Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #1 Skrevet 4. november 2013 via nett. Altså, nettbasert? Hvordan vet jeg hvilke og hvor mye av hvert fag jeg trenger? Og hvordan skrive søknaden? Anonymous poster hash: 91b95...190
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #2 Skrevet 4. november 2013 Hei! Om du klarer å lese mye på egen hånd og lærer godt alene, vil jeg tørre å påstå at det er bortkastet å ta vgs-fag ved nettstudier. Slike studier er dyre og du må uansett gjøre det på privatist måten, dvs ved å melde deg opp til fag som privatist. Jeg har ikke tatt nettstudier selv, men jeg har lest mye om det da jeg har vært i samme situasjon. Har lest om flere som i etterkant så på det som bortkastet da det ikke var stort med hjelp å få via disse nettstudiene. Det jeg vil råde deg til å gjøre er å ta kontakt med entet en vgs skole å høre om noen av rådgiverne der har tid til å snakke med deg, eller så kan du ta kontakt med karrieresenteret om det finnes noen i nærheten av deg. Her er en oversikt over hvor de er. Du ringer og avtaler en time. Så tar du med deg alle dine vgs-papirer og forteller at du ønsker å få studiekompetanse. De hjelper deg og forteller hvor mange fag og hvilken dag du må ta osv. Kan også gi deg fag-kodene du må ha for å melde deg opp til eksamen. Det er gratis, hvertfall der hvor jeg var. De var kjempehyggelige og hjalp meg kjempemye. Eller så kan du ta kontakt med en rådgiver hos en privatistskole som f.eks Sonans. Jeg har vært innom der også en tur, og de har peiling på hvilken fag du trenger, fagkoder, osv. Dette er som oftest gratis og du kan jo såklart velge å ikke gå på skolen selv om du har fått en veiledningstime. Å være privatist er ikke forferdelig tungt, jeg har vært igjennom det selv. Tok 8 fag på et semester og det gikk helt greit. Det kan være vanskelig å finne informasjon om privatist ordningen, men den som leter han finner Som privatist melder du deg opp til de eksamener du trenger på www.privatistweb.no. Her er det viktig å ha riktige koder på hvert fag og at du er sikker på at du velger riktig fag. Dette må du gjøre uansett om du velger et nettbasert studie (så vidt jeg vet). På www.udir.no finner du alle norske kompetansemål i alle vgs fag. Det er dette de er ute etter på alle eksamen! Å se om du har gått igjennom og forstår kompetansemålene i fagene. Det er greit å ha en oversikt over dette i de fagene du må ta. Så er det bare å kjøpe lærebøkene og sette i gang med lesingen og puggingen:) Du må gjøre det samme med nettbaserte studier, eneste forskjellen er vel at du da har noen som pusher deg og du må kanskje levere noen arbeidskrav. Pugg, pugg,pugg og møt opp på eksamen. Du får brev om eksamensdato, tid, sted, osv. Eksamene blir ofte tatt ved din nærmeste vgs. Etter så og så mange uker får du brev om resultatet, evt. kan se det inne på privatistweb. Så drar du innom DIN vgs, altså den skolen du gikk på siste (ikke den samme som du var privatist ved) og får de til å entet skrive ut vitnemålet til deg (koster av og til noen kr) eller så legger de det inn i Nasjonal vitnemålsdatabase. Da er det et elektronisk dokument som blir kobla opp mot samordnaopptak når du skal søke deg inn på høyere utdanning. Beklager så mye om dette ble veldig kronglete!! Å være privatist er egentlig enkelt og greit, det er bare mye kronglete info ute og går:) Anonymous poster hash: e2e8a...809
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #3 Skrevet 4. november 2013 Anbefaler også å ta opp fagene som privatist! Kom igjen, dette klarer du! Langt billigere også! Anonymous poster hash: 5d8ba...bb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå