Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #1 Skrevet 6. november 2013 To små barn, gutt og jente. Gutten er tre år eldre. Rommene blir deres for alltid. Huset lar seg ikke bygge om. Rom 1 ligger innerst, med gjennomgang fra rom 2, og vegg i vegg med foreldrenes rom. Den som får rom 1 må leve med å gå igjennom den andres rom. Den som får rom 2 må leve med at den andre går igjennom rommet. Hva er best? Hvilket rom til storebror og hvilket til lillesøster? Anonymous poster hash: ee7b3...1e2
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #2 Skrevet 6. november 2013 Eldste innerst. Er det virkelig ikke mulig å lage en dør fra det innerste rommet og ut i gangen? Tenk så kjipt når de blir eldre, ikke noe privatliv! Anonymous poster hash: d8839...fa0
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #3 Skrevet 6. november 2013 Eldste innerst. Er det virkelig ikke mulig å lage en dør fra det innerste rommet og ut i gangen? Tenk så kjipt når de blir eldre, ikke noe privatliv! Anonymous poster hash: d8839...fa0 Nei det går ikke. Eneste alternativ for å bygge om er å rive pipa i huset, ta bort brannmur og la døra heller gå gjennom foreldrenes rom. Jeg tror ikke den løsningen blir bedre med tanke på privatliv. Anonymous poster hash: ee7b3...1e2
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #4 Skrevet 6. november 2013 Hvor stort er foreldrenes rom da? Kan det deles i to og få en ekstra dør? Og så tar dere det todelte rommet? Ellers vet jeg ikke. Greit for eldste å få det innerste rommet i grunn siden han nok vil ha privatliv tidligst, men samtidig uansett uheldig at de er motsatt kjønn... Men altså, de blir jo vant til det, det vil jo være det eneste de har vært vant til så... Anonymous poster hash: 42d82...b94
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #5 Skrevet 6. november 2013 Uff, kan ikke foreldrene ha det rommet man må gå gjennom, sånn at begge barna får privatliv? Anonymous poster hash: 199f5...ac6
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #6 Skrevet 6. november 2013 Foreldrerommet er halvparten så stort som barneromnene. Det ene barnerommet blir inne i hjørnet, mellom de to andre rommene. I hjørnet der alle rom møtes er det en innmuret pipe, og møteveggene er brannmur. Det er umulig å bygge om uten å endre hele huset og å ta ut pipa. Huset er 80 kvm og det går ikke å bygge ut. Vi skal ikke flytte fordi resten av planløsningen er veldig bra. Barna tilpasser seg sikkert, men jeg vil helst at de får den beste løsning fra starten av. Den eldste trenger privatliv først, men får sikkert mer besøk også. Jeg vet ikke. Hvem trenger mest fred? Jenter, eller gutter? Anonymous poster hash: ee7b3...1e2
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #7 Skrevet 6. november 2013 Uff, kan ikke foreldrene ha det rommet man må gå gjennom, sånn at begge barna får privatliv? Anonymous poster hash: 199f5...ac6 Jo, men da må det ene barnet igjennom foreldrerommet morgen og kveld, og når det har besøk. Det andre barnet får et veldig lite rom som blir upraktisk og som også inneholder innebygde skap med håndklær, sengetøy, duker osv. Mye mindre plass til å ha andre ting enn bare en seng og et lite skap,mens det andre barnet i såfall kan ha møbler og gulvplass. Anonymous poster hash: ee7b3...1e2
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #8 Skrevet 6. november 2013 Er det noe kjellerstue der da? Jeg har selv en bror som er tre år eldre og kan ikke se for meg at den løsningen der hadde fungert da vi var tenåringer. Anonymous poster hash: c4689...10a
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #9 Skrevet 6. november 2013 Jeg tror faktisk jeg hadde latt jenta få privatliv innerst. Jenter har ofte en tendes til å trenge mer privatliv enn gutter. Avhenger selvsagt av gutten da... Anonymous poster hash: 87d65...c67
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #10 Skrevet 6. november 2013 Dere kan ikke utvide gangen da? Altså slik at rommene blir mindre, men med egen dør? Eller slå ut veggen mellom de to rommene og del de opp på nytt? Hvis ikke ville jeg ha hatt eldste innerst og evt vurdert å sette inn en egen ytterdør til han når han blir fjorten:) Anonymous poster hash: 2c9b2...c31
