Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #1 Skrevet 3. november 2013 Legen min snakker om å sende meg dit. Jeg syntes det høres ut som tortur. Jeg er husbunden, og skjønner ikke hvordan jeg skal orke å komme meg dit hver dag (2×1 time reisevei). Trening blir jeg dårligere av (har prøvd flere ganger fordi jeg elsker trening når jeg er frisk). Ser ut som de har en form for gruppeterapi også. Jeg er jo sikker på at dette er fysisk, er veldig privat av meg. Jeg har ikke fortalt venner om diagnosen en gang, og så skal jeg være tvunget til å brette ut livet mitt for fremmede? Hjeeelp. Er dette virkelig et egnet tilbud til oss med ME? Jeg syntes at det eneste som hjelper er hvile, så dette høres ut som tortur. Bør jeg dra? Kan jeg nekte? Anonymous poster hash: db51c...ac8
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #2 Skrevet 3. november 2013 Du kan kanskje nekte til en viss grad, men om NAV mener at dette vil være gusntig for deg så kan de stoppe sykepengene dine / AAP dersom du nekter å gi det et forsøk. Anonymous poster hash: d332d...1f7
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #3 Skrevet 3. november 2013 Be legen din å heller henvise deg til ME kurs du som feks finnes på Aker sykehus Anonymous poster hash: 4c0b5...6ed
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #4 Skrevet 3. november 2013 Jeg skjønner ikke hvordan NAV kan mene det. De har jo ingen medisinsk kompetanse. Spesialist sier at det som hjelper er hvile. Jeg tror dette kommer til å gjøre meg sykere. Lege/NAV mener også at det er fint å lære mestring. Jeg skjønner ikke hva de mener en gang. Jeg syntes jeg takler det meste, og at dette blir som å gå på kurs for å mestre å få halsbetennelse ol. HI Anonymous poster hash: db51c...ac8
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #5 Skrevet 3. november 2013 Jeg synes det er rart at du ikke er villig til å prøve alt for å bli frisk... Anonymous poster hash: 27e69...6cd
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #6 Skrevet 3. november 2013 Be legen din å heller henvise deg til ME kurs du som feks finnes på Aker sykehus Anonymous poster hash: 4c0b5...6ed Har du vært på det? Hvordan var opplegget? Ble du bedre? Var det noe gruppeterapi ol der? HI Anonymous poster hash: db51c...ac8
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #7 Skrevet 3. november 2013 Be legen din å heller henvise deg til ME kurs du som feks finnes på Aker sykehusAnonymous poster hash: 4c0b5...6ed Har du vært på det? Hvordan var opplegget? Ble du bedre? Var det noe gruppeterapi ol der? HIAnonymous poster hash: db51c...ac8 Det er mye fakta opplysninger om sykdom, kosthold, rettigheter osv. Man lærer å hvile også. Så langt bra! Resten svada!! Men, nav holder fred og legen blir fornøyd også. Jeg er ikke blitt bedre, men jeg reagerer litt annerledes enn flerparten og har endt opp med å bli fly eitrendes forbanna på hele sykdommen, opplegget osv, noe som gjør at jeg nå trosser alle kroppens signaler om hvile så får vi se hvor lenge det går Symptomene har økt og jeg er spådd en fremtid i senga med planen min, men er jeg forbanna så er jeg! Ellers har du rett på taxi til behandlingssted om du ikke klarer kjøre selv Anonymous poster hash: 4c0b5...6ed
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #8 Skrevet 3. november 2013 Jeg skjønner ikke hvordan NAV kan mene det. De har jo ingen medisinsk kompetanse. Spesialist sier at det som hjelper er hvile. Jeg tror dette kommer til å gjøre meg sykere. Lege/NAV mener også at det er fint å lære mestring. Jeg skjønner ikke hva de mener en gang. Jeg syntes jeg takler det meste, og at dette blir som å gå på kurs for å mestre å få halsbetennelse ol. HI Anonymous poster hash: db51c...ac8 NAV kan mene at når du nekter behandling så oppfyller du ikke kravene til sykepenger / AAP. Og når legen mener dette vil være bra for deg så kan NAV stoppe utbetalingene når du ikke ønsker behandling for din sykdom. Anonymous poster hash: d332d...1f7
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #9 Skrevet 3. november 2013 Jeg synes det er rart at du ikke er villig til å prøve alt for å bli frisk... Anonymous poster hash: 27e69...6cd Jeg er villig til å prøve alt jeg tror vil gjøre meg bedre. Det er ikke noe jeg heller vil enn å bli frisk. Jeg skulle ønske det var en pille jeg kunne dyttet i meg slik at jeg ble frisk umiddelbart. Livet er sterkt begrenset. Bare en kort tur i butikken får meg til å igge i timesvis, så jeg trenger ikke å dra på catosenteret for å finne ut at det gjør meg dårligere. Jeg har utdannelse innen trening selv, og klarer ikke helt å holde meg unna. De gangene jeg har prøvd, har jeg fått smeller på opptil 1 uke. Når jeg da skal hjem etterpå og ta meg av 3 små barn, blir dette for mye for meg. Det er ikke noe jeg heller skulle ønske enn å bli frisk og ta meg ordentlig av dem. Før var jeg aktiv, nå er jeg slakt. Jeg er som sagt veldig privat av meg og ønsker ikke å dele dette med fremmede i gruppeterapi rom heller. Hadde jeg hatt tro på det ville jeg reist i morgen, for frisk vil jeg og skal jeg bli. HI Anonymous poster hash: db51c...ac8
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #10 Skrevet 3. november 2013 Jeg skjønner ikke hvordan NAV kan mene det. De har jo ingen medisinsk kompetanse. Spesialist sier at det som hjelper er hvile. Jeg tror dette kommer til å gjøre meg sykere. Lege/NAV mener også at det er fint å lære mestring. Jeg skjønner ikke hva de mener en gang. Jeg syntes jeg takler det meste, og at dette blir som å gå på kurs for å mestre å få halsbetennelse ol. HI Anonymous poster hash: db51c...ac8 NAV kan mene at når du nekter behandling så oppfyller du ikke kravene til sykepenger / AAP. Og når legen mener dette vil være bra for deg så kan NAV stoppe utbetalingene når du ikke ønsker behandling for din sykdom. Anonymous poster hash: d332d...1f7 Jeg ønsker behandling, men rett behandling. HI Anonymous poster hash: db51c...ac8
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #11 Skrevet 3. november 2013 Jeg skjønner ikke hvordan NAV kan mene det. De har jo ingen medisinsk kompetanse. Spesialist sier at det som hjelper er hvile. Jeg tror dette kommer til å gjøre meg sykere. Lege/NAV mener også at det er fint å lære mestring. Jeg skjønner ikke hva de mener en gang. Jeg syntes jeg takler det meste, og at dette blir som å gå på kurs for å mestre å få halsbetennelse ol. HI Anonymous poster hash: db51c...ac8 NAV kan mene at når du nekter behandling så oppfyller du ikke kravene til sykepenger / AAP. Og når legen mener dette vil være bra for deg så kan NAV stoppe utbetalingene når du ikke ønsker behandling for din sykdom. Anonymous poster hash: d332d...1f7 Jeg ønsker behandling, men rett behandling. HI Anonymous poster hash: db51c...ac8 Men du må være villig til å prøve det legen bestemmer. Det er ikke slik at pasienten kan bestemme alt, eller jo du kan det, men da kan staten si at da får du ikke "lønn" fra oss. Du må gjerne ta en telefon til NAV for å høre med dem om hva som kan være konsekvensene av å nekte behandling foreslått av legen. Anonymous poster hash: d332d...1f7
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #12 Skrevet 3. november 2013 Be legen din å heller henvise deg til ME kurs du som feks finnes på Aker sykehusAnonymous poster hash: 4c0b5...6ed Har du vært på det? Hvordan var opplegget? Ble du bedre? Var det noe gruppeterapi ol der? HIAnonymous poster hash: db51c...ac8 Det er mye fakta opplysninger om sykdom, kosthold, rettigheter osv. Man lærer å hvile også. Så langt bra! Resten svada!! Men, nav holder fred og legen blir fornøyd også. Jeg er ikke blitt bedre, men jeg reagerer litt annerledes enn flerparten og har endt opp med å bli fly eitrendes forbanna på hele sykdommen, opplegget osv, noe som gjør at jeg nå trosser alle kroppens signaler om hvile så får vi se hvor lenge det går Symptomene har økt og jeg er spådd en fremtid i senga med planen min, men er jeg forbanna så er jeg! Ellers har du rett på taxi til behandlingssted om du ikke klarer kjøre selv Anonymous poster hash: 4c0b5...6ed Høres mer ut som noe for meg. Høres ikke bra ut at du er blitt verre da. Jeg er også sint på sykdommen, og det føles så urettferdig ut. Hadde aldri i hele mitt liv trodd at jeg skulle bli syk. Håper du finner roen og blir bedre :-). God bedring :-).HI Anonymous poster hash: db51c...ac8
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #13 Skrevet 3. november 2013 Jeg kommer ikke til å nekte noen ting, men jeg har bare ikke tro på opplegget. Håper jeg tar feil og at det er fantastisk. Er det noen som har vært på catosenteret som kan fortelle hvordan det var? Ble du bedre? HI Anonymous poster hash: db51c...ac8
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #14 Skrevet 3. november 2013 Jeg forstår deg godt, HI. Men jeg har dessverre ingen råd å hi deg. Anonymous poster hash: 4a32a...b00
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #15 Skrevet 3. november 2013 Er det noen med ME som har vært på Catosenteret og kan fortelle hvordan det var? Håper på svar, for jeg takler så dårlig å ha dette hengende over meg. HI Anonymous poster hash: db51c...ac8
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #16 Skrevet 3. november 2013 Ingen som har vært på Catosenteret??? HI Anonymous poster hash: db51c...ac8
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #17 Skrevet 3. november 2013 Jeg ville bare prøvd, for å tilfredstille både legen, nav og det selv, da har du ihvertfall prøvd. Jeg har ME selv, fikk det etter kyssesyken, og jeg tenker at ingenting kan være uprøvd. Mye for min egen del, jeg er nødt til å vite med meg selv at jeg har prøvd alt. Jeg har derfor gjort alt legen har foreslått, men også en del ting jeg har prøvd på egenhånd. Legen satte meg først på antidepressiva, og jeg tok de, for om det virkelig var noe psykisk måtte jeg jo ha prøvd det. Jeg opplevde ingen bedring, prøvde to forskjellige typer tabletter over tid, ingen effekt. Jeg har prøvd kognitiv terapi, det har selvfølgelig en viss effekt på dette med aksept, prøve å finne best mulig måte å leve livet med de kortene man har fått utdelt o.l., men man blir ikke frisk av det. Jeg er ihvertfall 100% friskmeldt for psykisk sykdom da, jeg feiler overhodet ingenting i topplokket. Jeg har prøvd fysioterapi, naprapat, kiropraktor, forterapaut og innleggsåler, trening, ingen trening, mosjon, lite mosjon, homeopat og allverdens kosttilskudd, kostholdsveileder og diett, akupunktur og til og med healing. Jeg er fremdeles syk! Uansett om jeg vil eller ikke er jeg nødt til å leve med denne sykdommen, og det går bedre nå. Jeg har funnet min balanse mellom aktivitet og hvile og da fungerer det sånn nogenlunde, men det skal ikke mye til før balansen er ute, et ekstra foreldremøte, et litt langt familiebesøk e.l. og jeg er helt kaputt igjen. Man må finne den riktige balansen mellom hvile, aktivitet og restitusjon, bevege seg nok til at musklene ikke svinner helt vekk, men ikke så mye at restitusjonstiden gjør deg skikkelig syk. Det er en helvestes sykdom dette! Anonymous poster hash: 07b8a...ce3
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #18 Skrevet 3. november 2013 Jeg ville bare prøvd, for å tilfredstille både legen, nav og det selv, da har du ihvertfall prøvd. Jeg har ME selv, fikk det etter kyssesyken. Anonymous poster hash: 07b8a...ce3 Tusen takk for at du deler av din erfaring. Jeg skal prøve det legen anbefaler, selv om jeg ikke tror det hjelper og heller gjør meg verre. Så leit å høre at du fremdeles er syk. Føler med deg. Du har virkelig prøvd alt. Enig med deg i at det er en helvetes sykdom. Den har snudd livet mitt opp ned, og livet begrenser seg til et gyllent bur som kalles hjem for min del. Jeg fant styrke og visdom i det du skrev om å finne balanse mellom hvile, aktivitet, restitusjon og bevege seg nok til at musklene ikke svinner. Alt er så nytt for meg enda, så jeg har ikke nok erfaring med denne dritt sykdommen. Håper forsøkene med medisin på Haukland blir vellykket, slik at vi begge kan bli friske. Klem fra meg til deg. HI Anonymous poster hash: db51c...ac8
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #19 Skrevet 3. november 2013 Venter sånn på at noen kan fortelle hvordan det er på Catosenteret for oss ME syke. Noen som vil dele erfaringer og fortelle om opplegget? Blir veldig takknemlig for svar. HI Anonymous poster hash: db51c...ac8
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #20 Skrevet 3. november 2013 Venter sånn på at noen kan fortelle hvordan det er på Catosenteret for oss ME syke. Noen som vil dele erfaringer og fortelle om opplegget? Blir veldig takknemlig for svar. HIAnonymous poster hash: db51c...ac8 Meg med Me senteret på Aker igjen. Be legen din kontakte de, de vil etter min erfaring fraråde Catosenteret... Lykke til! Anonymous poster hash: 4c0b5...6ed
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #21 Skrevet 3. november 2013 Jeg synes det er rart at du ikke er villig til å prøve alt for å bli frisk... Anonymous poster hash: 27e69...6cd Jeg er villig til å prøve alt jeg tror vil gjøre meg bedre. Det er ikke noe jeg heller vil enn å bli frisk. Jeg skulle ønske det var en pille jeg kunne dyttet i meg slik at jeg ble frisk umiddelbart. Livet er sterkt begrenset. Bare en kort tur i butikken får meg til å igge i timesvis, så jeg trenger ikke å dra på catosenteret for å finne ut at det gjør meg dårligere. Jeg har utdannelse innen trening selv, og klarer ikke helt å holde meg unna. De gangene jeg har prøvd, har jeg fått smeller på opptil 1 uke. Når jeg da skal hjem etterpå og ta meg av 3 små barn, blir dette for mye for meg. Det er ikke noe jeg heller skulle ønske enn å bli frisk og ta meg ordentlig av dem. Før var jeg aktiv, nå er jeg slakt. Jeg er som sagt veldig privat av meg og ønsker ikke å dele dette med fremmede i gruppeterapi rom heller. Hadde jeg hatt tro på det ville jeg reist i morgen, for frisk vil jeg og skal jeg bli. HI Anonymous poster hash: db51c...ac8 Jeg skjønner hva du mener, men det er noe som heter "man kan bli verre før man blir bedre". Dette er nok passende her. Vil tro du vil føle deg helt knekt de første dagene, men så vil du etterhvert innse at dagene blir enklere for hver dag som går Har ikke vært på dette senteret selv, men ei jeg kjenner har nettopp kommet derfra og det hørtes ut som hun hadde hatt en fin tid der Anonymous poster hash: 3ec5a...a30
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #22 Skrevet 3. november 2013 Venter sånn på at noen kan fortelle hvordan det er på Catosenteret for oss ME syke. Noen som vil dele erfaringer og fortelle om opplegget? Blir veldig takknemlig for svar. HIAnonymous poster hash: db51c...ac8 Meg med Me senteret på Aker igjen. Be legen din kontakte de, de vil etter min erfaring fraråde Catosenteret... Lykke til! Anonymous poster hash: 4c0b5...6ed Hei igjen :-). Takk for råd. Jeg tror på deg og Aker, så jeg skal definitivt be legen ringe. Føles veldig rett. Takk snille deg :-). HI Anonymous poster hash: db51c...ac8
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #23 Skrevet 3. november 2013 Jeg synes det er rart at du ikke er villig til å prøve alt for å bli frisk...Anonymous poster hash: 27e69...6cd Jeg er villig til å prøve alt jeg tror vil gjøre meg bedre. Det er ikke noe jeg heller vil enn å bli frisk. Jeg skulle ønske det var en pille jeg kunne dyttet i meg slik at jeg ble frisk umiddelbart. Livet er sterkt begrenset.Bare en kort tur i butikken får meg til å igge i timesvis, så jeg trenger ikke å dra på catosenteret for å finne ut at det gjør meg dårligere. Jeg har utdannelse innen trening selv, og klarer ikke helt å holde meg unna. De gangene jeg har prøvd, har jeg fått smeller på opptil 1 uke.Når jeg da skal hjem etterpå og ta meg av 3 små barn, blir dette for mye for meg. Det er ikke noe jeg heller skulle ønske enn å bli frisk og ta meg ordentlig av dem. Før var jeg aktiv, nå er jeg slakt.Jeg er som sagt veldig privat av meg og ønsker ikke å dele dette med fremmede i gruppeterapi rom heller. Hadde jeg hatt tro på det ville jeg reist i morgen, for frisk vil jeg og skal jeg bli. HIAnonymous poster hash: db51c...ac8 Jeg skjønner hva du mener, men det er noe som heter "man kan bli verre før man blir bedre". Dette er nok passende her. Vil tro du vil føle deg helt knekt de første dagene, men så vil du etterhvert innse at dagene blir enklere for hver dag som går Har ikke vært på dette senteret selv, men ei jeg kjenner har nettopp kommet derfra og det hørtes ut som hun hadde hatt en fin tid der Anonymous poster hash: 3ec5a...a30 Du..., vet du hva? Man skal være svært forsiktig med å råde folk med me til noe som helst! Man kan nemlig fint gå fra relativt normaltfungerende til sengeliggende om man ignorerer kroppens signaler! Jeg velger nå å ignorere for å se hva som skjer med meg, men det kunne ikke ramlet meg inn å råde andre til det samme! Har dere ikke peiling så pass munnen. Igjen HI lytt til ME SENTERET SOM ER OPPRETTET AV STATEN! Her er kompetansen! Folk og råd her inne kan være direkte farlige! Anonymous poster hash: 4c0b5...6ed
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #24 Skrevet 3. november 2013 Min søster har vært på Catosenteret, pga. ME. Hun er nå blitt helt frisk, og det skjedde etter to måneder på det senteret. Det var en enorm hjelp for henne. Hun tenkte også i utgangspunktet at kun hvile hjalp, og gruet seg til å dra dit. Der fikk hun en timeplan som hun måtte følge både når hun var der (bodde der, siden hun er fra en annen kant av landet) og når hun kom hjem igjen. På timeplanen var det lagt inn hvile, men også enkel trening, arbeidsoppgaver og diverse. Hun anbefaler det veldig, og angrer ikke ett sekund på at hun prøvde, og hun ser veldig positivt tilbake på oppholdet. Anonymous poster hash: 537c5...3e2
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #25 Skrevet 3. november 2013 Legen min snakker om å sende meg dit. Jeg syntes det høres ut som tortur. Jeg er husbunden, og skjønner ikke hvordan jeg skal orke å komme meg dit hver dag (2×1 time reisevei). Trening blir jeg dårligere av (har prøvd flere ganger fordi jeg elsker trening når jeg er frisk). Ser ut som de har en form for gruppeterapi også. Jeg er jo sikker på at dette er fysisk, er veldig privat av meg. Jeg har ikke fortalt venner om diagnosen en gang, og så skal jeg være tvunget til å brette ut livet mitt for fremmede? Hjeeelp. Er dette virkelig et egnet tilbud til oss med ME? Jeg syntes at det eneste som hjelper er hvile, så dette høres ut som tortur. Bør jeg dra? Kan jeg nekte? Anonymous poster hash: db51c...ac8 jeg jobber i NAV og NAV kan ikke henvise deg til Cato-senteret for ME. NAV sitt tiltak på Cato-senteret er for de som skal ut i jobb innen kort tid. legen kan henvise deg dit og da får du et helt annet opplegg en de som er henvist av NAV. det er nok lurt og prøve og legen mener det er lurt. eller det kommer jo an på hvem lege du har. om Cato-senteret mene at de ikke kan tilby deg hjelp på grunn av sykdommen din gir de deg avslag etter inngangssamtale. har du prøvd kognitiv terapi? det er lurt og prøve. noen mener det hjelper og om du havner i en situasjon der du må søke uføre, må dette ha vært prøvd. Anonymous poster hash: b4a61...121
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå