Gå til innhold

Er ingeniør og sykepleier en tøff utdannelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert! Det er tre ting jeg lurer på å bli. Det ene er sykepleier, det andre er sosionom og det siste er ingeniør. Hva ville dere gått for? Og er de ulike yrkene tøffe utdannelser å ta for en alenemamma?

Anonymous poster hash: cb882...1ab
Videoannonse
Annonse
Skrevet

tøff i og for seg at de har så å si alt i obligatorisk oppmøte og du kan ikke være mye borte fra skolen/forelesninger osv...

men er du på skolen og følger med- så får du til det =) belag deg på å sitte mye med lekser på kvelden om du skal bli ingeniør

Anonymous poster hash: 6c9ef...725
Skrevet

Sosionom er ikke vanskelig. Jeg går barnevernsped. og vi har mange av de samme fagene som sosialt arbeid har.

Sykepleier er kanskje litt uforenelig med å være alenemamma. Ikke så mange dagjobber.

Ingeniør er det tyngste studiene av de du nevner. Mye jobbing, men også en langt bedre lønn enn både sosionom og sykepleier.

Anonymous poster hash: 34538...818
Skrevet

vel ingeniør har startlønn på 3-400 000,. ikke noe å bli rik av.

sivilingeniør derimot er litt bedre lønnet.

kommer helt ann på hva slags jobb og hvor du får deg jobb hen etterpå

Skrevet

Som alenemor ville jeg ikke blitt sykepleier. Venninna mi som er alenemor omskolerte seg til helsesøster blant annet pga kveldsvakter og nattevakter. 

Rent økonomisk ville jeg gått inn for ingeniør. Mannen min er ingeniør, og er mye friere i jobben sin enn det jeg er. Han kan jobbe hjemme, og det er mye lettere for ham å gå tidlig en dag hvis det trengs pga utviklingssamtaler osv.

Anonymous poster hash: 9c7b9...487
Skrevet

Kan jo hende du møter din fremtidige mann i løpet av de neste fire årene da. Så om du har lyst til å bli sykepleier så er det vel fullt mulig. Med mindre du har planer om å leve alene resten av livet. Hilsen tidligere alenemamma som nå er sykepleier :)

Anonymous poster hash: 2d94a...519

Skrevet

Jeg vil tro at sosionom er det letteste, deretter ingeniør. Sykepleier har mye praksis som også vil si turnus med kveldsvakter og det vil jeg tro er mer eller mindre umulig dersom man er alene. Yrke gir jo turnus, ikke noe å satse på som alenemor.

Anonymous poster hash: 7821f...2d3

Skrevet

Som alenemor ville jeg ikke blitt sykepleier. Venninna mi som er alenemor omskolerte seg til helsesøster blant annet pga kveldsvakter og nattevakter.

Rent økonomisk ville jeg gått inn for ingeniør. Mannen min er ingeniør, og er mye friere i jobben sin enn det jeg er. Han kan jobbe hjemme, og det er mye lettere for ham å gå tidlig en dag hvis det trengs pga utviklingssamtaler osv.

Anonymous poster hash: 9c7b9...487

Sykepleiere omskolerer seg ikke til helsesøster. Det er en videreutdannelse

Anonymous poster hash: 6f09b...997

Skrevet

Inspirert! Det er tre ting jeg lurer på å bli. Det ene er sykepleier, det andre er sosionom og det siste er ingeniør. Hva ville dere gått for? Og er de ulike yrkene tøffe utdannelser å ta for en alenemamma?

Hadde gått for ingeniør. Best anseelse, lønn, arb.tider etc.

Anonymous poster hash: 34456...b51

Skrevet

Hadde gått for ingeniør. Best anseelse, lønn, arb.tider etc.

Anonymous poster hash: 34456...b51

Men tror dere jeg klarer det? Jeg er ikke så god i matte og husker omtrent ingenting i det heletatt -ikke en gang fra grunnskolen. MEN jeg er veldig motivert.

Hadde dere turt å satset?

Skrevet

Hva slags ingeniør er det du har lyst til å bli da? Klarer ikke helt å se for meg hva det kan være som du vil trives med om du ikke er glad i matte?

Anonymous poster hash: 12bbe...b21

Skrevet

Jeg har nettopp begynt å studere ingeniør. Tok matte og fysikk i fjor, jeg hadde så og si glemt ALT før jeg begynte og det gikk over all forventning. Matte og fysikk er ikke så vanskelig som man tror.

Anbefaler ingeniør ;)

Anonymous poster hash: 055ba...22e

Gjest meg&mini
Skrevet

Hei:)

Jeg anbefaler ikke sykepleie hvis du er alenemor, med mindre du har mulighet til å få MYE hjelp.

Jeg studerer det nå, men jeg ser ikke hvordan jeg skulle klart det uten hjelp fra samboer og besteforeldre.

Ute i praksis har vi vanlig turnus - det vil si også netter og helger. Og det sier seg selv at det ikke går hvis man er 100% alene med små barn.

Lykke til med valget og fremtidige studie:)

Skrevet

Jeg signerer dem som sier at sykepleien er tøff om man er alene. Jeg er selv alenemor og studerer til å bli sykepleier, men jeg hadde aldri klart det uten _veldig_ god hjelp av foreldrene mine og litt hjelp av faren til datteren..

Grunnen til at jeg faktisk studerer akkurat det er at jeg allerede er hjelpepleier og har jobbet med det i 10 år og dermed vet hva jeg går til. Til tider er det ganske tøft, spesielt i praksisperiodene.

Skrevet

Jeg har nettopp begynt å studere ingeniør. Tok matte og fysikk i fjor, jeg hadde så og si glemt ALT før jeg begynte og det gikk over all forventning. Matte og fysikk er ikke så vanskelig som man tror.

Anbefaler ingeniør ;)

Anonymous poster hash: 055ba...22e

Mener du at du hadde glemt alt fra mange år tilbake i tid, også gikk det over all forventning? Vil utdype? :)

Skrevet

Når jeg var alenemamma (far 0 samvær) tok jeg 1 år vgs, bachelor i sykepleie, og arbeidet turnus i 1 år. Dette hadde ALDRI gått uten hjelp fra familie, venner og evt barnevakter.

Selve teoridelen er grei. Da hadde vi vanligvis undervisning til kl 14, og fri etter dette. Da var det greit å studere litt på kvelden, og i timene før jeg måtte hente i bhg. Syns ikke at store deler av undervisningen var obligatorisk heller, omtrent 50/50. 

Praksisperiodene varierte på alt fra 7-10-11 uker, og halve studiet er praksis. Her blir du avhengig av hjelp.. Enkelte vil la deg legge opp turnus selv, men tro meg. Det er ikke lurt å ha 5 dagvakter på rad. Det blir slitsomt. Men altså.. du lager turnusen for 11 uker. La oss si du har 2 senvakter i uken.. evt 1. du har jo studiedager også Det klarer de fleste å gape over.. Men det er slitsomt og vanskelig i lengden. Spesielt etter du er ferdig utdannet. Nå passer sambo mye, men det gjør at jeg hele tiden føler at jeg står i gjeld til han (ikke far til barnet). selv om han tilsynelatende gjør det med glede..

Men, det var jo sykepleier jeg ville bli :):) Syns at ingeniør, spl og sosionom er ganske forskjellige yrker. Er det ikke et yrke du brennet for da…?? Tror ikke jeg ville blitt sykepleier uten å ha tenkt godt igjennom om du passer til det...

Anonymous poster hash: e62bc...6c7
Skrevet

Jeg ville helt klart gått for ingeniør-utdanning! Jeg har gjort det selv med to små i barnehagealder.

Hva slags ingeniør-utdanning har du lyst på da? Bygg, elektro, samferdsel, IT, m.m.?

Det er det mest mannsdominerte studiet av de du nevner her, men min erfaring er at det er på nettopp mannsdominerte studier det er LETTEST å få hjelp og forståelse for at man trenger tilrettelegging når man er småbarnsmor. De fleste mannfolka og medstudentene der er så imponert over at du i det hele tatt kaster deg ut i det, at de får lyst til å leke "gentleman" og er supersnille mot stakkars lille deg!

På kvinnedominerte utdanninger, som f.eks. sykepleier har jeg hørt flere fortelle at det faktisk er motsatt. Ingen forståelse å få dersom man ikke for eksempel kan stille på ettermiddagspartiet på fag med obligatoriske laboratoriekurs. Mange av de ansatte på kvinnedominerte studier er gamle drager som alltid drar regla om hvor vanskelig det var å være yrkesaktiv mor "da JEG var ung" hvis man forsøker å få hjelp til tilpasning.

Sykepleierstudiet har også store krav til praksis, og da er det turnus som gjelder. Dvs både kvelder, helger og ferier.

På ingeniørstudiet er de fleste forelesninger godt innenfor vanlig åpningstid i barnehage. Det er heller ikke sant at alle timer har obligatorisk oppmøte, og noen studiesteder er flinke til å bruke smartboard og nett, og du kan kanskje finne forelesningene på nett etterpå.

Lønna er også god (ikke hør på hun som sa det var bare 3-400 000 i årlig). Tar du riktig fag er du så etterspurt at du har jobb før du er ferdig utdannet, og vanlig startlønn er +- 400 000, men stiger fort i privat sektor. I offentlig er lønna lavere, men bedre velferdsordninger og mindre arbeidspress. Og forresten: Du jobber med MENNESKER som ingeniør også, bare oppegående og friske mennesker som du kan prate med!

På ingeniørutdanning må du regne med å bruke like lang tid på å studere som du ville gjort i en fulltidsjobb. Minst 7 timer daglig, forelesninger og lekser/lesing sammenlagt.

Angående matte og fysikk, så er matematikken vanskelig, men det finnes linjer hvor du egentlig ikke bruker mye matematikk som ferdig utdannet. Da holder det bare å stå på eksamen i disse fagene. Jeg vil anbefale deg et forkurs eller oppfriskningskurs i matematikk før du begynner, uansett om du hadde fagene på VGS eller ikke. Noen høgskoler har egne kurs kun for realfag. Legger ved en link for Høgskolen i Sør-Trøndelags halvårige forkurs i matematikk og fysikk: http://hist.no/content/31963/Realfagskurs

Anonymous poster hash: f0f4d...cd3
Skrevet

Hei!

Jeg går byggingeniørstudie nå. Hadde helt middels karakterer i matte fra vgs. Jeg syns studiet er knallgøy og matten og fysikken går bra. Det er mye jobb, men veldig interessant. Jeg er alenemor, men klarer meg bra på skolen. Forbered deg på lange dager på skolen og mye kveldsjobbing. Hvor i landet bor du?

Anonymous poster hash: 49c2b...d2d
Skrevet

Hva slags ingeniørutdanning tenker du på? Bygg, elektro, kjemi, industri?

Anonymous poster hash: 20720...983

Skrevet

_Litt_ bedre er ikke riktig, man har _mye_ bedre lønn som sivilingeniør. Men vi snakker store hav av innsats mellom sykepleier og sivilingeniør, altså, og jeg har ikke inntrykk av at HI er sivilingeniørmateriale.

Jeg er forresten sivilingeniør selv, om det skulle ha betydning her.

Anonymous poster hash: 99e1c...2a8

Skrevet

kommer helt ann på hva slags jobb og hvor du får deg jobb hen etterpå

ingeniør er 3årig mens siv.ing. er 5årig , litt forskjell !

fordelen med ingeniør er at faktisk er ingeniør etter 3 år, så kan du bygge på med 2 år hvis du vil for å bli siv.ing.

Anonymous poster hash: 1e053...531

Skrevet

_Litt_ bedre er ikke riktig, man har _mye_ bedre lønn som sivilingeniør. Men vi snakker store hav av innsats mellom sykepleier og sivilingeniør, altså, og jeg har ikke inntrykk av at HI er sivilingeniørmateriale.

Jeg er forresten sivilingeniør selv, om det skulle ha betydning her.

Anonymous poster hash: 99e1c...2a8

Kommer jo mye an på hvilken bransje man er innenfor da, enkelte bransjer skiller ikke SÅ mye mellom ingeniør og sivilingeniør.

Anonymous poster hash: 05eb6...e95

Skrevet

Du har jo ikke svart på hva slags ingeniør du vil bli. Men om det er IT så vil du tjene veldig bra som ingeniør uansett. Laaaangt over hva en sykepleier tjener i løpet av få år, selv om du ikke er siv.ing. Og bedriftene roper høyt etter damer :)

Men jeg tenker på det med matte at selv om du får det til greit så er det nok de som liker matte som vil like ingeniøryrkene best - det har med type hode å gjøre :)

Hilsen en som er i bransjen :)

Anonymous poster hash: 12bbe...b21

Skrevet

Min mor tok sykepleierutdanning og var hjemmehjelp samtidig som hun var alene med to barn. Vi var hos far hver onsdag og anbenhver helg. Det gikk kjempefint var nok hardt men alt går:) hvor mye obligatorisk undervisning det er på sykepleierstudie vet jeg ikke, sikkert forskjellig fra studiested til studiested. Når det kommer til ingeniørstudier så er det ihvertfall lite eller ingen obligatorisk oppmøte der jeg studerer, kun noen innleveringer så lett å kombinere med barn selvom det er hardt studie. Blir jo som en Jobb:)

Anonymous poster hash: 817cf...6ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...