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #11 Skrevet 6. november 2013 Synes jenta skal slippe gjennomgang. Nå kan det hende jeg generaliserer veldig, men gutter er vel kanskje mere ute og leker mens jenter liker å ha venniner på besøk. Nå hun kommer i puberteten og får mensen og sånn så er det kanskje fint å få lov til å låse døra bak seg. Anonymous poster hash: 798e0...c2f
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #12 Skrevet 6. november 2013 Det er ikke så mange år siden det faktisk var helt vanli å dele rom. Det er ikke så veldig krise, selv om det er deilig å ha ett helt eget rom når man nærmer seg tenårene Uansett synes jeg ikke du trenger å planlegge hvem som skal ha hvilket rom allerede. Dette kandu bytte på etterhvert, og du vet ikke hva som skjer de 10 neste årene.. Anonymous poster hash: 21986...5ea
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #13 Skrevet 6. november 2013 Det der hørtes veldig masete ut for alle, hva med bare å finne en grei løsning midlertidig, se om det fungerer og funker det ikke så må dere bygge/gjøre om eller finne dere et annet sted å bo. Anonymous poster hash: 4e230...e34
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #14 Skrevet 6. november 2013 Er barna så store at dere kan prate om det? Som barn ville jeg valgt å ha et lite rom enn at noen måtte gå gjennom. Jeg ville gått for å ha foreldrerommet i det rommet man må gjennom. Anonymous poster hash: aac01...9d4
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #15 Skrevet 6. november 2013 Jenta er 1 og gutten 4. Da må vi bare fjerne pipa og slutte å fyre med ved, så vi kan søke om å få lage hull i brannmuren så det ene rommet kan få dør inn på det lille foreldrerommet. Jeg hadde håpet på at det kunne være mulig at et av barna gikk gjennom det andres rom, men hvis det virkelig er så slemt må det bare gjøres. Takk for gode råd. Anonymous poster hash: ee7b3...1e2
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #16 Skrevet 6. november 2013 Tror ikke dette blir ett problem, man venner seg til alt. Jeg delte soverom med mor og lillebror til jeg var 14 da kjøote vi hus og jeg fikk eget rom. Men brukte ikke rommet så mye når jeg hadde besøk var som oftest i stuen Ettersom det var større. Litt flaut å dele rom så lenge men hadde nok av venner og besøk fordet:) Anonymous poster hash: 30842...0be
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #17 Skrevet 6. november 2013 Tror ikke dette blir ett problem, man venner seg til alt. Jeg delte soverom med mor og lillebror til jeg var 14 da kjøote vi hus og jeg fikk eget rom. Men brukte ikke rommet så mye når jeg hadde besøk var som oftest i stuen Ettersom det var større. Litt flaut å dele rom så lenge men hadde nok av venner og besøk fordet:) Anonymous poster hash: 30842...0be
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #18 Skrevet 6. november 2013 Tror ikke dette blir ett problem, man venner seg til alt. Jeg delte soverom med mor og lillebror til jeg var 14 da kjøote vi hus og jeg fikk eget rom. Men brukte ikke rommet så mye når jeg hadde besøk var som oftest i stuen Ettersom det var større. Litt flaut å dele rom så lenge men hadde nok av venner og besøk fordet:) Anonymous poster hash: 30842...0be
Kronesis Skrevet 6. november 2013 #19 Skrevet 6. november 2013 Dette er ikke noe problem. Moren min vokste opp med et soverom på mor og 2 søsken. Jeg ville nok kanskje tatt gutten innerst siden han er eldst. Når jenta blir større går det kanskje å sette opp hyller eller bygge inn senga sånn at den skjermes litt for dørene? Dette går så fint at. Tenk på hvor mye rampete ting de kan finne på når dere ikke merker det:)
*Miss Marple* Skrevet 6. november 2013 #20 Skrevet 6. november 2013 Herrefred! Det er da ikke slemt selv om det ikke et ideelt! Det er jo galskap å rive pipa og halve huset fordi man ikke skal gå gjennom et soverom! Jeg var nettopp i et arkitekttegnet helt nytt hus hvor de hadde den løsningen på barnerommene. Det var nok ikke noe jeg hadde gjort i et helt nytt hus, men når romløsningen er sånn så må dere bare gjør det beste ut av det. Jeg hadde latt eldste få det innerste rommet i første omgang, så kan dere ev bytte om det skulle vise seg nødvendig. Man flytter ikke fra et ellers bra hus fordi at romløsningen er litt teit
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå