Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #1 Skrevet 3. november 2013 Jeg var hos legen min forrige uke. Fikk endelig fortalt om overgrep fra barndommen. Men jeg angrer sånn :-(. Kan jeg be legen om å slette det? Anonymous poster hash: b3fbf...bca
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #2 Skrevet 3. november 2013 Vet ikke hvordan loven funker, men det høres rart ut om det skal være mulig... Men hvorfor i alle dager spiller det noen rolle om legen har skrevet dette i journalen?? Anonymous poster hash: 79b19...5ab
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #3 Skrevet 3. november 2013 Tror ikke du får slettet det, jeg prøvde en gang å få slettet noe som legen hadde skrevet som var helt feil, og det fikk jeg ikke. Legen hadde skrevet noe som egentlig var om en helt annen pasient i min journal. Det eneste som kunne gjøres var at legen kom med en tilføyning, at det som var skrevet den og den datoen ikke gjaldt meg. Hvis et journalnotat er skrevet så skal det, for pasientenes sikkerhet, ikke være mulig å fjerne det normalt sett. I min sak kontaktet jeg til og med Fylkeslegen, men fikk blankt avslag på å få slettet feilføringen i journalen, fikk som sagt bare en tilføyning i journalen om at det ikke gjaldt meg. Det er bra du fikk fortalt legen om overgrepene du har vært utsatt for! Det var modig av deg! Jeg synes du skal bestille deg en ny time til legen, og be gjerne om en dobbeltime slik at du har litt mer tid med ham. Det er naturlig at du etter å ha fortalt om overgrep får litt "panikk" og ikke vil forholde deg til deg igjen og vil fjerne alle "spor". Men jeg tror du gjorde det riktige når du fortalte dette til legen. Nå har du en person som vet hva du har vært gjennom, og legen kan skaffe deg hjelp videre om du trenger det. Hvis ikke så skal du huske at legen din har taushetsplikt! Jeg synes du er tøff som endelig har greid å snakke om det som har skjedd deg! Klem Anonymous poster hash: 4f72d...9f8
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #4 Skrevet 3. november 2013 Fordi jeg vil ikke at det skal stå der. Jeg angrer på at jeg sa noe :-( HI Anonymous poster hash: b3fbf...bca
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #5 Skrevet 4. november 2013 Argh...har ikke sovet i natt på grunn av dette :-(. Tror jeg må ringe og høre med legen...har fått et merkelig behov for å slette alle spor. HI Anonymous poster hash: b3fbf...bca
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #6 Skrevet 4. november 2013 Når en journalnedtegnelse er signert, kan den bare endres etter reglene om retting og sletting i helsepersonelloven § 42, § 43 og § 44 (2). Den journalansvarlige i helseinstitusjonen kan likevel redigere journalnedtegnelser som er signert. Slik redigering skal skje i samråd med det helsepersonell som har gjort nedtegnelsene, med mindre det er åpenbart unødvendig eller ikke praktisk mulig. Adgangen til å rette journal er lovfestet i helsepersonelloven § 42 (2). Vilkåret for å rette er at opplysningene er «feilaktige, mangelfulle eller utilbørlige». Retting skal da skje ved at journalen føres på nytt eller ved at en datert rettelse tilføyes i journalen. Retting skjer imidlertid ikke ved utstrykning av det som er skrevet tidligere. Det skal fremgå av journalen at den er rettet, og hva som stod i den tidligere. Vilkårene for sletting er strengere enn for retting. Slettingsadgangen er regulert i helsepersonelloven § 43 (2). Bestemmelsen inneholder to alternative systemer med vilkår for å slette. Innenfor disse systemene er vilkårene kumulative, det vil si at alle vilkårene må være oppfylt. Det er svært vanskelig å få noe slettet fra journalen. Anonymous poster hash: 87ace...3f3
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #7 Skrevet 4. november 2013 Tror ikke du får slettet det, jeg prøvde en gang å få slettet noe som legen hadde skrevet som var helt feil, og det fikk jeg ikke. Legen hadde skrevet noe som egentlig var om en helt annen pasient i min journal. Det eneste som kunne gjøres var at legen kom med en tilføyning, at det som var skrevet den og den datoen ikke gjaldt meg. Hvis et journalnotat er skrevet så skal det, for pasientenes sikkerhet, ikke være mulig å fjerne det normalt sett. I min sak kontaktet jeg til og med Fylkeslegen, men fikk blankt avslag på å få slettet feilføringen i journalen, fikk som sagt bare en tilføyning i journalen om at det ikke gjaldt meg. Det er bra du fikk fortalt legen om overgrepene du har vært utsatt for! Det var modig av deg! Jeg synes du skal bestille deg en ny time til legen, og be gjerne om en dobbeltime slik at du har litt mer tid med ham. Det er naturlig at du etter å ha fortalt om overgrep får litt "panikk" og ikke vil forholde deg til deg igjen og vil fjerne alle "spor". Men jeg tror du gjorde det riktige når du fortalte dette til legen. Nå har du en person som vet hva du har vært gjennom, og legen kan skaffe deg hjelp videre om du trenger det. Hvis ikke så skal du huske at legen din har taushetsplikt! Jeg synes du er tøff som endelig har greid å snakke om det som har skjedd deg! Klem Anonymous poster hash: 4f72d...9f8 Det der høres veldig rart ut. Nå jobber jeg på sykehus, men hvis en lege/behandler skriver et notat på feil pasient har vi da mulighet for å rette dette opp og overføre notatet til riktig pasient. Man må skrive en liten notis i journalen om at det har har ligget noe som er fjernet, og hvorfor det er fjernet, men det at det ligger opplysninger om en annen pasient i DIN journal ivaretar jo overhodet ikke den andre pasientens pasientsikkerhet. Anonymous poster hash: 3b450...eb8
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #8 Skrevet 4. november 2013 Når en journalnedtegnelse er signert, kan den bare endres etter reglene om retting og sletting i helsepersonelloven § 42, § 43 og § 44 (2). Den journalansvarlige i helseinstitusjonen kan likevel redigere journalnedtegnelser som er signert. Slik redigering skal skje i samråd med det helsepersonell som har gjort nedtegnelsene, med mindre det er åpenbart unødvendig eller ikke praktisk mulig. Adgangen til å rette journal er lovfestet i helsepersonelloven § 42 (2). Vilkåret for å rette er at opplysningene er «feilaktige, mangelfulle eller utilbørlige». Retting skal da skje ved at journalen føres på nytt eller ved at en datert rettelse tilføyes i journalen. Retting skjer imidlertid ikke ved utstrykning av det som er skrevet tidligere. Det skal fremgå av journalen at den er rettet, og hva som stod i den tidligere. Vilkårene for sletting er strengere enn for retting. Slettingsadgangen er regulert i helsepersonelloven § 43 (2). Bestemmelsen inneholder to alternative systemer med vilkår for å slette. Innenfor disse systemene er vilkårene kumulative, det vil si at alle vilkårene må være oppfylt. Det er svært vanskelig å få noe slettet fra journalen. Anonymous poster hash: 87ace...3f3 Dette stemmer. Når man redigerer et notat for å evt fjerne noe som står der, vil uansett det som tidligere er skrevet ligge 'bak' og det vil stå et notis om at notatet er forandret og en link til det gamle notatet. Dette er jo bl.a. fordi man ikke i ettertid skal kunne tukle med en journal for å dekke over evt feil man har gjort som lege feks. Og en rekke andre pasientsikkerhetgrunner. Anonymous poster hash: 3b450...eb8
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #9 Skrevet 4. november 2013 Det var veldig modig gjort av deg å ta skrittet å fortelle legen at du er utsatt for overgrep. Det var en god avgjørelse. En slik hemmelighet burde du ikke gå å bære på selv. Overgrepet kan påvirke både din fysiske og psykiske helse, det er derfor viktig at fastlegen din vet om dette. Din journal er ikke noe andre har tilgang til og mange har innsyn i. Så du trenger ikke bekymre deg for at dette er blir en offentlig sak. Du trenger å akseptere at overgrepet har skjedd og få hjelp til å behandle traumene. Å slette opplysningene i journalen endrer ikke noe. Jeg ønsker deg lykke til! Anonymous poster hash: 8e8c5...033
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #10 Skrevet 4. november 2013 Hva om du lyver og sier at det du sa ikke stemmer, at det kun var fantasi og at du nå angrer på "løgnen"... Kanskje legen da vil redigere journalen? Anonymous poster hash: 6d3cd...11b
