Gå til innhold

Tidlig barnehagestart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er frilansjournalist for klikk foreldre og skal skrive en sak om barnehagestart for de aller minste. Jeg har hørt at det blir stadig flere småtasser i barnehagene, og vil fokusere litt på hva som skal til for at de får en fin tid i barnehagen :-)

Tenker da på de under ett år. Kanskje ble junior født i november-desember og fikk plass i barnehagen fra august. Som foreldre har man jo da ofte ikke annet valg enn å ta plassen selv om man kanskje kunne tenke seg noen måneder til hjemme med babyen. Takker man nei risikerer man jo å stå uten plass når man skal begynne å jobbe igjen. 

For de fleste er det også uaktuelt å betale for et tilbud man ikke bruker så da blir det barnehagestart på babyen likevel :-)

Er det noen som har vært i denne situasjonen? Som kanskje kan fortelle hvordan det har vært for dem og babyen, hva som har vært viktig ifh til barnehagen og kanskje noen tanker om hvorvidt det burde vært flere barnehageopptak i året.

Trenger i utgangspunktet noen som vil stille med navn og bilde i alle fall av den lille barnehagegutten eller barnehagejenta :-)

Håper noen vil hjelpe meg!

Hilsen Katrine Andreassen 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er faktisk ganske mange som betaler, men ikke bruker bhg før barnet er nærmere et år. Vi fikk utrolig nok plass fra oktober, men hadde betalt fra august og holdt barnet hjemme til oktober dersom det var alternativet. Håper virkelig at det ikke er mange som starter så tidlig.

Anonymous poster hash: cb86e...e60

Skrevet (endret)

Heihei! 
Min lille jente er født Nov 2012. 
Jeg stod mellom valget å gå hjemme til August 2014, eller starte opp tidlig. Jeg er alene med barnet og hadde neppe hatt råd til å gå hjemme så lenge. 
Jeg søkte egentlig bare for å søke, men så fikk jeg plass! Var på besøk i barnehagen, som er en koselig ltien familiebarnehage. Etter besøket var jeg veldig sikker på at jeg ville ha jenta mi der.

Jeg har alltid vært redd for at hun skal bli èn av alt for mange barn, og ikke få den oppmerksomheten hun trenger, men det trengte jeg ikke bekymre meg for her, da det kun er 6 barn, og 2 voksne. 
De fleste andre barna er også på samme alder som min datter,(2 er 2 uker yngre, disse begynte heller ikke før noen uker etter min datter, selv om de hadde hatt plassen fra August) så hun blir ikke "babyen i barnehagen", noe jeg, etter å ha jobbet i mange barnehager selv, har sett at de yngste ofte blir. Båret rundt, dullet med, osv.

Jeg hadde plassen fra Aug. 2013, men hun begynte ikke opp før min permisjon var ferdig 12.09.2013.
Jeg har enda ikke jobb (2.gangs intervju i dag, så tvi tvi!) så hun er der ca 3 ganger i uken, fra 9-15.30. 
Hun STORKOSER seg i barnehagen.
Da hun var mindre grudde jeg meg hver eneste dag til barnehagestart, da det ville være ALT for tidlig å begynne da hun bare var 10 mnd.. Men nå får jeg faktisk dårlig samvittighet hvis jeg har henne hjemme 2 dager på rad, hehe. Ser hvor mye hun utvikler seg i barnehagen, hvor mye hun koser seg, og hvor gøy hun har det.

Det blir å bytte barnehage til August igjen, da jeg er avhengig av en med lengre åpningstider for å kunne jobbe fulltid. 

Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg ville følt det hvis hun hadde gått i en stor barnehage med flere avdelinger, mange barn og mange voksne, men jeg tror en av grunnene til at jeg er fornøyd med tidlig oppstart er pga den lille, og koselige familiebarnehagen :)

Endret av Bustetroll

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...