Gå til innhold

Noen som begynte med kumelk til frokosten før de ble 1år?

to små prinsesser

Anbefalte innlegg

Snuppa mi får flaske. Hun er snart 10mnd. Ved 10mnd skal jeg jo egentlig skifte til Nan 3, men vurderer om jeg skal begynne å gi en blanding? 1/2kumelk og 1/2 Nan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gav Nan 2 frem til han var 11,5 mnd. Så gikk jeg 100% over til kumelk.

Hadde jeg væry deg hadde jeg gitt nan 2 eller 3 frem til barnet er rundt 1 år. Syntes 10 mnd er for tidlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nan 3 skal vel byttes ved 12 mnd? 

du kan jo prøve deg litt frem. Dersom barnet ditt ikke liker vanlig kumelk er det jo ingen synd i å gi nan 3 en periode fremoverog prøve å tilby kumelk med jevne mellomrom.

Anonymous poster hash: 95e1d...b3f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkt mer som en myk overgang. Ikke 100% kumelk, men litt begge deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du tenkte det. Men hvorfor gi det til ei på 10 mnd når man skal vente til de er 1 år?

Hun overlever på NAN. Og man trenger ikke 2 mnd på å øve seg til å drikke kumelk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at du tenkte det. Men hvorfor gi det til ei på 10 mnd når man skal vente til de er 1 år?

Hun overlever på NAN. Og man trenger ikke 2 mnd på å øve seg til å drikke kumelk

Jeg forstår jo at hun ikke trenger to mnd på tilvenning, men de kan jo begynne med vanlig yoghurt ved 10mnd så da tenkte jeg at to mnd til og fra kanskje ikke har så stor betydning. Det er jo snakk om melk til mat, ikke melk som et måltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår jo at hun ikke trenger to mnd på tilvenning, men de kan jo begynne med vanlig yoghurt ved 10mnd så da tenkte jeg at to mnd til og fra kanskje ikke har så stor betydning. Det er jo snakk om melk til mat, ikke melk som et måltid.
Akkurat fordi det er melk til mat skal du vente.. fordi vanlig melk hemmer opptak av jern. Tillegg er tilsatt jern :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bedre å la "kumelktilvenningen" skje gjennom mat med melk i. Fra rundt 10 mnd begynte jeg f.eks. å lage havregrøt med litt kumelk i, og ved 11 mnd små porsjoner yoghurt. Min er snart ett nå og har fremdeles ikke drukket kumelk i ren form, men kommer nok til å begynne med små porsjoner rundt ettårsdagen.

Anonymous poster hash: fe828...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er nok ikke noen krise hverken den ene eller andre veien! Da jeg var liten drakk vi kumelk fra 4 mnd ca,det var det som var vanlig da. I noen andre land drikker de aldri kumelk (men spiser feks ost ol)...

Min er 12 mnd nå men han får ikke kumelk sammen med mat pga jern-opptaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg startet med ku-melk når lillegutt var rundt 8 mnd. Jeg spurte på HS, da jeg hadde hørt at de på 90-tallet anbefalte ku-melk fra 6 mnd. Så lenge man gir barna variert kost så skal dette gå helt fint. Jeg gav alltid natt grøt, som inneholder mye fiber og jern i tilegg til leverpostei på grovt brød ol. Synes det blir feil hvis den eneste kilden til jern skal være gjennom NAN? Nei da kan man like godt øke litt på jernet ellers i maten. Og gjerne gi litt sanasol(c-vit) sammen med jernrik mat for å øke opptaket. 

Lillemann ble faktisk bedre i magen, fikk bedre avføring etter at vi starta på ku.melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...