Gå til innhold

For og imot å jobbe som personlig assistent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått tilbud om jobb som personlig assistent. Dette er en som er lam fra nakken og ned.

Må derfor hjelpe til med alt av praktiske ting m.m.

Dere som har arbeidet med dette, kan dere komme med positive og negative ting å jobbe slik?

Anonymous poster hash: 682ad...d72
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke jobbet med det, men har vært borti hjemmeboende med stort hjelpebehov når jeg jobbet i hjemmetjenesten (disse hadde da personlig assistenter). Det negative er jo det at noen av de er utrolig krevende. Det kommer jo helt ann på sykdomsbilde, men noen sykdommer forandrer også personlighet, og noen blir utrolig sære og pirkete. Lite aktive dager kan i tillegg gjøre dagene kjedelig. Spesielt om det ikke skjer noen ting!

Det positive er jo at du får delta i en mulig veldig aktiv hverdag. Ulike utfordringer hver dag, og masse glede!

Det kommer som sagt helt ann på brukeren.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Helt avhengig av brukeren ja. Har vært borti et tilfelle der brukeren var sur og sint hele dagen, og bitter (naturlig nok) på sykdommen. Ingenting var bra nok, og jeg slet meg ut. Kjenner andre igjen som har jobbet med blide og hyggelige brukere, og de stortrives!

Skrevet

Jeg har også fått tilbud om 50% stilling som personlig assistent. Det er til en bruker jeg kjenner på privaten. Han er multihandicappet, altså han trenger hjelp til alt. Han snakker ved hjelp av tegnspråk og klarer å komme seg litt frem sjøl. Han er ganske selvstendig, positiv og grei, men likevel blir jeg nok å takke nei til jobben. Men kun pga den fysiske belastningen.

Tror at slike jobber kommer helt an på. Man må nok også ha en god dose tålmodighet og forståelse, empati, for særlig de som er blitt funksjonshemmede i voksen alder kan nok ha en del psykiske problemer i tillegg. Det å være personlig assistent er en VELDIG viktig jobb, man er nødt til å bli likt av brukeren mener nå jeg.

Anonymous poster hash: 35784...597

Skrevet

Har selv en sønn på 19 som har personlig assistent. Han kjører el.rullestol, går på videregående, har masse kompiser men trenger hjelp til det aller meste. 

For han betyr det alt å ha en personlig assistent. Han reiser til syden, reiser på fester og gjør ting som alle andre 19 åringer gjør.

Så all ære til de som har denne jobben! For oss så betyr det alt.

Skrevet

Kjenner flere som jobber som PA. Og de trives godt. God erfaring, og får et godt forhold til brukeren. Det gjelder å ha stå-på-vilje og være tålmodig. 

Anonymous poster hash: b29e7...6c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...