Gå til innhold

Dere som er hjemme i permisjon og har søsken i bhg

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvem henter og leverer? Gir dere ofte fridager? Hvor gamle er barna?

Sitter med dårlig samvittighet for at jeg stadig lar mannen leverer tidlig, når jeg går hjemme og kan levere sent. Men jeg har ikke annet valg enn å prioritere søvnen, da mini sover best om formiddagen. Jeg skal gå hjemme i mange mnd til, så får jo rikelig med anledninger, men så var det denne samvittigheten da.. Jeg lurer virkelig på hvordan mødre hadde det i gamle dager, da de gikk hjemme og hadde all ansvar for en søskenflokk! Jeg orker nesten ikke å ta meg av 2 engang om morgenen. Eldste er 3 år.

Anonymous poster hash: cc0ea...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen leverer. Det er rundt 7:30 oj jeg henter rundt 14:30-15. Henter jeg tidligere er det ikke alltid det er så populært... Babyen og jeg sover vanligvis når pappa og eldstemann er oppe. 

Jeg hadde planer om å ha barnehagebarnet hjemme i ny og ne, men jeg må prioritere søvn og hvile til meh selv med en til tider krevende baby. Babyen fortjener og trenger mye mamma-tid også. Jeg har ikke dårlig samvittighet. I barnehagen er det jo kjempegøy! 3 åringen her er over gjennomsnitt aktiv og er meget krevende å aktivisere en hel dag. De dagene pappaen jobber lenge og jeg har begge fra 15 til sengetid rundt 19 er mer enn nok! Kanskje når babyen sover bedre på natten, kan sitte med bordet og spise og er litt mer mobil blir det enklere for da kan man leke med begge samtidig og ha felles måltider. 

IKKE ha dårlig samvittighet! Det du beskriver er jo helt vanlig :-)

Anonymous poster hash: 84410...f6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen er ikkje her enda, kjem kor tid som helst. Mannen leverar ca kl 8, eg hentar 14-15. Kjekt for barnet å få ete frokost med dei andre barna synes eg, dessutan har ho lagt seg til ei vane med å våkne kl 6.30-7 uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her leverer som oftest pappaen på morgenen. Storebror elsker bhg og er også veldig aktiv, så det å hente noe særlig tidligere er sjelden aktuelt. Kanskje 1-2 dager i uka leverer jeg. Som oftest har jeg middagen klar når pappa og storebror kommer hjem. Mulig det hadde vært annerledes dersom guttungen ikke trivdes i bhg, eller var mindre aktiv.... og muligens det blir annerledes når vi kommer utpå våren når snøen har forsvunnet. Da er mini trolig 8-9 mnd og jeg kan ta mini på ryggen og la storebror gå på små turer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henter og leverer mens jeg er hjemme. Han begynner på jobb før barnehagen åpner så jeg må levere uansett. Og så vil jeg gjerne ha henne hjem igjen før 1530, så henter henne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverer og henter. Nei, det blir ikke mye søvn på meg, men sånn er det i en periode. Eldstemann våkner i 7 tiden og da står jeg opp like etter og dusjer og ordner meg, hvis ikke minsten på 3 måneder er våken. Da må hun få mat først. Så skal begge barna ordnes og vi skal spise frokost. Leverer i bhg i 9.30 tiden. Deilig og ikke måtte stresse om morgenen. Henter i 14.30 tiden. Passe lang dag synes jeg. Han koser seg i bhg, men det er aldri vanskelig å få han med hjem. Er i bhg hver dag, men hadde fri to uker i oktober da vi dro på ferie til mine foreldre i Sverige. Jeg vil heller at han er i bhg hver dag men korte dager, enn f.eks fire lange dager og en dag fri.

For oss fungerer dette bra, men vi er alle forskjellige ;-)

Anonymous poster hash: 971cb...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen leverer og jeg henter. Egentlig kunne jeg tenkt meg motsatt slik at de store får litt rolige morgener, men foreløpig blir minsten så fort trøtt på morgenen. Og kjøreturen er for kort til at han sovner i bilstolen og triller jeg så våkner han når vi stopper i bhg og da blir det bare hyl og skrik under levering og det orker jeg ikke.

Satser på å levere med en gang han blir litt mer stabil på morgenhumør. Da kan nemlig mannen dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem :) Men foreløpig henter jeg passe tidlig og prøver å ha middag klart til mannen kommer hjem (ikke alltid lett med tre små)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten, dvs til knerten var et par måneder, leverte mannen og jeg hentet. Etterhvert tok jeg begge deler, men mannen min ville gjerne hente/levere noen dager for å holde kontakten med barnehagen. Jeg pleide å levere kl 8 (fordi da er det frokost og det ville rutinemennesket ha med seg), og hentet 1430-15. Jeg hadde ambisjoner om hjemmedager for den eldste, men yngste var nokså krevende nattetid, så overskuddet for å finne på noe kult på dagtid var ikke der og det ble ikke andre hjemmedager enn planleggingsdagene.

Et tips hvis en av dere tar både henting og levering, mens den andre ønsker å ta noen hentinger/leveringer for å ha kontakt med barnehagen, er å sjekke med barnehagen hvordan vaktplanen ser ut, dvs hvilket system de har i bytte av tidlig/senvakt (hos oss går de i samme vakt en uke av gangen fra torsdag til onsdag, og roterer på akkurat tidspunktet for vakta hver uke). Hvis det ikke er andre hensyn som spiller inn så er det jo greit å få kontakt med flest mulig personale, altså hente og levere innen samme skiftuke (ikke hente onsdag og levere torsdag, for da har det vært vaktrotasjon og det kan være samme folk på tidligvakta som han traff på seinvakta). Filldetalj, altså, men en sånn grei ting man KAN ta hensyn til hvis om det passer sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha dårlig samvittighet!

Her leverer pappaen til 9:30 de dagene han kan levere, jeg henter rundt 15.

Leverer jeg så er de i bhg til kl 8 da vi har en skolegutt også, Blir for mye stress om de må være med å levere han, så hjem igjen og ut igjen en liten time senere.

Når babyen blir litt større så blir det nok litt mer fridager, og turer i åpen bhg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg bhg gutt lenger, men han gikk jo der før skolestart. De fleste dager leverer pappa litt over 7. Så fikk/får han frokost morgninger hjemme innimellom. Nå med skole kl 8.30 er det vanskelig siden lillesøster skal ha første dupp allerede 8. Men det funker å utsette i blant. Jeg henter 14.30-15, hvis han ikke vet om sen henting selv på SFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også tenkt en del på i det, siste, og jeg har også litt dårlig samvittighet..

Har en fireåring og ei lita som nå er blitt ti mnd. Den første mnd eller to leverte mannen på morgenen, for Lillesøster sov godt om morgenen og det trengte jeg også. Men, hun begynte ganske fort å stå opp samtidig som broren (som står opp i 6-7-tida), og da begynte jeg å levere slik at mannen kunne gå tidligere på jobb (og komme tidligere hjem).

Han har stort sett vært i barnehagen hver dag, unntatt planleggingsdager og noen dager helt i begynnelsen da han trengte litt ekstra mammatid. Babyen sov stort sett hele dagen en periode da, og da funket det å ha han hjemme litt. Det sluttet hun dessverre med, og hadde en laaaang periode der hun var krevende både om natta og om dagen, og da hadde jeg ikke overskudd til å ha han hjemme hvis jeg ikke måtte. 

Heldigvis stortrives han i bhg og han får jo relativt korte dager, men jeg har også tenkt at han burde vært litt mer hjemme. Nå synes jeg det har gått seg til litt med Lillesøster; hun sover greit om natta og om dagen (i alle fall akkurat nå..det varer vel ikke så lenge ;)), kan sitte selv, leke og spise sammen med oss. Så nå kjenner jeg at det går an å ha han hjemme av og til, og skal prøve å gjøre det jevnlig fram til jeg begynner å jobbe.

Så, prøv å ikke ha dårlig samvittighet! Det ER krevende å ha en liten baby, og du trenger å hente deg inn med å sove og "bare" ha ett barn å konsentrere deg om på dagtid, så har du kanskje litt overskudd til eldste på ettermiddagen. Det blir helt sikkert bedre etter hvert, og da kan du jo begynne å levere og ha eldste hjemme av og til. Men, jeg tror at de store har godt av å utfolde seg i barnehagen, og kanskje den lille og ikke minst mamman har godt av litt ro og fred på dagtid også?

Mamma gikk hjemme med meg og søsknene mine helt til den yngste søstra mi var ganske stor. Ingen av oss satte noengang føttene våre i en barnehage. Det nærmeste vi kom var førskole to-tre dager i uka litt før vi begynte på skolen. Jeg fatter virkelig ikke hvordan hun overlevde. Takk og pris for barnehagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at da mødrene våre hadde små barn så hadde alle de andre mødrene i gata også det - vi var ikke eneste 3-åring hjemme.... I tillegg var det kanskje lettere å akseptere at det var sånn når det ikke fantes noe reelt alternativ - fikk du barn så måtte du være hjemme en periode, sånn var det bare. Mamma har fortalt at hun ikke trivdes hjemme (hun heller!), men at det var nå sånn det var, og det var bare å gjøre det beste ut av det. Hun begynte å jobbe da vi to eldste hadde begynt på skolen og minstemann begynte hos dagmamma - før det ville hun ikke tjent noe på å jobbe fordi dagmamma til to kostet ganske mye, for ikke å snakke om til tre - så da var hun hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem henter og leverer? Gir dere ofte fridager? Hvor gamle er barna?

Sitter med dårlig samvittighet for at jeg stadig lar mannen leverer tidlig, når jeg går hjemme og kan levere sent. Men jeg har ikke annet valg enn å prioritere søvnen, da mini sover best om formiddagen. Jeg skal gå hjemme i mange mnd til, så får jo rikelig med anledninger, men så var det denne samvittigheten da.. Jeg lurer virkelig på hvordan mødre hadde det i gamle dager, da de gikk hjemme og hadde all ansvar for en søskenflokk! Jeg orker nesten ikke å ta meg av 2 engang om morgenen. Eldste er 3 år.

Her er yngste snart 10mnd og eldste blir 4 i februar. Jeg leverer og henter. Leverer i forhold til når yngste skal sove, altså kan vi spise frokost sammen først også drar eldste i bhg. Henter rett etter siste dupp. Hun har ikke fått ekstra fridager. Ikke fordi jeg ikke orker, men fordi det blir kjedelig til henne fordi jeg blir opptatt med yngste og ikke har tid til lek. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her leveres storebror på 2 år i bhg kl 9 og han hentes kl 15. Prøvde å ha ham hjemme hver onsdag i en periode men da babyen og 2-åringen har veldig forskjellige behov så ble det bare stress. Det var jeg som hentet og leverte de 5 mnd jeg var i permisjon. Nå er det mannen som er i permisjon og leverer ham kl 9, jeg henter kl 15 på vei hjem fra jobb. Her sover babyen sjelden mer enn 2-2,5 timer til sammen i løpet av dagen og han står opp kl 05, men om vi er veldig slitne så legger vi oss heller tidligere på kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! :) Jeg syns det er godt å se hvordan andre løser dette, for føler lett på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å lese hvordan så mange ordner hverdagen sin :)

Har selv en på 5 mnd og en på 3 år. Jeg leverer og henter som oftest da mannen jobber i motsatt retning, men om han skal på møter den veien leverer/henter han 3 åringen. Der viktigste for oss er at det er stabilitet i hverdagen for 3åringen. Vi leverer alltid tidlig, ca kl 8. Tenkte først at han ville syntes det var gøy å komme litt senere i bhg men det var det ikke.... Han er vant med å være en av de første og når jeg leverte ham sent ble han utillpass og usikker fordi det plutselig var 10-15 der fra før mot 1-2 som han er vant med. Jeg henter vanligvis ca 14.30 men ingen krise om klokka bikker 15.00.

De små våkner 06.00-06.30 hver dag uansett så syntes vi har en rolig, stressfri morgen likevel :)

Drar tidligst hjemmefra 07.20 og mannen steller og lager frokost til eldstemann mens jeg ordner med minsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...