Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #1 Skrevet 3. november 2013 Min datter er førsteklassing. Hun startet sammen med flere fra sin barnehage, blant annet en gutt som hun har lekt en del med i barnehagen. Han gikk der bare siste året. Denne gutten har hatt assistent en del timer i barnehagen. Jeg har reagert en del på mye av adferden til denne gutten, men antatt at han har hatt en diagnose, og at foreldrene bare ikke ønsket å være åpne om det. Hverken foreldre eller de ansatte i barnehagen har irettesatt han for ganske graverende oppførsel. Så til problemene. På skolen har han ikke hatt assistent, og min datter har blitt veldig utsatt for hans utagerende oppførsel. Hun har blitt slått, sparket, ertet, dyttet, hoppet på, spyttet på, dyttet med en pult mot veggen osv. Lua hennes har blitt klint inn med spyttet hans, en røyksneip, ligget i do osv... Truet med at han skal sparke henne, brenne opp huset hennes osv. Han følger etter henne. Forsøkte å ta det opp med mor tidlig på skoleåret hvor hun la skylden på min datter. I følge skolen og AKS gjør han disse tingene helt umotivert. Hun tar ikke tak i ting selv om de skjer rett foran nesen hennes. Jeg har fått vite at gutten ikke har noen diagnose, men at han har nedsatt impulskontroll. Så hennes svar er da at han ikke kan noe for det, og at det er alle andre sin skyld. Det eneste jeg utover det har fått høre fra skolen er at de jobber med saken. Nå har vi kommet til november, så de har jo jobbet med det noen mnd. Fremdeles kommer min datter hjem daglig med urovekkende fortellinger om hva som har skjedd. Føler ikke at de tar det helt på alvor. Dette på tross av at både lærer, sosiallærer og inspektør har vært i kontakt med meg for å fortelle om ulike episoder hvor mitt barn har blitt "offeret" hans. Det skjer jo ingenting. Han virrer rundt i gangene og dytter og slår folk umotivert, og må jo ha det skikkelig vondt. Jeg kjenner at jeg blir skikkelig fortvila. Hva skal jeg gjøre ? Og hva kan jeg forvente ? Datteren min sier at læreren sier at alle skal glede seg til skolen. Det gjør ikke jeg fordi han bare er slem mot meg. Hun sier også at hun prøver å være snill mot han, fordi han ikke kan noe for det ( lært i barnehagen ), men at det er så vanskelig fordi hun blir skikkelig redd. Og når hun prøver å leke med han går det alltid galt og de andre barna trekker seg unna henne. Anonymous poster hash: a7934...d8a
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #2 Skrevet 3. november 2013 Dette må tas opp på høyere nivå enn rektor om ikke skolen selv tar tak i dette! Herregud, får helt mark av å lese sånt! Syns det er helt på trynet at dette ikke løses rimelig kjapt! Jeg er ikke av den typen som roper på barnevernet for hver minste ting, men om foreldrene ikke selv innser alvoret og tar grep så trenger de foreldreveiledning! Ta en telefon til dem og forhør deg, hi! Anonymous poster hash: a7b64...d46
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #3 Skrevet 3. november 2013 Hadde byttet skole. Å bli trakassert fra 1. Klasse må være helt grusomt for din datter, og det er helt HÅRREISENDE at ikke skolen har tatt tak i dette! De må jo være helt inkompetente!!! Eller du drar hjem til denne familien og snakker med gutten og foreldrene, hvis du vil prøve å se om ting kan bli bedre. Gutten lever sikkert i et kaotisk hjem m udugelige foreldre...men er nødt til å bli snakket til. Dette kan ikke fortsette! Datteren din kan utvikle angst og skolevegring. Anonymous poster hash: 69b33...fab
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #4 Skrevet 3. november 2013 Hadde byttet skole. Å bli trakassert fra 1. Klasse må være helt grusomt for din datter, og det er helt HÅRREISENDE at ikke skolen har tatt tak i dette! De må jo være helt inkompetente!!! Eller du drar hjem til denne familien og snakker med gutten og foreldrene, hvis du vil prøve å se om ting kan bli bedre. Gutten lever sikkert i et kaotisk hjem m udugelige foreldre...men er nødt til å bli snakket til. Dette kan ikke fortsette! Datteren din kan utvikle angst og skolevegring. Anonymous poster hash: 69b33...fab Syns ikke det er riktig at offeret skal måtte bytte skole, men ellers enig med deg! Anonymous poster hash: a7b64...d46
marmamma Skrevet 3. november 2013 #5 Skrevet 3. november 2013 Jenta di skal ikke ha det sånn! Her er det skolens ansvar å sette i gang tiltak: http://www.udir.no/Upload/Brosjyrer/5/Elevenes_skolemiljo_bokmal.pdf
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #6 Skrevet 3. november 2013 Foreldrene virker oppegående, bortsett fra akkurat på dette område. Anonymous poster hash: a7934...d8a
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #7 Skrevet 3. november 2013 Dette må tas tak umiddelbart! Det ødelegger jo det som skulle vært en trygg skolehverdag for dattera di! Ta kontakt med foreldrerepresentanten og FAU lederen. Be om møte med kontaktlærer og rektor sammen med disse. Vær helt tydelig på at dette ikke aksepteres lenger. Be skolen legge frem en skriftlig handlingsplan for hvordan de vil ta tak i og gjøre noe med det. Om ikke dette tas skikkelig på alvor tar du kontakt med skolefaglig ansvarlig i kommunen, samt anmelder forholdet slik at det ma tas tak i! Anonymous poster hash: 3c902...dc6
marmamma Skrevet 3. november 2013 #8 Skrevet 3. november 2013 Jenta di skal ikke ha det sånn! Her er det skolens ansvar å sette i gang tiltak: http://www.udir.no/Upload/Brosjyrer/5/Elevenes_skolemiljo_bokmal.pdf Sett deg inn i det og vis til dette når du snakker med rektor. Ting skjer oftest raskere om man går til ledelsen.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #9 Skrevet 3. november 2013 Du kan forvente at jenta di har det bra på skolen, og at skolen løser dette. De får omsom sette 1 egen person til å fotfølge hsn, holde han inne i friminuttene etc. Be om at det skrives kontsktdagbok sv lærerne for din datter, der de er nødt til hver dag å sende melding hjem til deg og fortelle hvordan hun har hatt det denne dagen Er det noen episoder de ikke har fått med seg, skriver du det tilbake. Fin dokumentasjon på problemet og de blir tvunget til å gjøre noe. Be om møte med tverrfaglig team, lærer og evt rektor der du legger frem saken. Litt drøyt, men hadde det vært mitt barn hadde jeg tatt fri fra jobben noen dgr og blitt med ungen på skolen hele dagen. Da kan du se hva som skjer selv og passe på. Skolen har ingen rett til å nekte deg å være der. Du oppnår å legge veldig press på skolen når en forelder må være der for at barnet ditt skal være trygt. Ikke under noen omstendighet bør det være din datter som skal bytte skole. Stå på :-). Anonymous poster hash: 123bc...ebe
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #10 Skrevet 3. november 2013 Min erfaring er at du må sende en skriftlig klage til skolen, ved rektor, med henvisning til loven som sier at jenta har krav på en trygg hverdag på skolen. Krev at det utarbeides en plan som du kan godta. Hvis du ikke får det, skriftlig, på en uke må du gå videre til komunen med saken. Skriv ned alt jenta utsettes for, hver dag og klag skriftlig hver gang det skjer. Hvis hverken skole eller kommune gjør nok og tar tak insaken med en gang, anmelder du til politiet. Selv om gutten er liten vil ikke det ha noe å si. Det er skolen som anmeldes og som har ansvaret for din datters sikkerhet. Dette er en tung vei å gå. En enklere utvei er å la jenta bytte skole hvis det er mulig. Sansynlig vis er det da andre barn som blir offeret, men det er ikke deres problem. Anonymous poster hash: a34f2...ebc
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #11 Skrevet 3. november 2013 Hadde byttet skole. Å bli trakassert fra 1. Klasse må være helt grusomt for din datter, og det er helt HÅRREISENDE at ikke skolen har tatt tak i dette! De må jo være helt inkompetente!!! Eller du drar hjem til denne familien og snakker med gutten og foreldrene, hvis du vil prøve å se om ting kan bli bedre. Gutten lever sikkert i et kaotisk hjem m udugelige foreldre...men er nødt til å bli snakket til. Dette kan ikke fortsette! Datteren din kan utvikle angst og skolevegring.Anonymous poster hash: 69b33...fab Syns ikke det er riktig at offeret skal måtte bytte skole, men ellers enig med deg!Anonymous poster hash: a7b64...d46 Noen ganger må man se på hva sommer det beste for eget barn, ikke hvordan det burde være. Anonymous poster hash: a34f2...ebc
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #12 Skrevet 3. november 2013 Skriv ett brev til rektor, rektor må arkivere dette blandt snney slik at du på ett senere tidspungt kan få det dokumentert at du har tatt det opp med skolen om det trengs. Mitt syns er også at får rektor ett brev, skjer det mye mer enn om du bare prater med forskjellige personer på skolen. Vær sakelig, men krass i brevet. Skriv at du forventer bedring for barnet ditt rundt dette og at dette karaktiriserer som vold. Om ikke skolen tsr skikkelig tak i dette så må dere evt se på hvs snnet dere kan gjøre og om det evt blir en politianmeldelse på dette. For det er vold, og det er ikke oe vi skal ta lett på. Hadde dette vært voksne så hadde de blitt annmeldt fort. Om det er barnet, skolen eller foreldrene som evt må anmeldelses er nå så, men dette må ordnes opp. Helst før det går så langt. Jeg skrev til slutt brev til skolen om mitt ene barn, da det ikke hjalp med å prate med ulike personer på skolen. Skrev endel hva min datter ble utsatt for, hvem som gjorde det, hvem jeg hadde prtet med på skolen, hvor lenge det hadde foregått og hvilken tilbakemeldinger jeg fikk fra skole og barn. I slutten av brevet skrev jeg at jeg gir min datter tillatelse om å forsvare seg om hun blir slått, sparket ellerr andre slike fysiske ting. Jeg skal ikke høre at hun får kjeft om hun forsvarer seg, har evt skolen ett problem med dette så er det meg dere skal ta kontakt med. Sa også klart i fra til min datter at jeg har sagt ifra til rektor at hun får lov å forsvare seg om noen er voldelig mot henne, MEN jeg skal aldri høre hun startet. Retor ringte samme dag for å høre hva dette var. Jeg gjentok igrunn bare hva som sto i brevet. Dagen etter var det tre ekstra lærere i klasserommet, samt at rektor satt i bakrgrunnen hele tiden. Etterr den dagen har de virkelig tatt grep, og jenta mi har begynt å trivdes på skolen igjen. Blåmerker og annet er det slutt på. Gutten som var værst med henne har vært på besøk her og de har fått god kontakt. Andre foreldre har kommet og takket meg for at jeg gjorde som jeg gjorde, siden de også snakket med skolen uten at noe skjedde. Det viste seg st det var mange barn som hadde problemer. Så noen ganger må en gå drastisk til verks. Anonymous poster hash: 48289...433
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå