Gå til innhold

Er det feil å gi samme navn til barnet, som en i familien har gitt sin gutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det seg sånn at på min side av familien, er familien ekstremt stor. Må virkelig konsentrere meg for å finne ut hvor mange søkenbarn osv jeg egentlig har.

Jeg og samboeren min driver nå å tenker på navn til vår baby som kommer til neste år. Dersom det bli gutt, har vi begge falt for et navn som også søkenbarnet mitt sin ene sønn heter. For mange er et søskenbarn nær slekt, og kanskje de bare har 4-5 stk. For meg er dette en av de personene jeg nesten ikke har noe kontakt med. Har sett den ene sønn hennes 1-2 gang, sist når han var 2 år, nå er han vel rundt 10 år.

Er igrunn veldig lei av at mannen foreslår navn, også er det et søskenbarn av meg som heter det, kanskje ene barnet deres som heter det osv osv. Føler alle navn nesten er "opptatt" i familien fordi alle mine søkenbarn er elde enn meg, og alle har 2-3 barn hver.. Vet det kommer til å bli noen sure tryner dersom jeg velger dette navnet til vår gutt, men føler heller ikke jeg bryr meg så alt for mye. Burde jeg det? Og er det så galt av meg å ta det navnet, er jo ikke eierett på et navn.

Anonymous poster hash: ba044...930
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Navn er viktig, og jeg syntes at dersom du har falt for dette navnet bør du gi det til sønnen din! :) Som du selv sier, dere har jo ikke kontakt med søskenbarnet ditt heller, så min mening er : Go for it! :)

Skrevet

Hadde du hatt en liten familie så hadde jeg nok sagt at en kanskje burde finne et annet navn, iallefall om en har mye kontakt.

Men, ut fra det du skriver så synes jeg godt dere kan velge det navnet som dere liker så godt. Barna vil være tremenninger og det er jo egentlig ganske fjernt. Vet om flere familier der det er flere tremenninger med samme navn. I gamle dager så var det helt vanlig. Da var det ikke uvanlig at søskenbarn også het det samme.

Skrevet

Da ene kusinen min hørte navnet på jenta vår spurte hun om det ville være ok for meg om hun en gang i fremtiden gav en eventuel jente samme navn for dette var et navn hun hadde drømt om siden hun var liten. Vi har ekstremt liten kontakt og om hun en dag bruker navnet til en datter vil det bare være på slektstreff og lignende at de to jentene møtes så jeg ser intet problem i det og har gitt henne grønt lys for å bruke navnet.

Når dere bare omgåes med års mellomrom ser jeg intet problem i å bruke det - men for å unngå sure miner i familien over det ville jeg tatt en telefon og snakket med søskenbarnet ditt om det så det er rene linjer dere imellom.

• 3 uker senere...
Skrevet

Sønnen til min kusine flkk nylig et navn som jeg vurderte for min fremtidige sønn. Nå kunne det ikke falle meg inn å bruke det, enda hun selv sa at det ikke var så nøye for henne.

MEN! Vi er kjempeclose, og vi møtes flere ganger i året. Hadde vi hatt det forholdet du har til ditt søskenbarn, så hadde jeg neppe tenkt noe særlig over det. Kjør på! :)

Skrevet

Bare å bruke navnet. Jeg har over 30 søskenbarn selv, og det er 4-5 navn som er brukt 2 ganger. Når man har såpass stor familie må det nesten skje. Det er bare 5-6 stk av søskenbarna jeg har nær kontakt med, de ville jeg ikke brukt samme navn, men med de andre så er det ikke så farlig :) 

Anonymous poster hash: 5b0b9...20c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...