Gå til innhold

Hvis barnet ditt ikke "liker" middagen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lager dere noe annet, f.eks brødskiver?

Idag skal vi ha stekt kyllingfilet med godt krydder og kokt brokkoli med hvitløkskrydder. Dette er mat 6 åringen fint har spist før uten å klage. Plutselig er det æsj....

...så nå sitter han i sofaen og sier han ikke skal ha noe.

Av prinsipp tilbyr jeg ikke brødskiver. Blir for lettvint. Tenker er han sulten så spiser han dette som så mange ganger før.

Hva gjør dere?

Anonymous poster hash: 320d4...376

Videoannonse
Annonse
Gjest Frøken Regine
Skrevet

Lager ikke noe ekstra eller noe annet

Skrevet

Nei. Da får mine fint vente til neste måltid. =)

Gjest Julia1984
Skrevet

Gjør det samme som deg, dvs hvis jeg vet det er noe de har spist før. Er det noe helt spesielt vi skal ha tilbyr jeg gryn eller brødskiver

Skrevet

Forresten er det mye sånn på 7 åringen vår nå også. plutselig er ting blitt æsj liksom!

Skrevet

Lager ikke noe ekstra. Unga får spise det som er servert. Har vi noe veldig spesielt så hender vi at vi kan gi de noe annet,men det er veeeeldig sjeldent!

Er de sultne så spiser de i alle fall noe av det som blir servert.

Anonymous poster hash: b9304...2be
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Da får de spise det de liker av maten, om det så bare er poteter, hvis ikke blir det ikke mat før neste måltid.  Seksåringer har det med å ha et ganske variende forhold til hva de liker fra dag til dag.  Hos oss er det forresten ikke lov å si at man ikke liker noe, det er bare lov å la være å spise det.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Og hvorfor ble den skriften så liten?

Skrevet

Jeg tvinger aldri i de mat, er de sultne så spiser de. Men om de ikke liker middagen så sier jeg bare at de får spise det de liker. De er bare 3 og 5 år da.. 3-åringen har ikke enorm matlyst, men spiser som regel godt til kvelds om hun ikke spiser særlig middag så bekymrer meg ikke for det. 

Anonymous poster hash: 56a77...536
Skrevet

De får spise det de liker. Jeg lager aldri noe annet. Det er så kort tid til kveldsmaten, at dersom de ikke blir mett, er det ikke lenge til neste måltid...

Anonymous poster hash: a12d6...f64
Skrevet

Det er lov å ikke like, men om de har spist det før lager jeg ikke noe ekstra.

Skrevet

Jeg lager noe annet til dem om jeg vil ha laks. Det spiser ingen av dem og da får de fiskepinner. Til vanlig må de spise poteter og saus, poteter og ketchup, pasta ol.

Men jeg må si at det rett som det er hender at vi spiser ulik middag. De har rester eller jeg har rester. Eller jeg lager pølsegrateng til dem som varer 2 dager så har jeg rester eller lager litt grøt til meg eller noe slik. Heller det enn å kaste maten :)

Skrevet

Lager aldri noe annet, eller gir brødskiver om jeg vet at det bare er tull.. Han får ta vekk det han ikke liker, eller la vær å spise..

Annerledes om jeg vet det er noe han ikke liker.. Da hender det at han får et alternativ.. For eksempel så liker han ikke ertestuing, men da får han litt ekstra gulrøtter.. Eller at vi har kålstuing istede..

Anonymous poster hash: 41f5c...abd
Skrevet

Her får de valget: smak, spis el la vær. De får ikke lov å sitte ved bordet å gnåle æsj, liker ikke, osv... de må sitte i sofaen med tv av å vente til vi er ferdige. Så får de vente til kveldsmat. Ingen brødskiver i mellomtiden

Anonymous poster hash: 72c20...afe

Skrevet

Må spørre, min 1-åring nekter å spise middag, jeg har forsøkt "alt", men hun vil ikke engang smake, sånn har hun vært de 2 siste mnd, før dette spiste hun nesten hva som helst!

Hva skal jeg gjøre? Syns liksom det blir litt ille å nekte henne mat når hun ikke er eldre, bruker å lage brødskive eller grøt (eneste hun spiser) hvis hun ikke rører maten i løpet av en halvtimes tid..

Anonymous poster hash: 09ad2...044

Skrevet

De får spise det de liker. Jeg lager aldri noe annet. Det er så kort tid til kveldsmaten, at dersom de ikke blir mett, er det ikke lenge til neste måltid...

Anonymous poster hash: a12d6...f64

Signerer denne. Lager aldri flere ulike retter til middag. Har en 2-åring som ikke alltid er så glad i middag, men da er det jo bare 1,5 time til kveldsmat. Og han er glad i brød og knekkebrød, så jeg vet at han aldri legger seg sulten. Kan tenke meg det ikke er like lett for dem med barn som spiser lite da, vi er heldige som har en gutt med god matlyst.

Skrevet

Må spørre, min 1-åring nekter å spise middag, jeg har forsøkt "alt", men hun vil ikke engang smake, sånn har hun vært de 2 siste mnd, før dette spiste hun nesten hva som helst!

Hva skal jeg gjøre? Syns liksom det blir litt ille å nekte henne mat når hun ikke er eldre, bruker å lage brødskive eller grøt (eneste hun spiser) hvis hun ikke rører maten i løpet av en halvtimes tid..

Anonymous poster hash: 09ad2...044

Hadde ikke laget noe en halvtime senere, for da skjønner hun at hun får det fordi hun nektet å smake. Legg heller inn et naturlig brød- eller grøtmåltid en times tid etter middag. For da får hun ikke viljen sin. 

Skrevet

De skal sitte med oss rundt middagsbordet. Ikke lov å klage eller tyte. De skal smake på maten før de evt sier de ikke liker, og ferdig med saken. Da skal de vente ved bordet til alle er ferdige og ryddet ut sine ting. Da kan de gå for å lage seg en brødskive selv om de er sultene.

Med dette har det resultert i at alle ungene spiser middagen, for det er for kjedelig og vente til alle er ferdige, og ekstra kjedelig å lage brødskive selv (havregryn er ikke lov, det er hurtigmat for ungene nemlig. De kunne kun ha levd dettte om de måtte ha laget all mat selv)

Anonymous poster hash: 725ed...f25

Skrevet

Jeg serverer det som er til middag. Sier noen av de at "jeg liker ikke det der" sier jeg da er det fint om de smaker ellers er det bare å la det ligge på tallerken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...