Iiiiik Skrevet 4. november 2013 #11 Skrevet 4. november 2013 Var det du som skrev forrige uke om henvisning til psykolog etter at du hadde fortalt legen din om overgrep i barndommen? Da var du jo så oppsatt på å komme i gang og redd for å bli avvist på DPS. Jeg skjønner at du nå får "hetta". du har åpnet døra for noe som er svært smertefullt for deg og som du hittil sikkert har lyktes ganske bra med å stenge inne. Ved å fotelle om det til legen, har du satt i gang noe som sikkert skremmer deg og som gjør det vanskeligere å fungere godt. Men det er ikke sånn at du kan gjøre det ugjort ved å få legen til å slette det i journalen din. Du har tatt en beslutning som påvirker deg og selv om det er smertefullt nå, så tror jeg at det blir bedre på sikt. Legen kan ikke slette dette, det er jo en vesentlig informasjon. La oss si at du fikk det slettet, du levde videre som om det ikke var sant, men det gnagde hele tiden i underbevisstheten allikevel og kom frem sånn innimellom. La oss videre si at det å ikke forholde deg aktivt til det, å ikke få videre behandling gjorde deg alvorlig sinnslidende. Hvis du da gjorde noe dramatisk som skadet deg eller en annen, er det viktig å vite at du faktisk har traumatiske opplevelser som kan forklare hvordan du i ettertid har blitt syk. Å da får vite at legen fulgte pasientens irrasjonelle ønske om å gjøre det usant, ubekreftet, det vil jo synliggjøre at legen ikke ga deg den helsehjelpen du trengte. Hvis det var deg som skulle henvises til DPS, så synes jeg du heller skal bruke kreftene dine på å ringe DPS, purre på avklaringen og be om å få komme til vurdering så fort som mulig. Nå tenker du sikkert at alt blir mye verre av at du har fortalt, at det å grave i dette gjør vondt og kansje at det er unødvendig. Da er det bedre å komme i gang med behandling og forhåpentligvis oppdage at det faktisk hjelper deg.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #12 Skrevet 4. november 2013 Hva om du lyver og sier at det du sa ikke stemmer, at det kun var fantasi og at du nå angrer på "løgnen"... Kanskje legen da vil redigere journalen? Anonymous poster hash: 6d3cd...11b Det vil IKKE hjelpe. Da vil det komme et nytt notat i journalen hvor det står at pasienten kommer og forteller nå en annen historie. Anonymous poster hash: 3b450...eb8
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #13 Skrevet 4. november 2013 Nå er det ikke sikkert at legen har skrevet utførlig om overgrepet du ble utsatt for. I motsetning til hva mange tror skriver hverken psykologer eller leger veldig utfyllende journalnotater. Kanskje står det at du har opplevd et traume eller overgrep, og dere bruker timen på å snakke om det. Punktum. Ville ringt og bedt om ny time og få lese journalnotatet du er redd for. Alle pasienter har innsynsrett i egen journal. Jeg har opplevd noen ganger at pasienter ønsker å lese enkelte journalnotater. Innholdet er stort sett alltid mindre omfattende og skremmende enn hva de hadde sett for seg. Lykke til Anonymous poster hash: 35178...5d7
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 4. november 2013 #14 Skrevet 4. november 2013 Nå er det ikke sikkert at legen har skrevet utførlig om overgrepet du ble utsatt for. I motsetning til hva mange tror skriver hverken psykologer eller leger veldig utfyllende journalnotater. Kanskje står det at du har opplevd et traume eller overgrep, og dere bruker timen på å snakke om det. Punktum. Ville ringt og bedt om ny time og få lese journalnotatet du er redd for. Alle pasienter har innsynsrett i egen journal. Jeg har opplevd noen ganger at pasienter ønsker å lese enkelte journalnotater. Innholdet er stort sett alltid mindre omfattende og skremmende enn hva de hadde sett for seg. Lykke til Anonymous poster hash: 35178...5d7 Signerer denne. Er selv lege, og vi skriver mye mindre enn man skulle tro. Dessuten skriver vi med hensyn til pasienten, altså at detaljer som ikke trengs nevnes nevnes ikke. Be likevel om å å en prat med legen din om dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå