Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #1 Skrevet 5. november 2013 Skal på helsestasjonen med jenta mi i morgen og gruer meg skikkelig. Hun er 8 måneder og de har hele tiden vært misfornøyde med vekten hennes. Dette er min første, så jeg er veldig usikker. Hun var ganske lita ved fødsel 2900 g, men alltid blid og fornøyd og har det bra. Nå er hun ca 7 kg, og det er for lite har jeg forstått. Hun starter dagen med en halvporsjon grøt laget på MME og frukt i, så får hun flaske en time senere ca 200 ml, så til lunsj spiser hun en halv brødskive med smør eller litt av fruktbeger, så en ny flaske en time eller to senere med ca 200 ml, så middagsglass som varierer veldig. Kan være alt fra et par skjeer til et halvt glass. Så grøt, halvporsjon på MME og med frukt, før kveldsflaske med ca 200 ml. Er det så utrolig lite ? Klarer ikke å tvinge i henne mer. Er det noen som har noen forslag på hva jeg kan gjøre? Endre måltidene ? Setter stor pris på tilbakemeldinger:) Anonymous poster hash: f50e3...157
Skautrollet Skrevet 5. november 2013 #2 Skrevet 5. november 2013 har det samme me mi jente, ho er litt mindre enn di da men ho har alltid ligget veldig etter i vekt(ho tar etter mora si for å si det sånn). trur ikje du ska prøve å tvinge ho t å spise meir enn det ho vil, de vil nok bare føre t matnekt. det går seg nok te skal du se, men hør med helsesøster om ho har noen goe råd, ho e jo der for å hjelpe
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 5. november 2013 #3 Skrevet 5. november 2013 Får hun ikke vel mye drikke? Ca 1 liter tilsammen? Hva om du øker til hele porsjoner og hele brødskiver, og reduserer væskemengden litt? Men uansett, du gir henne ikke lite mat eller drikke, og så lenge hun er fornøyd og vokser etter sin egen kurve så ville jeg ikke ha gjort noe annerledes. Helsesøster er ikke alltid aå kunnskapsrik og heller ikke så var på at det er variasjoner rundt gjennomsnittet.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #4 Skrevet 5. november 2013 Om jeg skal foreslå noe så ville jeg kuttet litt ned på flaskene (feks. kveldsflaska) og heller gått opp til fulle posjoner med grøt og prøvd å få i henne mer midda (feks. kutte ut middagsglassene og la henne spise det dere spiser, i most versjon, eve. litt senere middag). Babyer følger sin kurve, men hun veier litt lite. Til sammenligning var min datter 2600 da hun ble født og veide nesten 8 kilo da hun var 8 måneder. Men hun var glad i mat da Anonymous poster hash: bc5c3...8b1
Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #5 Skrevet 5. november 2013 Synes det var mye mat jeg! Nå får heslestasjonen heller gi deg bedre tips da enn å være misfornøyd med deg!Herregud ,man kan faktisk ikke tvinge barn til å spise! Så lenge barnet følger kurven sin så er det vel greit? Noen barn er faktisk små og slanke,og sånn ER det bare!Ikke alle kan puttes i samme bås.Så lenge hun er frisk og rask ser jeg virkelig ikke problemet! Nei,du gjør alt riktig! Anonymous poster hash: 74185...9af
Caprica Skrevet 5. november 2013 #6 Skrevet 5. november 2013 Jeg har en prematur sønn som i tillegg til å være født for tidlig var veldig liten for sin alder pga dårlige levekår i magen. Han veide rundt halvparten av det han skulle gjort. Det Prematur og dysmatur - foreldre innprentes med er at de skal følge sin egen kurve. Det er forskjell på folk, noen er store og noen er små, og det gjelder også babyer! så lenge hun legger greit på seg og følger kurven sin, er det ingen grunn til bekymring. Høres ut som hun får nok mat. Helsesøster er ikke nødvendigvis den som kan mest og av og til er det best å si ja og ha og bare lukke ørene. Det er mange foreldre til premature og dysmature barn som ikke er fornøyde med helsesøster fordi hun ikke kan nok om barn som ikke er A4. Husk også at det er frivillig å gå på helsestasjonen! Du trenger ikke si ja til ekstra timer for veiing og måling. Om du har en digital badevekt kan du fint veie hjemme også. Ikke like nøyaktig, men man får jo en vekt med ett desimal.