Gå til innhold

Overengasjert storesøster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig mye yngre brødre og søstre (ganske mange av dem også) som jeg ikke har bodd sammen med siden de var bittesmå. Eldste er snart i tenårene og yngste har nettopp begynt på skolen. De har tilsammen 6 fritidsaktiviteter, kamper og oppvisninger følger med. Jeg følger de fleste kamper og oppvisninger, av og til kjører jeg også ungene og ungenes venner til treninger.

Føler at det ikke er så veldig vanlig å ta så stor del i livene til søsken og jeg lurer nesten på om det finnes noen grunn til det? Altså kan det være skadelig? Barna har to foreldre som også er veldig engasjerte, så de mangler ikke noe på den fronten. Jeg bare synes det er artig å følge med og se utvikling, og ta en viktig del i deres liv. De er jo stort sett bare på skolen og treninger, litt hos venner og resten av tiden til lekser.

Men kanskje mitt oppmøte på kamper og slikt kan oppleves som flaut når de nærmer seg tenåringsstadiet? Kanskje vennene deres snakker stygt når ingen hører? Bør jeg ta hensyn til slike ting eller skal jeg drite i om noen av mine søsken evt blir ertet for dette?

Jeg har ett barn og synes det er greit å følge de forskjellige aktivitetene også for å få et lite innblikk i 'aktivitetenes verden', snart skal mitt barn også starte med noen aktiviteter.

Så hva synes dere? Hvilke negative og positive effekter har mitt engasjement?

Anonymous poster hash: 97f94...8ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke værre enn å spørre om dem syns det er ok at du blir med?;)

Skrevet

Jeg er sikker på at det er kult å ha storesøster med ( så sant du ikke står og brøler på sidelinja)

Jeg er 36 og har en søster på 16. Hun liker veldig godt å "vise meg frem" for vennene sine. foreldrene er bannlyst fra pikerommet når hun har besøk - men storesøster skal være med som orakel på relasjonsfronten ;) men så er ikke jeg der så ofte da, for jeg bor langt unna..

Anonymous poster hash: 6ba3c...f5a

Skrevet

Jeg synes du er en herlig storesøster, flere skulle vært sånn som deg etter at de flytter ut og fra yngre søsken.

Fortsett med det. Og om tenåringen blir flau nå så kommer han/hun til å sette stor pris på det når de selv blir voksne. Het naturlig spør du meg:-)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg synes det høres ut som noen heldige småsøsken ;)

Men det er jo bare å høre med dem?

Skrevet

Jeg tror de yngste er for små til å i det hele tatt tenke over det og de eldste ville ikke turt å 'skuffe' meg. Svar på spørsmål om det er greit at jeg følger de vil uansett være ja, fordi jeg tror de ikke vil såre meg.

Jeg ser jo, særlig på eldste broren min sine lag, at foreldrene ikke følger kampene som er i min hjemby (bor ikke i samme by som eldste bror). Noen ganger, om jeg tilfeldigvis er i hans hjemby drar jeg i kampene han spiller i og evt arrangement klassen hans har (loppemarked, kafe). Men enkel hoderegning viser at det det aldri er fullt oppmøte av foreldre på kampene. Mens mine søsken som oftest har både mor, far, stemor, stefar, søster og tanteunge på kampene.

Anonymous poster hash: 97f94...8ad

Skrevet

Fortsett med det!

Flott at du følger opp dine søsken på denne måten :)

Anonymous poster hash: 8efd2...c1b

Skrevet

Fortsett med det! :)

Jeg har selv 2 eldre brødre som er 10 og 12 år eldre enn meg. Selv om de flyttet ut før jeg var 10 år så kom de ofte på besøk og lekte med meg og min lillesøster. De møtte opp på kamper osv. (Vi spilte fotball). Engasjerte seg i oss som bare det :)

Og nettopp derfor tror jeg at vi har så godt forhold i dag til tross for aldersforskjell. Nå er jo vi alle voksne og aldersforskjellen er der ikke lenger ;) 

Jeg syntes aldri det var flaut at de var med på ting og tang. Heller tvert i mot! :) Foreldrene mine derimot måtte holde seg langt unna fra jeg var 13-16 :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...