Gå til innhold

Hvorfor må vi konkurrere hele tiden??! Hvem er penest, hvem er rikest, hvem er tynnest...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at dette er gjenganger her inne, og joda, alle kan være svært uenig med hva som blir sagt og ment, men det er denne evige konkurransen jeg stusser litt på...

Slik som med fruen, jeg er ikke særlig enig i mye av det som kommer fra den fronten, blir litt sliten av å lese om den evige higen etter perfeksjonisme, men jeg tenker at sånn er verden blitt, man viser frem de flotteste delene av livet, og via nettet får man delt dette med "Gud og hvermann". Så hvorfor konkurrere om hvorvidt hun er for slank osv? Hvorfor konkurrere om hvem som har/hadde den minste magen? Man bærer forskjellig, jeg bærer utover og har kort rygg, dermed blir magen stor, men baby har det jo flott, og strekkmerker og heng kan jeg leve med ;)

Alle gravide er vakre, for de bærer et lite mirakel i magen <3 at vi ser forskjellige ut er jo normalt og forventet :)

Må vi jenter/damer konkurrere om hvem som er best hele tiden? Hvis man er fornøyd med seg selv og ikke higer etter naboens utseende, inntekt eller eiendeler, så slipper man så mye irritasjon ;)

Føler dere andre at det er mye konkurranse her inne?

Anonymous poster hash: 9638e...67d

Fortsetter under...

Skrevet

Eg føler det tydeligvis ikkje, for eg har ikkje komt på dette du skriver en gang.
Trur kanskje folk blir tryggere på seg sjølv med alderen også, det har iallefall eg blitt.

Skrevet

Henger meg på det Kathrine. skriver.

Jeg har ikke merket noe til dette og har aldri følt at jeg må konkurere med noen på noe plan. Kanskje det kommer med alderen, kanskje ikke.
Men at de som i utgangspunktet er usikre på seg selv kanskje føler at det er en konkuranse, kan jeg tenke meg. Og ukeblader og media gjør det ikke alltid like lett om man er lett påvirkelig for ting.

Skrevet

Jeg er tynnest. Og da også selvsagt penest!

Anonymous poster hash: b3beb...ee9
Skrevet

Joda, klart det. Veldig tynn og penest henger jo sammen. :D   (eller ikkje nødvendigvis)

Skrevet

Eg føler det tydeligvis ikkje, for eg har ikkje komt på dette du skriver en gang.

Trur kanskje folk blir tryggere på seg sjølv med alderen også, det har iallefall eg blitt.

Jeg er eldre og tryggere enn deg, så! 

*Knis*

Annonse

Skrevet

Tror det har mye med alder og livserfaringer å gjøre.

Føler også jenter har mye høyere "konkurranse instinkt" enn f.eks menn.

Selv føler jeg at jeg ble mye mer reflektert på hva som er viktig i livet, og hva som overfladisk i ganske ung alder. Flyttet utenlands når jeg var 18, og har siden egentlig vært globetrotter. Sett mye av hva verden har å by på, både på godt og vondt. Føler vel kanskje mer at de som er for mye "stuck" på en plass, blir i kjedsomhet veldig opptatt av hva andre synes om bilen, jobben, huset, båten, hytta osv. For meg kunne jeg gitt meg fem flate øre om hva naboen har, hva venninna har, hva en kjendis på nett har kjøpt seg. Har man virkelig glede av noe, så føler jeg at man ikke trenger å hive det i trynet på andre. Det å skryte og vise fram, føler jeg heller er en metode å skaffe oppmerksomhet til seg selv. Tydeligvis mangler man noe veldig elementært i livet ellers.

Anonymous poster hash: 735e1...3c9

Skrevet

Tror det har mye med alder og livserfaringer å gjøre.

Føler også jenter har mye høyere "konkurranse instinkt" enn f.eks menn.

Selv føler jeg at jeg ble mye mer reflektert på hva som er viktig i livet, og hva som overfladisk i ganske ung alder. Flyttet utenlands når jeg var 18, og har siden egentlig vært globetrotter. Sett mye av hva verden har å by på, både på godt og vondt. Føler vel kanskje mer at de som er for mye "stuck" på en plass, blir i kjedsomhet veldig opptatt av hva andre synes om bilen, jobben, huset, båten, hytta osv. For meg kunne jeg gitt meg fem flate øre om hva naboen har, hva venninna har, hva en kjendis på nett har kjøpt seg. Har man virkelig glede av noe, så føler jeg at man ikke trenger å hive det i trynet på andre. Det å skryte og vise fram, føler jeg heller er en metode å skaffe oppmerksomhet til seg selv. Tydeligvis mangler man noe veldig elementært i livet ellers.

Anonymous poster hash: 735e1...3c9

"Menn" og "kvinner" har nok jevnt over like høyt konkurranseinstinkt, men det gir seg utslag på ulike områder i samfunnet. Mens "menn" kan konkurrere om størst bil, muskler og penis, så konkurrerer "kvinner" om lavest vekt, kuleste klær og vakreste barn, for å sette det på spissen med noen få gjenkjennbare områder. Slik er vi innredet for å opprettholde bestanden og for at arten skal kunne videreutvikle seg. Det er ikke noe mystisk og "moderne" ved det. Men vi er verst når vi er unge, før vi har etablert oss med hjem og familie, og ikke alle "lider" under det, slik det kan virke som her inne. :)

Anonymous poster hash: 29748...84a

Skrevet

Gjør vi? Synes ikke "mannen i gata" konkurrerer? De som konkurrerer er jo nettopp bloggere osv. Type: se hva jeg har, se hva jeg har kjøpt, se så dyr denne var, sjekk ut min nye restylane-påfylling, se se se. Det er om å gjøre å være mest ekstrem for å ligge på topplista. Det er vel de som konkurrerer da?

På en annen side har dessuten mange åpenbare problemer med å forstå at andre faktisk er fornøyd med seg selv (oss som ikke trenger skryteblogger for å prøve å bevise noe for harde livet).. Det må jo bunne i at det nettopp er seg selv disse menneskene ikke er fornøyd med?

Det går ikke an å mene noen er for tynne, for da er du bare skikkelig feit selv og derfor misunnelig. Går ikke an å ha egne preferanser om hva som er bra/fint og ikke, da er du bare sjalu. Blir litt matt over hvor kort verden har blitt. Klarer bare ikke å se noen logisk sammenheng med egne preferanser = du er sjalu. Det blir barnehagenivå, som å høre et barn argumentere.

Anonymous poster hash: f3ef6...c5a

Skrevet

Å sammenligne seg er vel en av de største forbannelsene i vår del av verden. Flinkest, penest, best karakterer, beste fotballspilleren, best skiløper, tynnere osv. Så fort vi sammenligner oss, blir det jo konkurranse. JEG opplever fakstisk at samfunnet vårt er helt gjennomsyret av det. Så mye at vi ikke legger merke til det engang....trist:(

Skrevet

Jeg konkurrerer ikke med noen om noe. Og heldigvis for det :)

Vært trygg på meg selv lenge og har en fantastisk mann og fantastiske barn.

Har ganske rotete hus til tider, går nå på overtid og ser ut som en dass for tiden .

Er overhodet ikke perfekt og vet ikke hva perfekt egentlig er heller .

Er super fornøyd med å være akkurat den jeg er :)

Skrevet

Joda, klart det. Veldig tynn og penest henger jo sammen. :D   (eller ikkje nødvendigvis)

Spøk ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...