Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #1 Skrevet 3. november 2013 Plager meg litt. Storesøster på 3 år har fått velge sine interesser selv, og det meste hun liker å gjøre er veldig "kjønnsnøytralt" som maling, puslespill, sykling og teselskap med bamsene. I barnehagen har hun blitt introdusert for både prinsesser og kaptein sabeltann, og er ca. 60/40 prinsesse og pirat om dagen I klesbutikken velger hun som oftest den rosa i valget mellom rosa og blå, og da får hun det. Rommet er i alle farger, like mye rosa og lilla som andre farger. Nå kommer lillebror, og hva gjør jeg? Jo, kjøper inn lyseblå og grønne klær, leker og interiør. En gutt i rosa, er det så utenkelig? Hva tenker dere andre om barn og farger? Hvorfor gir vi dem ulike farger allerede før de kan peke på den fargen de liker best? Anonymous poster hash: 39d57...07f
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #2 Skrevet 3. november 2013 Jeg tenker at vi er jo en stor saueflokk, og ukritisk velger vi rosa til jenter og blått til gutter. Veldig kjedelig egentlig. Synes det er tøft med de som velger annerledes. Jenta mi går mye i blått da jeg elsker den fargen, men er ikke tøff nok til å velge rosa til gutten ( noe han uansett ville nekta å gå med). Men han har noen lilla plagg, og mye turkis, grønt og oransje. Anonymous poster hash: 66c22...16d
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #3 Skrevet 3. november 2013 Mine får velge. Min gutt på 5 får velge eksakt det han vil. Forrige uke valgte han blå super mario genser og rosa hello kitty pysj...,,, han liker alle farger, akuratt nå foretrekker han lilla og rosa og da er det greit : ) jeg vil han skal tenke selv , og velge utifra hva han ønsker og ikke hva naboen eller de andre ønsker. Håper han fortsetter være sterk og selvstendig Anonymous poster hash: 29f3d...e84
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #4 Skrevet 3. november 2013 Akkurat det vil jeg og, at begge to skal få utvikle seg til den de ER i stedet for en prinsesse/supermann-stereotypi som disney har funnet ut selger bra.. Og allikevel blir guttens sengetøy blått i stedet for rosa, nesten automatisk valgt i butikken. Lurer på om jeg tør å sende han i storesøsters fine, arvede reima-dress om ett år. HI Anonymous poster hash: 39d57...07f
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #5 Skrevet 3. november 2013 Som er KNALL rosa Anonymous poster hash: 39d57...07f
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #6 Skrevet 3. november 2013 Mine får velge. Min gutt på 5 får velge eksakt det han vil. Forrige uke valgte han blå super mario genser og rosa hello kitty pysj...,,, han liker alle farger, akuratt nå foretrekker han lilla og rosa og da er det greit : ) jeg vil han skal tenke selv , og velge utifra hva han ønsker og ikke hva naboen eller de andre ønsker. Håper han fortsetter være sterk og selvstendig Anonymous poster hash: 29f3d...e84 Verden trenger flere foreldre som deg! Anonymous poster hash: 97b18...288
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #7 Skrevet 3. november 2013 Jeg har to gutter og en jente, gutta har klær i alle farger, og hvis de vil gå i de rosa t-skjortene sine, så får de selvsagt det. Treåringen hadde også en periode hvor han gikk i rosa plysjkjoler, noe som er helt i orden for meg, men faren er litt mer i tvil. Anonymous poster hash: 5f043...367
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #8 Skrevet 3. november 2013 Jeg har to gutter og en jente, gutta har klær i alle farger, og hvis de vil gå i de rosa t-skjortene sine, så får de selvsagt det. Treåringen hadde også en periode hvor han gikk i rosa plysjkjoler, noe som er helt i orden for meg, men faren er litt mer i tvil. Anonymous poster hash: 5f043...367 Han har forresten også sengetøy i rosa og lilla med kattunger på Han valgte det selv, og elsker det, noe jeg skjønner godt, det er jo kjempefint Anonymous poster hash: 5f043...367
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #9 Skrevet 3. november 2013 Synes jeg du skal! Vil du gjette hvilken farge dressen til min har? Rosa og lilla hans valg og han er stolt som en hane. Han er veldig gutt ,herjer rundt med sverd , digger lego star wars, samler på trash pack og liker supermario. Men samtidig er han veldig glad i å tegne, perle og lese. Så sånn for å oppklare : han er ikke " jentete" man må ikke være " jentete " for å Sette pris på alle farger på fargekartet. Heller det at han har hørt fra oss alltid at han kan velge bli det han vil, leke med hva og hvem han vil, like det han vil og være stolt av det. Så lenge han er lykkelig, det er alt som teller tør å gjøre det du tenker. En ting om en gutt vokser opp til å ville kle seg, kun leke med gutteleker osv.... Men ikke la det bli en selvfølge fordi " alle andre" gjør det sånn.... Anonymous poster hash: 29f3d...e84
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #10 Skrevet 3. november 2013 Jeg er enig med deg, men det blir ikke sånn, dessverre! Anonymous poster hash: 6cfe5...ac1
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #11 Skrevet 4. november 2013 Jeg syns alle farger passer til begge kjønn, bortsett fra rosa til gutt Anonymous poster hash: a6858...29c
Edelweis Skrevet 4. november 2013 #12 Skrevet 4. november 2013 Jeg er akkurat lik som de fleste. kan velge "guttefarger" tll jentene, men å kle på guttungen klær etter storesøster i typiske "jente" farger, det er værre. hmm...
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #13 Skrevet 4. november 2013 Litt rart siden det bare er 100 år siden rosa ble sett på som en maskulin farge og lyseblått var for sarte små jenter... :-) Anonymous poster hash: d055f...cda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå