tvert imot. Barna bruker laaaang tid på å spise fordi det er så mye å velge i....og mye mat slik på bildene. De rekker ikke å spise opp fordi skoledagen er styrt av klokka. Nå er ikke din unge skoleunge ennå, men det blir hun raskt. Jeg imponeres der hvor barna har med seg grovt brød med sunt pålegg med tomat, agurk etc på, evt med gulrot/eple etc ved siden og vannflaske. Du skal bare vite at personalet blir ikke videre imponert over dette for det virker mer som du prøver å imponere DEM med "se så flink jeg er som lager "sunn" matpakke" (synes ikke disse kanelsnurrene har noe i en matboks å gjøre til barn...og hvertfall ikke såå mange) Det enkle er ofte det beste. Anonymous poster hash: feda4...4db Det enkle er oftest enklest for foreldrene, men slettest ikke det beste. Jeg utfordrer deg til å navngi en kostholdsekspert som ikke mener at det beste er å spise variert. De fleste unger spiser tre brødmåltider om dagen, da er det lurt å legge ved litt mat fra andre matgrupper. Det er både sunt og god. At du går rundt å innbiller deg at foreldrene gjør dette for å imponere deg og ikke for å fremme matglede og god helse, det får du ta på egen kappe. Selvfølgelig er det viktig å spise variert og man kan sende med middagsrester, grønnsaker og frukt i tillegg til brødskiva. Men det er ikke nødvendig å forme disse grønnsakene som sommerfugler eller enhjørninger for det. Anonymous poster hash: 581b3...772
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #13 Skrevet 6. november 2013 Mer opptatt av å glede barna enn de ansatte, skulle det være HI Anonymous poster hash: 870e7...360
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #14 Skrevet 6. november 2013 Det enkle er ofte det beste ja.. Her bestemmer ungene selv hva de vil ha på skolematen.(ikke nugatti) Har vi hatt makaroni en dag og det er mer igjen, kan de få det med dagen etter. Pannekaker er også en slager. Ellers putter jeg gjerne oppi paprikabiter, agurkstaver, gulrotstaver...alt etteesom hva jeg har. De hadde helt sikkert satt pris på figurer og alt, men whats the point? Anonymous poster hash: f9cbd...3e3
*Miss Marple* Skrevet 6. november 2013 #15 Skrevet 6. november 2013 Dere som sender med middagsrester, spiser barna det kaldt da? Og hvilke middag passer som niste dagen derpå? Det eneste jeg syns er ok å sende med er pastasalat og gjerne en fiskekake, annen middag er lite god kald, syns jeg. Men er veldig åpen for tips altså
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #16 Skrevet 6. november 2013 Jeg er lærer og blir ikke så imponert over slike matpakker, snarere tvert imot. Barna bruker laaaang tid på å spise fordi det er så mye å velge i....og mye mat slik på bildene. De rekker ikke å spise opp fordi skoledagen er styrt av klokka. Nå er ikke din unge skoleunge ennå, men det blir hun raskt. Jeg imponeres der hvor barna har med seg grovt brød med sunt pålegg med tomat, agurk etc på, evt med gulrot/eple etc ved siden og vannflaske. Du skal bare vite at personalet blir ikke videre imponert over dette for det virker mer som du prøver å imponere DEM med "se så flink jeg er som lager "sunn" matpakke" (synes ikke disse kanelsnurrene har noe i en matboks å gjøre til barn...og hvertfall ikke såå mange) Det enkle er ofte det beste. Anonymous poster hash: feda4...4db Det enkle er oftest enklest for foreldrene, men slettest ikke det beste. Jeg utfordrer deg til å navngi en kostholdsekspert som ikke mener at det beste er å spise variert. De fleste unger spiser tre brødmåltider om dagen, da er det lurt å legge ved litt mat fra andre matgrupper. Det er både sunt og god. At du går rundt å innbiller deg at foreldrene gjør dette for å imponere deg og ikke for å fremme matglede og god helse, det får du ta på egen kappe. Ja, for man kan jo ikke variere med påleggstyper, grønnsaker eller middagsrester uten å måtte pynte matpakka som det var på disse bildene. For barnets del er det lurt å gjøre matpakker sunne, men ikke ha 10 ulike valg på en gang!! Anonymous poster hash: feda4...4db
soleia Skrevet 6. november 2013 #17 Skrevet 6. november 2013 Synes det er ganske latterleg å tru at foreldra lagar matpakkar for å imponere personalet, men greit å høyre at skulebarna har så lite tid til å ete at dei må få mat som kan svelgast fortast mogleg unna! Der trur eg skulen har eit betringspotensiale, for rett ernæring er viktig for læringa. Eg har ein barnehageunge som berre vil ha grovskiver med pålegg, og då får han det, samt litt nøtter, vitaminbjørn (sidan han et lite frukt/grønt) og ei rute mørk sjokolade (det er jo no erklært som sunt ) Den andre likar godt å få oppskåre frukt og grønnsaker, og personalet seier han kan sitte lenge å kose seg når han et feks bær, gulrotstavar, småtomatar ol. Eg lagar ikkje figurar, men synes ein fargerik matpakke er bra. Ville ikkje sendt med så mange bollar, det er søte greier. Det var mykje mat, men lakserullane ser gode ut
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #18 Skrevet 6. november 2013 Som sagt tidligere, er jeg helt enig i at det ikke er gunstig med for mange valg. Og vil ta det med meg videre Men jeg har fortsatt litt vansker med å forstå at det skal være negativt om skurken har hjerteform. Det tar faktisk ikke så mye lengre tid.. Men igjen - syns det er en kjempespennende debatt.. Og det siste jeg vil er å være med på å skape noe "press" - foreldre har nok å stå k med fra før, så om de ikke syns det er morro selv skal de ikke måtte føle på enda et konstruert krav fordi tullete mødre som meg syns det er gøy HI Anonymous poster hash: 870e7...360
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #19 Skrevet 6. november 2013 Ikke skurken - agurken ( selv om mange barn ser grønnsaker som skurker . ) HI Anonymous poster hash: 870e7...360
Bananen Skrevet 6. november 2013 #20 Skrevet 6. november 2013 Vi fikk tilbakemelding på foreldremøte til 1 klasse i høst at barna som hadde altfor mye valgmuligheter i matboksen sin ble mer frustrerte fordi de ikke rakk å spise alt eller smake på alt før det var friminutt. Lærerne ba oss om å sende med vanlig grovbrødskiver/knekkebrød med pålegg, frukt og/eller grønnsaker uten å gjøre alt for mye ut av det. En grov brødskive med f.eks kokt skinke med paprika og agurk er vel så bra som alt det "stæsjet" du sender med. Signerer denne. Fått slike tilbakemeldinger i bhg også. Faktisk så ville de barna med slike matpakker du har bilde av, ha maten til de med "kjedelige", tradisjonelle matpakker. Matpakkene de selv hadde ble rett og slett for mye for de små. Mine spiser også mye bedre når de ikke har mange valgmuligheter. Jeg sender gjerne med middagsmat, da spiser de aller best, men grovbrød med variert pålegg og litt frukt/grønt holder mer enn nok. Eneste valgmuligheten her i hus er hvilket pålegg de ønsker
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #21 Skrevet 6. november 2013 Nå er min lille bare 15mnd, men gleder meg til å lage matpakker til han skal på tur. Har allerede kjøpt inn bentoboks og små former Er selv oppvokst på tørre brødskiver, så jeg har lyst til å gjøre det litt mere spennende for gutten min. Anonymous poster hash: e8def...ee2
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #22 Skrevet 6. november 2013 Det tar meg 1 minutt ekstra å trykke ut figurer av frukt til matpakken. At andre skal ha issues med at jeg gjør det sier mye mer om dem enn om meg. Anonymous poster hash: bf64f...a84
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #23 Skrevet 6. november 2013 Jeg har noen dager jeg gjør litt stas på det, om det er i matpakka i bhg, til frokosten, lunsj hjemme eller til kvelds. Men gir ikke så mye varianter, holder meg til en enklere variant av det som du viser her, i bhg får de gjerne en frokost muffins og 1-2 brødskiver hvor grønnsakene som "pynter opp" har fått forskjellige former, for å kunne gjøre det lettere for de å spise (de begge har perioder hvor vi sliter med å få i de mer enn en brødskive for en dag) og for å gi en ekstra liten glede i hverdagen. Men holder meg på det minste når de tar det med i bhg, så de ikke bruker opp tiden på å skulle velge, og ikke vil spise fordi det er for fint osv Handler nok mer om å finne en mellomting, enn å gå for det ene eller det andre. Anonymous poster hash: da7a0...6e9
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #24 Skrevet 6. november 2013 Synes det er ganske latterleg å tru at foreldra lagar matpakkar for å imponere personalet, men greit å høyre at skulebarna har så lite tid til å ete at dei må få mat som kan svelgast fortast mogleg unna! Der trur eg skulen har eit betringspotensiale, for rett ernæring er viktig for læringa. Eg har ein barnehageunge som berre vil ha grovskiver med pålegg, og då får han det, samt litt nøtter, vitaminbjørn (sidan han et lite frukt/grønt) og ei rute mørk sjokolade (det er jo no erklært som sunt ) Den andre likar godt å få oppskåre frukt og grønnsaker, og personalet seier han kan sitte lenge å kose seg når han et feks bær, gulrotstavar, småtomatar ol. Eg lagar ikkje figurar, men synes ein fargerik matpakke er bra. Ville ikkje sendt med så mange bollar, det er søte greier. Det var mykje mat, men lakserullane ser gode ut Barna får 30 min å spise matpakken sin fra 1 kl. Klarer ikke ungen din det bør dere trene!!! Anonymous poster hash: feda4...4db
Gjest Julia1984 Skrevet 6. november 2013 #25 Skrevet 6. november 2013 Synes det er ganske latterleg å tru at foreldra lagar matpakkar for å imponere personalet, men greit å høyre at skulebarna har så lite tid til å ete at dei må få mat som kan svelgast fortast mogleg unna! Der trur eg skulen har eit betringspotensiale, for rett ernæring er viktig for læringa. Eg har ein barnehageunge som berre vil ha grovskiver med pålegg, og då får han det, samt litt nøtter, vitaminbjørn (sidan han et lite frukt/grønt) og ei rute mørk sjokolade (det er jo no erklært som sunt ) Den andre likar godt å få oppskåre frukt og grønnsaker, og personalet seier han kan sitte lenge å kose seg når han et feks bær, gulrotstavar, småtomatar ol. Eg lagar ikkje figurar, men synes ein fargerik matpakke er bra. Ville ikkje sendt med så mange bollar, det er søte greier. Det var mykje mat, men lakserullane ser gode ut Det sto jo nå i media denne eller forrige uke at det var en myte at mørk sjokolade var sunn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå