Gå til innhold

Finnes det en bank som vil ha oss som kunder...

Anbefalte innlegg

Skrevet

PS! Trenger ikke pes for situasjonen, det er ikke gøy og vi kommer ikke til å gjøre samme feil igjen. Har satt opp budsjett med sparing.

Ståa er som følger:

Vi har hus som er verdt ca 2 750 000

Vi tjener pr i dag tilsammen 830 000, dersom jeg går oppi 100% vil vi ha ca 950 000 i året, brutto.

Vi har følgende i lån:

Studielån (mitt): 200 000 (tenker å beholde utenom)

Billån (står på meg): 130 000 (beholde utenom, evt kvitte oss med og lease bil)

Huslån på tilsammen: 1 600 000 (vil beholde husbanken utenom)

Forbruksgjeld på tilsammen 380 000.

Vi har behov for å låne ca 1,1 million og vil gjerne sette det på huset, slik at samlet lån på huset vil bli 1,9 mill. Vi vil komme oss innom 70% av husets verdi, antar jeg.

Det som er, er jo denne forbruksgjelda og hadde det ikke vært for den hadde vi hatt veldig god råd (i forhold til dagens situasjon). Det er jo dette som er problemet i forhold til å gå i en bank også. Har ikke lyst til å gå i den banken vi har nå. Ikke fordi vi har noe uoppgjort med den, men har bare ikke lyst.

Ingen inkassokrav og alle regninger blir stort sett betalt til riktig tid, har vi ikke greid det har jeg vært flink og varsle fra.

Vi har ikke utgifter til barnepass.

Anonymous poster hash: 1d02d...eb9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har 1,6 mill i lån på huset, kan dere jo  ikke låne 1,1 mill til... Det overstiger nesten husets verdi. Det er det totale huslånet med husbanklået, som ikke skal overstige 70% vel... Er det forbruksgjelda dere skal dekke med å låne 1,1 mill til på huset?

Uansett hvilken bank dere går i, vil de kreve innsyn i hele deres økonomi... Dere tjener jo godt, så med viljen dere har nå til å få det på stell igjen, så vil helt sikkert banken vurdere å hjelpe dere, de kan hvertfall gi gode råd om hva dere bør og kan gjøre.. Hvorfor ikke ta kontakt med to ulike banker, og be om en samtale med en rådgiver...?

Anonymous poster hash: 4bf20...5e1
Skrevet

dere bør selge bilen, og dere bør be om refonsnsiering på 400.000 og jolde redten utenfor.

dere bør vurdere om dere faktisk trenger bil, og du bør opp i stilling fortere enn svint.

dere har levd over evne, og prat om å lease bil, tydere på at dete fremdeles tenker på å fortsette med det.

det som redder dere er at dere har lave boutgifter og gunstig rente.

det er ikke for å gi kritikk, men om dere ikke finner ut hvor pengene har gått og endret på det, så får dere ikke orden på problemet.

Anonymous poster hash: bb226...052

Skrevet

Har ikke tenkt å låne på enda mer, men bake forbruksgjeld i huslån. Sånn blir huslånet samlet 1,9 mill. Billån og studielån utenfor. Vi bor sånn til at vi må ha en bil. Den vi har duger lenge enda, så vi ønsker å beholde den. Lease var for evt å frigjøre kapital.

Jeg vet vi har trådd feil, vil ordne opp og komme videre. Vi greier å betale som vi gjør nå, men uforutsette hendelser svir, og det skjer jo.

Men hvorfor ikke bake forbruksgjelda inn i huslånet? Vi vil jo fortsatt ha huslån innen 70-80%...

Skrevet

Syns det høres fornuftig ut å prøve å få forbruksgjelda inn i huslånet, da får dere jo mye bedre rente, og dere får mer orden på hele økonomien. Forutsatt at dere aldri mer tar opp forbrukslån selvfølgelig;) Avtal møte med en rådgiver der dere har huslånet og snakk med han/henne om mulighetene for å refinansiere. Banken vil nok be om en verdivurdering på huset, så det kan dere jo evt få fra en megler på forhånd, slik at dere har det klart når dere skal i banken.

Bankene liker jo når folk vil ordne opp i økonomien sin, så dere blir sikkert tatt godt i mot i banken! Lykke til:)

Anonymous poster hash: 4bf20...5e1
Skrevet

Tror du kan få til dette mange steder! Ikke vær flau, dere er ikke alene om å ha forbruksgjeld! Gå i banken med en plan og et budsjett! Og er du uheldig og får nei prøver du neste bank. Et tips er Skandiabanken. Der går alt på nett. Kan være enklere om du synes det er flaut ansikt til ansikt.

Skrevet

Takk for svar:) Ja, det er vel bare å prøve. Bestilte verdivurdering på nettet i går. Håper de tar kontakt... På en måte greit å slippe å møte personlig, på en annen måte føler jeg at vi lettere kan "overbevise" banken om at vi virkelig mener det. Tror uansett, i forhold til mange, at vi har relativt lite lån...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...