Gå til innhold

Er det mulig å ha laporaskopi samt som hysteroskopi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta laporaskopi i Januar/Februar og var sikker på at de sjekker livmora innvendig med laporaskopi også men har funnet ut at det sjekkes kun utvendig? Kan jeg be kirurgen om å sjekke slimhinnen og livmora innvendig samtidig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Laparoskopi er en kikkhullsoperasjon hvor et laporoskop føres inn i bukhulen. Brukes særlig ved mistanke om egglederskade eller endometrise. Ved dette inngrepet kan de f.eks fjerne sammenvoksninger, operere eller fjerne eggledere, eggstokker, cyster eller muskelknuter.

Hysteroskopi er kikkeundersøkelse som går gjennom skjeden og livmorhalskanalen for å se på slimhinnen livmoren og egglederne. Ved dette inngrepet undersøker de om det er polyp, muskelknuter, skillevegg i livmorshulen eller medfødte forandringer. De undersøker også slimhinnen.

Som du ser er det to forskjellige inngrep. Jeg vet det er mulig å få utført begge inngrepene samtidig men tror du trenger en henvisning fra legen din for å få utført mer enn den planlagte laporaskopien.

Skrevet

Så det betyr at jeg må gå hele runden på nytt? Å få ny henvisning, ny ventetid og ny narkose og ny operasjon? Jeg lurer på om det er mulig "å utvide" laparoskopi henvinsningen min eller å få ny henvisning men å ta hysteroskopi samtidig som laparoskopi? Om det er teoretisk mulig...

Skrevet

Før du skal til operasjon på sykehuset så bruker man å være til en forsamtale.... du kan jo hører med legen da :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...