Gå til innhold

Noen som kan gi meg råd? Ang mannen :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er glad i mannen min, men jeg begynner nesten å miste følelsene mine for han. Kanskje til og med hate han :(

Det er pga ting han gjør, som feks sitte mer på ipaden enn å leke med ungene. Jeg har sagt ifra, men han blir sur hvis han får noe som kan tolkes som kritikk. Han tåler ingen ting. Orker ikke ramse opp eksempler, men det er mange ting.

Noen som har vært borti det samme? Klarte dere redde forholdet? Hvordan?

Anonymous poster hash: 29b1e...552

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å sette seg ned å diskutere hva som er rimelig tid å bruke på forskjellige aktiviteter, f eks en halv time hver dag på ipaden, leke skikkelig med barna to timer, husarbeid 1,5 time hver hver dag osv...fordel også innkjøp av f eks mat, henting/bringing av barn til bhg/skole, venner og fritidsaktiviteter. Ingen av de voksne i en familie kan jo være fritatt fra felles oppgaver, da fungerer det jo ikke. Vi pleier å sette oss ned etter lunsj på søndag når alle som regel er blide, mette og fornøyde å fordele neste ukes oppgaver til en vis grad. Vi går også gjennom barnas lekseplaner for å se om det er oppgaver som krever ekstra hjelp fra oss foreldre enkelte dager og fordeler dette mellom oss. F eks høring til prøver osv.. Planlegging er tingen. Begynn med å sette opp en liste over ukas gjøremål og spør han hvordan han synes dette kan løses og hva han ønsker at barna hans skal oppleve og huske fra barndommen. Husk og ikke krangle, dette er helt vanlige familioppgaver som dere som foreldre må fordele når dere har valgt å stifte familie og få barn.

Skrevet

Har du prøvd å snakke med han om dette når han ikke er i den negative situasjonen? Er han interessert i parterapi? Det er også litt vanskelig å svare når vi bare vet en ting han gjør "galt".. Du får slippe det du har i hendene og sette deg ned med dataen du også da. Drit i middag og barn og når barna sutrer, så kan du spørre han hvem av dere han syns skal lette på ræva..

Anonymous poster hash: 794e0...409

Skrevet

Hva med å sette seg ned å diskutere hva som er rimelig tid å bruke på forskjellige aktiviteter, f eks en halv time hver dag på ipaden, leke skikkelig med barna to timer, husarbeid 1,5 time hver hver dag osv...fordel også innkjøp av f eks mat, henting/bringing av barn til bhg/skole, venner og fritidsaktiviteter. Ingen av de voksne i en familie kan jo være fritatt fra felles oppgaver, da fungerer det jo ikke. Vi pleier å sette oss ned etter lunsj på søndag når alle som regel er blide, mette og fornøyde å fordele neste ukes oppgaver til en vis grad. Vi går også gjennom barnas lekseplaner for å se om det er oppgaver som krever ekstra hjelp fra oss foreldre enkelte dager og fordeler dette mellom oss. F eks høring til prøver osv.. Planlegging er tingen. Begynn med å sette opp en liste over ukas gjøremål og spør han hvordan han synes dette kan løses og hva han ønsker at barna hans skal oppleve og huske fra barndommen. Husk og ikke krangle, dette er helt vanlige familioppgaver som dere som foreldre må fordele når dere har valgt å stifte familie og få barn.

Takk, dette skal prøves :)

Anonymous poster hash: 29b1e...552

Skrevet

Enig med dette, planlegging kan løse mye og gir forutsigbarhet for voksne og barn.  

Men vil bare legge til; husk å rose for alt han gjør bra! Positiv forsterkning funker også på voksne :) Og si til han at han kan få komplimentere deg også for ting du gjør; at dere generelt prøver å bli mer fokusert på å observere hva den andre gjør. Det er faktisk mer givende å gjøre ting når noen ser at de blir gjort og gir deg positiv tilbakemelding på det :) 

Skrevet

Takk, dette skal prøves :)Anonymous poster hash: 29b1e...552

Så bra:) Husk bare at det tar tid å endre vaner. Dere må jobbe med dette på lang sikt, ikke mist motet om det ikke går så bra i begynnelsen, men stå på kravet om at dere må sette av tid til å fordele familiens oppgaver og at disse må gjennomføres. Mange trenger år på å tilpasse seg et familieliv med barn og de viktige oppgavene som følger med. Ønsker deg masse lykke til!
Skrevet

Ikke legg lista for høyt da, to timer effektiv leking er ganske mye. Jeg hadde aldri orket det. :P

Leking ligger ikke for alle, så jeg prøver å leke de 15 anbefalte minuttene hver dag (det bør mannen din også klare), også gjør jeg heller andre ting sammen med barnet.

Oppgaver i hjemmet som MÅ gjøres bør selvfølgelig fordeles.

Anonymous poster hash: 02e58...1ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...