Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #1 Del Skrevet 3. november 2013 Babyen er straks syv mnd., og jeg synes det er så mye styr med ammingen nå. Skal i perioder ha melk veldig ofte, tar lang tid før utdrivningen setter i gang og hun er raskt ferdig med begge brystene. Brystene virker ganske tomme, og det virker heller ikke som at trykket er så stort. Hun våkner mye på nettene. Ellers spiser hun lite og tar lite morsmelkerstatning når vi tilbyr henne det. Vi ender ofte opp med å lage fordi hun virker sulten, men så vil hun ikke ha.. Spiser noen skjeer grøt og kanskje ett fruktbeger med grøt i løpet av dagen. Vil ikke ha mer. Jeg har vært veldig sliten lenge, så kanskje det kan være en årsak. Vanskelig å gjøre så mye med årsaken til at jeg er sliten, da det rett og slett er mine omsorgsoppgaver i forhold til babyen og treåringen min. Begge to krever ganske mye. Anonymous poster hash: a6899...0fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #2 Del Skrevet 3. november 2013 Ikke et fruktbeger med grøt... Bare et fruktbeger. Anonymous poster hash: a6899...0fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 3. november 2013 #3 Del Skrevet 3. november 2013 Mora mi sier alltid at du får bare mindre melk av å løpe etter kua. Jeg tror at det beste du kan gjøre for barna dine er å passe på deg selv. Et sentralt spm er jo om hu legger på seg nok? Ser jo ikke ut til at hun spiser så mye annen mat, så kanskje du har mer melk enn du tror... har du hatt malt i mme? Det gir mer søtsmak som kanskje gir henne mer lyst på der.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #4 Del Skrevet 3. november 2013 Takk for tips. Ja, jeg burde absolutt ha mer tid til meg selv. Jeg har faktisk to bestemødre som jeg kan be om å passe babyen, men det sitter litt langt inne å be de om hjelp bare fordi jeg er sliten. Også liker jeg ikke å gå fra babyen heller. Jeg synes det er bedre å la henne være med pappaen, men når han er ledig, må storebroren passes også. Og det er et skikkelig slit å være alene med de over litt tid. Begge to skal aktiviseres hele tiden, babyen griner, skal ha mat, bysses, bæres og lekes med, mens treåringen også skal lekes med i tillegg til at han er trassig. Så da går vi rundt inne og bærer på yngste mens vi leker med eldste. Takk for tips om malt. Lurer på å ta en tur innom helsestasjoenen i morgen for å veie henne. Anonymous poster hash: a6899...0fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 4. november 2013 #5 Del Skrevet 4. november 2013 Vi har en på nesten 2, 5 år og en på 3 mnd, så skjønner godt hva du snakker om. Her var gubben på hv-øvelse i forrige uke, og da fikk jeg mora mi til å hjelpe meg på ettermiddagen. Vi løste det sånn at jeg lagde middag også hentet hu storebror i bhg og var her til etter gutta var lagt. Vi måtte dessverre kutte amminga med han minste og syns allikevel det er slitsomt nok. Dersom hun ikke er kjempe gla i mme hjelper det å huske på at ingen sulter ihjel utafor kjøleskapet, blir hun sulten nok spiser hun trolig. Heldigvis trasser størstemann betydelig mindre når man er alene med han og broren, og har relativt stor forståelse for at lillebror må sove/få mat etc. I forhold til å la bestemødrene passe den minste må du bare fokusere på at de har hatt barn selv, har masse erfaring og ønsker dere det beste. Småbarnsfasen er nok ikke den beste perioden å skulle gjøre alt selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. november 2013 #6 Del Skrevet 4. november 2013 Har dessverre ingen gode råd å komme med bortsett fra at jeg også tror det er lurt sv deg å ta vare på deg selv. Det gagner hele familien Uten om det kan du jo forsøke å introdusere henne for flere nye spennende smaker som kanskje kan øke nysgjerrigheten på ny mat? Mango,sviske,aprikos,Annanas, gulerot, søtpotet og eple var smaker som gjorde at min på nå 8 mnd virkelig ble glad i nye smaker. Kåret spiser han det meste av frukt og grønt samt fisk,kjøtt og kylling. Alt man trenger er jo litt tid og en stavmikser. Kan jo godt være du har prøvd mye ulikt, men ja..bare et forslag som funket fint her i huset hvertfall. Lykke til Anonymous poster hash: 597e9...789 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 4. november 2013 #7 Del Skrevet 4. november 2013 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Det er kjempeviktig å ta vare på deg selv! Nattesøvn og arbeidet med å ha små barn er ofte ikke så enkelt å gjøre noe med, men det er viktig med støtte - fra far og fra andre dere kan få hjelp fra. Selv om far skal på jobb så KAN han jo faktisk ta noe nattevåk også, sånn er det bare å ha små barn (for små barn kan være våkne om natta etter permisjonstida også...). Jeg skjønner det sitter langt inne å be foreldre og svigerforeldre om hjelp, men hva med å invitere dem på superenkel middag og kaffe og is til dessert, så har du der der i noen timer og kan mer eller mindre diskret la dem ta hånd om en unge, og kanksje de til og med kan få *lov* å hjelpe med bading og lesing for den eldste før de går? ;-) For din egen del må du huske å spise og drikke. Smør gjerne matpakker til deg selv, så er det lettere å få i seg mat - mat trenger du uansett om du skal amme eller ikke. Ikke ta fridager fra barnehagen for den eldste når det er mye styr med den minste, nyt den "fritida" du får. På ettermiddagen kan du og far ta et barn hver og ha fullt fokus - rydd unna det verste etter middagen (evt med hjelp fra tre-åringen - min synes det er kjempestas, iallfall når hun "har lyst" til å hjelpe til, da... Svaret på det høflige voksenspørsmålet "vil du hjelpe til å ta av bordet" er ikke alltid ja ;-)), men la oppvasken og resten av ryddinga stå til begge barna er i seng. Har dere forsøkt babystyrt tilvenning (baby lead weaning, BLW) til den minste, altså at hun får "vanlig" mat i biter, og spiser selv? For noen barn gjør det underverker for matmengden de får i seg, og det øker eksponeringen for smaker og konsistenser. Det kan fint kombineres med grøt/mos dersom barnet er interessert. En stor fordel er at hun da kan sitte ved bordet sammen med deg/dere til alle måltider, og spise noe av det samme som dere - i valgfrie mengder. For vår del var det veldig inspirerende for nesten-1-åringen å se hva søstra på 3 spiste, og gjerne herme litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå