Gå til innhold

tidlig kjøp av vogn

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei alle sammen. jeg er bare ni uker på vei. jeg og kjæresten har kommet over en veldig fin vogn. hva synes dere. er det aalt for tidlig å kjøpe? Han mener vi kan sette den i kjelleren så lenge, men vil jo ikke ha kjellerlukt i vogna når babyen kommer heller..hvor skal jeg gjøre av den. haha ; D ?? kanskje best å vente litt..men er ikke sikkert man får et så godt tilbud igjen på nettop den vi vil ha.

Anonymous poster hash: 61035...c92
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som jeg ser det, så er det jo lurt å dele opp utgiftene iløpet av de 9 mnd man venter.

Selv så ser jeg realistisk på at vi kommer til å bruke 30 000 ihvertfall på utstyr. Har helst ikke lyst å hive meg inn på innkjøpet siste mnd. En av de dyreste tingene man kjøper er jo barnevogn, og jeg har ikke tenkt å vente for lenge før jeg kjøper. Er i begynnelsen av 2 trimester nå.

Anonymous poster hash: 72f0c...664
Skrevet

Er vel ikke noe problem å kjøpe nå. Blir nok av utstyr dere skal ha etterhvert så det kan være greit å fordele kostnadene på langen.

Anonymous poster hash: 67e07...69f
Skrevet

ja det jeg tenkte å. sist brukte jeg sikkert 25 000 på babyutstyr. det er jo helt villt!! denne gangen kommer jeg ikke til å kjøpe alle mulige slags duppeditter som jeg tror jeg får bruk for. 90 % opplever at ting man mååå ha, kanskje egentlig er veldig overflødig. skal kjøpe brukt vogn nå. tror for min del jeg skal dele opp litt så jeg slipper å få alle utgiftene på slutten : )

Anonymous poster hash: 61035...c92
Skrevet

Du kan jo ta vogna opp fra kjelleren noen uker før termin, så blir kjellerlukta borte :)

Skrevet

Hvis du har lyst til å kjøpe vognen nå så gjør du det! Synes man skal ha lov til å glede seg over graviditeten og starte forberedelsene akkurat så tidlig som man selv ønsker. 

Rent praktisk trenger du jo ikke å handle før om leeeenge (egentlig etter at barnet har kommet til verden!), men det er jo opp til deg :)

Anonymous poster hash: f548c...4de
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

La meg dele noe med deg, ikke for å skremme, men for å gjøre deg bevist på noe:

Vi fikk bekreftet tvillinger i uke 8 på tidlig UL, det betydde jo dobbelt opp av alt ca, så vi startet å handle inn litt allerede neste uken. I uke 18 fikk vi vite det var gutt og jente, og i uke 20 kjøpte vi vogna og voksi pose som er spesialsydd til tvillinger, var jo greit å få i hus i uke 20?!

Så ble alt knust, vi mistet i for tidlig fødsel i uke 20/21, det å komme hjem fra sykehuset, uten barna sinne, og inn i et hjem hvor ting sto lagret i "alle" skap og kroker og kriker, det var hjerteskjærende.. Prematurklærne vi hadde kjøpt oss i uke 9, kastet jeg rett i søpla, de var nye, men det var for vondt å ha de der. Vi kvittet oss etter dette med alt, vi ga bort og solgte det veldig billig unna, bare for å slippe å forholde oss noe mer til det.

Poenget mitt er: Jo tidligere det var kjøpt jo mer forferdelig var det å forholde seg til når vi mistet.. Det kan jo gjelde for deg/dere også, om dere først skulle miste.. Sannsynligheten for å miste starter jo å bli veldig liten, men å kjøpe vognen så tidlig, det ville jeg stilt meg skeptisk til. Etter egen opplevelse med enormt hat over det første vi skaffet oss til våre små, så har jeg holdt meg kald og saklig frem til jeg er i uke 18 og har vært på UL, men vi satte av penger hver mnd fra vi fikk bekreftet at jeg var gravid, for å sikre at det ikke ble for dyrt, enda om jeg fikk engangsstønaden, så var det greit å spare opp en del også.

Skrevet (endret)

Vi fikk bekreftet tvillinger i uke 8 på tidlig UL, det betydde jo dobbelt opp av alt ca, så vi startet å handle inn litt allerede neste uken. I uke 18 fikk vi vite det var gutt og jente, og i uke 20 kjøpte vi vogna og voksi pose som er spesialsydd til tvillinger, var jo greit å få i hus i uke 20?!

Så ble alt knust, vi mistet i for tidlig fødsel i uke 20/21, det å komme hjem fra sykehuset, uten barna sinne, og inn i et hjem hvor ting sto lagret i "alle" skap og kroker og kriker, det var hjerteskjærende.. Prematurklærne vi hadde kjøpt oss i uke 9, kastet jeg rett i søpla, de var nye, men det var for vondt å ha de der. Vi kvittet oss etter dette med alt, vi ga bort og solgte det veldig billig unna, bare for å slippe å forholde oss noe mer til det.

Poenget mitt er: Jo tidligere det var kjøpt jo mer forferdelig var det å forholde seg til når vi mistet.. Det kan jo gjelde for deg/dere også, om dere først skulle miste.. Sannsynligheten for å miste starter jo å bli veldig liten, men å kjøpe vognen så tidlig, det ville jeg stilt meg skeptisk til. Etter egen opplevelse med enormt hat over det første vi skaffet oss til våre små, så har jeg holdt meg kald og saklig frem til jeg er i uke 18 og har vært på UL, men vi satte av penger hver mnd fra vi fikk bekreftet at jeg var gravid, for å sikre at det ikke ble for dyrt, enda om jeg fikk engangsstønaden, så var det greit å spare opp en del også.

Enig...

Vi har ventet "lengst" mulig hver gang, venter nå nr 3, akkurat pga at slikt skjer.

Jeg ville i første omgang ventet til etter ordinær ul før jeg kjøpte noe, og da kanskje bare noe klær hvis dere har bruk for det. Så ville jeg ha ventet til ihvertfall etter uke 28 før jeg kjøpte noe mer.

Det med å spre innkjøpene utover er jo ikke noe problem i det hele tatt, for man vet jo at man trenger å bruke disse pengene og har en god del mnd å gjøre dette på så da er det bare å putte de på egen sparing til denne bruken. Problem løst...

Nå er det 3 uker til jeg skal ut i permisjon, og jeg/vi har ikke vasket en sokk en gang, eller kjøpt inn noe som helst.

Vi begynner vel sånn smått i helgen med litt innkjøp fordi vi har "barnevakt" på dagtid, barn synes handling er kjedelig! :P

Jeg ville ventet, og satt penger jevnlig inn på konto...

Endret av Myrsnipa1♂&snart2♀
Skrevet

Selv har jeg ikke turt å kjøpe noe som helst før etter ordinær ultralyd og synes det er litt tullete å gå amok med shoppingen allerede etter positiv test (ja, enkelte gjør det). Jeg har selv mistet i 1. trimester og mange av mine venninner har dessverre også opplevd å miste i 1. eller 2. trimester.

Anonymous poster hash: a9b08...535
Skrevet

Ville ventet ja!

Anonymous poster hash: 95a32...45c
Skrevet

Dette var jo veldig trist og tragisk, MEN synes ikke man burde leve gjennom graviditeten med angst for at barnet kan bli borte. Da tar man jo bordt all gleden ved det hele.

Synes man skal få bruke den tiden på å glede seg å handle inn til den lille.

Skrevet

Selv har jeg mistet i uke 12, to ganger. Så i uke 9 hadde jeg ikke turt å kjøpe vogn.

Skrevet

Jeg hadde ventet til ordinær ul.

Gratulerer og lykke til :)

Anonymous poster hash: d065f...51d
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Dette var jo veldig trist og tragisk, MEN synes ikke man burde leve gjennom graviditeten med angst for at barnet kan bli borte. Da tar man jo bordt all gleden ved det hele.

Synes man skal få bruke den tiden på å glede seg å handle inn til den lille.

Har jeg påstått man skal leve de første 18 ukene med angst for at man kan miste? Nei, sier bare at det kanskje ikke er smart å gå for innkjøp av store ting som vogn så tidlig, da jeg selv har vært der hvor man har mistet, og vet hvor stort hat man kan få til de første innkjøpene sine, jeg endte med å kaste innkjøpte klær som aldri var brukt, fordi jeg ikke maktet å se på de, tenk deg da om HI kjøper vognen, og får et slikt hat til den? Er tryggere å starte i det små mener jeg, og heller ta de større tingene etter hvert.

Skrevet

Men hva slags vogn er det? Og hva koster den? Tilbud kommer igjen med jevne mellomrom, kanskje det også kan komme bedre tilbud i løpet av det neste halve året? :-)

Skrevet

Nå har jeg aldri mistet et barn i svangerskapet så jeg vet ikke hvordan jeg ville reagert. Men jeg hadde kjøpt om jeg kom over et tilbud som ikke kommer igjen med det første. For meg tror jeg ikke tingene hadde gjort sorgen større. Så lenge du kjøper inn til et barn, uansett om du skulle miste eller ei, er annsynligheten stor for at du får bruk for vognen før eller senere. Skulle det være slik at du skulle få et hat for vognen om svangerskapet går galt ,og du vil kvitte deg med den, så er det ikke det store økonomiske tapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...