Gå til innhold

2 åring som har begynt å skjele.

winifred

Anbefalte innlegg

Toåringen har plutselig begynt å skjele...dvs det kan være han har gjort det før uten vi har merket det. Han virker ikke som han plages med det da heldigvis. Vi har vært hos lege, men han kunne ikke se noe, men vi får time hos spesialist etterhvert.

Er det noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår hadde åpenlys skjeling det første året. Da vi var på kontroll med han fikk vi vite at han har skjult skjeling, noe 9 av 10 har. Øynene jobbet sammen og han mente det var ingenting å bekymre seg for. Vi kan se han skjeler hvis han er veldig sliten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hadde åpenlys skjeling det første året. Da vi var på kontroll med han fikk vi vite at han har skjult skjeling, noe 9 av 10 har. Øynene jobbet sammen og han mente det var ingenting å bekymre seg for. Vi kan se han skjeler hvis han er veldig sliten

Takk for svar:) Skjønte ikke helt hva du mente, men dere såg ikke at han skjelet første året?  Vi har sett litt på bilder nå å ser ut som han faktisk skjeler litt allerede for 1 år siden. Men nå vises det veldig godt. Venter på time nå da...tror nok det ikke er farlig, men du vet mamma angsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi så han skjelte hele tiden, men det er ofte enklere å se på bilder. Jeg skjelte selv da jeg var baby, faktisk så ille at det endte i operasjon. Faren min så aldri at jeg skjelte :-P. Det viktigste er om øynene jobber sammen :-). Mammahjertet er alltid sårt, vi har fått nr 2 nå... Ingen skjeling der, men klar favorittside og skjevt bakhode. Man er alltid bekymret! Jeg var gjennom den heftigste skjelebehandlingen man hadde på slutten av 80-tallet, i ettertid har jeg ingen plager utover det normale skjult skjeling... mendet blir synlig hvis jeg er veldig sliten.

Undersøkelsen han skal gjennom fører forresten ikke til noe ubehag ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å få høre litt om dette. Jeg er ikke så veldig bekymret om det skulle være noe som kan ordnes. Men det er den krisemaksimeringen som vi mammaer av og til driver på med. Er så redd det skal være noe alvorlig selv om jeg skjønner det mest sannsynlig ufarlig...Har fått time til øyelege om 3 mnd. Syns dette er veldig lenge til. De sa når jeg ringte at det var vurdert av lege som at det ikke haster så burde vel egentlig slå meg til ro med det, men du vet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å få det ordnet før skolealder, dersom de har problemer med samsynet. Ellers kan f.eks lesing være veldig vanskelig. Unngå 3d-filmer for ungens del. For noen kan det forverre skjeling, og sånn som jeg blir gørrkvalm, hehe. Dersom de snubler/kolliderer endel kan det være tegn på problemer med samsynet, eller hvis de unngår leker med ball eller boklesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns fremdeles at vår skjeler litt innimellom, men samsynet hans funker bra og det er det som teller! Oppdater meg gjerne når dere har gjennomført kontrollen, eller send meg pm hvis det er noe du lurer på... det r mye jeg ikke vet, men gikk jo gjennom full pakke selv og kan si litt om det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min gutt har vært hos øyelege flere ganger, både pga skjeling og dårlig syn. han bruker øyelapp 2 timer 5 dager i uken, og briller ellers. håpet er at han slipper det fra skolealder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar her! Fikk avbestillingstime i dag! Fikk sjekket øyenene hans godt og han er langsynt! Han må begynne med briller og lapp på ene øyet 2 timer hver dag . Syns det er jo litt kjipt , men dette er helt ufarlig bare vi får han til å bruke lapp. Er lettet at det ikke er noe i hjernen som forårsaker skjelingen. Så da er bare å jobbe med dette! Nå trenger vi tips og råd for å få han til å bruke lapp og brillene! :)

Endret av winifred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt obs på motorisk utvikling. Jeg begynte med lapp tidlig og ettersom synet mitt endret seg så ofte (de ville ha meg til å skjele så mye som mulig før operasjon). Endringene i synet førte til at jeg slo meg mye, både snublet og dulta borti ting. Det førte til at jeg heller lekte stillesittende og ble forsiktig og litt motorisk forsinket. Godt mulig at dere ikke merker noe av dette ettersom han bare skal ha lapp i et par timer daglig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Det skal vi følge med! Har skjønt det som at lappen og brillene skal være mest til vedlikehold at han ikke blir verre . Samsynet hans er bra visstnok selv om han skjeler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var veldig glad for at vi fikk den så fort:) Hjelper visst å mase... :P Nå er bare den store utfordringen å få staheten selv å bruke lapp og briller......Driver å planlegger taktikk nå... :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til! Vi brukte hele sommer 2012 på å delvis tolerere solbriller. Denne sommeren var det noe mer populært. Kan et belønningssystem funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi begynt med lappen og brillene er bestilt. Han var jo bare så søt med Lego brillene :skya:

Ikke så populært å prøve de på, men det får vi ta etterhvert. Vi har prøvd lapp noen dager nå og det har gått fint! Spesielt fint syns han det er om mamma og pappa tar på også:) Så vi krysser fingrene at dette går bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Litt sent svar, men vi begynte å se tendenser til skjeling når eldste var to år. Tok han raskt til lege og videre sjekk. Viste seg da at han var langsynt. Det tok et par uker med tilvenning på briller, men nå har han brukt de i ett år. Vi har hele tiden hatt lapp på ene øyet i 30 min daglig, dette gikk kjempebra, og øyet har respondert veldig bra på lapp i forhold til skjeling. 

I dag spør han etter brillene på morningen, så han skjønte fort at de var til hjelp. I sommer prøvde vi nye glass, som blir mørkere automatisk i sola. Dette har han selv kommentert at han syntes var deilig. I reservebrillene var det vanlige glass,  og dersom han brukte de sa han fort i fra i forhold til "solbriller"

De er gjerne litt mer følsomme ovenfor lys når de skjeler fikk i alle fall vi beskjed på.

Dere er sikkert veldig godt i gang nå, men lykke til i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Takk for svar igjen:) Svare seint tilbake da:)

Det går kjempebra med lapp. Han tar av papiret selv og bøyer nakken så vi lettere får satt på lappen. Brillene har det vært verre med, men han bruker det noen timer hver dag i barnehagen så skal vi prøve å bruke de mere hjemme...tilslutt hele dagen...Ingen problem i barnehagen, men hjemme er de visst både trange og vonde å ha på :P Vært å sjekka synet igjen og han ser like godt på begge øynene noe som er bra:) :skya:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...