Gå til innhold

Kjøring av venner og parkeringsavgift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere ber en venn eller en venninne om å kjøre dere et sted og vente til dere er ferdig (tar maks 1-2 timer). Det koster penger å parkere.

Betaler dere for parkeringen eller forventer dere at vennen eller venninnen kjører rundt til dere er ferdig? Betaler dere for bensinen?

Anonymous poster hash: e733f...041
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville definitivt betalt for bensin og parkering.

Anonymous poster hash: ec537...3c8

Skrevet

Selvsagt betaler jeg for bensin, parkering + litt ekstra. Det er dyrt å ha bil.

Skrevet

Ville aldri bedt noen om å kjøre meg. Det finnes både kollektivtransport og taxi om en ikke kan kjøre selv. Men synes det er naturlig å betale for noe slikt. 

Likevel hadde jeg aldri forventet eller bedt om penger hvis jeg hadde kjørt på noen. 

Skrevet

Takker for svar! Vi bor slikt til at det går ikke busser, men taxi finnes det. Jeg hjelper gjerne til altså og har jeg tid så kjører jeg, men jeg ble litt satt ut av å måtte betale for parkeringen (nesten 100,-) uten at vedkommende tilbudte seg å betale det.

Spurte ikke etter pengene, det føler jeg vil være litt smålig, men at jeg skal ha utgifter for å gjøre andre en tjeneste er litt snålt. Er det ikke?

HI

Skrevet

Har el-bil så betaler ingen av delene :)

Anonymous poster hash: 78860...804

Skrevet

Skaff deg EL-bil å gode venner da vell.

Anonymous poster hash: 9a07c...67a

Skrevet

Skaff deg EL-bil å gode venner da vell.

Ehhh..... saklig

Skrevet

Ehhh... Skjønner at du ikke har gode venner hvis det er slik du svarer!!!

Skrevet

Det hadde vært siste gang jeg hadde gjort vedkommende en tjeneste ihvertfall, rett og slett FREKT å la deg betale!!! 

Anonymous poster hash: fdfa7...8d4
Skrevet

Ville selvfølgelig betalt både for bensin og parkering. Men i din situasjon ville jeg heller ikke spurt om å få dekket dette, men tenkt det at jeg aldri ville kjørt denne personen noen sted igjen. Så i lengden så taper jo folk på å være så smålige å ikke betale for seg.

Anonymous poster hash: 95139...759
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Dersom dette bare hadde skjedd en gang, hadde jeg ikke tenkt så mye over det og tatt det som en "forglemmelse" om og tenkt at det går sikkert opp i opp med andre vennetjenester.  Men jeg synes nok at folk skal tilby seg å betale bompenger, bensin og parkering om man får noen til å kjøre seg en plass, om jeg hadde fått meg til å be om det, er en annen sak.

Skrevet

Ehhh... Skjønner at du ikke har gode venner hvis det er slik du svarer!!!

Mener du virkelig at det er saklig å svare at jeg skal kjøpe meg ny bil slik at jeg kan kjøre rundt på venner gratis?

Er det noe du ville gjort?

Jeg har gode venner. Det er akkurat denne vennen som er litt.....

Skrevet

Dersom dette bare hadde skjedd en gang, hadde jeg ikke tenkt så mye over det og tatt det som en "forglemmelse" om og tenkt at det går sikkert opp i opp med andre vennetjenester.  Men jeg synes nok at folk skal tilby seg å betale bompenger, bensin og parkering om man får noen til å kjøre seg en plass, om jeg hadde fått meg til å be om det, er en annen sak.

Jeg er nok litt dumsnill. Har kjørt endel på vedkommende, men aldri fått bensinpenger og dette med parkeringen tok kaka.

Tror neppe jeg kjører igjen....

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Hva med å be denne personen om en vennetjeneste tilbake, noe som koster litt for så å se hvordan hun håndtere det?  Er hun rett og slett gjerrig eller "bare" ubetenksom?  

Skrevet

Det er da ikke normalt å be venner om å stille opp som sjåfør.  

Hvis noen bor uten bil på et sted der det ikke finnes kollektivtilbud, så må de kjøpe bil eller flytte.  

Hvis man ber noen bruke tid og penger på å hjelpe, så får man enten avtale betaling, eller betale tilbake med annen tjeneste (jeg hjelper deg å flytte, du hjelper meg å pusse opp).  Har kanskje denne vennen din stilt opp for deg på andre områder?  

Anonymous poster hash: bb3b6...85a
Skrevet

Dere ber en venn eller en venninne om å kjøre dere et sted og vente til dere er ferdig (tar maks 1-2 timer). Det koster penger å parkere.

Betaler dere for parkeringen eller forventer dere at vennen eller venninnen kjører rundt til dere er ferdig? Betaler dere for bensinen?

Ville betalt parkeringen helt klart.

Hadde ikke betalt bensin etc - men helt klart skyldt en tjeneste. Ville gjengjeldt med noe av det samme, eller invitert på middag med vin/ taxi ved en senere anledning eller noe.

Men har ikke lagt meg veldig opp i det heller, noen ganger betaler man litt for andre. Jeg har eksempelvis lagt ut for taxi for ei venninne på flere hundre, noe jeg ikke forventer å få igjen. Og en annen venninne har eksempelvis lagt ut for hårfarge og likende, slikt betaler jeg ikke nødvendigvis tilbake.

Men det er selvsagt under forutsetningen av at man fikser/kjøper/ordner litt på tur til hverandre - altså går det sånn noenlunde opp i opp. Om det blir overvekt en vei, så stiller jo saken seg annerledes.

Anonymous poster hash: 371fd...54b

Skrevet

Det er da ikke normalt å be venner om å stille opp som sjåfør.  

Hvis noen bor uten bil på et sted der det ikke finnes kollektivtilbud, så må de kjøpe bil eller flytte.  

Hvis man ber noen bruke tid og penger på å hjelpe, så får man enten avtale betaling, eller betale tilbake med annen tjeneste (jeg hjelper deg å flytte, du hjelper meg å pusse opp).  Har kanskje denne vennen din stilt opp for deg på andre områder?  

Anonymous poster hash: bb3b6...85a

I min vennegjeng er det helt vanlig å kjøre på hverandre ;) De fleste har bil, men trenger av og til sjåfør.

Og da har det blitt sånn at man ikke betaler om det bare er kjøring fra a til b, for det går opp i opp i lengden. Skal man derimot parkere og betale, så betaler selvsagt den som trenger transporten.

Skrevet

Jeg hadde opplevd det som kleint å be om betaling for parkering, men på den annen side hadde jeg aldri brukt mer enn ti minutter på å kjøre noen!

Man sløser ikke med andres tid på den måten.

Lær deg å si NEI, kvinne!

Anonymous poster hash: 8ba5d...1f3

Skrevet

Hvis jeg hadde hatt behov for å be noen om å være privatsjåfør for meg hadde jeg selvfølgelig betalt for både kjøring og parkering.

Hadde jeg vært i din situasjon hadde ikke jeg heller bedt om å få igjen pengene, men samtidig hadde det vært siste gang jeg hadde kjørt vedkommende noe sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...