Gå til innhold

Olje tilsatt i babygrøt

Bira

Anbefalte innlegg

Prøver her også ... Noen som tilsetter olje i babygrøten? Har en sønn på 4 mnd som nettopp har startet m risgrøt fra holle. Tenker han trenger ekstra næring med olje i fm av olje i grøten . Kan jeg bruke cocosa olje fra helsekost ? I såfall hvor mye ? Noen som vet ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger ikke ekstra næring. Grøt inneholder nok næring for en 4 mnd gammel baby.. 

Anonymous poster hash: 5a020...19c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilsetter olje i middagen til min 8 mnd gamle sønn. Varierer litt hvilke olje jeg bruker, men stort sett solsikkeolje fra vanlig matbutikk.

Jeg bruker også holle grøt, men har valgt å kun tilsette det i middagen. Jeg tar da bare en "liten" skvett, som tilsvarer omtrent en ts vil jeg tro.

Hvis jeg ikke tar helt feil står det vel på pakkningen at man skal tilsette olje fra 6 mnd alder? Tror ikke din på fire mnd har behov for det riktig enda.

:)

Anonymous poster hash: 70f74...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på om du blander Holle-grøten med vann eller melk. Om du bruker melk så er det ikke nødvendig med olje, bruker du vann så kan du gjøre det. Samtidig vil morsmelk/melk gi nok næringsstoffer alene i denne alderen, så det er normalt ikke nødvendig å tilsette olje. (At noen blir anbefalt å gi grøt pga dårlig vekst betyr at melka alene ikke gir nok energi, men næringsinnholdet forøvrig - vitaminer og mineraler - holder i massevis.)

(Holle-grøt er altså kun grøtpulver, ikke tilsamme MME slik alle grøtene fra bla. Småfolk, Hipp og Nestlé er.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar !!

Jeg bruker holle risgrøt som jeg blander med MME , ammer ikke . Så da trenger jeg ikke olje riktig enda da ... Men det står ingenting på pakken at det inneholder jern. Og det er da viktig at de får i seg !! Derfor tenkte jeg cocosa olje måtte være bra ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jern i corcosa da?

Økologisk mat er ikke tilsatt jern, da det ikke er lov. Så gi frukt med masse c-vitamin ved siden av, f.eks aprikosmos. Bland det gjerne inn i grøten.

Anonymous poster hash: 402ff...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Risgrøt inneholder ikke jern, nei (generelt er risgrøt veldig næringsfattig). Hirse har derimot naturlig høyt innhold av jern, så den anbefales. Aprikosmos (legg tørket aprikos i bløt noen timer, kok til det blir mykt, mos med stavmikser) er også jernrikt, og litt appelsinsaft eller annen sitrussaft inneholder c-vitaminer som øker jernopptaket. Du kan feks. avkjøle aprikosmosen og ha oppi litt appelsinjuice (et par-tre teskjeer), og blande mosen i grøt for ekstra smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...