Gå til innhold

Colonoskopi. Din opplevelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var undersøkelsen? Smertefull? Var du plaget med luft i etterkant? Noe spesielt jeg burde tenke på?

Gjorde de noen funn hos deg, og hva skjedde videre?

Huff jeg gruer meg veldig kjenner jeg.... :(

Anonymous poster hash: e70c9...e77

Skrevet

Jeg burde kanskje ikke svare, men jeg synes det var meget smertefullt!!

Så den slangen som stakk opp av magen... akkurat som om den var på vei ut. En sykepleier eller hva hun var presset ned magen min med hendene sine. Jeg klorte henne!! Faen så jævlig det var!!

De fant ikke noe (jeg dro dit pga blod i avføringen). Det skal være noe skikkelig alvorlig før jeg gjør det der igjen altså...

Etterpå var det akkurat som om tarmene la seg på plass. Ble en del romling, men ikke verre enn det.

Ønsker deg lykke til! Ikke sikkert du opplever det like vondt som meg...

Anonymous poster hash: 66880...e35

Skrevet

Takk for at du svarte. Jeg er henvist av samme grunn som deg, og regner med de bare kommer til å finne en hemorroide, så teller på knappene om jeg skal avbestille timen. Synes undersøkelsen hos fastlege var ille nok....

Kom gjerne med flere erfaringer. Positive som negative. :)

Skrevet

jeg syns ikke det var noe vondt. bare flaut og pinlig. litt ubehag når de stakk den oppi. ikke noe vondt etterpå heller

Anonymous poster hash: e3986...8c8
Skrevet

Jeg hadde absolutt ingen god opplevelse.

Jeg ba om morfin før behandlingen startet, Ble satt veneflon og hadde gått morfin før undersøkelsen, dette fordi jeg tok gastroskopi først. Fikk morfin flere ganger.

Skal sies at legene, ja det var 2 som måtte prøve, sa at jeg var veldig uheldig under undersøkelsen da tarmene hadde lagt seg i veldige "sløyfer" som kan gjøre det mer smertefullt. I tillegg så har jeg noen arrvev og innsnevringer som ikke gjør det noe bedre.

Kompis av meg har Crohns, og har tatt undersøkelsen mange ganger. Noen ganger har det gått helt fint og andre ganger vært smertefullt selv med morfin.

Anonymous poster hash: c9293...878
Skrevet

Jeg har chrons å har gjort det mange ganger. Be om beroligende! Det er mitt beste råd. Greia er st det er ubehagelig om tarmene er friske å fine. Men om tarmen er full av sår og bet er det tortur. Jeg får de undersøkelsene fremover i narkose. Men det skal mye til at det er då vondt. Å du kan kreve noe å slappe av på som det så fint heter. Da husker du ikke likene etterpå. Ta undersøkelsen du overlevde det lover jeg. :) jeg har gjort det over 20 ganger (sluttet å telle) å pust med magen, få noen til å kjøre degså du kan ta i mot det du kan få av beroligende/smertestillende. Å sjekk deg. Finnes mange årsaker til blødninger men noen av de er alvorlige å tro meg, da er en slik undersøkelse verdt det. Går så bra at. Klem

Skrevet

Jeg har gjort dette 2 ganger, og må gjøre det flere ganger resten av livet. 

Jeg syns det gikk greit. Var vondt, selv med morfin, men det er fordi jeg har mange kronglete svinger. Det er ikke alle som har det. Hos meg fant de en veldig stor polypp som ville blitt til kreft iløpet av noen år. Og jeg var bare 20 år. Så jeg er veldig glad jeg tok den undersøkelsen. 

Ingen smerter i etterkant, og heller ikke problemer med luft. 

Syns ikke du burde avlyse undersøkelsen altså! Sålenge du ber om morfin og beroligende så går det helt fint! 

Skrevet

Anbefaler deg forresten å ta toilax dagen før du skal ta den ordentlige "tarmtømmingen". Jeg gjorde det første gang, og da var det heeelt tomt i tarmen og veldig lett for legen å se. Andre gangen droppa jeg toilax, men da var det ikke så god sikt, og det var heller flaut.. 

Skrevet

Hvordan var undersøkelsen? Smertefull? Var du plaget med luft i etterkant? Noe spesielt jeg burde tenke på?

Gjorde de noen funn hos deg, og hva skjedde videre?

Huff jeg gruer meg veldig kjenner jeg.... :(

Har ulcerøs colitt og har tatt den undersøkelsen noen ganger . Første gangen var forferdelig . Så etter det har jeg bare tatt den i narkose . Sa i fra til legen at jeg aldri gjør det igjen uten narkose , og narkose har det blitt:)

Anonymous poster hash: e68e2...5bb

Skrevet

Det er veldig mange som ikke kjenner noe og noen som kjenner masse. Jeg er en av dem som hadde det ekstremt smertefullt. Jeg ble ikke tilbudt noe smertestillende og legen bare "kjørte" denne slangen hardt og ekstremt voldelig opp i meg. Jeg hadde det vondt, VELDIG vondt så han måtte stoppe før han ble ferdig.

Men han fant 3 polypper som han klarte å fjerne. Ble så henvist til sykehuset der jeg fikk en flott liten koktail av smertestillende(fantastisk deilig) og da kjente jeg nesten ingenting. Hun som gjorde det fikk fullført undersøkelsen og fant 3 polypper til, fikk fjernet 2 men den tredje fikk hun ikke.

Jeg fikk denne undersøkelsen gjort fordi det er tykktarmskreft i nær familie, hun fikk dette da hun var under 45år og da anbefaler de at andre medlemmer tester seg også. Jeg er 27.

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å få denne undersøkelsen gjort, men da under narkose eller smertestillende, for det er viktig! Kreft i tarmene er den sykdommen som tar livet av flest nå for tiden.

Jeg har blitt puttet i høy risiko gruppen og skal inn igjen om ett år. De fant ikke kreft nå, men det kan fort utvikle seg siden de fant så mange polypper.

Slapp av, pust dypt med magen, få smertestillende/beroligende, så går det bra :)

Og lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svarene deres. Hadde ingen anelse at det kunne oppleves så vondt at det må gjøres i narkose! :o Men setter pris på å høre det. Man kan nok ikke vite på forhånd hvilken opplevelse man får.

Jeg er henvist til en privat klinikk for at jeg skulle bli raskt undersøkt, og her tilbys ikke beroligende/smertestillende. Men jeg skal ta timen, og blir det riktig ille, så får jeg avbryte og få en henvisning til sykehuset istedet.

Takk for backup! :)

Skrevet

Husk å gi KLAR beskjed om du ikke klarer det. Jeg var så dum at jeg prøvde å holde ut lengst mulig og det skulle jeg ikke gjort når jeg kunne fått det så behagelig som jeg hadde det med smertestillende.

Jeg tok det på Volvat, og det var en spesialist som gjorde det men han var overhodet ikke flink.

Skrevet

Jeg har også gjort det. Syntes igrunnen ikke det var så ille. Litt ubehagelig i svingene, men ikke smertefullt. Jeg tror nok jeg kom til denne konklusjonen fordi jeg tok gastroskopi først, og det var mildt sagt jævlig! Håper du slipper unna det!

Men vil råde deg til å bite tena sammen og gjennomføre, så får du utelukket, evt funnet ut av, om det er noe feil.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 04442...8ae

Skrevet

Selve undersøkelsen var ikke vond. Mest ydmykende, men med tanke på at alternativet var gastroskopi velger jeg glatt colonskopi anytime! Det VERSTE var å tømme magen dagen før... Fyyy, satt kronisk på do hele dagen jo!

Skrevet

Ja har tatt det..

For min del helt forjævlig.. Fikk ikke noe smertestillende, og jeg måtte finne meg i å ha to legestudenter der i tillegg til legen som gjorde undersøkelsen, og sykepleier.. Ahus selvfølgelig.. *Hat*

Hadde forferdelige luftsmerter i mange timer etterpå og var støy i magen i flere dager etterpå..

De fant ingenting hos meg, var innlagt med mistanke om ulceriøs kolitt pga blødninger fra tarmen, og høy feber.

Fikk vite tilslutt at det var en bivirkning av en medisin som hadde forårsaket faenskapet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...