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #7 Skrevet 5. november 2013 Gutten her fikk samme matmengde som jenta di, og han var ca 9,5 kg på kontrollen når han var rundt 8-9 mnd.. Så tror det kommer litt an på ungen også jeg.. Følger hun sin egen kurve? I såfall så hadde jeg ikke stresset over det, da har du nok ei jente av det slaget som blir "rett opp og ned" frem til puberteten, kanskje hele livet, er jo ingen fare med det! Alle har ikke samme forbrenningen, slik er det bare.. Helsestasjonen er alt for opptatt av å følge boka.. Sønnen min ble regnet som "for stor" og jeg ble bedt om å slanke han! Jeg nektet å ta det rådet deres.. Nå er han en aktiv gutt på 3 år, som er langt fra overvektig, han er 13,2 kg nå. Anonymous poster hash: b3627...bcc
Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #8 Skrevet 5. november 2013 Spiser hun ikke veldig ofte? Rekker hun å bli sulten til neste måltid når hun får mat såpass ofte? Husk at melken metter veldig den også... Jeg har gitt mat og melk samtidig jeg, først så mye mat de orker og avsluttet med så mye melk de orker. Så har det gått ca 3 timer før de har fått mat igjen, da er de sultne og har spist greit med mat og avsluttet med melk. Anonymous poster hash: db323...af6
rytme Skrevet 5. november 2013 #9 Skrevet 5. november 2013 jeg synes også det bar mye mme, men forstår jo at det blir en del mme hvis hun ikke er så glad i annen mat. har du prøvd å gi mindre mme f.eks etter frokostgrøten, for å se om hun da er mer sulten til neste måltid og spiser mer fast føde???
Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #10 Skrevet 5. november 2013 Hun spiser ikke mye mat, men sønnen min spiste ikke noe særlig mer på den alderen han heller. Men hun får kanskje alt for mye MME? Er jo sånn at de kun skal ha 5-6 dl etter 6 måneders alder, og det er det som er inkludert i grøten. Prøv å kutte ned så kan det tenkes at hun blir mer sulten. Anonymous poster hash: ea84d...6c5
Monajenten Skrevet 5. november 2013 #11 Skrevet 5. november 2013 Jeg har en prematur sønn som i tillegg til å være født for tidlig var veldig liten for sin alder pga dårlige levekår i magen. Han veide rundt halvparten av det han skulle gjort. Det Prematur og dysmatur - foreldre innprentes med er at de skal følge sin egen kurve. Det er forskjell på folk, noen er store og noen er små, og det gjelder også babyer! så lenge hun legger greit på seg og følger kurven sin, er det ingen grunn til bekymring. Høres ut som hun får nok mat. Helsesøster er ikke nødvendigvis den som kan mest og av og til er det best å si ja og ha og bare lukke ørene. Det er mange foreldre til premature og dysmature barn som ikke er fornøyde med helsesøster fordi hun ikke kan nok om barn som ikke er A4. Husk også at det er frivillig å gå på helsestasjonen! Du trenger ikke si ja til ekstra timer for veiing og måling. Om du har en digital badevekt kan du fint veie hjemme også. Ikke like nøyaktig, men man får jo en vekt med ett desimal. Må man ikke gå? Jeg har en prematur sønn og har fått beskjed om at han skal ha ekstra oppfølging til skolealder (!) Fikk heller ikke være med i barselgruppe med de på hans alder fordi "da kom han alltid til å henge etter". Vel, han er seks mnd, frisk og fin og verdens blideste. Jeg trives ikke med møtene på helsestasjonen "hele tiden" men føler at jeg må.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå