Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #1 Skrevet 4. november 2013 På lørdag mista eg en fylling eller en del av ei tann. Ringte og bestilte meg tannlege-time idag og var heldig og fekk en avbestilt time idag. Ga beskjed til sjefen min, og fekk til svar at eg måtte gå til tannlege på fridagen min (80% stilling). Eg lurte på om det gjaldt kvar gang, og sa ifra at eg pleier å be om onsdager når eg bestiller timer til lege, ppt osv. Ringte og sjekka om eg kunne få time på onsdag, men det passa ikkje, så eg bare beholdt timen idag. Joda, da må eg ta det på avspasering..... Gleder meg syyyykt til å slutte. 1 mnd igjen av oppsigelsestida. Alle eg har sagt det til reagerer voldsomt på dette og synes det er uhørt. Kva synes dere? Anonymous poster hash: ed8e4...c03
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #2 Skrevet 4. november 2013 Det er da helt normalt.. Mener du at sjefen din skal betale deg for å gå til tannlegen? Han betaler deg for å jobbe, ikke for å drive med andre ting. Anonymous poster hash: 25840...e01
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #3 Skrevet 4. november 2013 Det er da helt normalt.. Mener du at sjefen din skal betale deg for å gå til tannlegen? Han betaler deg for å jobbe, ikke for å drive med andre ting. Anonymous poster hash: 25840...e01 Ja, eg meiner sjefen skal betale for at eg skal gå til tannlege. Eg jobber i det offentlige, og har bestandig fått velferdspermisjon for å gå til tannlege tidligere. Alle andre på arbeidsplassen min får gå til tannlege i arbeidstida. Ho fant ut akkurat no at ho ville stramme inn litt. Anonymous poster hash: ed8e4...c03
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #4 Skrevet 4. november 2013 Det er da helt normalt.. Mener du at sjefen din skal betale deg for å gå til tannlegen? Han betaler deg for å jobbe, ikke for å drive med andre ting. Anonymous poster hash: 25840...e01 Kor jobber forresten du som ikkje får velferdspermisjon for å gå til tannlege? HI Anonymous poster hash: ed8e4...c03
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #5 Skrevet 4. november 2013 En god måte å få stabile, lojale og gode ansatte på er å utvise litt fleksibilitet, som feks. å gi velferdsperm. i akutte tilfeller. Sjefen din høres kjip ut! Anonymous poster hash: 7e708...424
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #6 Skrevet 4. november 2013 Litt unik sjef du har, som kan heve seg over avtaleverk og bestemme seg for å "stramme inn litt".. Hehe ta det med fagforeningen din. Anonymous poster hash: fcdf6...ed4
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #7 Skrevet 4. november 2013 Mine ansatte får ikke betalt for å gå til tannlege osv.. Det må de gjøre på fridag eller avspassere. Synes faktisk det er rett og rimelig jobber i liten privat bedrift. Anonymous poster hash: 6b8f5...ebd
Gjest ronja røverdatter Skrevet 4. november 2013 #8 Skrevet 4. november 2013 Jeg synes ikke det er rart at du ikke får fri med lønn til å gå til tannlege, spesielt ikke når du jobber bare 80%. Jobber man fulltid er det vanskeligere å få lagt slike ting utenom arbeidstid, men da pleier man jo å ta hensyn og sørge for timer enten i begynnelsen av arbeidstiden, på slutten av dagen eller i forbindelse med lunsjpausen slik at det går minst mulig utover arbeidstiden.
☆☆☆ Skrevet 4. november 2013 #9 Skrevet 4. november 2013 Vårt reglement (er kommunalt ansatt) slår fast at besøk til lege og tannlege normalt bør skje på fritida. Om dette ikkje let seg gjere kan vi bruke velferdspermisjon med lønn. Sjefen ville nok stolt på at den enkelte ansatte kunne klare å vurdere sjølv k8r lenge ein kan vente på ein time som kjem på fritida, men det er rom for å gjere slik som din sjef.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 4. november 2013 #10 Skrevet 4. november 2013 Men hva er problemet ditt, forresten? Du får jo fri til å gå, og du har til og med avspasering du kan bruke til det.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #11 Skrevet 4. november 2013 Har ikkje avspasering. Men får sikkert lov å jobbe inn litt til dette. Her har vi ikkje fleksitid og ikkje overtid.Eg legg alle timer eg kan til fridagen min, men vil gjerne få fiksa opp i dette før eg reiser på husmorferie til helga, så eg ikkje risikerer å få tannpine.Problemet er at eg føler meg "mobba" på arbeidsplassen. Dette er første gang noken har blitt nekta å gå til behandling i arbeidstida.Er ikkje et stort problem. Vurderer å legge det inn som permisjon uten lønn istedenfor å jobbe inn avspasering. HI Anonymous poster hash: ed8e4...c03
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #12 Skrevet 4. november 2013 Nei nå blir jeg litt oppgitt. Jeg driver privat firma, og må ha så så mange på jobb til enhver tid. De som jobber her er flinke til å legge legetimer, tannlegetimer osv til fridager, men noen ganger oppstår det ting som haster mer (sånn som deg nå). Da får jeg tak i vikar som jeg setter inn i tiden mens de blir borte, for med kjøring og alt går det fort et par timer. Synes du da at jeg skal betale dem for å gå til tannlegen og samtidig betale vikaren for at de skal kunne gå? Hvilket budsjett går slike utgifter av? Julebordspotten? Anonymous poster hash: 6a87e...2cc
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #13 Skrevet 4. november 2013 Nei nå blir jeg litt oppgitt. Jeg driver privat firma, og må ha så så mange på jobb til enhver tid. De som jobber her er flinke til å legge legetimer, tannlegetimer osv til fridager, men noen ganger oppstår det ting som haster mer (sånn som deg nå). Da får jeg tak i vikar som jeg setter inn i tiden mens de blir borte, for med kjøring og alt går det fort et par timer. Synes du da at jeg skal betale dem for å gå til tannlegen og samtidig betale vikaren for at de skal kunne gå? Hvilket budsjett går slike utgifter av? Julebordspotten? Anonymous poster hash: 6a87e...2cc Det går vel fra potten sosiale kostnader. Ja, det koster å ha ansatte. Eg jobber i det offentlige, og her er det helt vanlig å få velferdspermisjon for å gå til lege, tannlege, fysio osv. Dessuten treng dei ikkje vikar mens eg er borte. Sakene ligg her og venter. (og når det kjem til lønnsomhet og effektivitet og slik, må eg nok ærlig innrømme at eg hadde nok fått gjort alt eg skulle om eg bare hadde fått gått til den tannlegetimen uten å bli trukket i lønn, i forhold til all energi eg bruker på å ergres over dette no når eg blir trukket i lønn. Hadde sannsynligvis fått gjort det dobbelte. Dette går ut over arbeidsmoral) HI Anonymous poster hash: ed8e4...c03
*Miss Marple* Skrevet 4. november 2013 #14 Skrevet 4. november 2013 Jeg har vært ansatt mange plasser og har aldri hatt problem med å få fri med lønn for å gå til lege og tannlege. Det har vært like regler både i offentlig og privat sektor. Jeg trodde faktisk at det var lovregulert at man hadde rett på fri med lønn til sånne ærend.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #15 Skrevet 4. november 2013 For å si det som det er så er du heldig som kan ta en time slik på dagen når det ikke er noe akutt. Det er ingen selvfølge. Jeg vet ikke hva som står i den avtalen du er omfattet av, hvis det er noen, men normalen er at man har krav på fri uten lønn for å gå til tannlegen hvis man ikke kan få ordnet timer når man har fri. Dette skal også avklares med arbeidsgiver. Man kan ikke bare komme og si "foresten så drar jeg til tannlegen nå, kommer igjen om ca 2 timer". Det er jo håpløst for sjefen å planlegge ut fra. Anonymous poster hash: ecd2e...6a2
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. november 2013 #16 Skrevet 4. november 2013 Når det er akutt så får vi alltid fri med lønn. Om man bare skal ha en sjekk så prøver vi jo selvsagt å ta dette på fridager, for de som har det. Høres ut som en kjip sjef ja
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #17 Skrevet 4. november 2013 http://www.lovdata.no/nyhet/forside/20120410-soketips.html Lege- og tannlegebesøk i arbeidstidenRegler om korttidsfravær i arbeidstiden praktiseres ulikt på ulike arbeidsplasser og også innad på større arbeidsplasser. Det er også forskjeller mellom statlige, kommunale og private virksomheter. Dette gjelder blant annet besøk til lege, tannlege, fysioterapeut, kiropraktor mv. i arbeidstiden. Ved noen arbeidsplasser dekkes slike besøk innen en gitt tidsramme uten fratrekk i lønn. Ved andre arbeidsplasser kan man bli trukket i lønn. Det er naturlig å legge vekt på om det er praktisk mulig å få time hos lege eller tannlege utenfor arbeidstiden. Ved enkelte arbeidsplasser sondres det mellom heltidsansatte og deltidsansatte. Denne sondringen er begrunnet med at deltidsansatte har støre mulighet til å disponere sin tid til slike avtaler enn heltidsansatte. Det er derfor nødvendig å se på den enkelte arbeidskontrakt og/eller gjeldende tariffavtale eller andre avtaler i bedriften for å se i hvor stor grad slike korttidsfravær godtas uten trekk i lønn. Arbeidsmiljøloven (lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. av 17. juni 2005 nr. 62) har i kapittel 12 bestemmelser om retten til permisjon. Arbeidsmiljølovens §12-9 bestemmer at man har krav på å få fri for å følge barn til lege i forbindelse med sykdom. Dette gjelder inntil barnet er fylt 12 år. Det er imidlertid uklart om dette også gjelder rutinekontroll hos lege eller tannlege. Etter arbeidsmiljølovens §12-1 har arbeidstaker som er gravid rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden. I Statens personalhåndbok er det i kommentarene til punkt 9.15 om Særavtale om fleksibel arbeidstid i staten forutsatt at innføringen av fleksibel arbeidstid ikke skal føre til noen endring i dagens praksis som gir arbeidstakere anledning til – etter nærmere avklaring med den overordnede – til å ha nødvendig korttidsfravær, for eksempel korte lege- eller tannlegebesøk i arbeidstiden. Det heter videre at gjentatt behandling hos lege bør tas som fleksitid eller som velferdspermisjon dersom arbeidsgiveren finner grunnlag for det. Anonymous poster hash: ecd2e...6a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå