Gå til innhold

Kontakt med baby - fem uker gammel

EllaMaria

Anbefalte innlegg

Jeg fikk barn nummer to for fem uker siden, og denne lille go'jenta er helt annerledes enn sin storebror. Han var urolig, skrek mye og sov dårlig fra starten av, mens hun stort sett har sovet siden hun ble født. Hun har ofte en urolig periode på kvelden, men jeg har etterhvert skjønt at det - i hvert fall noen ganger - har å gjøre med at hun er trøtt (selv om hun har sovet stort sett hele dagen). I motsetning til sin bror er hun stort sett helt rolig når hun ligger i lekegrinden, og ser på en uro. En gang i blant lager hun noen lyder, da er det bare å prate og stryke litt på henne, så er alt bra. 

De første ukene var hun stort sett "oppå" meg hele tiden - sov på brystet mitt på dagtid, og lå inntil meg i sengen på natten. Men nå virker det som hun ikke finner roen når jeg bærer henne eller legger henne på meg - hun slapper mye mer av når jeg legger henne ned i grinden e.l. Så får jeg dårlig samvittighet da, for de skal jo ha mye kroppskontakt når de er så små! Synes også jeg får mindre respons fra henne enn fra broren, har fått et par smil men det er ikke ofte. Får god blikkontakt og hun virker jo "normal", men jeg blir litt småbekymret allikevel. Andre som har babyer som dette? :-)

Og hvor lenge kan jeg forvente at hun skal sove så mye? Er litt redd for å la henne sove mye på kvelden, men selv om hun sover mye på kvelden sover hun stort sett hele natten (ammer 1-2 ganger i løpet av natten). Det var så annerledes med førstemann at jeg ikke aner hvordan denne "enkle" babyen skal håndteres. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun legger på seg som hun skal, hadde jeg prøvd å nyte det. Et vennepar av oss hadde det på samme måte, den første var kjempe urolig og nr 2 sov de første 3mnd... vår nr 2 sover betydelig bedre enn broren gjorde, lurer på om det skyldes at man er tryggere og roligere med andremann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...