Gå til innhold

Tabu med lite leker til barn selv om en har råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillesnupp skal snart feire sin første julaften, og folk har ventet på å overøse familiens første jentebaby med gaver.

MEN vi har tatt et valg som har fått mange reaksjoner i kretsene våre: vi vil ikke at hun skal ha mye ting. En gave per person er nok (eksempel en gave fra mormor og morfar, en gave fra oss osv).

Jeg har sett hvordan det er med barn når de får så mange ting at de rett og slett ikke gidder å takke til slutt på julaften, eller ikke blir takknemlige over småting lengre og vil ikke at lillesnupp skal bli sånn.

Har fått så mange reaksjoner på at vi gjennom oppveksten hennes ikke ønsker at hun skal ha så masse ting, selv om vi har råd til det. Hun skal selvsagt få det samme som andre barn, men trenger ikke 500 dukker.

Videoannonse
Annonse
Gjest Julia1984
Skrevet

Synes det er veldig spesielt å bestemme hvor mye andre mennesker gir i gave.

Skrevet

Du høres ut dom en som styrer familien! Vær takknemlig noen gidder å kjøpe gave, du.

Det er liksom en mellomting mellom 1 og "500 dukker" som du skriver. Du hår vel inn og styrer hva de skal kjøpe også?

Anonymous poster hash: afd3f...580

Skrevet

Jeg tenker som deg! Det er lov å legge litt føringer for julegavehysteriet, synes jeg.. Vi pleier å spleise litt, sånn at tanter og onkler på samme side går sammen om å kjøpe en ting til tantebarna. Liker det, jeg..

Anonymous poster hash: 13fdb...c31
Gjest Frøken Regine
Skrevet

Helt greit å be om at folk begrenser seg.

Skrevet

Skal si det var reaksjoner på at familien får lov til å spare penger. Trodde det var mer egoistisk å forvente masse gaver enn å bare ønske seg litt?

Forøvrig har vi en vane i familien å samkjøre beløp slik at alle får "likt", så å si at vi bare ønsker oss en gave hver er helt vanlig hos oss, på samme måte som vi tidligere har blitt enige om å gi til f.eks 500 kr hver.

Skrevet

Tabu er vel neppe ordet du bør bruke her ;) 

Jeg er til en viss grad enig med deg, det er ikke nødvendig med fjorten gaver fra hver person, det tar alt for lang tid å pakke ut og tar mye plass hjemme! Men om jeg husker rett så er dette barnet tre måneder gammelt, og blir neppe bortskjemt av å få mange gaver første julen. 

La besteforeldrene få kose seg med shopping til barnebarnet sitt, så får du styre litt mer etterhvert som barnet blir større. 

PS: Min eldste sønn har fått enorme mengder med klær og leker fra familie og venner fra dag en, han er fortsatt den høfligste og mest takknemlige ungen du kan tenke deg, så dette kommer an på flere ting enn hvor mye de får første julen de lever ;)

Anonymous poster hash: 866d4...363
Skrevet

Det er vel mer andre folk enn nærmeste familie som reagerer. Mine foreldre er helt enige, mor har faktisk ymtet frempå siden vi var små om ikke å la gaver styre julaften, så hun har det som plommen i egget nå.

Og det er egentlig ikke den første julen som er tingen, men når vi sier til folk at vi ikke vil hun skal ha så massevis av ting generelt sett. Vi ønsker egentlig å downsize livet og behovene våre, det samme gjelder meg og mannen og.

Vil heller bruke pengene på gode opplevelser med lillesnupp.

Skrevet

For meg blir det litt feil å skulle bestemme over slekta, men man kan jo selvsagt ønske at folk ikke kjøper mer en en gave , nekte de blir derimot feil i mine øyne.

Men ville bare si mine barn får utrolig mye gaver til jul, de er allikevel veldig takknemlige for alt de får, klær og leker og utstyr.

Det har med å lære de at man skal være takknemlig for ting. Og hjelper nok litt at de ikke får spesielt mye utenom bursdag og jul

Anonymous poster hash: 9f5f7...aee
Skrevet

Har vel ikke direkte nektet, er ikke slik at om noen kommer med to gaver så kaster vi den ene.

Men synes det bør være lov å si at når hun blir eldre ønsker vi ikke hun skal få en ny dukke "bare fordi hun vil" eller småting i lekebutikken hver gang vi er ute i byen.

Dere som reagerer på at vi ikke ønsker masse ting i livet vårt, har dere store hus slik at dere har plass til mengder leker og ting?  For det har ikke vi. Om en bor smått må en jo ha plass til alt og.

Skrevet

Vi ønsket oss klær, men  fikk stort sett gaver. Har ikke kjøpt veldig masse selv, men det bugner av leker etter et par bursdager og juler likevel.

Anonymous poster hash: 2b315...201
Skrevet

Jeg er helt enig med deg! Synes gave styret har tatt heeeelt av. Jeg blir like glad for et julekort fra venner som en gave.

You go girl! :) Og god jul! ;)

Anonymous poster hash: 9b8aa...66b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...