Gå til innhold

Er jeg sterk eller svak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en hemmelighet i alle år. Nabomannen gjorde ting han ikke burde da jeg var liten. Det har vært min store hemmelighet. Jeg har levd ok med det men fikser det ikke lenger. Har åpnet meg for min beste venninne. Hun er den første som vet nå...nå når jeg har begynt å snakke med henne om det er det veldig mange tanker som kommer. Føler meg så svak som ikke greie dytte de vekk...hun sier hele tiden hvor sterk og tøff jeg er. Jeg syns jeg er bare svak...svak som ikke sa nei den gang og svak som ikke fikser det nå :-(

Anonymous poster hash: 4e335...8c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke svak, verken da eller nå. Du var et barn og det var ikke din skyld! Å snakke om det nå og tørre å møte slike vonde tanker gjør deg sterkere enn du tror. Det første skritt mot indre styrke og helbredelse. Etter hvert vil du kjenne mer og mer sinne, og klare å plassere ansvaret der det hører hjemme- hos din overgriper.

Anonymous poster hash: 0c014...5f0
Skrevet

Du føler deg svak, og husker deg selv som svak den gang, men du er sterk! Det er veldig viktig at du får snakket og følt dette helt ferdig. En vanlig følelse å sitte med er skyld / dårlig samvittighet for det som skjedde. Men snakk om dette helt til følelsene og fornuften henger på: Hvor gammel var du? Hvor gammel var han? Hvem er den voksne / ansvarlige i den situasjonen? Hvem sit ønske var dette? Hvem var det som påførte hvem skade? Du som et lite barn ønsket ikke noe intimt med en voksen nabomann, du som et barn tenkte ikke i den retning en gang.

Jeg tilla meg selv mye ansvar i en lignende situasjon. Jeg burde ha stoppet det, kanskje det var min feil, jeg som la opp til det, det at jeg gikk med skjørt som var et tegn på at jeg ønsket noen under der... Jeg har jobbet meg ferdig med det nå. Men har nå barn på samme alder som jeg var når dette skjedde med meg. Når jeg ser hvor barnslige, naive og tillitsfulle de er forstår jeg fult ut hvor til de grader uskyldig jeg var i det som skjedde. Så se gjerne på noen barn som er like gammel som du var da og spør deg selv: "Ville de ha startet noe slikt? Hvis noen av disse barna hadde blitt utsatt for overgrep, ville jeg da ment at de var sikkert skyld i det selv?" Det kan gjøre det lettere å se klart.

Sender masse klemmer til deg, du er sterk!

Anonymous poster hash: 3b380...ba0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...