Gå til innhold

Hjelp - ang sædprøveresultat!! (samme som på "Over på prøverør"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp jenter!! Trenger dere - håper noen er våkne!

Vi har ventet i 3,5 uke på sædprøveresultater. Har vært hos en privat gynekolog - og han sendte endelig mail nå for en halvitme siden!!Jeg er helt oppskaket og skjelver over hele meg..

Det står at alt ser bra ut med meg, eggløsning, hormoner og alt, men at problemet er hos sambo. Han har ikke sendt meg sånne konkrete tall. Men det står at han har høy konsentrasjon, men lav andel befruktningsdyktige sædceller.. Dette kompenseres til en viss grad pga god konsentrasjon.. Det står at han er i stand til å gjøre meg gravid, men under optimale forhold. Så sier han ting som kan gjøres for å få sædcellene bedre.... De vanlige tipsene om at de ikke må bli for varme osv. 

Denne gynekologen gikk vi bare til som for en første sjekk siden vi bare har prøvd i 10 mnd. Han tilbyr heller ikke IVF. Vi har imidlertid alerede bestemt oss for å ta prøverør privat. Vi skal derfor på en ny privatklinikk for dette om en uke.

Hva tror dere prøvene betyr?? Vi trenger vel bare en eneste sædcelle for IVF?? Kan de ikke hente ut de som er bra, eller er det vanskelig når det er få?

Herregud.. jeg bare skjelver og er helt på gråten. Jeg føler det er bra så lenge det finnes sædceller..? Jeg har vært forberedt på det verste hele veien.. At det ikke skulle finnes sædceller. Samboer har bare vært positiv hele tiden og bare tenkt at det tar tid å bli gravid. Han fikk seg visst et sjokk her nå... Han vil ikke snakke med meg om det nå, og gikk og la seg  :( Tror han trengte å ta det innover seg selv.. Det er greit - men da trenger jeg dere!! 

Er det noen som har fått samme beskjeden? Kommer det til å gå bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg skaffet mere harde fakta.. Kan noen hjelpe? 

Ser at han ligger under referanseverdi noen steder, så det er jo ikke så bra..  :( Men han ligger bare 1 % under på to steder. Og han har høy konsentrasjon, og som gyn sa kan dette kompensere en del. 

På konsentrasjon er ref. 20 - 200 og der har han 129. Så da har han jo veldig bra her! Mange sædceller  :)

Problemene er altså morfologi, som jeg har skjønt er normalt-utseende sperm, og svømming. 

På morfologi er ref over 7 %. Her er bare 6 % normale.... :(

På rask. prog. sperm (svømmingen..?) skal det være over 25 %, mens han har 24 %. :(

Utover dette ser det normalt ut.. Står 1 på noe som heter aggregasjon, og der står det ref. 0-0 - skjønner ikke hva det betyr..

Men hvis han har 6 % normale sperm, av veldig mange sperm - så må det jo være mange friske sædceller som kan brukes til noe ved IVF..? 

Er det noen som har lykkes med disse verdiene..? 

Jeg prøver å tenke litt mer positivt nå og skal gå og legge meg...  :wacko:

Skrevet

Dette går sikkert bra med icsi! Da tar de å sprøyter (?) sædcellen inn i egget slik at det blir befruktet, sædcellene slipper altså å gjøre den jobben selv. Søk og les litt om det :)

Klem

Skrevet

Det er ingen problem ! Han har levende sædceller ! I de værste tilfellene av dårlig sperm , leter de etter en eneste levende sædcelle i timesvis for prøverør !

Dessuten kan sædkvalitet variere veldig ! Ta en ny prøve om to mnd! Kan hende resultatet blir anderledes da:)

Skrevet

Hei! Ikke noe stress, klinikken finner en bra sædcelle og injiserer direkte i eggcella (icsi). Studier viser at suksessraten er like bra på vanlig ivf (der sperm og eggcelle legges på en skål og befruktning skjer av seg selv) og icsi. Det er jo derfor så bra at icsi finnes!! Bare å slappe av :) :) Den største suksessfaktor er kvinnens alder! Lykke til :)

Skrevet

Hei. Her i huset er nesten mannen steril, men vi har fått veldig mange befruktede egg med ICSI hvert forsøk. Nå sist ble til og med 5 egg dyrket til blastocyster (dyrket i 5 dager). Så selv om mannen er hovedårsaken for at vi må gjennom prøverør har ikke hans dårlige svømmere vært så avgjørende for vårt dårlige resultat. Da sliter vi mer med at de perfekte befruktede eggene ikke vil feste seg hos meg etter innsett :/

Skrevet

Ååå så bra! Tusen takk for svar jenter :) Nå er jeg veldig beroliget :) Det kommer nok til å gå bra. Vi har fått pratet sammen i dag og begge har roet seg ned og er klare for å gå inn i dette store prosjektet med ivf sammen :)

Men Hubro - når egget ikke fester seg, kan ikke det også ha noe med sædcellen å gjøre? At kroppen frastøter seg den hvis den ikke er normal, selv om den har befruktet egget?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...